حوادثکسب و کار برتر

علت زرد شدن برگ سیکاس و نکات نگهداری آن

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس: یکی از مشکلات اصلی در نگهداری گیاه سیکاس، زرد شدن و خشک شدن برگ‌های آن می‌باشد. عوامل زیادی می‌تواند در این مشکل دخیل باشد که در این مقاله از به مهم‌ترین مشکلات زرد شدن برگ گیاه سیکاس اشاره می‌شود. توجه داشته باشید در صورتی که برای درمان گیاه خود اقدام نکنید ممکن است این زرد شدن پیشروی کرده و گیاه شما را از بین ببرد. برای اطلاعات بیشتر از قیمت سیکاس و فروش نهال در گیلان کلیک کنید.

برگ جدید سیکاس | چرا سیکاس برگ جدید نمی دهد | درمان سیکاس

نور:
گیاه سیکاس به نور زیادی احتیاج دارد و اگر در مکانی با نور کم نگهداری شود به تدریج برگ‌ها ضعیف شده و شروع به زرد شدن می‌کنند. و زمانی که گیاه در مکان کم نوری نگهداری می‌شود انتقال یک‌باره آن به نور شدید آفتاب در فصل تابستان نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود.

رطوبت هوا:
ممکن است زرد شدن برگ‌ها در اثر خشکی بیش از حد هوا باشد، بهتر است مکانی با رطوبت نسبی برای نگهداری سیکاس انتخاب کنید.

دلیل زرد شدن برگهای گل سیکاس

آبیاری:
آبیاری زیاد یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های سیکاس می‌باشد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در زمستان باید آبیاری کمتر از فصل‌های گرم باشد.

تعویض گلدان سیکاس:
تعویض گلدان نیز می‌تواند از دلایل زرد شدن برگ‌های سیکاس باشد. ممکن است اندازه گلدانی که انتخاب کرده‌اید یا نوع خاک گلدان که استفاده کرده‌اید، در بروز این مشکل نقش داشته باشد. پیش از هر چیز باید بدانید گیاه سیکاس تا حدی تنگی گلدان و درهم‌پیچیدگی ریشه را دوست دارد به این معنی که ترجیح می‌دهد ریشه‌های آن فضای گلدان را پر کنند. بنابراین نباید گلدان بزرگی برای آن انتخاب کنید. درصورتی‌که احساس می‌کنید لازم است گلدان عوض شود، توجه داشته باشید گلدان جدید باید تنها ۲ تا ۵ سانتی متر بزرگ‌تر از توپ ریشه باشد.

از آنجایی‌که گلدان اضافه‌ شده در اطراف گیاه، متراکم‌تر است و هنوز ریشه به داخل آن رشد نکرده است، در مقایسه با بخشی که ریشه در آن قرار دارد مدت بیشتری آب را در خود نگه می‌دارد. بنابراین ریشه‌های جدید ممکن است نتوانند در بخش خیس و اشباع از آب خاک گلدان رشد کنند چرا که اکسیژن این ناحیه کمتر است. اگر می‌خواهید گلدان سیکاس را عوض کنید، از خاکی استفاده کنید که قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد برای مثال خاک حاوی مقدار زیادی ماسه عدسی یا پرلیت باشد. برخی توصیه می‌کنند به اندازه خاک باید پرلیت اضافه کنید تا زهکشی آن مناسب سیکاس باشد. خاک گلدان و پرلیت را در ظرف بزرگی با هم ترکیب کنید تا جایی که از یک دست شدن ترکیب نهایی مطمئن شوید.

کمبود مواد غذایی: سیکاس، گیاه بومی مناطق گرمسیر ژاپن است که در مناطق سردسیر به‌عنوان گیاه خانگی نگه‌داری می‌شود. یکی از سختی‌های پرورش این گیاه زیبا، خشک شدن برگ‌های آن است. البته خشک شدن برگ سیکاس مسئله نسبتا رایجی در زیست این گیاه به‌شمار می‌رود و علل مختلفی دارد.

البته نگهداری سیکاس کار سختی نیست، اما مراقبت‌های خاص خودش را دارد و چنانچه به‌درستی از آن مراقبت نکنید ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید.

اگر شما هم در منزل خود میزبان این گیاه زیبا هستید با آچاره همراه باشید تا علت توقف رشد سیکاس را بدانید و روش جلوگیری از خشک شدن برگ‌های آن را بیاموزید.

همچنین برای درمان بیماری های گیاه سیکاس می‌توانید پس از ثبت سفارش از طریق شماره یا صفحه ، با متخصصان پرورش گل‌وگیاه آچاره مشورت نمایید.

نکات کلیدی

  • کمبود منیزیم و منگنز یکی از دلایل زرد و خشک شدن برگ های سیکاس است. به همین علت بهتر است با استفاده از یک کود غنی در پتاسیم و منیزیم گیاه خود را تقویت کنید.
  • کودی که برای سیکاس مصرف می‌شود علاوه‌بر منگنز، باید حاوی مقادیری از عناصر معدنی و کلات آهن باشد تا از خشک شدن برگ سیکاس جلوگیری شود.
  • گاهی اوقات ممکن است زرد و خشک شدن برگ سیکاس به‌دلیل زهکشی ضعیف خاک آن باشد و باید خاک را زهکشی کنید. برای این‌کار باید گیاه را از خاک خارج نمایید و کمی پوده به خاک اضافه کنید تا خاک به‌راحتی آب را تخلیه کند.

آشنایی با گیاه سیکاس

سیکاس گیاهی با تنه ضخیمی و برگ‌های بلند است که رشد آهسته‌ای دارد. این گیاه گرم‌سیری و باستانی بذر تولید می‌کند، اما گل و میوه ندارد.

سیکاس برای باغبانی‌های فصلی و پرورش‌دهندگان تازه‌کار بسیار مناسب است چون نگه‌داری آن هم کار بسیار ساده‌ای است و دشواری خاصی ندارد.

بهترین وقت برای کاشتن این گیاه در اوایل بهار یا اواخر پاییز است. این گیاه رشد کند و آهسته‌ای دارد و در هر سال نهایت یک برگ شاخه جدید همراه با برگ‌هایی شبیه به پر تولید می‌کند.

گیاه سیکاس بسیار مقاوم است و در آپارتمان و فضای منزل هم قابل نگه‌داری است. این گیاه به‌علت رشد کمی که دارد گیاهی گران‌قیمتی است و جلوه لوکسی دارد.

درمان زردی برگ سیکاس

علت زرد شدن برگ سیکاس به عوامل مختلفی بستگی دارد که بررسی کردیم. اما در این قسمت می‌خواهیم به درمان زردی برگ سیکاس بپردازیم.

گاهی اوقات ممکن است زرد شدن سیکاس به‌دلیل زهکشی ضعیف خاک آن باشد و باید خاک را زهکشی کنید. برای این‌کار باید گیاه را از خاک خارج نمایید و کمی پوده به خاک اضافه کنید تا خاک به‌راحتی آب را تخلیه کند.

همچنین به منظور درمان زردی برگ سیکاس می توانید اقدامات زیر را هم انجام دهید:

  • از مکمل منیزیم استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان گیاه را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • در زمستان گیاه را به یک مکان گرم منتقل کنید.
  • آبیاری گیاه را زمانی انجام دهید که حدودا یک بند انگشت از بالای خاک خشک شده باشد.
  • سالی یک مرتبه در بهار به آن کود دهید.
  • رطوبت محیط را افزایش دهید.
  • آفات و بیماری ها را بررسی کنید.
  • رطوبت محیط را تا جای ممکن افزایش دهید.

به جز مواردی که نام بردیم، کمبود نیتروژن هم می‌تواند یکی از علل زردی و خشک شدن برگ سیکاس باشد. به همین خاطر در صورتی که شک داشتید که برای سیکاس از چه کودی استفاده کنید، بهتر است از کودهایی با تمرکز بر نیتروژن بهره بگیرید یا از  استفاده نمایید.

معرفی گیاه سیکاس

سیکاس گیاهی با برگ‌های بلند و رشد آهسته است. این گیاه گرمسیری و باستانی تنه‌ای ضخیم دارد که بذر تولید می‌کند اما گل یا میوه ندارد.
این گیاه برای باغبانان تازه کار و باغبانان فصلی بسیار مناسب است زیرا نگهداری از آن کاری ساده است.
سیکاس بومی مناطق گرمسیر ژاپن است و در مناطق سردتر به عنوان گیاه خانگی نگهداری می‌شود.
بهترین زمان برای کاشت گل سیکاس اوایل بهار یا اواخر پاییز است. این گیاه رشد بسیار آهسته‌ای دارد و در هر سال نهایتا یک برگ‌شاخه جدید به همراه برگ‌هایی پر شکل تولید می‌کند.گیاهی که در داخل زمین کاشته شده باشد رشد بیشتری نسبت به گیاه داخل گلدان دارد.
اگر نام گیاهان مورد نظر خود را نمی شناسید می توانید قبل از مراجعه به گلفروشی برای خرید، را پیدا کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

تاریخچه سیکاس

برای یافتن سیکاس‌ها در تاریخ باید به زمان دایناسورها برگردید. از سیکاس به عنوان فسیل‌های زنده یاد می‌شود زیرا آن‌ها پیش از دایناسورها وجود داشته‌اند. حتی در برخی موارد گفته می‌شود اولین گیاهان بذردار زمین بوده‌اند.
این گیاه، همیشه سبز و عضو گروه گیاهان بازدانه است که در خاکی شنی یا سنگی رشد می‌کند.
این گیاه نوع نر و ماده دارد. نوع سیکاس ماده بذر تولید می‌کند و نوع نر آن مخروط‌هایی پر از گرده تولید می‌کند. مشهورترین نوع این گیاه، سیکاس رولوتا است.

بیش از سیصد نوع سیکاس در دنیا وجود دارد و گونه‌های جدیدی نیز کماکان کشف می‌شود. در حالی که گیاه‌شناسان گونه‌های جدیدی از این گیاه را کشف می‌کنند اما این گیاه در حال انقراض است.
بزرگترین تهدید برای آن تخریب زیستگاه و برداشت بی‌رویه است. سیکاس ها معمولا ظاهری شبیه به نخل دارند که با آن اشتباه گرفته می‌شوند اما این دو ارتباطی به یکدیگر ندارند. سیکاس گل یا میوه تولید نمی‌کند و ارتباط نزدیکی با درخت کاج دارد.


انواع سیکاس

نخل سیکاس رولوتا تنها عضو خانواده سیکاس‌ها نیست و این خانواده اعضای دیگری هم دارد. برخی از اعضای مشهور این خانواده عبارتند از:

سیکاس رومفی: این گیاه بیشتر شبیه به یک درخت رشد می‌کند نه درختچه و می‌تواند تا پنج متر رشد کند.

سیکاس کیریکینالیس: این گیاه نیز شبیه به یک درخت است و می‌تواند تا سه متر رشد کند و بومی هندوستان است.

متروکسایلون ساگو: برخلاف سیکاس رولوتا، این گیاه یک نخل واقعی است که عضوی رسمی از خانواده نخل‌ها است.
به طور کلی هر زمان قصد خرید را دارید به این نکته توجه کنید که شرایط عمومی نگهداری گیاه و محلی که شما قرار است از آن نگهداری کنید یکسان باشد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا