استان ها

مذاکرات رفع تحریم‌ها؛ بیم و امیدهایی که حاصل بی تصمیمی آمریکاست

با توجه به لزوم حل و فصل مسائل امنیتی باقیمانده و اخذ تضمین های روشن، منطبق بودن ترتیب و ترتیب توافقات و فرآیندهای مربوطه با الزامات مندرج در قانون شورای اسلامی، امری تصادفی و اجتناب ناپذیر است. .

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، روند مذاکرات لغو تحریم ها که از اوایل سال گذشته آغاز شده بود، اکنون به گفته طرفین با وجود وقفه کوتاه و طولانی، به توافق رسیده است.

هیچ یک از طرفین تصمیمی برای اعلام علنی جزییات مذاکرات انجام نشده تاکنون نداشته اند، اما پس از پایان دور نهایی مذاکرات در وین، مقامات ایرانی و غربی و رسانه های نزدیک به مذاکرات تاکنون هیچ اظهارنظر علنی نکرده اند. اظهارات نیمه رسمی انجام شده، راه دیپلماسی را بهترین گزینه برای حل مسائل باقی مانده می داند و بر ادامه آن تاکید می کند.

در جریان مذاکرات، طرف آمریکایی سعی کرد با استفاده از ابزارهای غیرمذاکره‌ای، اغلب در قالب عملیات روانی، ایران را برای پذیرش منویات خود تحت فشار قرار دهد، اما شرایط فعلی که بر مذاکرات حاکم است این است که واشنگتن باید به شما این باور را کرده باشد که هیأت ایرانی حضور داشت. هیچ راهی برای تضمین منافع مردم ایران وجود ندارد.

برخلاف آنچه رسانه‌های متخاصم و محور غربی صهیونیستی همواره هدایت می‌کنند، آنچه خط قرمز ایران برای دستیابی به یک توافق قوی، معتبر و باثبات تلقی می‌شود، در درجه اول ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و دوم اینکه تضمین‌های معتبری از برجام دریافت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ایران منافع اقتصادی یک حق اجتناب ناپذیر است.

تمرکز تیم مذاکره کننده ایران بر این دو موضوع است زیرا توافقی که این دو اصل را در نظر نگیرد به نفع کشور ما نخواهد بود و آن معامله محدودیت های هسته ای در ازای وعده وام خواهد بود. به معنای پذیرش یک طرفه بخشی است.

با توجه به لزوم حل و فصل مسائل باقیمانده حفاظتی و اخذ تصمیمات روشن، رعایت ترتیب و توالی توافقات و فرآیندهای مرتبط با الزامات مندرج در قانون شورای اسلامی، منطبق و اجتناب ناپذیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

در موضوع ضمانت‌نامه‌های مربوط به منافع اقتصادی ایران، همانطور که قبلاً بارها اعلام شده است، موضوع و مفاد توافق در این مورد باید از تفسیر در رای‌گیری‌های آتی پرهیز و نظر صریح ارسال شود و برای این کار باید کاملاً باشد. واضح و بدون ابهام سیگنالی قوی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، خارجی‌ها باید ارتباط برقرار کنند تا بتوانند با اطمینان و بدون ترس از آسیب‌های احتمالی آینده با ایران وارد تعاملات اقتصادی و تجاری شوند.

تجربه خباثت آمریکا و انفعال اروپا در برجام نشان می‌دهد که عدم شفافیت در تعهدات طرف مقابل می‌تواند زمینه‌ای برای تفسیر خودخواهانه ایجاد کند و بهره‌مندی ایران از حقوق قانونی خود را تضعیف کند.

صرفاً لغو تحریم‌های برجام لزوماً به معنای شکل‌گیری منافع اقتصادی یا همکاری سرمایه‌گذاران خارجی با ایران نیست و بدون ضمانت‌های روشن و غیرقابل تفسیر مهم‌ترین خواسته‌های ایران در این توافق، یعنی هیچ سود اقتصادی قابل توجهی را نمی‌توان انتظار داشت.

نکته این است که قدرت و بقای آن مستلزم توافقی متعادل است. بنابراین باید به تعهدات طرفین از نظر تعادل یک به یک توجه شود. تعهدات ایران همگی موضوعاتی شفاف، قابل اندازه‌گیری و غیرقابل تفسیر هستند که اولین دوره اجرای برجام نشان می‌دهد. طبیعتاً تعهدات طرفین دیگر نیز باید همین ویژگی ها را داشته باشد. به خصوص در بحث رفع موانع منافع اقتصادی ایران، انجام تعهدات طرف مقابل زمان بر است، بنابراین زمانی می توان از ویژگی های موازنه تعهدات متقابل صحبت کرد که با اهرم های امنیتی مشخص و محکم همراه باشد.

روند مدیریت مذاکرات لغو تحریم ها که پس از ارائه پیشنهاد اتحادیه اروپا برای هماهنگی و اعلام مبادلات بین طرف های ایرانی و آمریکایی آغاز شد، فضای نسبتاً دلگرم کننده ای را ایجاد کرده است که ثبات یا بی ثباتی آن ایده پنهانی است که ریشه در دیدگاه رئیس جمهور ترامپ دارد. سیاست فشار حداکثری

منبع: بدون خبر

انتهای پیام/4129/

دکمه بازگشت به بالا