عمومیکسب و کار برتر

جنگل های دامغان

استان سمنان ششمین استان پهناور ایران است و در قسمت جنوبی رشته کوه البرز و خط شمالی دشت کویر واقع شده است، بنابراین دارای چهار اقلیم گرم و خشک، کویری، نیمه مرطوب، جنگلی و جنگلی است. هیرکان نیز کوهستانی و معتدل است که باعث می شود تمام فصول این منطقه به یک اندازه طول بکشد.

استان سمنان علاوه بر همسایگی یزد، تهران، اصفهان، رضوی و خراسان شمالی، گلستان و مازندران نیز در تقاطع شمال شرق قرار دارد و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در این استان تلاقی می کنند. این استان در سال گذشته پذیرای 25 میلیون زائر امام رضا (ع) بود که در نوع خود نادر است.

اما آب و هوای دیار قومس مراکز گردشگری بسیاری اعم از کوه، جنگل، بیابان و بیابان را در این کشور گرد هم آورده است تا انواع سلیقه ها را به خود جلب کند. در زیر پنج مرکز مهم گردشگری در این استان ذکر شده است. با گردشی تاپ همراه باشید.

چشمه علی دامغان

چشمه علی یکی از جاذبه های گردشگری دامغان در 35 کیلومتری شمال دامغان در جاده دامغان-کسار-ساری است. و بین روستاهای آستانه و کلات رودبار، این چشمه که آب شهر دامغان را تامین می کند، یکی از تمیزترین مناطق شهرستان و مکانی عالی برای گذراندن یک روز تابستانی است.

بر اساس شواهد تاریخی، در گذشته به دلیل وجود نهرهای آبی فراوان در این باغ، این مکان را «علی بلاغ» یا «آ مانو پونا» می نامیدند. از زمان های قدیم مورد استفاده مردم و اشراف بوده است.

مجموعه چشمه علی که یکی از مهم ترین نقاط تعطیلات دامگان به شمار می رود، در واقع ییلاق شاهان قاجار بوده است.

استان سمنان و شهر دامگان مورد توجه پادشاهان قاجار بود، از این رو آقا محمدخان و فتحعلیشان قاجار این کاخ را در این منطقه ساختند. علاقه فتحعلی شاه به این منطقه از ایران به این دلیل است که شهر دامگان زادگاه وی بوده و در زایشگاه دامگان به دنیا آمده است.

زمانی که بر تخت نشست، بارها به این شهر سفر کرد. هنگامی که فتحعلی شاه برای جلوگیری از پیشروی نادرمیرزا بن شاهرخ نادری به سمت مشهد به خراسان رفت، در این مکان توقف کرد و در همان زمان دستور ساخت این کاخ را در آنجا داد.

شاه پس از ساختن بنای مذکور گفت: این بنا نیاز به کعبه دوم دارد و دستور داد مسجدی در کنار چشمه بنا کنند. از این رو مسجدی با طاق های رومی در کنار این بنا ساخته شد که آثاری از آن تا چند سال پیش به چشم می خورد. در آن زمان فتحعلی شاه دستور داد وقف نامه ای را برای چشمه علی بر روی دو سنگ نوشته و در مسجد بگذارند، اما به دلیل ضعف و پوسیدگی مسجد، بقیه کار مانند کلیسایی زیبا ساخته می شود. همانجا.

آب این چشمه از چشمه های کف حوض غربی و کف چنار کهنه تامین می شود. تاریخ و ویژگی‌های طبیعی این منطقه همواره مورد احترام مردم بوده است. داستان های مذهبی زیادی در مورد این چشمه وجود دارد.

ماژن شاهرود دی تنگه داستان

ماجن در 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود و در بخش بسطام شاهرود قرار دارد. این آبشار زیبا و باصفا یکی از رایج ترین ویژگی های شهر مجن است. در جاده شاهرود به بسطام بعد از 1.8 کیلومتر می توانید جاده عریضی را در سمت چپ خود ببینید، جاده روستای «مجن». پس از طی 31.5 کیلومتر در این جاده به روستای مژن می رسیم.

فاصله روستا تا آبشار 12.5 کیلومتر است که بعد از چند متر پیاده روی در آب سرد انتهای این جاده عظمت و زیبایی وصف ناپذیری را در زیر آبشار مشاهده می کنید.

برای دیدن آبشار باید وارد آب سرد و تمیز شده و با طی حدود بیست متر در آب و در فضایی زیبا و دلنشین از آن لذت ببرید. این آبشار به خصوص در فصل زمستان بسیار دیدنی است و دسته های کبک زیادی شما را تا دهانه آبشار دنبال می کنند.

از روستا تا ابتدای آبشار، جاده ای خاکی در وسط این دره زیبا به طول حدود 10 کیلومتر ساخته شده است. درختان بلند سپیدار، باغ ها و مزارع سرسبز و کلبه های کاهگلی در این جاده جلب توجه می کند که بسیار جذاب است.

پس از عبور از دره «مجنی» وارد طبیعت کوهستانی منطقه می شوید و پژواک آبشار مجنی را در دل صخره عظیم می شنوید. این کوه سنگی جالب، آبشار را در منطقه ای باریک غار مانند احاطه کرده است.

برای دیدن آبشار باید داخل آب سرد و زلال و حدود بیست متر داخل آب رفت! در فضایی زیبا و هیجان انگیز از آن لذت ببرید رودخانه زیبای ماجن یک رودخانه فصلی به طول 25 کیلومتر است که پس از آمیختن با نهرهای بسیار در جهت شرقی حرکت کرده و به رودخانه تاش می ریزد.

مژن به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، شهری متروک است و تنها راه ارتباطی آن جاده سنگفرشی است که مجن را به شاهرود و بسطام متصل می کند. هوا در بهار خنک و سرد است و در پاییز و زمستان برف سنگین و در بهار و تابستان معتدل است.

وجود نیروی انتظامی و قلعه در اطراف شهر مژن و همچنین درختان کهنسال ارس که در منطقه به «سور» معروف است، نشان از قدمت تاریخی این منطقه دارد. آنچه ماجن را از نظر جذب گردشگر متمایز می کند، سبک معماری و طبیعت زیبای آن است.

در این شهر خانه هایی در اطراف تپه ها در دامنه کوه و بین دو رودخانه «پی حصار» و «پیش ده» که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرند، ساخته شده است. در مجموع طبیعت سرسبز و رودخانه های روان ماجن را به پارکی جذاب در حاشیه کویر تبدیل کرده است.

جنگل ابر نگین گردشگری استان سمنان است. این جنگل با سه میلیون و سیصد هزار سال قدمت قدیمی ترین موجود زنده جهان است. جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی و یکی از زیباترین جنگل‌های ایران با گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری است.

جنگل ابر نگین گردشگری استان سمنان است. این جنگل قدیمی ترین موجود زنده جهان است که قدمت آن به 3 میلیون و 300 هزار سال می رسد. آزادشهر و روستای ابر استان گلستان.

جنگل ابر که 35 هزار هکتار وسعت دارد در ادامه جنگل سرسبز شمال کشور قرار گرفته و به این نام شهرت دارد زیرا فضای این جنگل را اقیانوسی از «هوای ابری» فرا گرفته است. در این جنگل ابرها به قدری به درختان نزدیک هستند که به نظر می رسد جنگل روی ابرها راه می رود و شما می توانید روی ابرها راه بروید و از نظر بسیاری از گردشگران به عنوان یکی از زیباترین جهان های طبیعی یاد می شود. به خصوص در ایران.

وجود 85 گونه گیاهی از جمله راش، بلوط، افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداگان، گونه های کلاه میرحسن، چوبک، صنوبر، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه های گیاهی کمیاب مانند سنجد، بارانک، سرکدار و … مانند، والد آن را به یک موزه طبیعت تبدیل کرد.

درختان مختلفی در محیط خاص این جنگل کاشته می شوند، برخی درختان با شکل خاص خود روی زمین می افتند و منظره زیبایی ایجاد می کنند. جنگل ابر بانک معروف گیاهان دارویی کشور است که همه ساله مشتاقان و ارادتمندان را از سراسر جهان دعوت می کند.

قسمت های جنوبی جنگل یعنی قسمت های مجاور روستاها دارای پوشش گیاهی کم است. در اعماق جنگل تپه های شیب دار پوشیده از درختان بلند وجود دارد. معروف ترین درخت این منطقه « سندان » است. درختی با ریشه های بلند که در امتداد زمین می خزند. مناطق اصلی جنگل ابر، کلبه های چوپانان گلستان است، اما هیچ نشانی از انسان در داخل جنگل دیده نمی شود.

دکمه بازگشت به بالا