اقتصادیکسب و کار برتر

راهنمای خرید انواع پرینترهای سه بعدی

انواع پرینتر سه بعدی موجود در جهان - مقایسه بهترین پرینترهای سه بعدی و چگونگی عملکرد انواع مختلف پرینترهای سه بعدی

خلاصهای از نکات مهم برای خرید پرینتر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی در اندازه‌ها و قابلیت‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند و هر مدل از آن، از فناوری خاصی استفاده می‌کند. برای خرید پرینتر سه بعدی باید به این نکات توجه کنید:

  • از چه چیزی میخواهید پرینت بگیرید: بین ابزارهای معمولی تا قطعات صنعتی چاپ‌شده سه‌بعدی زمین تا آسمان تفاوت است. باید بدانید قرار است هرچند وقت یک‌بار چیزی را پرینت بگیرید، اشیای چاپ‌شده را کجا می‌خواهید استفاده کنید و چقدر زمان برای آن صرف خواهید کرد.
  • مدل پرینتر: مدل پرینتر می‌تواند مدل‌سازی رسوب ذوب‌شده (FDM)، پردازش نور دیجیتال (DLP)، استریولیتوگرافی (SLA) و تف‌جوشی لیزری انتخابی (SLS) باشد.
  • جنس صفحه گرم: جنس صفحه گرم یا هیت بد (heatedbed) می‌تواند از شیشه، آلومینیوم یا PCB باشد.
  • تعداد نازلها: در خرید پرینتر سه بعدی تعداد نازل می‌تواند یک عدد یا بیشتر باشد.
  • مواد مصرفی: پرینتر بسته به مدلی که دارد از انواع پلاستیک، رزین یا پودر استفاده می‌کند.

در خرید پرینتر سه بعدی به‌جز موارد بالا باید سرعت پرینت، حجم پرینت، دقت و وضوح پرینتر، ویژگی‌های ایمنی، امکان ارتقا و سیستم عامل یا نرم‌افزار سازگار با آن را هم بررسی کنید. نگران نباشید، این موارد فقط نکاتی برای یادداشت‌برداری بودند. درباره همه آنها کامل توضیح خواهیم داد.

نکاتی که باید قبل از خرید پرینتر سه بعدی بدانید

۱. مدل پرینتر را انتخاب کنید

پرینترهای سه‌بعدی مدل‌های مختلفی دارند. ابتدا با این مدل‌ها آشنا شوید، سپس خواهیم گفت هریک برای پرینت‌گرفتن چه چیزهای مناسب‌اند.

پرینتر مدلسازی رسوب ذوبشده یا FDM

خرید پرینتر سه بعدی مدل FDM

این پرینتر به این شکل کار می‌کند: با گرم‌کردن رشته‌هایی به نام فیلامنت که می‌تواند از مواد مختلفی باشد آنها را از لوله‌ای به نام اکسترودر که به نازل متصل است عبور می‌دهد. فیلامنت‌ها در امتداد محورهای مختصات X، Y و Z (مختصات سه‌بعدی) خارج شده و شکل موردنظر را به وجود می‌آورند. این پرینترها معمولا خطوط لایه‌ای افقی ایجاد می‌کنند و برای صاف‌کردن محصول پرینت‌شده نهایی باید دوباره روی آنها کار کرد.

در خرید پرینتر سه بعدی اف‌دی‌ام باید بدانید بر اساس ساختار و مختصات چهارچوب دو مدل دارد: دکارتی و دلتا که مدل دکارتی رایج‌تر است.

مدل دکارتی صفحه گرم را در راستای محور Y یعنی محور عمودی حرکت می‌دهد، درحالی‌که محور X و Z را با موتورهای خودشان جابه‌جا می‌کند. مدل دلتا، اکسترودر را با استفاده از سه موتور روی میله‌هایی با فاصله یکنواخت حرکت می‌دهد. این ساختار چندان ایدئال نیست و به همین دلیل کمتر متداول است. بیشتر پرینترهای اف‌دی‌ام دکارتی هستند؛ زیرا کنترل بیشتری به کاربر ارائه می‌دهند و محصول نهایی بهتر و دقیق‌تر است.

پرینتر استریولیتوگرافی یا SLA

این پرینتر از فرایندی موسوم به انجماد عکس استفاده می‌کند که در آن یک واکنش شیمیایی لایه‌هایی را تشکیل می‌دهد. فوتون‌ها روی یک نقطه خاص متمرکز می‌شوند و رزین استریولیتوگرافی را به حالت جامد درمی‌آورند. ازآنجاکه این چاپ بسیار دقیق است، می‌توانید انتظار چاپ محصولاتی صاف با کیفیت بالا و جزئیات بسیار ظریف را از خرید پرینتر سه بعدی مذکور داشته باشید.

پردازش نور دیجیتال یا DLP

این مدل تا حد زیادی شبیه مدل SLA است. هر دو از پلیمریزاسیون برای ایجاد هر لایه از جسم استفاده می‌کنند. هنگامی که نور نقطه‌ای از رزین را هدف قرار می‌دهد، پلیمرها با سخت‌شدن در جای خود واکنش نشان می‌دهند. در خرید این پرینتر سه بعدی در نظر داشته باشید که اشیای چاپ‌شده روی پرینتر DLP در مقایسه با آنهایی که با FDM چاپ شده‌اند بسیار صاف‌تر هستند.

پرینتر تفجوشی لیزری انتخابی یا SLS

پرینترهای سه بعدی ویکی پدیا | چاپگر سه بعدی چیست | کاربرد پرینترهای سه بعدی

این مدل لایه‌های جدید را با متمرکز کردن یک لیزر به نقطه‌ای درون مخزن پودر ایجاد می‌کند. این پودر از جنس پلیمر است و زمانی که لیزر به نقطه بعدی می‌رود، به حالت جامد درمی‌آید و همان‌جا محکم می‌شود. این فرایند برای چاپ قطعات پیچیده صنعتی و اشیای ظریف ایده‌ال است. ظاهرا این پرینتر هنوز در کشور ما وجود ندارد.

البته انواع بیشتری از پرینترهای سه بعدی هم در بازار وجود دارد، اما از بین همه آنها، خرید پرینتر سه بعدی FDM و استفاده از آن رایج‌تر است.

۲. چه چیزی را میخواهید پرینت سه بعدی بگیرید

حالا که مدل‌ها را شناختید، می‌توانید با توجه به چیزی که می‌خواهید پرینت بگیرید، خرید پرینتر سه بعدی را انجام دهید.

پرینتر سه بعدی برای اشیای خانگی

اشیای خانگی وسایلی هستند که درون منزل یا دفتر کارتان یافت می‌شوند؛ به همین دلیل معمولا در معرض نور یا رطوبت قرار نمی‌گیرند. برای این وسایل بهتر است از پرینتر FDM با فیلامنت‌هایی از جنس پلی لاکتیک اسید (PLA)، آکریلو نیتریل بوتادین استیرن (ABS) یا پلی اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) استفاده کنید. اگر قرار است چیزی را پرینت بگیرید که با موادغذایی در ارتباط است، باید حتما از جنس پلی اتیلن ترفتالات گلیکول پوشانده‌شده با اپوکسی ایمن باشد.

پرینتر سه بعدی برای آثار هنری

اگر دوست دارید آثار هنری مانند انواع مجسمه را خلق کنید، می‌توانید از پرینترهای FDM استفاده کنید؛ اما بهتر است برای این کارها روی پرینترهای رزینی سرمایه‌گذاری کنید. این پرینترها طوری طراحی شده‌اند که ظریف‌ترین جزئیات و پیچیدگی‌ها را چاپ کنند.

پرینتر سه بعدی برای اشیا در فضای باز

اگر می‌خواهید اشیایی را پرینت بگیرید که در فضای باز قرار می‌گیرند، برای مثال گلدان یا تزئینات باغچه، باید از موادی برای چاپ آنها استفاده کنید که در برابر نیروهای طبیعت مقاوم باشند. فیلامنت‌هایی از جنس ABS در مقابل نور خورشید خراب نمی‌شوند. برای این اشیا هم یک پرینتر FDM به‌خوبی کار می‌کند.

پرینتر سه بعدی برای چاپ ابزارها

برای پرینت ابزار ابتدا باید ببینید که از این ابزارها کجا می‌خواهید استفاده کنید. معمولا با یک پرینتر FDM می‌توانید با مقدار کافی از فیلامنت‌های ABS ابزارهای خوبی به دست آورید. اما اگر ابزاری برای محیط حرفه‌ای می‌خواهید ممکن است این پرینتر از پس آن برنیاید. بنابراین به فکر خرید پرینتر سه بعدی با قابلیت‌های حرفه‌ای‌تر باشید.

پرینتر سه بعدی برای محصولات حرفهای

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان در صنایع مختلف از خودروسازی و هوافضا گرفته تا دندان‌پزشکی از مزایای پرینت سه بعدی برای ایجاد اجزای اصلی محصولاتشان استفاده می‌کنند. البته برای صنایع، پرینترهای رزینی رایج‌تر هستند.

۳. مواد مصرفی موردنیازتان را تعیین کنید

پرینترهای رشته‌ای یا فیلامنتی، از فیلامنت‌های پلاستیکی به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که مواد مصرفی مدل‌های مخزنی، رزین مایع یا پودر است.

پرینترهای فیلامنتی که با انواع پلاستیک کار میکنند

این پرینترها یک‌سری قرقره دارند که فیلامنت‌ها را به دور آنها می‌پیچید. فیلامنت‌ها از انواع مختلف پلاستیک تهیه می‌شوند. البته فیلامنت‌های منحصربه‌فرد بر پایه چوب انعطاف‌پذیر هم وجود دارند اما پلاستیک رایج‌تر است.

PLA

پلی لاکتیک اسید (PLA) نوعی پلاستیک مشتق‌شده از گیاه است. اگر به‌مدت طولانی دربرابر نور خورشید قرار بگیرد، تحلیل می‌رود و به‌راحتی با رطوبت بیش از حد خراب می‌شود. برای اشیایی که قرار است درون محیط خانه یا دفتر کار از آنها استفاده کنید بهتر است. برای فضاهای باز مانند حیاط یا باغچه مناسب نیستند.

PETG

پلی اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) نوعی پلاستیک ایمن برای موادغذایی است؛ اما این بدان معنا نیست که چیزی که چاپ می‌کنید هم برای غذا ایمن است. این پرینترها لایه‌هایی ایجاد می‌کنند که به‌راحتی رطوبت و باکتری‌ها را به دام می‌اندازند و غذاها را آلوده می‌کنند. اگر می‌خواهید چیزی پرینت بگیرید که با موادغذایی در تماس خواهد بود، باید با نوعی اپوکسی که درجه ایمنی آن برای موادغذایی مناسب است آن را بپوشانید و به‌خوبی پرداخت کنید.

ABS

آکریلو نیتریل بوتادین استیرن (ABS) نوعی پلاستیک بسیار محکم است. برای تنظیم صحیح به گرمای زیادی نیاز دارد. به همین دلیل در پرینترهای سه بعدی بسته که دمای محیط را برای این ماده گرم نگه می‌دارند بهتر عمل می‌کند. فقط زمانی باید سراغ خرید پرینتر سه بعدی با این فیلامنت بروید که محیط کارتان تهویه خوبی داشته باشد. برای اشیایی که قرار است در محیط بیرون یا فضای باز قرار بگیرند، بهترین ماده است.

پرینترهای مخزنی که با انواع رزین کار میکنند

این پرینترهای سه بعدی از رزین مایع یا پودر برای چاپ اشیا استفاده می‌کنند. معمولا انواع متفاوتی از رزین وجود دارد؛ اما می‌توان آنها را به چند دسته تقسیم کرد:

رزین استاندارد

این نوع رزین اغلب در رنگ‌های شفاف، سفید و خاکستری موجود است. برای نمونه‌های ابتدایی یا ابزارهای کوچک عالی است؛ اما برای محصولات نهایی به‌اندازه کافی محکم نیست.

رزین سخت

اغلب در کارهای حرفه‌ای و ابزارهای مهندسی به کار می‌رود. این رزین از نوع استاندارد مقاوم‌تر است و برای ابزارهایی که با ضربه سروکار دارند ایدئال است.

رزین با درجه پزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی رزینی در دندانپزشکی

این رزین در رشته‌های پزشکی برای ساخت سمعک تا کارهای سفارشی دندانپزشکی کاربرد دارد.

۴. نرمافزار یا سیستم عامل موردنیاز پرینتر را بررسی کنید

قبل از خرید پرینتر سه بعدی باید نرم افزار مورد استفاده را هم مشخص کنید. پرینترهای سه بعدی از دو منبع نرم‌افزاری استفاده می‌کنند: یکی خود پرینتر و دیگری کامپیوتری که برای ایجاد فایل‌های پرینتر سه بعدی لازم است.

نرم‌افزاری که روی نصب می‌کنید نوعی برش‌دهنده یا اسلایسر (slicer) است. این نرم‌افزار برای بریدن یا قطعه‌کردن فایلی است که برای چاپ ایجاد می‌کنید (معمولا رایج‌ترین فایل پرینتر سه بعدی gcode است). اسلایسرهای زیادی به‌شکل آنلاین موجودند ولی دو تا از آنها محبوب‌ترند:

  • کورا (Cura)؛ یک برنامه برش پرینتر سه بعدی منبع باز که اولتی‌میکر (Ultimaker) آن را ساخته است.
  • Slic3r؛ یک برنامه برش gcode رایگان که الساندرو رینولچی (Alessandro Ranellucci) آن را ساخته است.

فرمور (Firmware) سفت‌افزاری است که روی پرینتر سه بعدی نصب می‌کنید. بسیاری از پرینترهای سه بعدی از مارلین فرمور () استفاده می‌کنند؛ اما اپلیکیشن‌های دیگری هم برای تراشه‌های مختلف وجود دارند. باید بدانید پرینتر شما دقیقا از کدام فرمور استفاده می‌کند. می‌توانید اطلاعات و دیدگاه‌هایی را که در فضای آنلاین درباره مدل پرینتر شما و سیستم عامل آن وجود دارد بررسی کنید.

۵. تعداد نازلها را متناسب با نیازتان انتخاب کنید

یک پرینتر سه بعدی چند نازله

برای اینکه پرینت‌های چندرنگه بگیرید نیازی نیست که پرینترتان حتما دو یا چند نازله باشد؛ اما اگر بیش از یک نازل داشته باشد خروجی بهتری خواهید داشت و کارتان ساده‌تر خواهد بود. به‌جای آنکه از قرقره‌های رنگارنگ فیلامنت استفاده کنید، می‌توانید سرغ خرید پرینتر سه بعدی بروید که همزمان از چند رول پشتیبانی کند. می‌توانید فایل‌های gcode را به‌صورت متناوب بین رنگ‌ها برش دهید، یک لایه خاص را تغییر دهید یا حتی یک رنگ را در قسمت خاصی از یک جسم اعمال کنید.

همچنین می‌توانید با خرید پرینتر سه بعدی دو نازله خلاقیت به خرج دهید؛ برای مثال، در یک پرینتر FDM با دو نازل می‌توانید از یک فیلامنت حل‌شدنی به‌عنوان پشتیبان استفاده کنید. این فیلامنت درهنگام ایجاد پرینت‌های دقیق با برآمدگی‌های زیاد عالی کار می‌کند و کار نهایی دقیق‌تر خواهد بود. پس از اتمام کار می‌توانید اضافیِ فیلامنت پشتیبان را در آب حل کنید.

۶. ویژگیهای مهم پرینتر را در نظر بگیرید

حالا نوبت بررسی ویژگی‌هایی مانند سرعت پرینت، ایمنی و سطح کیفیتی است که که پرینتر انتخابی شما باید داشته باشد. این موارد را در خرید پرینتر سه بعدی باید جدی بگیرید.

صفحه گرم

چند لایه اول پرینت برای پایه و اساس جسم نهایی اهمیت بسیار زیادی دارد. صفحه گرم باید کیفیت بالایی داشته باشد تا پایه‌سازی شیء به‌خوبی شکل گرفته و محکم در جای خود بچسبد. این صفحه می‌تواند از جنس شیشه، آلومینیوم یا PCB باشد. با تنظیمات صفحه گرم به‌روش آزمون و خطا می‌توانید دمای ایده‌ال را پیدا کنید.

قابلیت توقف و ازسرگیری چاپ

گاهی اوقات به دلایلی ممکن است در نیمه راه چاپ قبل از آن که جسم تکمیل شود، وقفه‌ای غیرمنتظره رخ دهد. در این صورت اگر این پرینتر قابلیت ازسرگیری دوباره را نداشته باشد، چاپ خراب می‌شود. با این قابلیت، به‌جای شروع دوباره، کار پرینت از همان جایی که قطع شده بود از سر گرفته می‌شود. از اینرو خرید پرینتر سه بعدی با قابلیت از سرگیری چاپ را در اولویت بگذارید.

رابط کاربری آسان

صفحه‌نمایش لمسی در پرینتر کارتان را خیلی راحت‌تر می‌کند

اگر پرینتر صفحه‌نمایش لمسی برای پیمایش منو داشته باشد، بهتر است. چرا می‌خواهید وقت‌تان را با دکمه یا پیچ تلف کنید. فکر نکنید فقط پرینترهای گران‌قیمت چنین ویژگی‌هایی دارند. حتی پرینترهای سه بعدی ارزان هم دارای صفحه لمسی هستند

منابع :ebayآمازون

دکمه بازگشت به بالا