عمومیکسب و کار برتر

نحوه کارکردن با دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر نوعی پرینتر یا چاپگر خاص می‌باشد که برای ترسیم انواع طرح‌ها و متن‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.  شیوه کار این دستگاه تقریباً شبیه به پرینترهای جوهرافشان می‌باشد که برنامه و دستور موردنظر را از کامپیوتر گرفته و با پاشیدن جوهر آن را اجرا کرده و تحویل می‌دهد.  کارکردن با دستگاه بنر و نحوه استفاده از آن به آشنایی و تجربیات افراد بستگی دارد و هر فردی می‌تواند بر حسب تجربه‌ی خود کارهای مختلفی را با این دستگاه انجام دهد.  کسی که با نحوه کارکردن با دستگاه چاپ بنر تجربه و آشنایی کافی نداشته باشد با مشکلات زیادی روبرو می‌شود؛ به همین دلیل استفاده از افراد باتجربه به‌عنوان اپراتور این دستگاه در چاپخانه‌ها امری مهم می‌باشد.

جهت کار با دستگاه بنر توجه به برخی موارد به‌منظور افزایش کارایی دستگاه و دوام و طول عمر آن ضروری می‌باشد.  عدم توجه و مراقبت از دستگاه علاوه بر هزینه‌بربودن آن، باعث آسیب دیدن دستگاه شده و ناچار به تعویض قطعات دستگاه و یا تعمیر آن می‌باشیم.  بنابراین، دقت و مراقبت کافی از دستگاه بسیار مهم بوده و باعث دوام و افزایش طول عمر دستگاه، کارایی بهتر دستگاه و حفظ کیفیت آن، عدم خرابی هد و قطعات آن می‌شود.

بهترین دستگاه چاپ بنر | جدیدترین دستگاه چاپ بنر | دستگاه چاپ بنر اقساطی

نکات کارکردن با دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر دستگاهی بی‌خطر است؛ اما اگر بادقت و مراقبت مورداستفاده قرار نگیرد می‌تواند خطرات و صدماتی را برای اپراتور آن به وجود آورد.  استفاده از این دستگاه نکات فراوانی دارد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توان عمر و کارایی را دستگاه را بالا برد و رعایت کردن آن‌ها برای تمام افرادی که با این دستگاه کار می‌کنند بسیار مهم و ضروری می‌باشد. برخی از نکاتی که در ارتباط با کارکردن با دستگاه باید موردتوجه قرار گیرند عبارت‌اند از:

  1. مراقبت: توجه و مراقبت درست اپراتور از دستگاه یکی از مهم‌ترین شروط لازم می‌باشد.

به عنوان مثال اصلی‌ترین و گران‌ترین قطعه در دستگاه چاپ بنر، هد آن می‌باشد و مراقبت از آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ زیرا اگر مشکلی برای این قطعه به وجود بیاید علاوه بر کاهش عمر دستگاه و هزینه‌بربودن آن کیفیت چاپ نیز بسیار پایین می‌آید.

  1. کپ کردن دستگاه: مراقبت کردن از هد دستگاه و کپ کردن آن از موارد مهم می‌باشد.

منظور از کپ کردن این است که زمانی که با دستگاه کار نمی‌کنیم دستمالی را به ماده‌ی سالونت آغشته کرده و آن را در ظرفی مخصوص گذاشته و ظرف را طوری در زیر هد قرار دهند که با پارچه در تماس باشد.  این کار مانع از خشک شدن هد و افزایش کیفیت و دوام دستگاه می‌شود.  مدل‌های جدید این دستگاه و دستگاه اکوسالنت دارای کپ اتوماتیک بوده و کار با آن‌ها بسیار راحت‌تر می‌باشد.

  1. تمیز نگاه‌داشتن دستگاه: تمیز نگه‌داشتن دستگاه و پاک‌کردن رنگ و جوهر و سالونت از جمله کارهایی است که به طور مرتب و روزانه جهت نگهداری و طول عمر دستگاه باید انجام داد.
  2. گردوخاک: از دیگر نکات مهم جهت حفظ و نگهداری دستگاه بنر تمیز بودن محیط چاپخانه و نبود گردوخاک می‌باشد؛ زیراگردوخاک باعث خرابی هد و گرفتگی نازل دستگاه می‌شود.
  3. چک‌کردن دما: وجود دمای مناسب محیط و دمای هد دستگاه در هر فصلی از سال در کیفیت چاپ بنر و کارکرد بهتر آن بسیار مهم و تأثیرگذار است.

برای این منظور بهتر است در فصول گرم سال و در تابستان در فضایی که دستگاه بنر وجود دارد از کولرگازی برای خنک نگاه‌داشتن محیط و دستگاه استفاده کرد.  همچنین در روزهای سرد و فصل زمستان نیز بهتر است از هیترهای گازی و یا برقی برای گرم نگاه‌داشتن محیط و هد دستگاه استفاده کرد تا از گرفتگی هد جلوگیری شود.

  1. روغن‌کاری: روغن‌کاری کردن منظم و مرتب بلبرینگ و ریل نیز از دیگر موارد مهمی است که برای حفظ دستگاه باید موردتوجه کافی قرار گیرد؛ زیرا این کار باعث افزایش طول عمر و دوام دستگاه خواهد شد.
  2. رطوبت: میزان رطوبت محیط نیز در کارایی دستگاه نقش بسیار مهمی دارد و عدم رطوبت کافی باعث ایجاد مشکلات برای دستگاه می‌شود به همین دلیل باید برای کنترل رطوبت در فضای چاپخانه از رطوبت‌سنج استفاده شود.
  3. جوهر مرغوب: استفاده از جوهر مرغوب در کارایی دستگاه و عدم گرفتگی نازل و سالم ماندن هد بسیار مؤثر می‌باشد.

استفاده از جوهرهای بی‌کیفیت علاوه بر اینکه در گرفتن نازل دستگاه مؤثر هستند از ماندگاری کمی نیز برخوردار هستند. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از جوهرهای بی‌کیفیت باعث خرابی قطعات دستگاه، پوسته‌پوسته شدن بنر، ماندگاری پایین چاپ، ایجاد بوی بد، کنده شدن رنگ و غیره می‌شوند.  رعایت کردن تمام موارد ذکر شده می‌تواند باعث افزایش کیفیت و کارکرد دستگاه و عدم تحمیل هزینه‌های اضافی بابت تعمیر و تعویض قطعات شود.

بهترین دستگاه چاپ بنر | جدیدترین دستگاه چاپ بنر | دستگاه چاپ بنر اقساطی

کاربرد دستگاه چاپ بنر

همان‌طور که از نام دستگاه پیداست از آن برای چاپ انواع بنر و همینطور چاپ استیکر جهت تبلیغات استفاده می‌کنند.  اغلب بنرهایی که به‌وسیله این دستگاه چاپ می‌شوند اندازه بسیار بزرگی دارند و جهت تبلیغات در معابر و خیابان‌ها و اتوبان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای چاپ بنر از رنگ‌ها و جوهرهای باکیفیت و متنوع استفاده می‌کنند.  از کاربردهای مهم این دستگاه، چاپ فلکس می‌باشد که جنسی شبیه به بنر دارد با این تفاوت که برخلاف بنر شفاف بوده و از قابلیت عبور نور برخوردار می‌باشد.  چاپ‌هایی که روی فلکسی انجام می‌شوند نسبت به چاپ بنر پررنگ‌تر بوده و میزان مصرف جوهر آن نیز بیشتر می‌باشد تا در شب و با تابش نور به آن کاملاً مشخص و باکیفیت باشند.

همچنین با استفاده از این دستگاه می‌توان بنرهای متفاوتی را چاپ کرد که عبارت‌اند از:

  • بنرهای چسبنده: بنرهایی هستند که پشت آن‌ها با چسب پوشیده می‌شود و در هرجایی می‌توان آن‌ها را چسباند.
  • بنرهای فاقد چسب: در این نوع بنرها از چسب استفاده نمی‌شود و با استفاده از بند می‌توان آن‌ها در هرجایی نصب کرد.

نحوه کار دستگاه چاپ بنر

دستگاه بنر شامل یک بخش سخت‌افزاری و یک بخش نرم‌افزاری (کامپیوتری) می‌باشد.  اپراتور دستگاه در بخش کامپیوتری از نرم‌افزارهای مختلفی مانند فتوشاپ، کورل، تری دی مکس و غیره جهت طراحی نوشته‌ها و ترسیم الگوها و اشکال مختلف استفاده می‌کند.  نکته مهم در این بخش این است که فرمت دستگاه و فایل خروجی کامپیوتری باید با هم هماهنگ باشند تا دستگاه بتواند برنامه داده شده را اجرا کند.

پس از آماده‌سازی متن یا طرح به شکل یک عکس و با استفاده از فرمت خاص، نرم‌افزار عکس موردنظر را تجزیه‌وتحلیل و بررسی کرده و تعیین می‌کند که از میان طیف رنگ‌های گسترده، برای هر قسمت به چه رنگی نیاز می‌باشد.

بهترین دستگاه چاپ بنر | جدیدترین دستگاه چاپ بنر | دستگاه چاپ بنر اقساطی

سپس باید جوهر را در مخزن ورودی دستگاه بنر بریزیم و با روشن شدن دستگاه، عمل انتقال جوهر و ترکیب آن انجام شده و به هد و نازل‌های دستگاه منتقل می‌شود.  سپس رول‌های مخصوصی که بر روی دستگاه به‌منظور کشیدن بنر به داخل آن نصب شده‌اند؛ بنر را به‌آرامی حرکت داده و هد نیز بر روی بنر حرکت می‌کند.  هم‌زمان با این حرکات، جوهر نیز به روی بنر منتقل شده و عمل چاپ صورت می‌گیرد و در آخر با برش زدن بنر، عمل چاپ به اتمام می‌رسد.  انجام‌دادن تمام مراحل گفته شده نیازمند تخصص و دانش کافی و برخورداری از اطلاعات بسیار زیاد توسط اپراتور دستگاه می‌باشد.

منبع: مجموعه جاوید چاپ https://javidchap.com/

دکمه بازگشت به بالا