سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

بی اختیاری ادرار نشانه چیست؟

بی اختیاری ادرار زمانی رخ می دهد که کنترل مثانه خود را از دست بدهید. در برخی موارد، ممکن است بتوانید مثانه را به طور کامل تخلیه کنید. با این حال، در موارد دیگر، ممکن است فقط یک نشت کوچک را تجربه کنید. بسته به علت، این بیماری می تواند موقت یا مزمن باشد.

بر اساس گزارش بنیاد مراقبت های اورولوژی، میلیون ها بزرگسال در ایالات متحده تحت تأثیر عفونت های دستگاه ادراری قرار دارند. با توجه به مرکز پزشکی جان هاپکینز، بی اختیاری ادرار در زنان 50 سال یا بیشتر شایع است. با این حال، این بیماری می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

با افزایش سن، ماهیچه هایی که از مثانه حمایت می کنند ضعیف می شوند که می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

بسیاری از مشکلات سلامتی مختلف نیز می توانند باعث این بیماری شوند. علائم از خفیف تا شدید متغیر است و می تواند نشانه سرطان، سنگ کلیه، عفونت یا بزرگ شدن پروستات باشد.

اگر دچار بی اختیاری ادرار شدید، توصیه می کنم به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. زیرا بی اختیاری ادرار می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد و عوارض احتمالی ایجاد کند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا بی‌اختیاری شما ناشی از یک بیماری جدی دیگر است یا خیر.

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار به سه نوع کلی تقسیم می شود. شما می توانید بیش از یک نوع را به طور همزمان تجربه کنید.

1) بی اختیاری استرسی ادرار

بی اختیاری استرس ناشی از انواع خاصی از فعالیت بدنی است. برای مثال، در شرایط زیر ممکن است کنترل مثانه را از دست بدهید:

یادگیری

سرفه

عطسه کردن

ریر

چنین فعالیتی باعث سفت شدن عضلات اسفنکتر می شود که ادرار را در مثانه نگه می دارند. فشار اضافی باعث شل شدن ماهیچه های مجرای ادرار می شود.

2) بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که پس از تجربه یک نیاز ناگهانی و شدید به ادرار کردن، کنترل مثانه خود را از دست می دهید. هنگامی که آن را احساس کردید، ممکن است نتوانید آن را تا زمانی که به دستشویی بروید نگه دارید.

3) بی اختیاری سرریز

اگر هنگام ادرار کردن مثانه خود را به طور کامل تخلیه نکنید، بی اختیاری سرریز ممکن است رخ دهد. به این ترتیب ممکن است مقداری از ادرار باقیمانده بعداً از مثانه خارج شود. گاهی اوقات به این نوع بی اختیاری «دریبلینگ» می گویند.


علل بی اختیاری ادرار

دلایل زیادی برای بی اختیاری ادرار وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

ماهیچه های معده به دلیل افزایش سن ضعیف می شوند.

آسیب فیزیکی به عضلات کف لگن

پروستات بزرگ‌شده

سرطان

برخی از این بیماری ها به راحتی قابل درمان هستند و فقط مشکلات موقتی در ادرار ایجاد می کنند. دیگران جدی تر و پایدارتر هستند. اما در هر صورت مشاوره با متخصص اورولوژی می تواند گزینه خوبی باشد.

1) سن

با افزایش سن، ماهیچه های مثانه ضعیف می شوند. این خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار را افزایش می دهد.

انجام عادات سبک زندگی سالم برای حفظ عضلات قوی و مثانه سالم مهم است. هر چه بیشتر مراقب سلامتی خود باشید، بهتر است. هر چه بیشتر احتمال دارد از بی اختیاری جلوگیری کنید، پیرتر می شوید.

2) دنی

عضلات کف لگن از مثانه حمایت می کنند. این می تواند منجر به آسیب عضلانی شود. این وضعیت می تواند در اثر انواع خاصی از جراحی مانند هیسترکتومی ایجاد شود. همچنین یک پیامد شایع بارداری و زایمان است.

3) بزرگی پروستات

اگر مرد هستید، غده پروستات گردن مثانه شما را احاطه کرده است. این غدد مایعی ترشح می کنند که از اسپرم شما محافظت و تغذیه می کند. با افزایش سن بزرگتر می شود. دور از ذهن نیست که انتظار داشته باشیم مردان در نتیجه این گسترش بی ثباتی را تجربه کنند.

4) سرطان

سرطان مثانه یا پروستات می تواند باعث بی اختیاری شود. در برخی موارد، درمان سرطان نیز می‌تواند کنترل مثانه را سخت‌تر کند. حتی تومورهای خوش خیم می توانند با مسدود کردن جریان ادرار باعث بی اختیاری شوند.

5) علل احتمالی دیگر

سایر علل احتمالی بی اختیاری عبارتند از:

یبوست

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

بیماری یا سنگ مثانه

پروستاتیت یا التهاب پروستات

سیستیت بینابینی یا یک بیماری مزمن که باعث التهاب در مثانه می شود.

عوارض جانبی برخی داروها، مانند داروهای فشار خون، شل کننده های عضلانی، آرام بخش ها و برخی از داروهای قلبی.

برخی از عوامل سبک زندگی نیز می توانند باعث ناراحتی موقت شوند. به عنوان مثال، اگر بیش از حد الکل، نوشیدنی های کافئین دار یا سایر نوشیدنی ها مصرف کنید، ممکن است به طور موقت کنترل روده خود را از دست بدهید.

چه زمانی بی اختیاری ادرار نیاز به درمان دارد؟

هر موردی از بی اختیاری ادرار ممکن است نشانه یک بیماری جدی تری باشد که نیاز به درمان دارد. بنابراین، حتی اگر علت اصلی جدی نباشد، بی اختیاری ادرار می تواند برای زندگی شما بسیار مخرب باشد.

به همین دلیل مهم است که یک تشخیص دقیق داشته باشید و در مورد گزینه های درمانی با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. در برخی موارد، بی اختیاری نشانه اورژانس پزشکی است. اگر کنترل مثانه خود را از دست دادید و هر یک از علائم زیر را داشتید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

در صحبت کردن یا راه رفتن مشکل دارید.

ضعف یا بی حسی در هر قسمت از بدن

از دست دادن بینایی

گیجی

از دست دادن هوشیاری

از دست دادن کنترل روده

اورولوژیست چگونه می تواند به شما کمک کند؟

در حالی که به پزشک مراجعه می کنید، در مورد علائم از شما سؤالاتی پرسیده می شود. دلیلی که ما این سوال و جواب را می‌پرسیم احتمالاً به این دلیل است که می‌خواهیم بدانیم شما چه مدت بی اختیاری ادرار داشته‌اید. چه نوع معلولیتی را تجربه کرده اید؟ همچنین ممکن است پزشک از شما در مورد عادات روزانه‌تان، از جمله رژیم غذایی منظم و سایر داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، سؤال کند.

بسته به علائم و سابقه پزشکی شما، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را تجویز کند. این تست ها عبارتند از:

نمونه ادرار را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کنید

کارکنان آزمایشگاه می توانند نمونه های ادرار را برای علائم عفونت یا سایر مشکلات آزمایش کنند.

میزان ادرار، مقدار باقی مانده در مثانه و وزن در مثانه را اندازه گیری کنید.

این اطلاعات با قرار دادن یک کاتتر یا لوله کوچک در مجرای ادرار و مثانه جمع آوری می شود.

سیستوسکوپي

در طول این آزمایش، یک دوربین کوچک به مثانه شما وارد می شود تا نگاه دقیق تری داشته باشد.

درمان بی اختیاری ادرار

برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک بستگی به علت بی اختیاری شما دارد. یک بیماری زمینه ای ممکن است به دارو، جراحی یا سایر روش های درمانی نیاز داشته باشد.

آنها ممکن است شما را به انجام برخی ورزش ها تشویق کنند، مانند تمرینات کف لگن یا تمرینات مثانه، که می تواند به افزایش کنترل مثانه شما کمک کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است نتواند با بی خوابی کنار بیاید. در این موارد، راه هایی وجود دارد که می توانید با شرایط خود مقابله کنید. به عنوان مثال، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به شما توصیه کند:

رژیم غذایی یا مصرف مایعات خود را کنترل کنید.

هنگام رفتن به دستشویی، توصیه های بهداشتی را رعایت کنید.

از لباس زیر یا پدهای جاذب استفاده کنید.

به طور منظم حمام کنید.

جلوگیری از بی اختیاری ادرار

همه علل بی اختیاری ادرار قابل پیشگیری نیستند. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر خود انجام دهید. داشتن یک سبک زندگی سالم مهم است. به عنوان مثال، این را امتحان کنید:

وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

ورزش خوبی داشته باشید

یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید.

کافئین و الکل را محدود کنید.

اگر سیگار می کشید، آن را متوقف کنید.

دوستان عزیز برای اطلاع از بی اختیاری ادرار بهتر است با دکتر کیوان آقامحمدپور مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا