فرهنگ و هنرکسب و کار برتر

طرح گلیم ساده و زیبا

نکات مهم که هنگام خرید گلیم فرش دستبافت باید بدانید

گِلیم یا پَلاس یکی از انواع صنایع دستی زیراندازی و پوششی است که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی بافته می‌شود. گلیم به شکل سنتی‌اش، معمولاً برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می‌شود ولی امروزه به عنوان یک پوشش مدرن برای خانه‌های شهری نیز خریداری می‌شود.

گلیم در حقیقت نوعی زیرانداز با تار و پودی همچون فرش است که از پرزهای کوتاه تری برخوردار بوده و به لحاظ قدمتی نیز دوران آن پیش از قالیبافی و فرش بافی در کشورمان آغاز شده است و رفته رفته با آمیختن سبک های جدید به خود نه تنها در مقابل رواندازهای امروزی عرصه را خالی نکرده که از محبوبیت و فروش بالایی نیز در ایران و سایر نقاط جهان برخوردار می باشد؛ مخصوصا اگر آن گلیم فرش دستبافت ایران باشد! هنگام خرید فرش کودک و خرید گلیم نکات زیر توجه نمایید:

بهترین فرش ماشینی 1200 شانه | فرش با قیمت مناسب در تهران | فرش کودک ارزان

ابعاد گلیم فرش

  • نخستین نکته در خصوص خرید گلیم، توجه به ابعاد کلی آن می باشد.
  • برای این منظور هم توجه به فرم کلی گلیم حائز اهمیت است و هم توجه به اندازه آن؛
  • پیشنهاد ما به شما این است که پیش از اقدام به خرید گلیم فرش مورد نظرتان ابتدا ابعاد مکانی که قرار است از گلیم بر روی آن استفاده کنید را گرفته و متناسب با آن اقدام فرمایید.

جنس نخ تار و پود

  • نکته دوم برای انتخاب گلیم فرش دستبافت ساویز بافت مربوط به جنس نخ تار و پود به کار رفته در بافت محصول دارد.
  • برای این منظور حواستان باشد که گلیم انتخابی تان از نخ های جنس چینی بافته نشده باشد؛
  • زیرا این نخ ها اصلا کیفیت چندان دلچسبی ندارند!
  • ضمن اینکه یادتان باشد گلیم ها را اصولا از پشم حیوانات می بافند که در این خصوص نیز بهتر است کمی مطالعات خود را بالا ببرید.

تعداد گره و کیفیت بافت

  • فاکتور مهم بعدی در زمینه انتخاب و خرید گلیم فرش دستبافت مربوط به تعداد گره به کار رفته در ساختار محصول دارد.
  • در این خصوص باید بدانید که هرچه تعداد گره های بافته شده برای گلیم شما بیشتر باشد، کیفیت و استحکام ساختاری آن نیز برایتان بیشتر می باشد.
  • در مورد کیفیت بافت نیز باید به قسمت پشت گلیم توجه فرمایید و بصورت بصری از یکنواخت بودن بافت ها و عدم بیرون زدگی و وجود فاصله در میان آن ها اطمینان حاصل فرمایید.

انتخاب رنگ و طرح آن

  • شاید بهتر بود که اصلا از اول به این نکته اشاره می کردیم؛ چرا که اگر رنگ و طرح گلیم فرش دستبافت شما مورد پسندتان نباشد توجه به دیگر نکات اصلا اهمیتی دیگر ندارد!
  • برای این منظور پیشنهاد می کنیم به انتخاب رنگی برای گلیم خود بپردازید که با رنگ دیگر اسباب و اثاثیه منزلتان در تناسب باشد.
  • در خصوص طرح نیز اگر فکر می کنید که به اندازه کافی وسایل موجود در خانه شما طرح دار و شلوغ است، از مدل های ترجیحا ساده و در غیر این صورت از مدل های طرح دار استفاده نمایید.

قیمت گلیم فرش دستبافت

  • قیمت گلیم فرش دستبافت با در نظر داشتن تمام موارد گفته شده به انضمام محل بافت آن مشخص می شود.
  • با این حال یادتان باشد شما هزینه اصلا ناچیزی را برای خرید این قبیل از فرش ها پرداخت نمی کنید و به همین خاطر بهتر است در هنگام خرید خیلی خوب حواستان را جمع نمایید.
  • در ادامه توجه شما را به سوی یکسری از بهترین گلیم فرش دستبافت ایرانی جلب می نماییم.

راهنمای نگهداری از گلیم فرش دستبافت

  • اول از هر چیزی یادتان باشد برای حفظ دوام و کیفیت گلیم فرش دستبافت بهتر است همیشه آن را با آب سرد و مواد غیر شیمیایی شستشوی دهید.
  • چرا که شستن آن ها با آب گرم و مواد شیمیایی به تار و پود به کار رفته در بافت گلیم آسیب فراوانی را وارد می سازد.
  • از قرار دادن اجسام سنگین نظیر کمد یا مبلمان خود بر روی گلیم فرش دستبافت خودداری کنید و در صورت انجام این کار حتما از زیر مبلی استفاده نمایید تا رد پایه آن ها بر روی گلیم باقی نماند.
  • از قرار دادن گلیم فرش خود در برابر نور خوشید تا حد امکان خودداری فرمایید؛ زیرا پرتوهای خورشیدی هم کیفیت بافت و هم رنگ به کار رفته بر روی گلیم را به مرور زمان از بین می برد.
  • در موقع نیاز به جمع کردن گلیم فرش هیچگاه آن را تا نزده و بصورت رول شده آن را برای خود جمع نمایید

مدل گلیم فرش جدید با طرح های شیک و زیبا مد سال

” مدل گلیم فرش جدید نخ‌هاى تاروپود یک در میان از زیر و روى یکدیگر مى‌گذرند. مانند بافت سادهٔ یک سبد. گلیم به‌عنوان یک صنعت دستى زنانه در مناطق عشایرى و روستایى ایران رواج دارد. همان طور که خدمتتان عرض کردیم ما برای شما همراهان عزیز در این مطلب انواع طرح های مدل گلیم فرش جدید فراهم اورده ایم. با همراه باشید. گلیم از کهن ترین زیراندازهای بشر و شاید اولین زیرانداز  برای انسانهای بدوی می باشد چون سابقه بافندگی ادوار ماقبل تاریخ تا حدود شش هزار سال قبل از میلاد را نشان می دهد که حاکی از ریسندگی و تبدیل الیاف  پشم به نخ است.

مدل گلیم فرش جدید 1401

گلیم ابتدا به عنوان نوعی زیراندازو در عین حال بالاپوش بکار می رفته است و با توجه به دارهای گلیم بافی رایج در در میان عشایر و مقایسه آن با دستگاههای بافندگی که هنوز هم در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می گیرد. گلیم های ابتدایی ساده بدون نقش وبا رنگ خود پشم تهیه می شد ولی به مرور زمان قریحه متنوع انسانها با دیدن رنگهای مختلف پشم ها باعث به وجود آمدن تنوع  شکلها در گلیم شد. برای استتحکام بخشیدن به درگیری الیاف تار و پود گلیم معمولاً از وسیله ای به نام دفتین استفاده به عمل می آید و بافنده پس از گذراندن هر پود افقی از لابه لای تارهای عمودی با کمک آن ضرباتی بر قسمت بافته شده می اورد تا درگیری تار و پود و عمل بافت صورت گیرد.

مزایای خرید گلیم فرش

گلیم ایرانی بسیار معروف است و مورد توجه بسیاری از ایرانیان و حتی کشورهای دیگر قرار گرفته است. ظرافت در بافت گره های گلیم فرش نقش زیادی در زیبایی گلیم داشته است. امروزه فرش بافی به صورت شغلی برای بسیاری از دختران و زنان ایرانی محسوب می شود. از جمله صنایع دستی که مسافران می توانند به عنوان سوغات به شهر خود ببرند، گلیم است پس برای خرید آن باید به نکاتی توجه کرد تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. از جمله نکاتی که باید به آن توجه زیادی داشت دوام و کیفیت گلیم است.

  • سبک بودن وزن گلیم از مهم ترین ویژگی فرش گلیم است که در گذشته عشایر برای راحتی در حمل، زیرانداز های خود را نازک می بافتند که همین نازک بودن گلیم برای آشپزخانه یک مزیت حساب می شود زیرا به راحتی قابل شست و شو و قابل جابجایی است. حتی می توان از آن به عنوان یک تابلوی تزیینی داخل خانه استفاده کرد. برای اشخاصی که علاقه دارند هر از گاهی تغییراتی در وسایل و دکوراسیون خانه بدهند چون قیمت پایینی دارد می توانند آن را تعویض کنند. از مزایای دیگر گلیم فرش ماشینی جارو زدن و شست و شوی آسان گلیم فرش ها است.

• طرح های مختلف گلیم

هر منطقه ای طرح و سبک گلیم فرش های مخصوص خود را دارند که می توان به انواع طرح های گلیم فرش فانتزی و گلیم سنتی و گلیم فرش مدرن اشاره کرد. طرح های سنتی چون ساخته ی ذهن ایلات و اقوام بومی است، طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. از انواع گلیم دستبافت می توان به گلیم شاهسون، گلیم قشقایی، گلیم ترکمن، گلیم خمسه، هرسین و گلیم بلوچ و سنه سنندج به عنوان پر فروش ترین ها پرداخت که همه ی این نقشه ها و طرح ها در گلیم فرش ماشینی قابل بافت است.

در دکوراسیون های امروزی از گلیم های سنتی استفاده می کنند زیرا جلوه هنر و اصالت ایرانیان است که زیبایی بی نظیری به دکوراسیون خانه می دهد. گلیم فرش علاوه بر اینکه مورد استقبال ایرانیان است در کشورهای خارجی نیز محبوبیت زیادی دارد.

• تراکم بافت گلیم

گلیم فرش ها مانند فرش های ماشینی تراکم بالایی ندارند و معمولا تراکم آنها بین 800 تا 1000 متغیر است. شانه ی گلیم بر ضخامت و نقشه ی آن تاثیر دارد و فرش را دستبافت گونه تر نشان می دهد ولی تراکم گلیم فرش بر ضخامت و استحکام گلیم تاثیر دارد. هرچه وزن گلیم بیشتر باشد نشان دهنده ی این است که الیاف بیشتری در آن استفاده شده و معمولا گلیم فرش نباید زیر 5/1 کیلو باشد چون هر چه وزن گلیم فرش ماشینی کمتر باشد آن را نازک و آسیب پذیر تر می کند.

• جنس نخ گلیم فرش

نخی که در بافت گلیم فرش ساده یا دیگر گلیم فرش ها استفاده می شود بسیار مهم است، چون تعیین کننده کیفیت آن می باشد. نخ استفاده شده در گلیم از الیاف مصنوعی هستند که بهترین نخ، نخ پلی پروپیلن و پلی استر برای بافت گلیم فرش ماشینی است. نخ پلی پروپیلن و پلی استر کیفیت و زیبایی شبیه به الیاف طبیعی و همچنین مقاومت بالایی در برابر سوختگی دارد که از جمله دلایلی است که در آشپزخانه چون احتمال سوختگی بیشتر است از گلیم استفاده می کنند.

معایب گلیم فرش

از جمله معایبی که برای گلیم فرش های ماشینی می توان مطرح نمود تراکم پایین آن است که سبب ضخامت زیاد و خاب سفت آن شده و از آن نمی توان برای مکان هایی جهت نشستن مانند: پذیرایی و یا اتاق کودکان استفاده کرد چون بچه ها به فرشی احتیاج دارند که نرم و راحت باشد تا بتوانند روی آن ساعت ها بازی کنند. از جمله معایب دیگر گلیم، می توان به محدودیت طرح و نقشه ی آن اشاره کرد.

مزایا و معایب گلیم فرش و فرش نسبت بهم

گفتیم که قدمت گلیم فرش بیشتر از فرش است و از بارز ترین تفاوت آن می توان به بدون پرز بودن گلیم و پرز دار بودن فرش پرداخت. اغلب گلیم هایی که بافته شده ساخته ی ذهن انسان بوده ولی امکان ندارد انسان بتواند فرش را بدون نقشه ای ببافد. فرش طرح های بسیار متنوعی دارد که برای هر قسمت از خانه می توانید با دکوراسیون خانه آن را ست کنید اما طرح و نقشه های گلیم بسیار کمتر است. دستگاه و ماشین آلاتی که برای بافت گلیم فرش و فرش ماشینی دستبافتگونه استفاده می شود متفاوت است و همین امر باعث تفاوت طرح و زیبایی آن شده است.

در فرش به دلیل تار و پود بیشتر، زمان بیشتری هم برای بافته شدن احتیاج دارد ولی در فرش گلیم احتیاجی به زمان زیادی نیست. نقشه هایی که برای فرش ماشینی درجه یک وجود دارد بسیار متنوع است، ولی برای بافت گلیم نقشه های محدودی وجود دارد که شما می توانید به راحتی انواع فرش ها و گلیم فرش را از سایت ساویز بافت مشاهده کنید.

نکات بعد از خرید گلیم فرش

از جمله نکاتی که می توان به آن پرداخت، مراقبت و نگهداری صحیح از گلیم است. شما باید بعد از دیدن لکه ای روی گلیم سریعا آن را پاک کنید، وگرنه برای همیشه آن لکه روی گلیم باقی خواهد ماند. برای شست و شوی گلیم بهتر است آن را به قالیشویی بدهید تا با دستگاه های مخصوص شست و شو شود تا گلیم فرش آسیب نبیند. توجه داشته باشید که نباید به طور مداوم گلیم را شست چون بافت آن نازک است و آسیب می بیند.

 

منبع: Kids rugs

دکمه بازگشت به بالا