سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

رژیم کتوژنیک برای لاغری و تثبیت وزن مزایا، محدودیت‌ها و راهنمای کامل برای انتخاب این رژیم لاغری

چرا باید از رژیم کتوژنیک خارج شد؟

خروج از رژیم کتوژنیک، فواید خود را دارد. یک رژیم کتو توصیه می‌کند روزانه 20 تا 50 گرم کربوهیدرات خالص و کم‌فیبر مصرف کنید. برای رسیدن به این هدف، افراد باید حتی منابع سالم کربوهیدرات، مانند: غلات کامل، حبوبات، سبزیجات نشاسته‌ای، میوه‌ها و لبنیات را حذف کنند. به دلیل این محدودیت، بسیاری از مردم متوجه خواهند شد که نمی‌توانند برای مدت طولانی روی کتو بمانند. علاوه ‌بر این، از آن‌جا که فهرستی طولانی‌ از غذاهای ممنوعه در کتو وجود دارد، رژیم‌های کتوژنیک طولانی‌مدت، می‌تواند منجر به شود.

در هر حال، صرفنظر از دلایلی که برای توقف  رژیم لاغری دارید، مصرف مجدد کربوهیدرات‌ها پس از رژیم، عواقبی را به همراه خواهد داشت. کربوهیدرات‌ها را می‌توانید به تدریج به یک وعده غذایی در روز اضافه کنید و ممکن است حتی متوجه شوید که الان بهتر می‌توانید بخوابید، زیرا مصرف کربوهیدرات‌ها، در شب منجر به خواب راحت‌تر می‌شود.

فقدان میوه‌های غنی از فیبر و فراوانی گوشت‌های حاوی چربی اشباع شده، ممکن است کلسترول خون شما را افزایش داده باشد. اکثر رژیم‌های کتو، عمدتاً روی چربی تمرکز می‌کنند. بنابراین ممکن است عضلات و ماهیچه‌ها شروع به تحلیل رفتن کنند. کتو با ادعای ممکن است برای تمرینات کوتاه ورزشی صادق باشد، اما برای تمرینات طولانی‌تر و شدیدتر، ماهیچه‌ها به کربوهیدرات نیاز دارند. بدون کربوهیدرات، ماهیچه‌ها ذخایر گلیکوژن یا سوخت ندارند و زمانی که انرژی لازم برای ورزش وجود نداشته باشد، ممکن است از دست دادن عضلات رخ دهد.

این امر به ویژه از آنجا که کربوهیدرات‌ها برای تجدید و ترمیم عضلات ضروری هستند، صادق است. کنار گذاشتن کتو به این معنی است که می‌توانید از داشتن انرژی در طول تمرین لذت ببرید، به خصوص اگر برخی از بهترین میان‌وعده‌های ریکاوری مانند شیرشکلات، اسموتی‌های میوه‌ای با پودر پروتئین و پنکیک‌های تخم‌مرغ و موز را استفاده کنید. مصرف سبزیجات و میوه‌های بیشتر می‌تواند نشانگرهای التهابی را در بدن کاهش دهد و کاهش التهاب، کلیدی برایاست. بنابراین بسیار مهم است که دوباره بتوانید انبه، پرتقال، انگور، موز، گیلاس و سایر میوه‌هایی را که مصرف کتو مجاز نبودند، مصرف کنید. مهم‌ترین مسأله برای ترک رژیم کتوژنیک، تثبیت وزن است!

رژیم کتو، یک رژیم غذایی بسیار کم کالری است که گاهی اوقات در مدت زمان کوتاه، منجر به کاهش وزن می‌شود. اما زمانی که وزن به سرعت کاهش یابد، به همان سرعت هم می‌تواند به حالت عادی برگردد. پس تثبیت وزن در رژیم کتوژنیک یکی از ارکان مهم برنامه غذایی است.

رژیم کتو، یک رژیم غذایی بسیار کم کالری است که گاهی اوقات در مدت زمان کوتاه، منجر به کاهش وزن می‌شود.

چگونه میتوان از رژیم کتو خارج شد؟

برای کنار گذاشتن رژیم کتو و خروج از آن، توصیه می‌شود این راهنمایی‌ها را دنبال کنید:

تا پیش از این تصمیم، شما دیوانه‌وار کربوهیدرات‌ها را می‌شمردید. اکنون زمان آن نیست که شمارش را کاملاً متوقف کنید. متخصصان تغذیه می‌گویند: «در هفته اول روزانه 10 گرم کربوهیدرات اضافه کنید.» یک صفحه کاغذ بردارید و وزن و احساس خود را پیگیری کنید و بسته به اهدافتان، این تعداد را هر هفته یا یک هفته در میان افزایش دهید.

میزان توصیه شده برای افراد، بسته به اهداف و سطح فعالیت آن‌ها متفاوت است. از آن‌جا که پیشنهاد یکسانی برای همه وجود ندارد، سعی کنید به تعدادی کربوهیدرات برگردید که به شما امکان می‌دهد طیف وسیع‌تری از غذاها را بخورید تا “احساس محدودیت نداشته باشید، اما بتوانید وزن خود را حفظ کنید.” اگر مطمئن نیستید چه محدوده‌ای برای شما مناسب است، یک متخصص تغذیه خوب پیدا کنید که بتواند به شما در رسیدن به اهداف شخصی‌تان کمک کند.

پروتئین‌های بدون چربی مانند: مرغ بدون پوست، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی، به سوزاندن کالری دریافتی کمک می‌کنند. حدود 20 تا 30 درصد پروتئین و حدود 5 تا 10 درصد کربوهیدرات‌، برای هضم و سوزاندن غذا لازم است.

آلیسا توچی، مدیر تغذیه در Virtual Health Partners در شهر نیویورک می‌گوید: «هنگامی که رژیم کتوژنیک را کنار می‌گذارید، برای تثبیت وزن، شروع به کاهش تدریجی مصرف چربی کنید و در عین حال، مصرف پروتئین‌های بدون چربی، سبزیجات و کربوهیدرات‌های سالم مانند میوه‌های تازه، غلات کامل و لوبیا را افزایش دهید.» همچنین، غلات و قندهای تصفیه شده باید محدود شوند. علاوه بر این، چربی‌های سالمی مانند آووکادو و روغن زیتون را هم به میزان کم مصرف کنید. ، یکی از رژیم‌های استاندارد برای تثبیت وزن بعد از کتو است.

هنگام توقف کتو چه انتظاری باید داشت؟

حتی اگر تمام موارد را به درستی انجام دهید، برخی از اثرات فیزیکی وجود دارد که هنگام ترک رژیم کتوژنیک باید مراقبشان باشید.

توقف کتو، به مدت زمانی که از کتو استفاده کرده‌‌اید نیز بستگی دارد. بخش زیادی از وزن از دست رفته هنگام حذف کربوهیدرات‌ها، است. هنگامی که کربوهیدرات‌ها را دوباره وارد رژیم خود می‌کنید، به همراه آن‌ها آب اضافی نیز وارد بدن می‌شود. برای مثال با هر گرم کربوهیدرات، 4 گرم آب دریافت می‌کنید که می‌تواند باعث شود احساس کنید به سرعت یک تن وزن اضافه کرده‌اید؛ گرچه بیشتر آن احتمالاً احتباس آب است.

این نوع افزایش وزن در آب برای همه افرادی که از کتو استفاده می‌کنند صدق می‌کند، اما کسانی که مدت زمان کوتاه‌تری از آن استفاده کرده‌اند و تنها مقدار کمی از وزن خود را در رژیم کم کرده‌اند، ممکن است بیشتر متوجه آن شوند.

با توقف رژیم کتوژنیک، ممکن است اتفاق بیفتد، اما موقتی است. Taylor Engelke، R.D.N می‌گوید: «شایع‌ترین مسأله‌ای که مردم با آن سروکار دارند، نفخ و مشکلات روده‌ای است که به دلیل معرفی مجدد غذاهای فیبری صورت می‌گیرد؛ حتی اگر غذاهایی مانند لوبیا و نان کامل، برای شما مفید هستند، بدن شما ممکن است مدتی زمان لازم داشته باشد تا دوباره به هضم آن‌ها عادت کند.»

بعد از ترک رژیم کتو، بیشتر دچار احساس گرسنگی می‌شوید.

برنامه غذایی رژیم کتو | تخفیف رژیم کرمانی | خارج شدن از رژیم کتوژنیک نی نی سایت

چرا تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک اهمیت دارد؟

برای اکثر مردم مدت زمانی که می‌توانند روی کتو بمانند، مدت زمانی است که بتوانند به نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های روزمره «نه» بگویند. پس از آن، مسأله پیامدهای سلامتی باید مد نظر قرار گیرد. بنابراین تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک مهم است. پریتزکر می‌گوید: «ما واقعاً مطمئن نیستیم که در صورت وجود یک حالت طولانی‌مدت کتوز (به عنوان مثال، سال‌ها و سال‌ها) چه نوع عوارض سلامتی ممکن است ایجاد شود. همچنین نگرانی‌های ویژه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع 1 و افرادی که انسولین مصرف می‌کنند وجود دارد که ممکن است رژیم‌های کتو طولانی مدت نیز روی آن‌ها اثر منفی داشته باشد».

در نهایت، دلیل کنار گذاشتن کتو می‌تواند به سادگی رسیدن به هدف کاهش وزن، عملکرد یا موارد دیگر و حتی به دلیل باشد. اما صرفنظر از این‌که چرا می‌خواهید پیروی از دستورالعمل‌های کتو را متوقف کنید، برخی نکات کلیدی وجود دارد که باید بدانید.

آیا رژیم کتوژنیک عوارض ایجاد میکند؟

برخی از کارشناسان می‌گویند رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث شود، علائم ترک کربوهیدرات و احتمالاً آنفولانزای کتو را ایجاد کند. علائم آنفولانزای کتو می‌تواند از سردرد، ضعف و تحریک پذیری گرفته تا یبوست، حالت تهوع و استفراغ را شامل شود. علاوه بر این، تکرر ادرار و از دست دادن اجتناب ناپذیر الکترولیت‌ها نیز باعث این علائم می‌شود. همچنین، از آنجایی که کربوهیدرات‌ها منبع انرژی و تحریک هستند، حذف این منبع انرژی منجر به می‌شود. این علایم به مدت یک هفته ادامه دارند.

اما استفانی مک کرچر، متخصص تغذیه و توسعه‌دهنده دستور غذا در The Grateful Grazer در کلرادو می‌گوید: «به طور کلی، تحقیقات کتوژنیک محدود است. این رژیم در ابتدا با هدف کمک به افراد مبتلا به صرع ایجاد شد. اما ما به مطالعات بیشتر نیاز داریم تا به طور کامل تمام اثرات نامطلوب بالقوه این رژیم را درک کنیم.»

برنامه غذایی تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک چگونه است؟

یکی از سؤالات متداول در رژیم گرفتن (چه رژیم کتو و چه رژیم دیگر) این است که بعد از توقف رژیم چه کنیم؟ پریتزکر می‌گوید: «بیشتر مردم در نهایت به روشی که قبلاً غذا می‌خوردند، برمی‌گردند.» این امر مخصوصاً زمانی صادق است که برای اهداف کاهش وزن از کتو استفاده کنید. بهترین راه رویارویی با این مسأله، این است که:

1- برنامهداشته باشید

این‌که بدانید چه می‌خورید و چگونه می‌خواهید دوباره کربوهیدرات‌ها را به رژیم غذایی خود وارد کنید. اگر مطمئن نیستید اکنون چه اهدافی دارید یا این‌که چگونه با رژیم غذایی خود به آن اهداف برسید، باید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

2- با اندازه وعدهها آشنا شوید

Keri Glassman، R.D., C.D.N.، بنیانگذار Nutritious Life می‌گوید: «در کتوژنیک نیز همانند هر سخت دیگری، بازگشت به سبک غذا خوردن عادی می‌تواند دشوار باشد. پس از محدود کردن کربوهیدرات‌های خود برای مدت طولانی، به احتمال زیاد زمانی که به خودتان اجازه می‌دهید دوباره آن‌ها را مصرف کنید، ممکن است در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید. پس بهتر است چند بار اول که بعد از رژیم کتوژنیک کربوهیدرات مصرف می‌کنید، کالری هر وعده را بسنجید و به آن پایبند باشید.»

3- با کربوهیدراتهای فرآوری نشده شروع کنید

به ‌جای این‌که مستقیماً به دنبال پاستا، دونات و کیک‌های کوچک بروید، وقتی برای اولین بار از کتو جدا شدید، سراغ بروید. یک متخصص تغذیه می‌گوید: «من ابتدا غلات کامل، لوبیا، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات غیرنشاسته‌ای را به‌ جای مصرف مجدد غذاهای فرآوری‌ شده و نوشیدنی‌های شیرین ‌شده با شکر معرفی می‌کنم.»

برای تثبیت وزن بعد از کتو، با کربوهیدرات‌های فرآوری نشده شروع کنید.

4- آهسته آهسته!

پریتزکر توصیه می‌کند: «سعی کنید کربوهیدرات را به آرامی و به تدریج وارد برنامه غذایی‌تان کنید. این کار را برای چند هفته امتحان کنید و ببینید که بدنتان چگونه واکنش نشان می‌دهد. به افزودن کربوهیدرات‌ها در یک وعده غذایی یا میان وعده ادامه دهید تا زمانی که در طول روز از مصرف آن‌ها احساس ناراحتی نکنید.»

غذاهای مجاز در تثبیت وزن بعد از رژیم کتو

برای تثبیت وزن در رژیم کتوژنیک، باید برنامه‌ریزی کنید که دوباره چه چیزی به برنامه غذایی خود اضافه کنید. ما 9 غذای سالم را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

ممکن است توانسته باشید با مصرف مقدار بسیار کمی از انواع توت‌ها (به عنوان یک چهارم فنجان) مانند توت‌فرنگی، از شر چربی‌های اضافه خلاص شوید. اکنون می‌توانید آن‌قدر بخورید که آن را به یک میان وعده واقعی تبدیل کنید. یک فنجان و نیم توت‌فرنگی، حاوی 12 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر و 89.4 میلی‌گرم است.

این فینگرفود غنی از برای بعد از رژیم کتوژنیک عالی است.

½ فنجان لوبیای سیاه، 10 گرم کربوهیدرات دارد.

یک کیوی حاوی 12 گرم کربوهیدرات است که آن را به یک میان وعده عالی برای بعد رژیم کتو تبدیل می‌کند.

½ فنجان کدو حلوایی پخته شده – سرشار از ویتامین A – 11 گرم کربوهیدرات را تامین می‌کند.

یکی از غذاهای مجاز در تثبیت وزن بعد از رژیم کتو، کدو حلوایی است.

یک فنجان از این میوه فوق‌العاده آب‌رسان، حدود 12 گرم کربوهیدرات داشته و فقط 46 کالری دارد.

در رژیم کتو معمولاً حبوبات حذف می‌شود، حال آنکه آن‌ها مملو از فیبر هستند. سالادتان را با ¼ فنجان عدس، 4 گرم پروتئین، 10 گرم کربوهیدرات و 4 گرم فیبر پر کنید.

½ فنجان بلغور جو دوسر پخته، حاوی 14 گرم کربوهیدرات است.

برخی از آخرین چیزهایی که باید دوباره به رژیم غذایی پس از کتو اضافه کنید، نان سبوس‌دار غنی از کربوهیدرات، و سیب‌زمینی (از جمله سیب‌زمینی شیرین) است، زیرا به راحتی می‌توان مقدار زیادی کربوهیدرات را در یک زمان مصرف کرد.

غذاهای غیرمجاز در تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک

اگر به تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک فکر می‌کنید، احتمالاً می‌دانید همچنان باید از منابع غلات و شکر فرآوری شده مانند پیتزا و کلوچه اجتناب کنید؛ اما لزومی ندارد از بسیاری از غذاها اجتناب نمایید. در واقع، بسیاری از غذاهای فاقد ویتامین‌ها، موادمعدنی و فیبر، منبع غنی از کربوهیدرات‌ هستند که باید در برنامه‌ پس از رژیم کتو محدود شوند.

بسیاری از افرادی که کتو را دنبال می‌کنند، 20 تا 50 گرم (گرم) کربوهیدرات خالص در روز را هدف قرار می‌دهند. ایده اصلی این رژیم این است که بدن خود را به کتوزیس تبدیل کنید، یعنی حالتی که در آن چربی‌ها را می‌سوزاند. اما برای بعد از رژیم، برخی از کربوهیدرات‌ها از جمله بسیاری از میوه‌ها، غلات کامل و برخی سبزیجات، باید دوباره به برنامه غذایی‌تان افزوده شوند؛ مثلا نخود فرنگی یک سبزی نشاسته‌ای است که در مقایسه با سبزیجات غیرنشاسته‌ای سبز مانند کلم بروکلی یا کدو سبز، حاوی مقدار بیشتری کربوهیدرات است و انتخاب خوبی برای بعد از کتو است.

طبق گفته USDA، یک موز کوچک بیش از 20 گرم کربوهیدرات خالص دارد، به این معنی که می‌توانید کل کربوهیدرات غذای خود را روی یک موز برنامه‌ریزی کنید. زمانی که وزن کم کردید و در حالت تثبیت هستید و کربوهیدرات خود را افزایش می‌دهید، می‌توانید گاهی یک موز بخورید. استفاده از روغن زیتون فوق بکر به دلیل خواص روغن زیتون برای سلامت قلب توصیه می‌شود. روغن زیتون سرشار از است که التهاب روده و معده را تعدیل کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. با این حال، غذاهایی هستند که حتی بعد از رژیم کتوژنیک هم باید کمتر به سراغ آن‌ها بروید؛ از جمله:

بیشتر مردم پس از طی دوره رژیمشان، در نهایت به روشی که قبلاً غذا می‌خوردند برمی‌گردند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که برای اهداف کاهش وزن از کتو استفاده کنید. بهترین راه رویارویی با این مسأله این است که از روش‌های تثبیت وزن، مانند روش تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی استفاده کنید.

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا