اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که از اینستاگرام برای بازاریابی کسبوکار اینترنتی خود استفاده میکنید، حتماً میدانید که عامل مهم موفقیت جذب کاربران هدفمند است. اگر بتوانید فالوورهای خود را به صورت هدفمند افزایش دهید، به راحتی میتوانید فروش بسیار خوبی را هم تجربه کنید. یکی از راههای بسیار عالی برای افزایش هدفمند مخاطبان در اینستاگرام، برگزاری مسابقه اینستاگرامی است! مسابقات اینستاگرامی هیجانانگیزترین چیزی است که کاربران میتوانند در اینستاگرام تجربه کنند. اگر شما هم به عنوان یک کسبوکار میخواهید فالوورهای صفحه خود را به صورت هدفمند افزایش دهید، میتوانید یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنید که در راستای آن هم فالوور پیج و هم لایک و سیو های پیج تان افزایش پیدا کند. یک روش کاربردی برای افزایش فالوور و سیو پست هایتان استفاده از روش buy instagram saves می باشد تا به الگوریتم های اینستاگرام نشان دهید آمار پیج تان بالا میباشد.
اما برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق چه کاری باید انجام دهیم؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات و مراحلی از برگزاری مسابقه اینستاگرامی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید تجربه برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی موفق را تجربه کنید. اگر آماده هستید، در ادامه همراه ما باشید!
برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق
برای آن که بتوانید یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنید، ابتدا باید با مفاهیم اولیه آن آشنا شوید! در مرحله اول باید بدانید که مسابقه اینستاگرامی چیست و چرا اهمیت دارد! در مقاله “” به بررسی کامل این موضوع پرداختهایم که پیشنهاد میکنم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید. پس از آن، چیزی که باید بدانید، انواع مسابقات اینستاگرام است تا بتوانید یکی از آنها را برای صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید.
انواع مسابقات اینستاگرامی را بشناسید!
در اینستاگرا مسابقات مختلفی برگزار میشود که هر یک از آنها برای انواع خاصی از کسبوکارها بازدهی خوبی دارند؛ البته هر مسابقه اینستاگرامی میتواند مفید باشد اما برخی از آنها بازدهی بیشتری دارند و با هزینه کمتری میتوانید فروش بیشتری را تجربه کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که هدف از برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق حتماً افزایش فروش نیست و میتوانید دهها هدف دیگر داشته باشید! مثلاً میتوانید تعداد فالوورها یا تعامل صفحه خود را افزایش دهید یا حتی هدف شما این باشد که لایکهای یک پست خاص به تعداد معینی برسد. در ادامه به بررسی مسابقه اینستاگرامی میپردازیم:
لایک کنید تا برنده مسابقه باشید!
این نوع مسابقه در اینستاگرام بسیار رایج است؛ حتماً تا کنون در صفحاتی دیدهاید که از شما میخواهند یک پست را لایک کنید تا در قرعهکشی مسابقه آنها شرکت داده شوید. شاید بتوان سادهترین نوع مسابقه اینستاگرامی موفق را همین نوع مسابقه دانست؛ زیرا کاربران نیاز به انجام کار سختی ندارند و تنها با لایک کردن یک عکس، شانس شرکت در قرعهکشی آن مسابقه را خواند داشت.
مزایای این روش عبارتند از:
- تعامل صفحه شما تا حد زیادی افزایش پیدا میکند؛ در این روش کاربران برای شرکت در مسابقه به سادگی شما را دنبال میکنند و یکی از پستهایتان را لایک میکنند که روی تعامل صفحه تاثیر زیادی دارد.
- کاربران خیلی راحت میتوانند در مسابقه شرکت کنند؛ در روشهای دیگر ممکن است کاربران نیاز به حضور در محل مسابقه داشته باشند اما این روش سادهترین نوع مسابقه اینستاگرامی موفق است.
معایب این روش عبارتند از:
- نرخ تبدیل کسبوکارتان بسیار پایین است؛ در این روش کاربران خیلی ساده در مسابقه شرکت میکنند و غیر از فالو و لایک کردن شما، تعاملی با صفحه ندارند. حتی ممکن است پستهای شما را نخوانند و پس از مدتی شما را آنفالو کنند! بنابراین نرخ تبدیل کاربران به مشتری بسیار پایین است و نمیتوان برای افزایش فروش روی این روش حساب کرد.
- شرکتکنندگان به برندسازی شما کمک نمیکنند؛ شاید به ظاهر تعداد دنبالکنندگان شما افزایش پیدا کند اما آنها معمولاً مخاطبان هدفمند نیستند! بنابراین نمیتوانند خیلی به برندسازی کمک کنند.
این روش تنها برای زمانی مناسب است که بخواهید تعداد لایکهای یک پست را افزایش دهید یا تعامل صفحه خود را برای مدتی زیاد کنید. بنابراین اگر به دنبال برندسازی یا افزایش فروش کسبوکارتان هستید، استفاده از این روش را پیشنهاد نمیکنم و باید از دو روش دیگر که در ادامه بررسی میکنیم، استفاده کنید.
چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنیم؟
راهاندازی مسابقه اینستاگرامی کار سختی نیست اما اگر بخواهید در مسابقه اینستاگرامی خود به اهداف خود برسید، لازم است تا برای مسابقه خود برنامهریزی داشته باشید و آن را به صورت هوشمندانه اجرا کنید. از طرف دیگر باید آن را به صورت منظم پیگیری و آنالیز کنید تا در صورت نیاز بتوانید ساختار مسابقه خود را تغییر دهید. برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق 4 نکته را بررسی میکنیم تا بتوانید تعامل صفحه خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
برای مسابقه اینستاگرامی موفق باید برنامهریزی کنید!
پیش از شروع مسابقه، یک استراتژی برای مسابقه خود داشته باشید؛ شما باید دقیقاً زمان آغاز و پایان مسابقه را به همراه اهداف خود در یک برگه بنویسید تا بتوانید میزان موفقیت مسابقه را اندازهگیری کنید. حتی کوچکترین اهداف خود را هم بر روی برگه بیاورید تا در پایان مسابقه به صورت دقیق بتوانید از میزان موفقیت کمپین خود سخن بگویید. بسیاری از افراد تنها به دنبال برگزاری مسابقه هستند اما هدفی ندارند! چنین افراد و صفحاتی نمیتوانند موفقیت خود را پیگیری کنند، زیرا آنها معیار و فاکتورهایی برای اندازهگیری میزان موفقیت مسابقه اینستاگرامی خود ندارند.
بنابراین پیش از آن که بخواهید مسابقه خود را آغاز کنید، اهداف خود را مشخص کنید. اهداف شما میتواند کوچک یا بزرگ باشد؛ مثلاً هدف شما میتواند جذب 1,000 فالوور باشد یا حتی منشن کردن 200 کاربر توسط کاربران دیگر در زیر پست مربوط به مسابقه باشد. بنابراین خیلی مهم نیست که هدف شما چیست، بلکه مهم است که به هدف خود برسید. البته با توجه به نوع کسبوکار هدف شما هم میتواند متفاوت باشد و رسیدن به اهداف مختلف در یک مسابقه اینستاگرامی موفق نیازمند سرمایههای متفاوت خواهد بود.
یک نکته! پیش از آن که بخواهید یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنید، پیشنهاد میکنم یک مسابقه را ببینید. برای این کار میتوانید در بخش جستجو، هشتگ #مسابقه را جستجو کنید تا مسابقههای مختلف را مشاهده کنید. این کار به شما یک دیدگاه کلی نسبت به مسابقات اینستاگرامی میدهد که کمک زیادی به شما خواهد کرد. در حالت کلی برای شروع یک مسابقه پس از تعیین اهداف، باید مراحل زیر را طی کنید:
مخاطبان هدف خود را مشخص کنید! یکی دیگر از مواردی که در یک مسابقه اینستاگرامی اهمیت دارد، مخاطبان هدف است. شما باید بدانید که چه کسانی با مسابقه شما بیشترین تعامل را برقرار میکنند و تبلیغات مربوط به مسابقه اینستاگرامی موفق خود را در معرض نمایش چنین کاربرانی قرار دهید.
نوع مسابقه را مشخص کنید! در ابتدای همین مقاله به بررسی انواع مسابقه اینستاگرامی پرداختیم و مزایای هر روش رو توضیح دادیم. اکنون زمان آن رسیده است که نوع مسابقه اینستاگرامی خود را مشخص کنید. مثلاً شاید دوست داشته باشید که مسابقه شما بر اساس لایک کاربران یا دریافت ایمیل آنها باشد! فرقی ندارد؛ اما مهم این است که تنها یک نوع مسابقه را اجرا کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. پیشنهاد ما استفاده از نوع دوم مسابقه (اشتراکگذاری پستها به همراه یک هشتگ خاص!) است.
فرمت مسابقه خود را مشخص کنید! از کاربران انتظار دارید که برای شرکت در مسابقه عکس منتشر کنند یا فیلم؟ شما میتوانید یکی از این فرمتها را انتخاب کنید یا حتی انتخاب فرمت را برعهده کاربران بگذارید! ممکن است بعداً نیاز به انتشار فیلمها و عکسهایی که کاربران منتشر کردهاند در صفحه خود داشته باشید. همچنین میتوانید یک عکس دلخواه در اختیار کاربران قرار دهید تا آن را منتشر کنند! تصاویر زیر نمونهای تصاویر منتشرشده برای مسابقه هستند:
هشتگ اختصاصی مسابقه خود را انتخاب کنید! برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق باید یک هشتگ اختصاصی برای کاربران ایجاد کنید. این هشتگ اختصاصی باید نمادی از برند شما باشد تا با دیدن کاربران، یاد برند شما بیفتند! برای ایده گرفتن میتوانید به مسابقات اینستاگرامی نگاهی بیندازید؛ مثلاً جشنواره وب ایران در سال 97 از هشتگ #iwmf97 استفاده کرده است.
یک جایزه مناسب و ارزشمند برای شرکتکنندگان در نظر بگیرید! همه ما میدانیم که کلیدیترین عامل برای تشویق کاربران به شرکت در یک مسابقه، جایزه است. اگر جایزه شما مناسب و ارزشمند باشد، کاربران زیادی در مسابقه شرکت میکنند اما اگر جایزه شما مناسب نباشد تنها تعداد محدودی از کاربران که واقعاً به شما علاقهمند هستند، شرکت میکنند. اگر مسابقه قرار است برایتان ارزش تجاری ایجاد کند، پیشنهاد میکنم حتماً یک جایزه با ارزش فراهم کنید و در هنگام اجرای مسابقه آن را به کاربران یادآوری کنید.
همچنین جایزه شما میتواند یکی از محصولات یا خدمات با ارزش کسبوکارتان باشد؛ اگر یک محصول دیجیتال چند میلیونی دارید، شاید هدیه دادن آن به کاربر چیزی از شما کم نکند اما حقیقت این است که کاربران بدون پرداخت چندین میلیون هزینه آن محصول را خدمات را از شما دریافت کرده است. همچنین میتوانید برای نفرات بعدی محصولات کمارزش را در نظر بگیرید یا کد تخفیفی برای خرید همان محصول ارزشمند ارائه کنید. کمی خلاقیت در انتخاب جایزه میتواند نتایج بسیار خوب و ارزشمندی را برایتان فراهم کند.
محل برگزاری مسابقه را مشخص کنید! به عنوان یک کاربر شاید فکر کنید که مسابقه حتماً باید در اینستاگرام انجام شود؛ قطعاً خیر! دلیل ما برای انتخاب اینستاگرام برای برگزاری مسابقه تنها جامعه آماری بسیار بالای این شبکه است. این شبکه بزرگترین شبکه برای بازاریابی در ایران به شمار میرود و برگزاری مسابقه در آن میتواند تاثیر بسیار خوبی بر روی کسبوکارتان داشته باشد. در کنار اینستاگرام شما میتوانید کاربران سایر شبکههای اجتماعی را هم به مسابقه دعوت کنید! مثلاً از فالوورهای خود در توییتر بخواهید پستی در رابطه با مساقه منتشر کنند و در آن شما را هم تگ کنند.
به این صورت میتوانید تعامل کاربران را در تمام شبکههای اجتماعی که در آنها فعالیت میکنید را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که اگر در شبکه دیگری فعالیت میکنید، باید در تمام شبکههای اجماعی خود اطلاعرسانی کنید! مثلاً در اینستاگرام، از فعالیت مسابقه اینستاگرامی موفق خود در توییتر بگویید یا در توییتر از این برگزاری مسابقه خود در اینستاگرام اطلاع دهید؛ در این صورت کاربران زیادی شما را دنبال میکنند و میتوانید به افزایش تعامل صفحه خود کمک زیادی کنید.
بودجه و تدارکات لازم را آماده کنید! هر مسابقهای نیاز به بودجه و تدارکات دارد تا بتوانید فرآیند مسابقه را به صورت کامل اجرا کنید. مثلاً شما برای تبلیغ مسابقه خود باید بودجه لازم را تعیین و فراهم کنید تا بتوانید یک مسابقه کاملاً موفق داشته باشید. همچنین برای خرید جایزه کاربران هم نیاز به بودجه دارید! بنابراین اگر قصد دارید یک مسابقه اینستاگرامی موفق داشته باشید، پیشنهاد میکنم میزان بودجه موردنیاز خود را به صورت کامل اندازهگیری و فراهم کنید. مثلاً اگر کسبوکار بزرگی دارید، میتوانید یک تور خارجی برای برنده در نظر بگیرید تا هیجان مسابقه هم زیاد شود.
نتیجهگیری
برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق شما باید مراحل مختلفی را طی کنید! از آن مهمتر باید نکاتی را بدانید که بتوانید مسابقه خود را هیجانانگیزتر و حرفهایتر برگزار کنید! در این مقاله به بررسی نکات مختلف در زمینه برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق پرداختیم که امیدواریم بتوانید کسبوکارتان را با نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم، رونق دهید و فروش بیشتری را تجربه کنید.