عمومی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات به عنوان بحث های راهبردی، زیرساختی و پویا که نقش اساسی در اجرای طرح های توسعه ایفا می کند، مهمترین منبع درآمد عمومی در اکثر کشورهای توسعه یافته، سیاست های مالی و اقتصاد است و یکی از موثرترین ابزارهای اقتصادی برای درس دادن. اهداف کلان اقتصادی

به گزارش مجله خانواده، روزنامه «تفنگ چای فار ایک» در ادامه می نویسد: به گفته اقتصاددانان برای دستیابی به اهداف کلان و تداوم فعالیت دولت به مالیات موثر نیاز است و نظام مالیاتی مطلوب و کارآمدی وجود دارد.» نظام مالیاتی بهینه و کارآمد. نتیجه اجرای سیاست های اقتصادی مانند توزیع و تامین مالی و هدایت اقتصاد به سمت اهداف کلان اقتصادی مانند ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، بهبود رفاه اجتماعی، مبارزه با فقر و بی عدالتی و توسعه است. توزیع درآمد بین نظام آموزشی و بهداشتی و در نهایت بین طبقات مختلف جامعه و بخش اقتصادی. با این حال، آمارهای عمومی مالیاتی ایران نشان می‌دهد که بیشتر درآمدهای مالیاتی دولت نصیب کسانی می‌شود که در بخش تولید اقتصاد کار می‌کنند یا از دولت و بخش خصوصی پرداخت می‌شوند. از سوی دیگر آنچه فراموش می شود مالیات هایی است که تجار در بازارهای غیرمولد، مشاغل آزاد و مشاغل پول ساز پرداخت می کنند. افرادی که ثروت های هنگفتی جمع کرده اند و بدون نگرانی از فرار مالیاتی رفته اند. این گزارش پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده را هدف قرار می دهد که برخلاف همکلاسی هایی که از حقوق کارمندان دولت کسر می شوند، قوانین مالیاتی مانند ادارات دولتی را رعایت نمی کنند. بر اساس گزارش هیئت حسابرسی، 65 درصد از 155572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده فرار مالیاتی هستند. این وضعیت در شرایطی است که پرداخت کنندگان بخش دولتی و خصوصی 2.3 میلیارد تن مالیات در هشت ماهه نخست امسال پرداخت کرده اند.

دو سال پیش پزشکان دستگاه کارتخوان نصب نکردند

دوشنبه 4 شهریور 93 مدیر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی از پزشکانی که هنوز دستگاه کارتخوان ثبت نام نکرده اند تا 15 شهریورماه درخواست کرده است. علی رستم پور در گفت و گو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با بیان اینکه شرایط ثبت نام کارتخوان از 21 مرداد به 15 شهریور 98 تغییر یافت، گفت: شهریور ماه است و از ابتدای مهرماه 98 اعمال و محاسبه می شود. مدیر مقررات و نظارت افزود: این فقط آموزش نحوه استفاده از کارتخوان نبود، بلکه ابهام فنی و زیرساختی برای اتصال به سامانه مالیاتی باعث شد این تغییر زمان ثبت نام کارتخوان در دفتر را تغییر دهد. . از مقامات مالیاتی رستم پور با بیان اینکه پزشکان تخصص خاص خود را دارند و انتظار اطلاعات مالی یا حسابرسی ندارند، گفت: قبلا برخی مطب ها از کارتخوان استفاده می کردند اما از پایانه های فروشگاهی استفاده می کردند. دبیر سازمان امور مالیاتی که تنظیم و نظارت بر برون سپاری را برعهده دارد، گفت: از اول اکتبر، تمام کلینیک ها و کلینیک ها دارای دو نشان مالیاتی در فیش های پرداختی خود هستند. باید با کد بارکد مشخص شود. سازمان مالیاتی

تقریباً 27 ماه از موعد مقرر اداره مالیات می گذرد، اما بر اساس بررسی میدانی یکی از خبرنگاران موسسه چای تفنگ فار ایک، بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و مطب، قانون را دور زده و از ارائه دستگاه کارتخوان به مراجعین خودداری کرده اند. و سایر خدمات با کارت انجام می شود. با کارت یا نقدی یا با اپلیکیشن موبایل پرداخت کنید.

65 درصد از شرکت های پولساز مالیات نمی پردازند

علاوه بر جامعه پزشکی، سایر اقشار از جمله وکلا و مشاوران خانواده در نظام مالیاتی ثبت نام می کنند و کد رهگیری مالیاتی دریافت می کنند، بند قانون بودجه سال 1388 (ک) تبصره 6 این قانون مالیات می پردازد. وظیفه

سپس تا 30 اردیبهشت 1388 به سازمان امور مالیاتی دستور داده شد که رویه واحدی را برای اجرای مفاد بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1388 برای کلیه مراکز درمانی اتخاذ کنند. سازمان های مردم نهاد، ارتش، موسسات خیریه و شرکت های دولتی موظف به اجرای مفاد بند (ک) تبصره (6) قانون هستند.

اما بدیهی است که مأموریت این قانون تأثیر قابل توجهی بر فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی یا کلینیک ها نداشته است و قانون بودجه سال 1399 مجدداً قانونگذاران را ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی در این صنف کرده است. این تکلیف قانونی در بند (ز) قانون بودجه 1399 آمده است. بر اساس این ماده قانونی «کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دارویی و دامپزشکی دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی کشور و سازمان‌ها و دامپزشکان نظام‌های دامپزشکی کشور هستند. هرکسی که به امور حقوقی اعم از وکالت، مشاوره حقوقی و خانواده اشتغال دارد، مشمول قانون مالیات های مستقیم مصوب ماده (169) تبصره (21) می باشد و شما موظف به استفاده از اصلاحات و الحاقات پایانه فروشگاهی از سال 1366 هستید.»

این قوانین مالیاتی توسط بخش خصوصی در مجموع 155572 نفر از افراد شاغل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی تا پایان سال 1399، زمانی که حسابرسی دادگاه حسابرسی از کسر بند (ز) قانون بودجه سال 1399 انجام می شود، ابلاغ شد. تنها 54 نفر. ، یک هزار و 490 نفر از مشاوران پزشکی، وکلا و خانواده شاغل در نظام مالیاتی در سامانه مالیاتی ثبت نام کردند و کد رهگیری دریافت کردند و 101 هزار و 82 نفر به سامانه مراجعه نکردند. منظور دیوان محاسبات پرداخت مالیات بر گزارش کسر بودجه ذکر شده نیست. ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست. ممکن است برخی از این کلاس ها کد رهگیری دریافت کرده باشند اما به دلایلی از مالیات فرار کرده اند. به عبارت دیگر، بر اساس گزارش هیئت محاسبات، 65 درصد از مشاغل پولساز فرار مالیاتی هستند.

فرار مالیاتی در برخی ایالت ها 80 درصد است

از 101 هزار و 82 نفری که در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده اند، 24 هزار و 247 نفر بر اساس گزارشات قضایی در تهران هستند و طبق گزارش های مختلف، پردرآمدترین افراد در کشور هستند. فرث با 7560، اصفهان 6178، کراسان رزابی 6080، مازندران با 5100، آذربایجان شرقی با 4667، آربولتس با رتبه 4166 و خوزستان با رتبه 3555 رتبه های دوم تا هشتم را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که گزارش های دادگاه نشان می دهد که تا پایان سال 1399، میانگین سهم و نسبت ملی بهداشت، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی 65 درصد بوده است، اما در میان این ذی نفعان، فرار مالیاتی بیشتر موارد غیر ثبت نام شده، مربوط به فرار مالیاتی بوده است. استان سمنان 80 درصد پس از این وضعیت، کارکنان سه اتحادیه مذکور در کهگیلویه و بویراحمد با 87.7 درصد در رتبه دوم فرار مالیاتی قرار دارند. ایلام 76.8 درصد، بوشهر 73.9 درصد، قزوین 73، زنجان 72.7 درصد، یزد 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری 72 درصد، هرمزگان 71.5 درصد و کرمان 70.4 درصد بیشترین فرار مالیاتی است. نرخ معافیت مالیاتی تهران 67.2 درصد است که کمتر از استان های فوق اما بالاتر از میانگین کشوری 65 درصد است. از طرفی در تهران درآمد کار مذکور چندین برابر همسالان سایر استان ها از جمله کشور محروم است.

39000 پزشک و فرار مالیاتی

بر اساس آمار اداره مالیات به نقل از اداره مالیات، تا پایان سال 1399، 46505 نفر از 85711 پزشک، پرسنل فوریت های پزشکی، داروسازان و دامپزشکان شاغل در بخش خصوصی در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده اند. بیش از 39000 نفر ثبت نام نکرده اند. این گزارش صرفاً آمار فردی از جزئیات فرار مالیاتی را با جامعه پزشکی و وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده که طبق بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه مکلف به استفاده از سامانه پایانه مالیاتی هستند، ارائه می کند. بوده. 1399 ذکر نشده است. محاسبات ذکر شده به دلیل عدم اطلاع از عملکرد مالیاتی این صنوف است.

وکیلی که در سیستم مالیاتی ثبت نام نکرده است احتمالاً یکی از وکلایی است که می گوید به غیر از وکالت به فعالیت دیگری می پردازد. بر اساس قانون، وکلا موظف به دریافت کد رهگیری از اداره مالیات در سال گذشته هستند و ادامه وکالت بدون پرداخت مالیات امکان پذیر نیست. البته وی تاکید می کند که مبلغ پرداختی در حال حاضر بر اساس ارزیابی خود وکیل است و کیفیت و کمیت مالیات پرداختی توسط وکیل نیز بحث برانگیز است اما به هر حال در این صنف هر فردی که بخواهد کار کند موظف است یک کد رهگیری از سازمان درآمد

پرداخت کنندگان حقوق در سال جاری 2.3 میلیارد تن مالیات پرداخت کردند

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی و دفاتر خصوصی بر اساس آخرین آمار (به استثنای گمرک) ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه اول سال جاری می باشد. بدان که تعرفه ها) 192 هزار و 350 میلیارد تومان مالیات گرفته شده است. بر اساس این گزارش، حدود 750 میلیارد تومان معادل 39 درصد مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات و حدود 70 میلیون تومان که 36.2 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور را شامل می شود، مربوط به مالیات است. شرکت یا همان شرکت 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور معادل 390 میلیارد تومان و مربوط به مالیات بر درآمد است. پایه درآمد مالیاتی دولت شامل حقوق کارمندان بخش دولتی، حقوق کارمندان بخش خصوصی، مشاغل، املاک و مستغلات و درآمدهای متفرقه است. سازمان امور مالیاتی گزارش می دهد که در هشت ماهه امسال، کارمندان و اتباع خصوصی حقوق بگیران در مجموع 23 هزار و 243 میلیارد تومان، مجموعاً 12.1 درصد پرداخت کرده اند. معادل درآمد مالیاتی دولت و مالیات بر ثروت 2.6 و بالاتر از دلالان، معامله گران ارز، طلا، سهام، خودرو و سایر دلالان. بنابراین حداقل درآمد مالیاتی دولت کمتر از 8.8 میلیارد تومان است که مربوط به مالیات بر ثروت مشمول مالیات است که معادل 4.6 درصد از کل درآمد مالیاتی است.

65 درصد از شرکت های پولساز مالیات نمی پردازند

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا