اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

نحوه بستن باتری یو پی اس

 

محل نصب باتری ups

باتری های یو پی اس به دو صورت External و Internal نسبت به دستگاه یو پی اس قرار می گیرند:

  • باتریهای External درکنار یو پی اس و در درون case جداگانه قرار می گیرند.
  • باتریهای Internal داخل دستگاه UPS قرار می گیرند.
  • در بیشتر مواقع UPS  ها قابلیت نصب باتری بصورت Internal و External را بطور همزمان دارند.

فیلم روش نصب باتری ups

انواع باتری ups یکی از روشهای متداول در نصب باتری های یو پی اس در کابینت، بدین ترتیب است که ابتدا باتری ها را به صورتی که قطبهای مخالف روبروی همدیگر قرار بگیرند داخل قرار داده و سپس هر ردیف را به صورت سری ببندید. در تمامی مراحل نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

نکات مهم هنگام نصب باتری ups

  • هیچگاه بیش از یک نفر اقدام به نصب باتری ها نکند. اگر کسی را به عنوان دستیار و کمک کار به همراه داشته باشید، بسیار خوب است؛ اما فقط یک نفر باید اقدام به بستن اتصالات کند تا خطایی در نصب اتفاق نیفتد.
  • اگر تعداد باتری ها زیاد است، در هر مرحله بیش از ۶ سلول باتری را به یکدیگر متصل نکنید تا خطر برق گرفتگی DC احتمالی برای نصاب به حداقل ممکن برسد. یا اینکه باتری های هر طبقه را سری کرده و سپس طبقه به طبقه اقدام به اتصال بین طبقات کنید. در هر مرحله برای اطمینان، از مجموع باتری های متصل شده ولتاژ گیری کنید.
  • مطمئن شوید اتصالات باتری ها کاملا محکم باشند، برای اطمینان از محکم بسته شدن سر باتریها از واشرهای موجود در بسته بندی باتری ها حتماً استفاده کنید.
  • همیشه قبل از خاتمه کار، یکی از اتصالات بین باتری ها را باز بگذارید و تمام اتصالات را یک بار دیگراز ابتدا تا انتها بررسی کنید. با اینکار اگر خطایی در نصب رخ داده باشد قبل از اینکه آسیبی به نصاب یا دستگاه برسد این فرصت را خواهید داشت که خطا را رفع کنید.
  • دقت کنید در تمام مراحل و هنگام بستن سرهای باتری، ابزارهایی که استفاده می کنید مانند آچار یا پیچ گوشتی به سرباتری های کناری برخورد نکند که باعث اتصال کوتاه خواهد شد.
  • پس از آنکه همه ی باتری ها را به یکدیگر به صورت سری متصل کردید ولتاژ دو سر کل باتری ها را با ولت متر اندازه گیری کرده و از ولتاژ صحیح مطمئن شوید ( باتری های نو حدود ۱۲٫۵ تا ۱۳ ولت، ولتاژ دارند و مثلا اگر ۱۶ باتری سری شده باشند ولت متر حدود ۲۰۰ الی ۲۰۸ ولت را نشان می دهد)
  • در نهایت سرهای مجموعه باتری های متصل شده را به دستگاه متصل کنید. دقت کنید که در اغلب دستگاه ها سیم مثبت قرمز یا قهوه ای بوده و سیم منفی مشکی یا آبی است.

مقاله پیشنهادی:

 

روش سری اتصال باتری به یو پی اس

روش سری اتصال باتری به یو پی اس

همانطور که به اختصار گفته شد عمدتاً باتریها یا به صورت سری و یا به صورت موازی نصب می شوند. در حالت سری قطب مثبت باتری اولی به قطب منفی باتری دومی و به همین منوال به تعداد باتریها این روند ادامه پیدامی کند که در نهایت دو قطب، منفی از باتری اولی و مثبت از باتری آخری باقی می ماند که مجموعه ولتاژ باتریها را دارد و جریان باتریها ثابت می باشد. یعنی اگر ۲۰ عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر را با هم سری کنیم در مجموع ۲۴۰ ولت ۱۰۰آمپرخواهیم داشت.

در اتصال سري تعدادي باتري با اتصال قطب مثبت به قطب منفي، بهم متصل شده اند.

  • پايه مثبت اولين باتري به پايه منفي دومين باتري، پايه مثبت دومي به پايه منفي سومي و …. وصل شده است.
  • ولتاژ كلي باتري برابر با مجموع ولتاژ تك تك باتري هاست و بايد بگونه اي آنها را متصل كرد كه با ولتاژ DC مورد نياز يو پي اس متناسب باشد.
  • با استفاده از اين روش در اتصال باتري ها، ظرفيت سرويس دهي باتري ثابت مي ماند و با مقدار اوليه هر باتري برابر است.
  • براي مثال: اگر 12 باتري 12 ولت و 10Ah بصورت سري به يكديگر متصل شوند، باتري كه در نتيجه اين اتصال تشكيل مي شود داراي 144 ولت و 10Ah ظرفيت خواهد بود.

اتصال به روش موازی

اتصال باتری یو پی اس به روش موازی

نصب باتری یو پی اس در حالت موازی قطب های مثبت باتریها به هم و قطبهای منفی نیز به هم نصب می گردد. درنهایت یک سر مثبت و یک سر منفی خواهیم داشت که در این نوع نصب، ولتاژ ثابت و مقدار ظرفیت (AH) باتریها با هم جمع می گردد.

برای مواردی که نیاز داریم ظرفیت مقدار بک آپ تایم بیشتری استفاده نماییم و ولتاژ ثابتی داشته باشیم استفاده می نماییم، یعنی اگر۲۰عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر را به هم موازی کنیم در مجموع ۱۲ ولت ۲۰۰۰ آمپر خواهیم داشت.

  • اتصـال موازي تركيب دو يا چند اتصال سري است و بايد در هر رديف تعداد باتري ها با هم برابر باشد. باتري ها را به دو دليل مهم موازي مي كنند. دليل اول افزايش ظرفيت سرويس دهي (Ah) باتري است. دليل دوم افزايش انعطاف پذيري باتري كل است تا خرابي يكي از باتريها در مجموعه سبب غير قابل استفاده شدن باتري هاي ديگر براي يو پي اس نگردد.
  • پايه مثبت اولين سري باتري به پايه مثبت دومين سري باتري و پايه مثبت سري دوم به پايه مثبت سري سوم وصل مي شود و …. همچنين پايه منفي اولين سري باتري به پايه منفي دومين سري و پايه منفي دومين سري به پايه منفي سومين سري وصل مي شود و….
  • ولتاژ كلي باتري برابر با ولتاژ هر رديف سري از باتري ها است و ظرفيت كلي آن نيز با حاصل جمع ظرفيت هر سري برابر است.
  • براي مثال: اگر سه رديف متشكل از 12 باتري 12 ولت و 10Ah بصورت موازي بسته شوند، باتري حاصل از اين اتصال داراي 144 ولت و 30Ah ظرفيت خواهد بود.

نصب باتری یو پی اس به روش سری موازی:

در بعضی از مواقع نیاز است که باتریها بصورت سری موازی به هم متصل گردد. بطور مثال یک UPS به توان ۱۰ کیلو ولت آمپربا ولتاژ۲۴۰ ولت DC داریم که دارای ۲۰عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر به هم سری شده اند.

حالا که نیاز داریم بک آپ تایم آن دو برابر شود در این حالت باید ۲۰عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر دیگر با هم سری و در نهایت با باتری های قبلی موازی نماییم که ولتاژ ۲۴۰ ولت و با ظرفیت ۲۰۰ آمپر ساعت گردد. در نتیجه زمان بک آپ تایم نیز دوبرابر می گردد.

آموزش نصب باتری روی انوع یو پی اس

روش اتصال باتری به یو پی اس در کابینت باتری

همانگونه که شرح داده شد نصب باتری یو پی اس بیشتر به حالت سری انجام می گردد که در نصب باطریها لازم است به یک سری از مباحث امنیتی بویژه در نصب کابینت باطری با ولتاژ بیشتر از صد ولت دقت نمود زیرا برق باطری ها از نوع ولتاژ مستقیم DC بوده و در موقع برق گرفتگی خیلی پرخطر از برق شهری AC می باشد برای این منظور برای رعایت مسائل ایمنی برای نمونه برای نصب 20 عدد باطری ups در یک کابینت بایستی به شیوه زیر عمل نمود :

طرز کار یو پی اس فاراتل | طریقه نصب یو پی اس دوربین | کابل اتصال باتری یو پی اس

 روش اتصال باتری به یو پی اس

روش اتصال باتری به یو پی اس

باطری های UPS معمولا سری وصل  می شوند که در نصب باتری ها الزامیست به نکات امنیتی مهم در نصب محفظه باطری های یو پی اس با ولتاژ بیشتر از ۱۰۰ولت  ایجاد شود به این منظور که جریان برق باطریها مستقیم DC می باشد و زمان بروز برق گرفتگی بسیار خطرناک تر از ولتاژ AC جریان متناوب است، به خاطر اینکه برای رعایت نکات مهم  ایمنی به عنوان مثال برای نصب 8 عدد باطری در یک کابینت باتری یو پی اس باید به نکات زیر توجه کرد.

به همین منظور جهت رعایت مسائل ایمنی ( بطور مثال برای نصب ۲۰ عدد باتری یو پی اس در یک کابینت  ) باید به نحوۀ زیر عمل نمود:

  1. اول همه ی باطری ها را در داخل رک به طوری که دو قطب مثبت ومنفی  باتری ها در کنار هم باشند در طبقات قرار می دهیم حتما باید دقت شود در هنگام نصب هیچگونه اشیاء فلزی مثل انگشتر، ساعت و … در دست نداشته باشید و تمامی ابزار آلاتی که استفاده می کنید محافظت شده و عایق باشد که در زمان کار موجب ایجاد اتصال کوتاه نشود.
  2. پس از کنار هم گذاشتن باتریها شروع به بستن اتصالات بین قطب های مثبت و منفی می کنیم. باید دقّت شود در مرحله اول بیش از شش عدد باتری به هم سری نگردد و ولتاژ حداکثر ۷۲ ولت باشد تا خطر برق گرفتگی نداشته باشد. پس از اینکه کلیه باتریها طبقات را به هم متصل نمودیم اولین و آخرین سر قطب باتریها را به فیوز کابینت باتری متصل می نماییم.
  3. و اگر کابینت باتری یو پی اس شما فیوز نداشت یک فیوز به قسمت قطب مثبت اضافه کنید سپس فیوز کابینت را قطع کرده ودرضمن اتصالات کاملا محکم باشد و برای اطمینان از محکم بودن اتصالات باید حتما از واشر خاردار استفاده نمود، به طوری که بین کابل  سر باطری قرار نگیرد.

معمولا کابل قرمز برای قطب مثبت و کابل سیاه یا آبی برای قطب منفی  مورد استفاده قرار می گیرد و اندازه کابل ها طبق دفترچه راهنما ی یو پی اس درنظر گرفت.

ولتاژ خروجی بعد از نصب یو پی اس

ولتاژ خروجی بعد از نصب یو پی اس

بعد از نصب باطری ها به یوپی اس ولتاز خرو جی را به وسیله ی ولت متر  باید اندازه گیری شود و باید توجه شود که حتما کابل مثبت ولت متر بر روی کابل قرمز رنگ و کابل منفی بر روی کابل  سیاه یا قرار بگیرد و ولتاژ مورد نیاز با مقداری بیشتر نشان داده شود.

ولتاژ مورد نیاز با مقداری بیشتر نشان داده شود که بطور مثال درکابینت ۲۴۰ ولت ۲۷۶ولت می باشد و عدد دیده شده در ولتمتر نباید منفی باشد، در صورتیکه عدد منفی باشد قطب مثبت ومنفی باتریها به کانکتور دستگاه برعکس نصب شده که این حالت بسیار خطرناک و احتمال آسیب رسانی به دستگاه وجود دارد. در این صورت حتما باید حتما اصلاح گردد. حال کابینت باتری آماده بوده و قابلیت اتصال به دستگاه متعلقه را دارد.

نگهداری از باتری ها هنگام کارکرد یو پی اس

سرویس نگهداری بعد از نصب باتری یو پی اس

به باتریهایی که در حال کارکردن می باشد باید به صورت دوره ای بازدید و سرکشی کرد. علی الخصوص در کابینت باتریهایی که دارای ولتاژ بالایی هستند ( تعداد باتری آن ها بیش از ۱۰عدد می باشد) حداقل هر ۳ الی ۴ ماه یکبار به این باتری سرکشی نمود. چراکه اگر یکی از این باتریها به هر دلیلی خراب گردد، چون با باتریهای دیگری سری شده اند به همان مقدار جریانی که باترهای سالم دریافت می کنند.

باتریهای خراب نیز همان جریان را دریافت می کنند که این امر باعث گرم شدن باتری می گردد که سوپاپ آن بازمی گردد و گازهای داخلی آن خارج می شود.

اگر این روند به مدت طولانی انجام گردد، احتمال مشتعل شدن باتری نیزمی باشد. این امر بسیار خطرناک و باعث آتش سوزی در محل نیز می گردد. لذا از این رو بازدید دوره ای برای اندازه گیری ولتاژ تک تک باتریها بسیارهائز اهمیت می باشد. ( باید خاطرنشان کرد چون ولتاژ کابینت بالا است با خراب شدن ۱یا۲ عدد باتری، دستگاه UPS خاموش نمی شود و شارژر دستگاه UPS به روند شارژ خود ادامه می دهد

دکمه بازگشت به بالا