بین المللکسب و کار برتر

ویزای استارت آپ کانادا: چگونه یک بیزینس پلن قانع‌کننده ارائه دهیم؟

استارتاپ به چه معناست؟

استارتاپ به معنی راه‌اندازی یک کسب‌وکار نو و بر پایه خلاقیت است. استارتاپ باید بتواند برای افراد جامعه اشتغال‌زایی کرده و سودآور باشد. استارتاپ‌ها بر پایه فناوری‌های به‌روز و تکنولوژی‌ها جدید بنا می‌شوند و به همین دلیل با کسب‌وکارهای سنتی متفاوت هستند. در کسب‌وکار سنتی معمولاً هیچ‌چیز جدید یا نوآورانه‌ای وجود ندارد و معمولاً به‌سرعت فرایند بازگشت سرمایه هم آغاز می‌شود؛ اما در مقابل معمولاً سود حاصل کمتر از سود حاصل از استارتاپ است. در کسب‌وکار استارتاپی یک ایده جدید به‌صورت مرحله‌به‌مرحله از یک ایده خام به یک کسب‌وکار قدرتمند تبدیل شده و سودآوری بالایی هم دارد.

در بسیاری از مواقع سازمان‌های حمایتی یا یک سرمایه‌گذار به کمک فرد صاحب ایده می‌آید و در نهایت در سود حاصل با او شریک می‌شود. هزینه‌های مهاجرت استارتاپ ها به‌هیچ‌وجه ثابت نیست و برای هرکس متغیر است؛ اما در حالت کلی لازم است که شما بتوانید از پس هزینه‌های مربوط به مهاجرت مانند هزینه تمکن مالی، هزینه اجازه کار (Work Permit fee) و هزینه‌هایی مانند هزینه ترجمه مدارک و سایر هزینه‌های متغیر بر بیایید. مقدار تمکن مالی برای هر خانواده با تعداد مشخص و هر یک نفر، مقدار معینی است که هرسال یک نرخ دارد؛ اما سایر هزینه‌ها برای هر فرد متفاوت است. این هزینه‌ها حتی شامل تهیه بلیت رفت و خرید‌های پیش از رفتن هم می‌شود.

چرا کشور کانادا برای مهاجرت از طریق استارتاپ مناسب است؟

کانادا مهد استارتاپ‌های موفق جهان است. این کشور از سال‌های گذشته تا کنون برای بسیاری از استارتاپ‌ها امکان ایجاد کسب‌وکار را فراهم کرده است. حمایت‌های عالی این کشور از کسب‌وکارها، فراهم‌کردن شرایط خوب برای مهاجران، مهاجرپذیر بودن، اقتصاد عالی، امنیت و پیشرفته بودن سیستم همگی باعث‌ شده‌اند تا این کشور تبدیل به یکی از مقصد‌های مهاجرتی شود. در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که چرا کانادا یک کشور عالی برای مهاجرت است.

شرایط عالی برای مهاجرت همراهان

افرادی که قصد ایجاد کسب‌وکار در یک کشور جدید را دارند قطعاً علاقه دارند که همراه با خانواده و عزیزان خود به کشور جدید مهاجرت کنند. کانادا این امکان را فراهم کرده است که فرد متقاضی به همراه خانواده خود اقامت این کشور را دریافت کند. علاوه‌بر‌آن این کشور به همراهان فرد متقاضی اجازه داده که روند کار و تحصیل خود را هم دنبال کنند؛ بنابراین برای همراهان فرد متقاضی شرایط عالی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در برخی کشورها این امکان وجود ندارد. کسانی که موفق به دریافت اقامت کانادا از طریق استارتاپ می‌شوند هم مانند همراهان خود اجازه دارند که به‌صورت تمام‌وقت در این کشور کار کنند.

امنیت بالا در کشور کانادا

یکی از نکات مهم و مثبت در کشور کانادا، امنیت بالای آن است. حتماً شما هم به‌عنوان یک فرد مهاجر، هدفتان این است به کشوری سفر کنید که از نظر امنیت، بتواند امنیت شخصی شما را تضمین کند. اگر امنیت مناسبی در یک کشور وجود نداشته باشد، فرد مهاجر ممکن است قربانی یک جرم شده و دارایی خود را از دست دهد. قطعاً می‌دانید که ناامنی فقط به ازدست‌دادن دارایی منجر نمی‌شود و اثرات بسیار بدی مانند احساس آسیب‌پذیری در شخص قربانی، استرس و اضطراب دائمی و غیره به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائل برای هر فرد مهاجر، امنیت بالای کشور مقصد است. کشور کانادا ششمین کشور امن جهان است. برخی شهرهای آن مانند تورنتو هم در ردیف اولین شهر‌های امن جهان قرار گرفته‌اند.

بیمه‌های درمانی عالی

یکی از خدمات مهم دولت کانادا، ارائه خدمات رایگان پزشکی به شهروندان و مقیمان دائم این کشور است. حتماً برای شما هم پیش‌آمده که در مواقع بیماری به فکر هزینه‌های درمان باشید یا از پس هزینه‌های مربوط به آن برنیایید. خبر خوب برای افرادی که قصد دارند به کانادا مهاجرت کنند این است که هزینه درمان تقریباً رایگان است. به این معنی که این دولت حدود ۸۰ درصد از هزینه داروها را برعهده می‌گیرد و شهروندان فقط ۲۰ درصد آن را پرداخت می‌کنند. سایر هزینه‌های مربوط به بیماری مانند عکس‌برداری و انواع آزمایش‌ها هم شامل بیمه می‌شود. حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص این کشور صرف پوشش هزینه‌های درمانی می‌شود.

فرصت شغلی بالا

کشور کانادا از نظر رشد اقتصادی یکی از پیشروترین کشورهای دنیا است. به همین دلیل در این کشور همواره نیروی کار لازم است. این کمبود نیروی کار تا حدی است که سیاست‌گذاری کلی کشور کانادا به سمت استفاده از کارکنان خارجی رفته است. در کشور کانادا نرخ بیکاری کمتر از ۷ درصد گزارش شده است که آمار بسیار چشمگیری است. این کشور در زمینه صنعت، تولید، خدمات و حتی در زمینه کشاورزی نیاز به نیروی کار فعال دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند؛ در کانادا دیگر نیازی نیست که نگران کمبود شغل یا منبع درآمد باشید. آن‌ها باکمال‌میل پذیرای نیروی کار جدید هستند.

چه استارتاپ‌هایی شانس دریافت ویزای استارتاپ کانادا را دارند؟

در حالت کلی اگر می‌خواهید ویزای استارت آپ کانادا را دریافت کنید، باید ۴ شرط کلی زیر را برآورده کنید.

  • کسب‌وکار و استارتاپ شما باید واجد شرایط باشد.
  • باید مدرک زبان خود را آماده کرده باشید.
  • پول کافی به‌اندازه تمکن مالی (Financial Ability) و سایر هزینه‌های مهاجرتی را داشته باشید.
  • یک نامه پشتیبان (Letter of Support) از یکی از سازمان‌های رسمی کانادا دریافت کرده باشید.

در ادامه در مورد هرکدام از این شرط‌ها توضیح می‌دهیم تا بیشتر با این فرایند آشنا شوید. منظور از کسب‌وکار واجد شرایط برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا چیست؟ همان‌طور که قبلاً هم گفتیم منظور از واجد شرایط بودن یک طرح این است که علاوه بر نوآورانه بودن، قابلیت سودآوری، اشتغال‌زایی و امکان رقابت با سایر کسب‌وکارها را داشته باشد. از طرفی لازم است طرح کسب‌وکار یا بیزینس پلن شما عالی باشد که در آن از نظر اقتصادی، نیروی کار و بسیاری مسائل دیگر بررسی شده باشد. شرایط زیر از دیگر الزامات داشتن کسب‌وکاری است که صلاحیت دریافت ویزای استارتاپ را دارد:

  • هر متقاضی برای دریافت این ویزا باید دارای حداقل ۱۰ درصد از حق رأی مرتبط با سهام کل شرکت را داشته باشد. باید توجه داشت که حداکثر ۵ نفر می‌توانند به‌عنوان مالک درخواست دهند.
  • متقاضیان و سازمان تعیین‌شده به طور مشترک بیش از ۵۰ درصد از کل حق رأی مرتبط با سهام کل شرکت را در اختیار داشته‌ باشند.
  • تجارت شما باید توانایی ثبت رسمی در این کشور را داشته باشد.

چرا استارتاپ‌ها باید یک طرح کسب‌وکار بنویسند؟ دریافت یک نامه از سازمان‌های حمایتی کشور کانادا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید بکنید. درواقع نوشتن یک طرح خوب برای کسب‌وکار در این زمان به کار می‌آید. در کشور کانادا سه گروه سرمایه‌گذاری بزرگ وجود دارند که شما برای اینکه بتوانید اقامت کانادا از طریق استارتاپ را دریافت کنید، لازم است که از یکی از این سازمان‌ها نامه حمایتی دریافت کنید. در ادامه این سازمان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • گروه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر کانادا (Venture Capital Firms)
  • گروه سرمایه‌گذاران فرشته کانادا (Angel Investor Groups)
  • گروه سرمایه‌گذاران انکوباتور کانادا (Business Incubators)

برای دریافت نامه حمایت مالی از این گروه‌ها، شما اول باید باتوجه‌به نوع کسب‌وکار خود، یکی از آن‌ها را برای حمایت از کسب‌وکارتان انتخاب کنید؛ زیرا هرکدام از این گروه‌ها یک حداقل مقدار برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها تعیین کرده‌اند و متناسب با آن روی پروژه‌های دریافتی سرمایه‌گذاری خواهند کرد. حالا که یکی از آن‌ها را انتخاب کردید، باید یک  بیزینس پلن یا همان نمونه طرح را برای آن‌ها ارائه دهید. ممکن است حتی برخی از این شرکت‌ها، شما را ملزم به دفاع حضوری از بیزینس پلنتان کنند که در این صورت لازم است به کانادا سفر کنید و با تشریح و توضیح ایده خود،

نامه حمایت مالی را از آن‌ها دریافت کنید. در این مرحله داشتن یک نمونه طرح خوب بسیار کمک‌کننده است؛ زیرا کارشناسان این شرکت‌های سرمایه‌گذار در مرحله اول تنها چند دقیقه زمان برای خواندن طرح شما صرف می‌کنند. پس خیلی مهم است که طرح شما جامع، همراه با ارزیابی اقتصادی و قانع‌کننده باشد. مشاوران سازمان مهاجرتی سپهر فلاحتی در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند تا هم گروه سرمایه‌گذاری مناسب خود را پیدا کنید و هم یک طرح خوب برای ایده و کسب‌وکار خود بنویسید و با خیال راحت مراحل بعدی مهاجرت از طریق استارتاپ را طی کنید.

طرح استارتاپ کانادا چیست؟

طرح استارتاپ کانادا یک نمای کلی از ایده و کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد. در واقع در یک سمپل کسب‌وکار شما ایده خود را به‌خوبی شرح می‌دهید. برای آن توجیه اقتصادی می‌آورید، ویژگی‌های کسب‌وکار و هدف آن را به طور کامل و واضح توضیح می‌دهید و در صورت امکان تعداد افرادی که برای شروع کسب‌وکار نیاز دارید را هم ذکر می‌کنید. در این طرح کسب‌وکار بهتر است درمورد اهداف درازمدت و کوتاه‌مدت خود نیز صحبت کنید. درواقع طرح استارتاپ برای کسی که تاکنون ایده شما را نشنیده‌ است، یک شمای کلی از ایده و تجارت شما را نشان می‌دهد؛

بنابراین بسیار مهم است که شما ایده خود را چگونه به سازمان‌های حمایت گذار معرفی می‌کنید؛ زیرا همان‌طور که قبلاً هم گفتیم کارمندان این سازمان‌ها تنها چند دقیقه زمان را به خواندن طرح شما اختصاص می‌دهند. این هنر شماست که چطور کسب‌وکار خود را در یک متن معرفی کنید. چاد فریلینگ که یکی از مربیان تهیه طرح‌های کسب‌وکار است، می‌گوید: یک طرح کسب‌وکار قوی می‌تواند ابزار مؤثری برای شرکت‌ها در تمام مراحل از راه‌اندازی تا شرکت‌های بالغ باشد. نمونه طرح استارت‌آپ کانادا شامل موارد زیر است که در ادامه در مورد هرکدام از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

  • نمونه طرح‌ها و قالب‌های تجاری عمومی
  • نمونه طرح سازمان‌های توسعه کسب‌وکار
  • نمونه طرح‌های بانکی

شما هم احتمالا از خود می‌پرسید که برای نوشتن یک طرح استارتاپ از چه قالب و فرمتی باید استفاده کرد؟ یا اصلا چه فرمتی فرمت استاندارد و رسمی برای این کار است؟ شما برای اینکه بتوانید نظر سرمایه‌گذار را جلب کنید، باید یک طرح رسمی و خوب بنویسید؛ اما گاهی ممکن است نتوانید به هر دلیل خلاقیت لازم برای طراحی قاب و فرمت را به خرج دهید. در این شرایط بهتر است از نمونه طرح‌ها و قالب‌های تجاری که در سایت‌های مختلف قرار داده شده است استفاده کنید. یکی از این سایت‌ها سایت ایبا است. در این سایت به چند زبان مختلف نمونه طرح‌هایی برای شما قرار داده شده است. قالب‌های این سایت را می‌توان به‌صورت رایگان دانلود کرد.

مدرک زبان معتبر برای دریافت Start-up Visa Program کانادا چه مدرکی است؟ برای مهاجرت با کانادا از طریق استارتاپ شما باید اثبات کنید که زبان رسمی این کشور را می‌دانید. این کار برای ارتباط با مردم این کشور و کار و تحصیل در آن لازم است. اما سؤال اینجاست که چه مدرکی برای اداره مهاجرت معتبر است؟ برای اینکه مدرک شما رسمی و معتبر باشد لازم است حداقل CLB5 برای زبان انگلیسی و حداقل NCLC5 برای زبان فرانسوی را کسب کرده باشید. در این صورت شرط دوم را هم برآورده کرده‌اید.

یکی دیگر از سایت‌های مفید در این حوزه سایت یونیویشن است که قالب‌هایی را متناسب با نوع نیاز کاربر در اختیار او قرار می‌دهد. نمونه طرح سازمان‌های توسعه کسب‌وکار طرح کسب‌وکار یک پلن حیاتی و ضروری برای هر سازمان یا استارتاپ است. درواقع این طرح به دیگران می‌گوید که هدف شما و کسب‌وکارتان چیست؟ در چه حوزه‌ای فعالیت دارید، چگونه تجارت می‌کنید و بودجه مالی شما چقدر است. برای این کار سازمان‌هایی که در حوزه کسب‌وکار فعال هستند قالب‌های خاصی را مدنظر دارند. به‌دست‌آوردن این نمونه‌ طرح‌ها رایگان است و می‌توان آن‌ها را از سایت‌های مختلف دانلود کرد. در ادامه دو مورد از نمونه طرح سازمان‌های توسعه کسب‌وکار را به شما معرفی می‌کنیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا