بین الملل

آمریکا: منتظرِ ایرانِ آماده برای مذاکره با حسن نیت هستیم

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا نشست وین از دیدگاه دولت بایدن در روز دوشنبه 28 دسامبر برگزار می شود یا خیر.[۲۹ نوامبر] وی گفت: همانطور که می دانید ماه هاست که تلاش می کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. در شش گفتگوی اخیر پیشرفت خوبی حاصل شده است. چند ماه است که از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران مذاکراتی صورت گرفته است. بنابراین، امیدواریم که دولت جدید ایران در وین حضور داشته باشد و بر اساس پیشرفت شش مذاکرات گذشته، آماده مذاکره با حسن نیت باشد.

پرایس گفت: ما همچنان معتقدیم که پیروی از برجام برای دو طرف سودمند است.[توافق هسته‌ای]بهترین و مؤثرترین ابزاری است که می‌تواند محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی را دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن قصد دارد اقداماتی برای اعتمادسازی در مذاکرات انجام دهد، گفت: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که مایل به اقدام یکجانبه برای انجام این کار نیستیم». فکر می کنم این موضوع از فروردین ماه آشکار شده است. وقتی ایرانی ها هفته آینده به وین برگردند امیدواریم همین جدیت را در دروازه هم ببینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد که آیا ایالات متحده مایل به امضای یک توافقنامه آزمایشی با ایران است و “این طرح را آزمایش کرد تا ببیند آیا می تواند متقابلاً به پایبندی به برجام بازگردد یا خیر. من علاقه مند به انجام آن هستم.” این اولویت ما است زیرا بهترین راه برای اطمینان از اینکه ایران سلاح هسته‌ای دارد، آزمایش دائمی و قابل راستی‌آزمایی است. عاقلانه نیست که فرضیات و احتمالات را بپذیریم فقط به این دلیل که کمتر از یک هفته طول می کشد تا آزمایش شود که آیا دولت جدید ایران با حسن نیت مذاکره خواهد کرد یا خیر. سپس جزئیات را بررسی کنید.

از آقای پرایس پرسیده شد که آیا مدتی طول می کشد تا تیم مذاکره کننده ایالات متحده این حسن نیت را از ایران ببیند، و گفت: “متاسفانه مذاکرات غیرمستقیم با ایران یک موضوع خاردار است. این یکی است.” بنابراین این روندی است که به نوعی باید تکرار شود. این فرآیندی است که نیاز به مشاوره نزدیک با شریک P5 + 1 در وین دارد. در اولین برخورد متوجه خواهند شد که دولت جدید چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت و ما با آنها ارتباط نزدیک خواهیم داشت. البته این همان کاری است که ما از پایان دور ششم مذاکرات چند ماه پیش انجام داده ایم.

311311

دکمه بازگشت به بالا