بین الملل

اظهارات بی‌سابقه الکاظمی؛از افشای سوءقصد به جانش تا وفاداری حشد،خروج آمریکاییان و روابط با تهران/گفتگوی ایران و عربستان ادامه دارد

وی افزود: “من نگران نیستم و نمی ترسم.”

الكاظمی تأكید كرد كه طبق برنامه هایی كه برای اداره كشور تعیین كرده بود ، به انجام وظایف خود ادامه خواهد داد.

در ماه مه سال 2020 ، دولت الكاظمی به قدرت رسید و جایگزین دولت عادل عبدالمهدی شد كه در اواخر سال 2019 تحت فشار اعتراضات مردمی استعفا داد.

نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد کشورش صحنه درگیری بین ایالات متحده و ایران نباشد و افزود: مذاکرات بین ایالات متحده و ایران بر منطقه تأثیر می گذارد.

او افزود: “ما با طرف ایرانی صحبت می کنیم. ما به ثبات و آرامش نیاز داریم ، بنابراین به زودی پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید به ایران سفر خواهیم کرد.

نخست وزیر عراق همچنین روابط بین بغداد و ریاض را به خوبی توضیح داد و تأكید كرد كه اجازه نمی دهد كشورش به یك كشور تهدیدكننده برای كشورهای همسایه تبدیل شود و مرزها به عنوان یكی از اولویت های كشورش مطرح می شود.

آقای الكاظمی گفت سفر وی به ایالات متحده ایجاد روابط و عقب نشینی نیروهای جنگی خارجی است. وی با تأکید بر ناآرامی های اخیر این کشور ، “مقصر دانستن گروه های غیرقانونی در حمله به مراکز و مراکز دیپلماتیک عراق است. این گروه ها می خواهند عراق را به یک میدان جنگ تبدیل کنند ، اما دولت می خواهد آن را به یک میدان جنگ تبدیل کند. ما اقدامات جدی برای حمایت از وضعیت و از حاکمیت خود دفاع خواهد کرد

ایران

وی همچنین گفت که در ماه آگوست سال آینده پس از تحلیف ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران ، سفری رسمی به تهران خواهد داشت.

آرکادیمی همچنین گفت: “ایران سخت تلاش می کند تا به ما کمک کند تا ثبات و آرامش داشته باشیم.”

بوقلمون

آرکادیمی در مورد مذاکرات با ترکیه در مورد مسئله آب گفت بغداد و آنکارا به طور جدی در مورد این موضوع بحث می کنند.

وی با تأکید بر تعهد خود برای تهدید همسایگان ، گفت: “عراق با همه همسایگان خود در همکاری های امنیتی و نظامی همکاری می کند.” وی افزود: “ما به خود اجازه نمی دهیم همسایگان خود را تهدید كنیم.”

انتخابات

آرکادیمی در مورد انتخابات زودهنگام پارلمانی که قرار است در 10 اکتبر برگزار شود ، گفت: “این برای هر کسی که فکر می کند انتخابات را به تعویق می اندازد ، توهم است.” ما سخت تلاش می کنیم تا انتخابات را به موقع برگزار کنیم.

وی افزود که به انتخابات خوش بین است و می خواهد مردم مشارکت خوبی داشته باشند تا بتواند سیستم پارلمانی را احیا کند.

این انتخابات یکی از مطالبات اعتراضی مردمی است که از اکتبر 2019 در عراق آغاز شد.

آرکادیمی درباره تحریم انتخابات توسط رهبر عراقی فراکسیون زین ، مختارالصیدل گفت: “من تصمیم به انصراف از انتخابات را درک می کنم و می خواهم استعفا دهم.”

وی افزود: “ما از عراقی ها می خواهیم تا با شرکت در انتخابات در اصلاحات شرکت کنند.”

آل هاشمی

آرکادیمی به یکی از مظنونان ترور یک نویسنده عراقی گفت: “ما اسامی همه شرکت کنندگان در عملیات را فاش کردیم ، اما برخی از آنها به خارج از عراق فرار کردند و یکی از جنایتکاران بودند.” مسئولین. و هشام الهاشیمی ، کارشناس امنیت. دستگیر شدم “

وی ادامه داد: “مجرم دستگیر شده یک کارمند وزارت کشور و یک افسر درجه ستوان است”.

تجمع مردمی

“قیام توده ای بدنه قانون اساسی عراق است و گرچه وفاداری آن به فرمانده كل ارتش ثابت است ، اما می تواند مسئله ساز باشد. از برخی وقایع مربوط به قیام توده ای نترسید.” نظم و وفاداری بهترین در حال حاضر. “

وجود ارتش ایالات متحده

رئیس جمهور آرکادیمی در مورد سفر خود به واشنگتن و دیدار با رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن طی 26 ماه گذشته گفت: “از آنجا که ارتش عراق آماده است ، سفر به عراق برای تنظیم روابط ایالات متحده و عراق و پایان دادن به حضور نظامی ایالات متحده در عراق است.” به جز فعالیت های آموزشی و اطلاعاتی ، دیگر نیازی به نیروهای خارجی نیست. “

وی گفت: “دولت مسئول حفاظت از حاكمیت عراق و نمایندگی های دیپلماتیک است.”

وی با ابراز علاقه به مأموریت های دیپلماتیک ایالات متحده و عراق اظهار داشت: “برخی از گروه های غیردولتی می خواهند عراق را به میدان جنگ تبدیل كنند. آنها برای محافظت از مأموریت های دیپلماتیک خود گام های واقعی برمی دارند.”

تروریسم

در مورد تلاش های ضد تروریستی ، فرماندهان ارتش عراق گفتند عراق با همه کشورهای همسایه در زمینه همکاری های امنیتی و نظامی همکاری می کند و نیروهای امنیتی موفق به دستگیری ده ها تروریست در مرز سوریه شده اند.

وی افزود: “حفاظت از مرز با سوریه از اولویت های اصلی است و این شکاف اکنون بسیار کم است.” “داعش در تلاش است تا از این وضعیت استفاده کند ، به دنبال عملیات رسانه ای به جای عملیات کیفی ، به دنبال یک محیط مناسب است ، اما هیچ توفیقی ندارد.”

روابط با کشورهای عربی

ارکادیمی در مورد عمق روابط کشورش با دیگر کشورهای عربی گفت: “رابطه عراق و عربستان بسیار عالی است و بغداد به شدت به برادران عرب خود احتیاج دارد.”

وی گفت شاهزاده محمد بن سلمان عربستان سعودی دوست شخصی وی است و از تلاش بن سلمان در اصلاح عربستان بسیار خرسند است.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که هدف دولت فعلی “بازگرداندن نقش تاریخی عراق در منطقه و نزدیک کردن دیدگاه های کشورهای منطقه است.”

آرکادیمی در مورد هماهنگی بین عراق ، مصر و اردن با تأکید بر اینکه “هماهنگی میان اردن و مصر موضوع جدیدی نیست” ، تصمیم برای برگزاری دور پنجم اجلاس سه جانبه در قاهره را اعلام کرد.

310310

دکمه بازگشت به بالا