اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

پاک شدن تصویر و متن از روی کاغذ بعد از چاپ

مشکل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی

خرید دستگاه فتوکپی: مشکل سیاه شدن برگه هنگام پرینت، به صورتی است که شما وقتی یک متن یا عکس را پرینت می گیرید، نتیجه به صورت یک کاغذ سیاه، از چاپگر خارج می شود. مهم ترین دلایل مؤثر بر سایه انداختن و سیاه شدن کاغذ دستگاه فتوکپی، خرابی کارتریج، تراکم زیاد رنگ تیره در تنظیمات دستگاه، کثیف شدن هد دستگاه، تونر و درام، پر شدن سطل زباله دستگاه کپی و مشکل در اتصالات قطعات داخلی دستگاه هستند.

 بنابراین، ما در ادامه به بررسی این مشکلات و برطرف کردن آنها می پردازیم تا شما بیشتر با آنها آشنا شوید. اما در صورت بروز هر کدام از این مشکلات، بهتر است قبل از اینکه خود دست به کار شوید، از یک متخصص کمک بگیرید. اگر با مشکلات دستگاه چاپگر آشنایی بیشتری داشته باشید، می توانید علت مشکل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی را پیدا کنید.

ارور manual feeder paper empty | ارور no paper in document feeder | چرا چاپگر کوچک چاپ می کند

خرابی کارتریج

در مواقع سیاه شدن کاغذ دستگاه فتوکپی، اولین علتی که باید آن را بررسی کنید، کارتریج است! چون معمولا وقتی این مشکلات رخ می دهند، نشانه آن است که کارتریج نیاز به شارژ و تعمیر دارد. برای برطرف کردن مشکلات کارتریج نیز، باید بسیار با دقت و احتیاط وارد عمل شوید تا اجزای دستگاه کپی کثیف نشوند. البته اگر کار را به یک متخصص بسپارید، بدون نگرانی از خسارت به دستگاه، مشکل شما حل می شود.

 تراکم زیاد رنگ تیره در تنظیمات دستگاه کپی

اشتباه در تنظیم تراکم رنگ چاپگر، از مهم ترین دلایل سیاه شدن کاغذ در دستگاه کپی است. وقتی تراکم رنگ پرینتر، بر روی بسیار تیره تنظیم شده باشد، این اتفاق رخ می دهد. بنابراین، کاربران می توانند برای کم کردن تراکم رنگ چاپگر، به روش دستی اقدام کنند یا حالت تراکم خودکار را امتحان کنند. در این مواقع، بهترین راه مراجعه به مرکز و کمک گرفتن از تعمیرکار و متخصص حرفه ای است.

 کثیف شدن هد دستگاه کپی

از عوامل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی، کثیف بودن هد دستگاه است. در این صورت، برای اینکه کیفیت چاپ شما به کیفیت سابق خود برگردد، هد دستگاه، حتما نیاز به تمیز شدن دارد.

 تونر و درام دستگاه کپی

با توجه به این که رنگ و کیفیت چاپ، به شدت تحت تاثیر کیفیت تونر، کارتریج و نحوه کار درام هستند، پس دلایل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی نیز می تواند مربوط به همین عوامل باشد. اگر درام درست کار نکند، فرایند پخش و تثبیت جوهر روی برگه هم درست انجام نمی شود و به احتمال زیاد، برگه به صورت کاملا سیاه از دستگاه چاپگر خارج می شود. پاک کن درام هم یکی از قطعاتی هست که از دید تکنسین های تعمیرات، در کیفیت چاپ تاثیر دارد.

 پر شدن سطل زباله دستگاه کپی

یکی از علت های دیگری که می تواند باعث بروز مشکل سیاه شدن کاغذ در دستگاه کپی شود، پر شدن سطل زباله ی دستگاه کپی است. این مشکل، باعث ایجاد لایه های سیاهی بر روی کاغذهای چاپ می شود که از بالا به پایین کاملا قابل مشاهده است. برای حل این مشکل، باید سطل آشغال کارتریج خود را خالی کنید.

 مشکل در اتصالات قطعات داخلی

اتصالات داخلی دستگاه کپی، یکی از مشکلات رایج دیگری است که دامن دستگاه های کپی را می گیرد و کاربران را به دردسر می اندازد. بعد از پرینت گرفتن و سیاه شدن کاغذ دستگاه فتوکپی باید این احتمال را در نظر بگیرید و آن را بررسی کنید. این ایراد، ممکن است به دلیل اختلال در واشرهای سر سیلندر دستگاه کپی باشد که برطرف کردن آن، نیاز به مراجعه به تعمیرکار و متخصص با تجربه دستگاه کپی دارد.

 چرا مطالب پرینت شده روی کاغذ رسید محو می‌شود؟

رسیدها معمولا روی کاغذ حرارتی چاپ می‌شوند. کاغذ حرارتی دارای یک پوشش شیمیایی خاص است؛ که با اعمال حرارت به سطح آن، متن و تصویر روی آن نمایان می‌گردد. در واقع باید گفت در پرینتر قابل حمل حرارتی خبری از جوهر به معنای معمول آن نیست.

از آنجایی که این نوع کاغذها به گرما و اشعه ماوراء بنفش حساس هستند؛ قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این عناصر در نهایت باعث محو شدن تدریجی متون درج شده روی آنها می‌شود. اگر حوصله انجام یک آزمایش کوچک را دارید؛ این آزمون را انجام دهید. رسیدی را که به آن نیاز ندارید؛ برای حدود 10 ثانیه زیر اتوی داغ بگذارید. حرارت حاصل از اتو رنگ کاغذ را به‌طور کامل به رنگ مشکی تغییر می‌دهد. همچنین مواد روغنی و رطوبت نیز از عوامل مقصر در این زمینه بوده و می‌توانند مشکل را دوچندان کنند.

حال اگر تعجب می‌کنید که چرا استفاده از کاغذ حرارتی با وجود این عیب ظاهری، بسیار گسترده است؛ به این نکته فکر کنید که آنها بسیار کم‌هزینه هستند. چراکه تجهیزات مورد استفاده برای چاپ روی کاغذ حرارتی به دلیل عدم نیاز به جوهر یا کارتریج، نیاز به تعمیر و نگهداری پایینی دارند. از سویی هزینه هر چاپ با این روش بسیار پایین‌تر از روش‌های معمول است. این در حالی است که معمولا کسی یک رسید را برای مدت طولانی نگه‌داری نمی‌کند.

همچنین بهتر است نگران محو شدن رسیدهای خود نباشید. چرا که حتی اگر رسیدهای حرارتی شما محو شود؛ راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنها را بازیابی کنید. در بخش بعدی درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

چگونه رسیدهای محو شده را بازیابی کنیم؟

اگر فکر می‌کنید بازیابی متون درج شده روی یک رسید پاک شده ممکن نیست؛ احتمالا با خواندن این بخش شگفت‌زده خواهید شد. همه ما در شرایطی خاص نیازمند بازیابی متون روی یک رسید پاک شده بوده‌ایم. اگر در این لحظه دچار این مشکل هستید؛ باید بگوییم که بازیابی متن محو شده از روی کاغذ حرارتی بسیار ساده است؛ و ما در اینجا 3 راه اصلی برای انجام این کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

اسکن و بازیابی دیجیتالی رسید

با فرض اینکه سطح کاغذ هنوز سفید است (نه مایل به زرد، قهوه ای یا سیاه) این روش را می‌توانید انجام دهید. برای این کار ابتدا رسید را مانند یک عکس رنگی و به کمک اسکنر اسکن کنید. در مرحله بعد تصویر اسکن شده را در یک نرم‌افزار ویرایش عکس مانند ادوب فتوشاپ باز کنید؛ و با انجام تنظیمات خاص روی تصویر، آن را نگاتیو کنید. نگاتیو کردن تصویر در اغلب نرم‌افزارهای ویرایش عکس وجود دارد؛ و کار ساده‌ای است. به هر حال با نگاتیو کردن عکس، متون محو شده نمایان شده و قابل خواندن و پرینت مجدد گرفتن خواهد شد.

رسید را مجددا حرارت دهید

اگر نابغه فتوشاپ نیستید؛ و از سر و کله زدن با نرم‌افزارهای ویرایش عکس خاطره خوبی ندارید؛ می‌توانید رسید خود را به یک روش قدیمی دیگر بازیابی کنید. به‌طور خلاصه در این روش با اعمال حرارت ملایم روی کاغذ حرارتی، متون محو شده را دوباره نمایان خواهیم کرد.

برای این کار سشوار بهترین گزینه است. سشوار خود را روی حالت متوسط ​​قرار دهید؛ و سپس هوای گرم را مستقیما به سمت رسید بگیرید؛ خواهید دید که کم‌کم متن محو شده دوباره نمایان می‌شود. همچنین اگر سشوار ندارید؛ می‌توانید رسید محو شده را با استفاده از یک لامپ گرم کنید. برای این کار رسید را روی سطح لامپ بگیرید؛ و تا نمایان شدن متون محو شده صبر کنید.

صرف نظر از نوع منبع گرما، هرگز سعی نکنید از قسمت جلویی رسید، گرما را اعمال کنید؛ زیرا باعث سیاه شدن کل رسید می‌شود. در واقع بهتر است منبع گرما را چند اینچ دورتر از رسید و از پشت رسید به آن بتابانید.

همچنین بهتر است قبل از دست زدن به رسید و شروع فرآیند بازیابی، دست‌های خود را کامل بشویید و خشک کنید؛ و یا از دستکش‌های محافظ استفاده کنید. چرا که همان‌طور که گفته شد؛ آب و روغن (از جمله چربی طبیعی تولید شده توسط پوست) می‌تواند به محو شدن متون از روی رسید کمک کنند. بنابراین در صورت انجام این کار با دست‌های چرب یا عرق کرده، ممکن است متن و تصاویر بازیافتی کامل نباشد؛ و تلاش‌های شما برای بازگرداندن رسیدهای محو شده بی‌فایده شود.

یک برنامه موبایل عالی برای بازیابی کاغذ رسید محو شده

سومین و البته ساده‌ترین راه برای بازیابی متون محو شده رسیدهای حرارتی نصب یک اپلیکیشن موبایل است. با استفاده از اپلیکیشن Paperistic از رسید محو شده خود عکس بگیرید. سپس فیلتر «خواندنی» یا «تک رنگ» را برای تنظیم سطوح رنگ تصویر خود انتخاب کنید؛ و متن را تاریک کرده تا خوانا شود. به همین سادگی کار انجام شد. این اپلیکیشن همیشه عکس اصلی را همان‌طور که هست ذخیره می‌کند. در واقع در این نرم‌افزار تصویر به یک فیلتر گره نمی‌خورد. به عبارت دیگر فیلترها را می‌توان در لحظه تغییر داد. این برنامه برای کاربران اندروید و آیفون رایگان است؛ و در اکثر مارکت‌های تلفن‌های همراه می‌توانید آن را برای دانلود پیدا کنید.

در نهایت یک توصیه خوب برای حفظ این رسیدها، ثبت تصویر آنها به کمک دوربین تلفن همراه و ذخیره آنها در یک فضای ابری است. با این کار مطمئن خواهید شد که رسید خود را هیچ وقت از دست نداده و از طرفی نیازمند انجام مراحل بازیابی و… نخواهید بود.

دکمه بازگشت به بالا