بین الملل

آمریکا، از کارت عربستان علیه ایران استفاده کرد

ماساموجی دهی: هفته گذشته ، آنتونیو گوترس ، دبیرکل سازمان ملل متحد ادعا كرد كه وی به شورای امنیت اطلاع داده است كه موشك های پرتاب شده در عربستان سعودی “مبدا ایران” است و گزارش های رویترز همه توجه را به خود جلب كرده است. این حادثه پس از ادعاهای مقامات سعودی و آمریکایی مبنی بر اینکه سلاح های ایران و ایران مسئولیت حمله به آرامکو در سال گذشته است ، صورت گرفت. از سوی دیگر ، ژاپن بارها و بارها این ادعا را رد کرده است و مسلمانان یمن مسئولیت کامل حمله به آرامکو را از روز اول دارند.

این گزارش هنگامی صورت می گیرد که تحریم تسلیحاتی ایران تحت قطعنامه 2321 برداشته شود. برخی معتقدند که این گزارش می تواند ایران را در موقعیتی ناخوشایند قرار دهد. نمایندگان سازمان ملل با انتقاد از گزارش ناقص و غیر فنی دبیرکل سازمان ملل درباره نقش ایران در حمله به سربازان یمنی توسط تأسیسات نفتی سعودی ، نمایندگان سازمان ملل گزارش هایی را بر اساس ادعاهای سیاسی و اطلاعات گمراه کننده منتشر کردند. تماس گرفتم.

وی در پاسخ به گزارش دبیرخانه سازمان ملل متحد ، نماینده دائم ایران در سازمان ملل ، مجید تافتراوانچی ، دبیرخانه سازمان ملل را فاقد ظرفیت ، تخصص و دانش برای انجام تحقیقات خواند و گفت: »یک سازمان ملل متحد تشکیل دهید.

در اخبار آنلاین ، با کارشناس خاورمیانه صباح زنگنه در مورد گزارش جدید سازمان ملل گفتگو کردیم.

گزارش تهیه و منتشر شده توسط سازمان ملل احتمالاً بر ایران تأثیر خواهد گذاشت. گزارشی که توسط تهران تکذیب شده است ، شواهدی از سلاح های ایران در حمله به آرامکو نشان می دهد. تأثیرات جمهوری اسلامی چیست؟

گزارش رویترز یکی از گزارش های منظم سازمان ملل است که هر شش ماه یک بار بررسی می شود که همه پیشرفت در زمینه موشکی را بررسی کرده و به شورای امنیت اطلاع دهد. برای ایران ، این گزارش به دلیل افزایش توانایی های موشکی و پیشرفت های فناوری به عنوان یک گزارش اطلاعاتی ارائه شده است. جمهوری اسلامی ایران همچنین ممکن است در ازای انتشار چنین موضوعاتی ، موضع و اسناد خود را ابراز کند.

چنین گزارش هایی اغلب از نظر سیاسی مهم تلقی می شوند. مشخص است که برخی کشورها از این موضوع استفاده خواهند کرد. آنها از تبلیغات علیه ایران استفاده خواهند کرد. با این حال ، طبق قوانین بین المللی ، تا زمانی که ایران از مقررات سلاح ها پیروی کند ، اقدامات آن تخلف محسوب نمی شود و در برخی موارد تبلیغات به تنهایی ایران را کنترل نمی کند.

ایران پیش از این مذاکرات با عربستان سعودی در مورد حل و فصل مناقشات را بدون مانع دانست. این در حالی است که عربستان سعودی در بحران جنگ یمن چند ماه گذشته برای نزدیک شدن به ایران بسیج شده است. گزارش سازمان ملل بین تهران و ریاض چگونه است؟

عربستان قبل از اینکه ایران بتواند به موشک های برد و برد بلند دسترسی پیدا کند ، تعدادی موشک از 2000 کیلومتر خریداری کرد. در صورت توجیه ، عربستان سعودی باید به دلیل تبدیل این کشور به یک پارکینگ مسلح مجازات شود. عربستان سعودی مورد حمایت هوانوردی و اطلاعاتی آمریکا است ، بنابراین نیازی به دفاع با موشک های خریداری شده نیست.

از طرف دیگر ، باید بدانیم که عربستان سعودی قصد سیاسی مناسبی برای مذاکره با ایران برای حل مشکل ندارد. با توجه به چنین اراده ای ، چنین گزارش هایی نمی توانند آن را اشتباه بگیرند. ضعف عربستان سعودی عدم اراده سیاسی برای توافق های منطقه ای است. عربستان سعودی سومین کشور بزرگ جهان از نظر خرید سلاح است و این وضعیت با ایران قابل مقایسه نیست. در عین حال ، ایران مرزهای ملی طولانی و خطرناک دارد و تهدیدها در حال افزایش است.

ایران می گوید سازمان ملل هیچ استقلالی برای انتشار چنین گزارشی ندارد. به نظر می رسید که لابی ریاض و واشنگتن در این گزارش نقش داشته اند. چقدر احتمال دارد که رابی ایران را به خاطر موقعیتهایی که ایالات متحده همچنان وارد تحریم تسلیحاتی ایران است و می خواهد در قطعنامه 2231 دخالت کند ، مقصر دانست؟

سازمان ملل متحد در زیرمجموعه خود از عربستان سعودی حمایت کرده است و این بودجه از عربستان سعودی می تواند بر نوع گزارش تأثیر بگذارد. هم در کمیسیون حقوق بشر و هم در کمیسیون اسلحه چنین چیزی وجود دارد و این کمک ها می تواند بر ترجیحات گزارشگر تأثیر بگذارد.

در شرایط فعلی حضور ریاض در جبهه ایالات متحده ، مدت ها است چنین مداخله ای برای انتشار گزارشی علیه ایران صورت نگرفته است.

ایران چگونه می تواند نسبت به ادعاها واکنش نشان دهد؟

ایران باید توضیح دهد که سیاست های جمهوری اسلامی دفاعی است و قصد حمله ندارد. سلاح های ایرانی نیز دفاعی هستند. این حتی با مقدار سلاح خریداری شده در منطقه قابل مقایسه نیست. تهدیداتی از قبیل وجود سیستم صهیونیستی ، دشمنی ایالات متحده و تهدید تروریسم علیه ایران تهدید می شود و طبیعی است که سلاح های دفاعی لازم باشد.

از طرف دیگر ، آنچه اتفاق افتاد حاصل تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه یمن بود و اقدامات هوتی واکنشی نسبت به تجاوز بود ، در واقع ، این خود عربستان بود که باعث این وضعیت شد. گزارش های منتشر شده در درجه اول مربوط به فشار سیاسی و جنگ روانی است. ایالات متحده نگران این است که ایران قرار است در پاییز اقدام به خرید و فروش اسلحه کند. در همین حال ، بازار ایران از تحرکات گذشته و حال دزدیده شده است و تهران پس از لغو تحریم های تسلیحات ، برای خرید اسلحه به چین و روسیه می رود.

ایالات متحده می خواهد با کمک عربستان سعودی ، از این شرایط برای جلوگیری از خرید سلاح ایران استفاده کند. اما به نظر می رسد که پکن و مسکو اجازه نمی دهند که ترامپ در شورای امنیت پیروز شود.

312 310

دکمه بازگشت به بالا