بین الملل

تلاش ترکیه برای تنفس خاک های استریل سوریه / گروه های تروریستی در ادلب


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، پس از پیشرفت و موفقیت های ارتش سوریه در استان شمالی حلب و شکست تروریست ها ، فرودگاه پایتخت اقتصادی و بین المللی سوریه بازگشایی شد و اولین پرواز از دمشق به حلب بود. موفقیت ارتش سوریه در بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب پس از پنج سال تروریست های حاکم بر نقطه استراتژیک با نیروهای دولت سوریه در فرمانداری ادلب و در مناطق غربی حلب به دست می آید تا به سرعت آخرین مناطق کنترل شده توسط تروریست ها را آزاد کند. .

بیشتر بخوانید:

بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب پایان دهنده بحران سوریه است

ناتو از عملیات نظامی ترکیه در سوریه پشتیبانی نمی کند

شعیب بهمن ، یک تحلیلگر امور بین الملل ، در گفتگو با خبرنگار غرب آسیا و آژانس بین المللی محور آنا درباره نبرد ارتش سوریه علیه تروریست ها در شمال گفت: آزادسازی ارتش به مناطق مختلف سوریه یک عمل جایگزین دارد و آنها توانستند استان ادلب را کنترل کنند. القاعده به عنوان مهمترین پایگاه برای گروه های تروریستی مسلط است.

ادلب

ادلب ، سوری

وی افزود: عناصر جبهه النصره به دلیل موضع گیری و رویکرد طرفدار ترکیه ، توانستند کنترل خود را بر مناطق شمالی سوریه ادامه دهند ، اما بعلت عملیات نظامی موفق سوریه مجبور به عقب نشینی شدند. ارتش سوریه موفق شد پیشرفت زیادی در این زمینه داشته باشد و کنترل تروریست ها از بزرگراه حلب – دمشق ، “جاده M5” را از بین ببرد.

یک تحلیلگر امور بین الملل در مورد اهمیت استراتژیک جاده M5: شمال و جنوب سوریه را به هم متصل می کند و از اهمیت استراتژیک به روابط اقتصادی دمشق برخوردار است. همچنین می تواند شهرهای بزرگ سوریه از جمله حلب و دمشق و شهرهای جنوبی مانند درعا را پیوند دهد.

بهمن درباره تحولات شمال سوریه و آزادسازی ارتش سوریه به مناطق استراتژیک گفت: “حذف بخش های مختلف سوریه از اشغال تروریست ها نشان می دهد که ما شاهد آخرین نفس گروه های تروریستی در داخل سوریه و جدایی آن از حامیان خارجی هستیم.” تلاش های دولت ترکیه برای تغییر زمینه از نظر سیاسی و سیاسی بی فایده است و اوضاع به نفع گروه های جنگنده و حامیان خارجی آنها نیست.

تخلیه دو شهرک شیعه در حومه ادلب

وی اوضاع فعلی را به نفع دولت سوریه ، جبهه مقاومت و روسیه توصیف کرد و گفت: با توجه به موفقیت های ارتش سوریه ، گروه های تروریستی سرنوشت نامشخصی دارند ، زیرا دولت ترکیه طبق توافق نامه سوچی نمی تواند آنها را به قلمرو آن بفرستد. در دو سال گذشته ، پرونده ادلب به دلیل وضعیت نامشخص عناصر و گروه های تروریستی همچنان حل نشده است. اکنون گزینه های بسیاری برای تنظیم حالت وجود دارد.

بهمن گفت که با توجه به گزینه های موجود ، راه حل های بسیاری وجود دارد ، از جمله حذف عناصر تروریستی توسط ارتش سوریه در همان منطقه یا ترکیه مجبور است برای ایجاد منطقه و منطقه ای برای فرار از آن استفاده کند. با ایجاد شرایط خاص می توان یک منطقه خصوصی و زمینی را در خاک سوریه مستقر کرد.

شیب بهمن گفت: ترکیه حتی می تواند گذرگاههای مرزی خود را علیه عناصر مسلح در شمال سوریه ، مانند حمل و نقل گروه های مسلح به لیبی ، باز کند تا آنها بتوانند به اروپا یا کشورهای دیگر منتقل شوند. با پیشروی نیروهای دولت سوریه در آینده نزدیک ، استان ادلب کاملاً پاک خواهد شد ، اما سرنوشت گروه های تروریستی نامشخص است.

ارتش سوریه

ارتش سوریه

این تحلیلگر اوراسیایی درباره نقش روسیه در معادلات منطقه ای از جمله اوضاع در شمال سوریه گفت: “برخلاف تصور فعلی ، روسیه نقش واسطه ای ندارد ، اما طرف منازعه است و کاملاً از دولت سوریه حمایت می کند.” نیروهای روسی با پشتیبانی مسکو فعالانه در روند آزادسازی ادلب شرکت کرده اند ، در حالی که روس ها معتقدند که گزینه های دیپلماتیک نباید از این امر مستثنا شوند.

وی گفت: “اگر این امکان وجود دارد که گروه های متضاد را به صورت دیپلماتیک اخراج کنید یا ساز و کاری ایجاد کنید که آنها را بدون خشونت تخریب یا از بین ببرند ، از طرف همه طرفها از جمله روسیه مورد استقبال قرار می گیرد.” بنابراین روسها سعی در پیشبرد پروژه سیاسی خود دارند و توافق کردند که با دولت ترکیه مذاکره کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که “آیا ادغام ایران ، روسیه و ترکیه در روند آستانه می تواند صلح و ثبات در سوریه را تضمین کند؟” وی اظهار داشت: تاکنون روند آغاز شده توسط ایران ، ترکیه و روسیه نتایج و دستاوردهای بسیار مثبتی داشته است.

شاید بزرگترین و مهمترین دستاورد این باشد که ابتکار عمل سیاسی برای اولین بار مسئله سوریه را از دست احزاب غربی خارج کرد و ما در واقعیت می بینیم که هیچ یک از طرفهای غربی در میز مذاکره حضور ندارند.

“سوال اصلی این است که ترکیه با آزادسازی ادلب چه خواهد کرد؟” آنکارا همچنان به پشتیبانی نیروهای خود ، از جمله ارتش آزاد و گروه های دیگر مانند اهر الشام یا فتح الشام ، که آن را در ادلب ترتیب داده بود ، و همچنین سایر گروه ها. هدف دولت ترکیه برای حمایت از عناصر و گروه های مسلح ، دستیابی به تراشه های موثر چانه زنی در میز مذاکرات سیاسی بود. اما در شرایط فعلی ، اگر اوضاع در ادلب ادامه یابد و ما آزادی مناطق مختلف را پیدا کنیم ، در عمل کارتهای بازی ترکیه و قدرت چانه زنی در میز مذاکره کاهش می یابد.

شعیب بهمن تأکید کرد که کاهش قدرت چانه زنی در ترکیه منجر به مذاکرات قبلی در آستانه خسارت شده است ، اما با توجه به اوضاع فعلی ، ایران و روسیه می توانند این مسئله را از نظر سیاسی مدیریت کنند تا حضور گروه های تروریستی در داخل سوریه یا مواردی از این دست کاهش یابد. این گروه ها ناپدید می شوند و ترکیه یک بازنده اصلی از تحولات را احساس نمی کند.

انتهای پیام / 4106/4033 /


تمامی نوشته های سایت مطابق با سیستم خبررسانی آنلاین، اقدام به انتشار مجدد محتوا می نماید، به همین خاطر مسوولیت تمام مقالات سایت بر عهده پایگاه های اصلی بوده و مجله خانواده هیچ مسوولیتی در قبال نوشته های سایت نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا