سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

با مهمترین عوارض پیکر تراشی آشنا شوید

اکثر مردم با شنیدن نام مجسمه اولین فکرشان با شنیدن این کلمه مجسمه سازی است، خلق پیکره های ظریف و زیبا در یک صخره (و سنگ بزرگ) یا به طور خلاصه طرحی بسیار زیبا با جزئیات ظریف. این اصطلاح امروزه نیز در مجسمه سازی استفاده می شود. همین کلمه با اندکی تغییر وارد دنیای پزشکی، جراحی و کاهش وزن شد. و در طول سال‌ها، تعدادی از جراحی‌های تهاجمی و نسبتاً قدیمی برای کمک به لاغری موضعی (در مجموع) به عنوان کانتورینگ بدن نامیده می‌شوند. آنچه در این مقاله خواهید خواند، بررسی تعریف این اصطلاح در علم پزشکی و ذکر عوارض پیکرتراشی باستانی است.

در این مقاله دلیل باقی ماندن این روش قدیمی، پیچیده و تهاجمی و همچنین بهترین جایگزین را به شما نشان خواهیم داد.

پیکر تراشی چیست؟

پیکر تراشی بدن یک اصطلاح است و معادل انگلیسی آن (Body sculpting) یا (Body contouring) است. این اصطلاح به معنای حذف چربی های اضافی و اضافی از قسمت های مختلف بدن است که منجر به لاغری موضعی می شود. گاهی اوقات پس از برداشتن چربی از این نواحی می توان همان چربی را به نواحی دیگر تزریق کرد.

برای انجام آنها بیهوشی یا حتی بیهوشی عمومی لازم است. بافت پوست در حین حکاکی؛ به چربی و سایر بافت های همبند حمله می کند. همین مشکل می تواند منجر به عوارضی در بدن انسان شود. شاید به این دلیل است که این روزها بیشتر در مورد عوارض بدنسازی می شنوید تا فواید و مزایای این روش.

چرا پیکر تراشی سبک قدیمی منسوخ شده است؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است و مثل این است که بپرسید چرا روش های ارتباطی مانند (استفاده از باجه های تلفن اعتباری) که سال ها متداول بود الان حتی شنیده نمی شود!!!

به روش های جراحی تهاجمی نیز به همین صورت فکر کنید.

اول اینکه مجسمه سازی بدن با روش های قدیمی عوارض زیادی دارد

دوم، پیشرفت‌های فناوری پزشکی، دستگاه‌های چربی‌سوزی و لاغری موضعی بسیار مؤثرتر و بدون عوارض جانبی را ممکن کرده است.

پس چرا وقتی می توانیم در چند جلسه کوتاه، بدون مشکل و بدون بیهوشی و بدون بیهوشی از شر چربی های موضعی خلاص شویم، چرا خود را در اتاق عمل می گذاریم؟ به همین دلیل است که می گوییم این روش به دلیل ابزارهای جدید برای پایین آوردن در حال منسوخ شدن است.

بهترین انتخاب برای پیکر تراشی چیست؟

قبل از بحث در مورد عوارض بدنسازی، بیایید در مورد جایگزین های این روش کاهش وزن فعلی صحبت کنیم. امروزه شرکت های زیادی در سراسر دنیا شروع به تولید انواع دستگاه های لاغری موضعی کرده اند که بدون عارضه (یا بیهوشی) چربی را از بدن خارج می کنند.

به عنوان مثال معروف ترین دستگاه موضعی کاهش وزن (تا کنون) دستگاه رادیوفرکانسی است که علاوه بر از بین بردن بافت چربی موضعی، دو عملکرد بسیار مهم دیگر نیز دارد. این دستگاه همزمان با سوزاندن چربی های ناحیه ای، مشکل افتادگی پوست و از همه مهمتر سلولیت را به طور کامل حل می کند. در حال حاضر این دستگاه به دلیل ساده بودن بهترین جایگزین برای کانتورینگ بدن و عوارض آن است.

کانتورینگ بدن چه عوارضی دارد؟

همانطور که در توضیحات گفتیم به این روش یک سری جراحی های منفی می گویند. بنابراین برای نگاه کردن به نتایج کنده کاری باید نتایج هر روش را زیر سلاح قرار دهیم. روش های مختلف از بین بردن چربی های موضعی و اثرات آنها در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

لیپوساکشن

لیپوساکشن نوعی عمل زیبایی است و با روش هایی مانند رژیم غذایی و ورزش با حذف چربی های موضعی انجام می شود. در این روش با استفاده از لوله مکش، چربی از بدن خارج می شود. می تواند فشار زیادی را به اندام ها وارد کند.

مشکلات مربوط به کانتورینگ بدن و لیپوساکشن

کبودی شدید: این حالت چند هفته طول می کشد.

تورم: ممکن است تا 6 ماه طول بکشد تا ورم پس از لیپوساکشن بهبود یابد. علاوه بر این، ترشح مایع از زخم ها می تواند برای مدت طولانی باقی بماند.

ترومبوفلبیت: شامل تشکیل خون در داخل رگ است که باعث تورم و سایر عوارض می شود.

عدم تقارن در ساختار بدن: اگر خاصیت ارتجاعی پوست کم باشد و زخم ها به درستی بهبود نیابند و یا برداشتن چربی از قسمت های مختلف بدن به درستی و به درستی انجام نشود، ممکن است پوست پس از لیپوساکشن خشک، چروکیده شود. و او برخاست.

بی خوابی: ناحیه لیپوساکشن ممکن است بی حس باشد. البته این حالت معمولا موقتی است و به زودی برطرف می شود.

عفونت: در موارد بسیار نادر، لیپوساکشن می تواند باعث عفونت پوستی شود. در برخی موارد، این مشکل تنها با جراحی قابل حل است و بخیه حاصل ممکن است باقی بماند.

سایر عوارض پیکرتراشی بدن با لیپوساکشن:

سوراخ شدن اندام های داخلی: این مشکل بسیار نادر است.

مرگ: بیهوشی به ندرت باعث مرگ می شود.

مشکلات قلبی یا کلیوی: با تزریق یا جذب مایعات توسط بدن، تغییراتی در سطح مایعات بدن رخ می دهد که می تواند منجر به مشکلات کلیوی یا قلبی شود.

آمبولی ریه: پس از لیپوساکشن، چربی می تواند وارد جریان خون شده و وارد ریه ها شود که از جریان خون به ریه ها جلوگیری می کند و در نهایت منجر به مرگ می شود.

ادم ریوی: تجمع مایعات در بدن ناشی از تزریق می تواند منجر به ادم ریوی شود.

واکنش های آلرژیک: بیماران ممکن است به داروها یا موادی که در طی جراحی لیپوساکشن استفاده می شوند حساسیت داشته باشند.

پوست: حرکت کانولا (لوله مکش) پوست و اعصاب را می سوزاند.

لیپوماتیک

لیپوماتیک روش جدیدی برای حذف چربی موضعی بدن است که با ایجاد امواج مادون قرمز و چرخش کانولا، چربی را خرد و از بین می برد. در واقع این روش همان لیپوساکشن است که بسیار سریعتر و با قدرت مکش بالاتر انجام خواهد شد.

عوارض کانتورینگ لیپوماتیک بدن

از عوارض لیپوماتیک می توان به احتمال آمبولی در لیپوماتیک، طولانی بودن زمان عمل و خستگی و احتمال خطای پزشک اشاره کرد. همچنین علاوه بر زبری پوست پس از لیپوماتیک، ارتعاشات شدید امواج نیز می تواند به عروق بدن آسیب برساند.

بادی جت و چالش های طراحی آن

بادی جت نوعی تکنیک مکش موضعی است که از نیروی آب برای از بین بردن چربی بدن استفاده می کند. اگرچه لیپوساکشن نسبت به روش های دیگر تهاجمی کمتری دارد، اما کمتر از لیپوساکشن عوارضی مانند عفونت، خونریزی زیاد، کم آبی بدن، ادم ریوی و سوراخ شدن بافت ها و اندام ها در فشار آب ایجاد می کند.

ابدومینوپلاستیکا

ابدومینوپلاستی که به آن تامی تاک نیز گفته می شود، برای بهبود ظاهر شکم انجام می شود. چربی و پوست اضافی شکم برداشته می شود و در بیشتر موارد بافت وسط شکم نیز با بخیه سفت می شود. سپس جراح زیبایی پوست باقیمانده را تغییر مکان می دهد تا ظاهری صاف و صاف برای شکم ایجاد کند.

عوارض کانتورینگ بدن با ابدومینوپلاستی

همه عملیات ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. برخی از عوارض و خطرات ابدومینوپلاستی عبارتند از:

خطرات و عوارض جانبی بیهوشی: از جمله واکنش های آلرژیک که ممکن است باعث مرگ نشود.

عوارض جانبی مانند خونریزی یا عفونت

لخته شدن خون می تواند منجر به عوارض عروقی بالقوه کشنده مانند حمله قلبی، ترومبوز ورید عمقی یا سکته شود.

آتلکتازی (جمع شدن ریه)

تجمع مایع در زیر زخم

نکروز یا مرگ بافت در امتداد زخم یا افتادگی پوست

آسیب به اعصاب حسی که می تواند باعث بی حسی موقت یا دائمی در آن قسمت شود.

بی حسی پهلوها که اغلب موقتی خواهد بود.

تورم بعد از ابدومینوپلاستی

عدم تقارن یا ناهمواری پوست یا ناف

نکروز بافت ناف

یک زخم متورم، ملتهب یا خارش دار

نیاز به انجام سایر جراحی ها برای درمان عوارض.

جمع بندی

برای پیکر تراشی حتما به دکتر پیکرتراشی در شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا