عمومی

استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی میدان‌های مغناطیسی خورشید

استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی میدان‌های مغناطیسی خورشیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما بر طبق گزارش پرس ریلیز (press release) در تلاشی مشترک میان محققان دانشگاه گراتس Graz اتریش و موسسه علم‌و فناوری اسکول‌تک Skoltech روسیه، هوش مصنوعی (AI) برای مطالعه میدان مغناطیسی در جو فوقانی خورشید مورد استفاده قرار گرفت.
با وجود تحقیقات پیشین، میدان مغناطیسی خورشیدی حوزه‌ای ناشناخته برای محققان است. دانشمندان پس از قرن‌ها تماشای خورشید، هنوز اطلاعات محدودی در مورد چگونگی تشکیل لکه‌های خورشیدی دارند و مشخص نیست آیا این لکه‌ها در پدیده‌هایی، چون شعله‌ور شدن یا پرتاب جرم تاجی (CME) نقش دارند یا خیر.
مقادیر زیادی تابش الکترومغناطیسی، خورشید را ترک می‌کنند و جو فضای اطراف خورشید را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دانشمندان با توانایی فعلی خود در مشاهده میدان مغناطیسی خورشید، تنها می‌توانند سطح آن را ببینند. این در حالی است که انباشتگی و آزاد شدن انرژی بالاتر از تاج و در جوخورشید اتفاق می‌افتد.
هوش مصنوعی این روز‌ها برای سرعت بخشیدن به تحقیقات مختلف از کشف دارو گرفته تا علوم رایانه‌ای استفاده می‌شود. محققان گراتس و اسکول‌تک از یک شبکه عصبی استفاده کردند که طبق داده‌های فیزیکی آموزش دیده و داده‌های مشاهداتی را با یک مدل میدان مغناطیسی مطابقت داده بود.
برای تشخیص اینکه آیا این نمونه کاربردی است یا خیر، محققان توانستند تکامل یک منطقه فعال خورشیدی را شبیه‌سازی کنند. هوش مصنوعی در این مطالعه، فقط به ۱۲ ساعت زمان برای محاسبات خود نیاز داشت تا چرخش رویداد‌هایی را که طی پنج روز آینده اتفاق می‌افتند، شبیه‌سازی کند.
در این مطالعه، گروه تحقیقاتی از سامانه محاسباتی خود برای مطالعه انرژی مغناطیسی آزادشده در قسمت تاج خورشید استفاده کرد. از آنجا که رویداد‌هایی مانند پرتاب جرم تاجی (CME) با حجم قسمت تاجی خورشید مرتبط هستند، مشاهده اشعه فرابنفش صحت روش تحقیقاتی را تایید کرد.
«تاتیانا پودلاچیکوا» استاد موسسه اسکول‌تک در بیانیه‌ای اذعان کرد که استفاده از روش‌های هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی‌های عددی به دانشمندان امکان می‌دهد که داده‌های رصد شده را بهتر ترکیب کنند. «پودلاچیکوا» عقیده دارد که استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه منجر به یک جهش بزرگ می‌شود و نویدبخش ارتقای دانش انسان‌ها درباره رفتار خورشید و جو اطراف آن است.

دکمه بازگشت به بالا