عمومی

ضرر ۳۰۰ میلیاردی مافیای زباله به شهروندان تهرانی

وی ادامه داد: شهر تهران یک مدل قدیمی در قالب مزایده در مناطق 22 گانه است که سالانه 190 میلیارد تومان دریافت می کند، شهرداری به طور متوسط ​​سالانه 250 تن زباله تهران را مدیریت می کند به ازای هر کیلوگرم، 500 میلیارد تن هزینه دارد، اما حدودا وجود دارد. 300 میلیارد تن دست شهرداری مانده که هزینه است از جیب شهروند می آید تهران می رود.»

به گزارش روزنامه مجله خانواده ایران او می نویسد: هر شهروند تهرانی روزانه 730 گرم زباله تولید می کند. با احتساب حدود 8 میلیون شهروند تهرانی، تهران روزانه بیش از 5000 تن زباله تولید می کند در حالی که همه شهروندان آلمانی روزانه 250 گرم زباله تولید می کنند. فقط زباله تولید می کند، زیرا اگر میزان زباله تولیدی بیش از 300 گرم در روز باشد که بر اساس قانون مصوب 1992 آلمان برای کاهش ضایعات بیش از این مقدار جریمه ای برای زباله در نظر گرفته می شود همچنین در اکثر کشورها فقط یک بار در روز جمع آوری می شود. اما در تهران تا سه بار در روز می رسد به جز تلاش زباله گردها که یک مخزن از خیابان است علیرغم اینکه اجرای طرح جمع آوری زباله هر سه روز یک بار جمع آوری زباله بود.

در کشورهای توسعه یافته، هیچکس مانند منظره شهری مدرن تهران، تانکر زباله بزرگی را در خارج از یک منطقه مسکونی قرار نمی دهد. آلمان با بازیابی مخازن توانست ظرف سه سال میزان ضایعات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بر اساس وعده های مسئولان شهری جمع آوری مکانیزه زباله باید به 80 درصد برسد اما اکنون 20 درصد است و دفع وعده داده شده تنها 25 درصد از 90 درصد جلوتر است. اما کارشناسان تاکید دارند که جمع آوری مخازن زباله از شهرها مشکل جمع آوری زباله را تا حد قابل توجهی حل می کند. البته حل این مشکل آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست.

مافیای سطل زباله تهران نیز برای نقل و انتقالات پیمانکاران مشکل ایجاد می کند. مسئولان شهر بارها به این موضوع اذعان کرده اند. رانت حاصل از خرید و فروش زباله تهران یک شبکه قاچاق سازمان یافته را تشکیل می دهد که نمی تواند مشکل زباله تهران را به راحتی حل کند. البته راه حل را بستن این رانت می دانند اما سوال اصلی اینجاست که آیا می توان دست پیمانکار را از این رانت جدا کرد؟

مدیران شهری تهران در حال حاضر در حال بررسی اجرای طرح هایی برای اجرای مدل قدیمی جمع آوری زباله با روش های جدید هستند. در این مدل، 0 تا 100 شغل به پیمانکار واگذار می شود، بنابراین پیمانکار نیازی به تلاش برای ورود بدون مجوز به فرآیند دفع ندارد. همین روند غیرمجاز یک چرخه معیوب در جمع آوری و استفاده از زباله گردها در پشت صحنه ایجاد می کند که شهرداری ها نمی توانند سود واقعی داشته باشند و البته پایتخت نشینان نیز در این ضرر سهیم هستند. در صورت تمایل به اطلاع از میزان این ضرر به اظهارات مهدی بابایی یکی از اعضای شورای شهر تهران مراجعه فرمایید. او به «ایران» می گوید: وی ادامه داد: شهر تهران یک مدل قدیمی در قالب مزایده در مناطق 22 گانه است که سالانه 190 میلیارد تومان دریافت می کند، شهرداری به طور متوسط ​​سالانه 250 تن زباله تهران را مدیریت می کند به ازای هر کیلوگرم، 500 میلیارد تن هزینه دارد، اما حدودا وجود دارد. 300 میلیارد تن دست شهرداری مانده که هزینه است از جیب شهروند می آید تهران می رود.»

بر اساس آخرین آمار، مجموع زباله های شهر تهران روزانه به 5100 تن می رسد. این در حالی است که بابایی یکی از اعضای شورای شهر تهران به ایران گفت که تنها 40 درصد از این میزان تحت کنترل است و حدود 60 درصد در آرادکو مدفون است. برنامه مدیریت شهری این است که در دوره جدید حجم دفن را به صفر برساند. مشابه کاری که در اکثر کشورهای بزرگ مانند هلند و آلمان انجام می شود. به گفته وی، بیشترین زباله تولیدی مربوط به زباله های مسکونی است. بابایی گفت: حدود 35 درصد پسماندهای خشک گرانبها قابل بازیافت در تهران وجود دارد که در نهایت 10 تا 12 درصد آن جداسازی می شود.

این رقم باید با در نظر گرفتن روش های سنتی و غیرسنتی که توسط پیمانکاران و زباله گردهای شهرداری تهران انجام می شود، محاسبه شود. با این حساب نزدیک به 25 درصد از زباله های ارزشمند تهرانی ها معدوم شده است. در آرادکو تنها 40 درصد بازیافت می شود، اما هنوز تا رسیدن به 100 درصد راه زیادی در پیش است، اما تولید کود کمپوست از زباله های مرطوب گامی در جهت تغذیه فضای سبز تهران است.

البته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند به این موضوع اشاره می کند اما آمار او کمی متفاوت است. محمدعلی عزیزی گفت: وی ادامه داد: به دلیل عدم تفکیک زباله در تهران، میزان زباله ها به 30 درصد افزایش یافته است و ما را مجبور به پر کردن 40 درصد از آنچه که بزرگترین مشکل تهران محسوب می شود، شهرها از طریق سوزاندن زباله ها این موضوع را مدیریت می کنند و برخی از شهرها نیز این موضوع را مدیریت می کنند. در ادامه بحث آموزش و تفکیک زباله ها گفت: در حال حاضر همه شهرهای بزرگ زباله می ریزند، شهر تهران در صورت تفکیک صحیح، حدود 65 درصد زباله، حدود 31 درصد زباله خشک با ارزش و حدود 6 درصد مردود است.

با این حال، مشکل اصلی همچنان باقی است. آیا مافیای زباله تهران اجازه خواهد داد که منافع زباله در جیب شهروندان تهرانی گذاشته شود؟ بابایی گفت: وی ادامه داد: به دلیل عدم اجرای سیاست‌های مناسب شهرداری در خصوص مدیریت پسماند اینجا هستیم. در حال حاضر با جمع‌آوری‌های غیرمجاز زباله توسط پیمانکاران دولت محلی مواجه هستیم. ایستگاه تا همه زباله ها در دست پیمانکار باشد، معتقدیم برون سپاری نیاز است، در گذشته اشتباهاتی در سیاست وجود داشته و نتیجه این مافیا است.» هنر ما این است که در سه بعد مجموعه با هم جلو برویم. روش: محیط زیست، اقتصاد و مکانیزاسیون.

پیمانکار کیست؟ “بیش از 90 درصد پیمانکاران داخلی هستند، بنابراین قرارداد را تغییر دادیم تا رویه را اصلاح کنیم. بر این اساس، تمام زباله های تهران را به پیمانکاران تحویل می دهیم. به آنها اجازه می دهیم خودشان سرمایه گذاری کنند. ایستگاه میانی نیز انجام شده است. جوان شده است.”

البته مدل جدید شهرداری در ایستگاه میانی یک ماه است که در مناطق 21 و 22 راه اندازی شده است اما هنوز فرصت قضاوت باقی است. با این حال، کارشناسان معتقدند که این طرح می تواند از زباله ها جلوگیری کند. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا