اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

آیا قهوه می‌تواند باعث افزایش انرژی در روزهای رژیمی شود؟

چگونه تاثیر قهوه بر استرس و اضطراب را کاهش دهیم؟

قیمت قهوه گانودرما برای پیسی: همان طور که اشاره شد تاثیر کافئین بر روی بدن می‌تواند مثبت یا منفی باشد و درصورتی که با توجه به اصول آن استفاده شود می‌تواند تاثیرات مضر کمتری داشته باشد. در ادامه چندین توصیه که متخصصان امور تغذیه برای مصرف قهوه دارند را با هم بررسی می‌کنیم.

قهوه را به اندازه مصرف کنید

کافئین را به اندازه مصرف کنید تا بتوانید از تاثیرات مفید آن به خوبی استفاده کنید. کافئین ماده‌ای است که می‌تواند وابستگی ایجاد کند پس بهترین راه‌حل این است که اگر روزانه بیش از 4 فنجان قهوه مصرف می‌کنید آن را کاهش دهید. اگر پس از مصرف قهوه احساس خستگی و استرس شما بیشتر می‌شود و دچار حالت‌های عصبی می‌شوید بهترین توصیه می‌تواند کاهش مصرف آن باشد.

یکی دیگر از نکاتی که در مصرف قهوه باید رعایت کنید این است که بعد از ساعت 2 ظهر این نوشیدنی کافئین دار یا هر نوشیدنی کافئین دار دیگری را مصرف نکنید؛ زیرا می‌تواند بر روی کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد. خواب کافی و با کیفیت یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر روی سیستم ایمنی و کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد و قهوه نباید منجر به اختلال در خواب شما شود.

 قهوه نمیتواند صبحانه باشد

قهوه گانودرما برای بیماری پسوریازیس: یکی از استفاده‌های مهم قهوه از بین بردن خواب آلودگی است و بسیاری از افراد این نوشیدنی را بعد از بیدار شدن از خواب مصرف می‌کنند تا خواب آلودگی خود را از بین ببرند در حالی که این کار تاثیر قهوه را کاهش داده و باعث افزایش تاثیر کافئین بر استرس می‌شود. بدن انسان در هنگام صبح برای اینکه بتواند قند خون را تنظیم کند به مقداری پروتئین نیاز دارد و قهوه نمی‌تواند به تنهایی جایگزین وعده صبحانه شود.

مصرف چای سبز به جای قهوه

اگر احساس کردید که تاثیر کافئین بر استرس شما افزایش پیدا کرده بهتر است چای سبز را جایگزین آن کنید. چای سبز نیز یکی از نوشیدنی‌های کافئین دار است ولی میزان کافئین موجود در آن دو سوم کمتر از کافئین موجود در قهوه است. چای سبز علاوه بر اینکه کافئین دارد منجر به کاهش فشار خون و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطانی نیز می‌شود.

مصرف قهوه می‌تواند یکی از نکات موثر در رژیم غذایی شما باشد؛ درصورتی که منجر به ایجاد استرس و اضطراب و تنش نشود. نکاتی که گفته شد می‌تواند تاثیر کافئین بر استرس را کاهش دهد و مصرف قهوه را لذت بخش کند. اگر استرس و اضراب شما شدید است و در مواقعی که قهوه مصرف نمی‌کنید نیز دچار استرس و اضطراب می‌شوید بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید.

بهترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند. دکتر حسین بیات یکی از متخصصان باتجربه در درمان انواع اختلالات روانی هستند و می‌توانند استانداردترین جلسات مشاوره را در اختیار شما قرار دهند. درصورتی که بخواهید وقت مشاوره رزرو کنید می‌توانید از صفحه با مشاوران مرکز روانشناسی بیات در ارتباط باشید.

سئوالات متداول

1_ آیا تاثیر قهوه بر استرس ثابت شده است؟

کافئین موجود در قهوه منجر به ایجاد استرس، اضطراب و تنش شدید می‌شود؛ تاثیر قهوه بر استرس در افرادی که خود به اختلال استرس و اضطراب دچار هستند بیشتر است.

2_ تاثیر قهوه بر استرس چه مدت است؟

تاثیر کافئین بر روی بدن افراد بین 5 تا 7 ساعت باقی می‌ماند؛ البته این میزان با توجه به ژن، جنسیت و سن افراد می‌تواند تغییر یابد.

3_ راههای کاهش تاثر قهوه بر استرس را نام ببرید؟

مصرف قهوه به میزان کافی، استفاده نکردن آن به عنوان صبحانه و جایگزین کردن دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای سبز می‌تواند در کاهش میزان استرس ناشی از قهوه موثر باشد

ارتباط قهوه با اضطراب

قهوه در دل خود مواد زیادی نهفته است. یکی از آن‌ها ماده‌ای به نام کافئین است. همهٔ قهوه‌دوستان به خاطر داشتن همین کافئین است که آن را دوست دارند. معروف‌ترین ویژگی کافئین که باعث محبوبیت قهوه شده افزایش سطح هوشیاری و بیدار نگه داشتن است. همین ویژگی است که باعث شده است این نوشیدنی تلخ و تیره شب‌های امتحان، روز‌‌های پرکار و عصر‌هایی که بعد از یک روز کاری خسته‌کننده در خانه نشسته‌‌ایم کنار دستمان باشد تا بتوانیم شب را با ذهن بیدار صبح کنیم یا باقی روز را به شب برسانیم.

به نظرتان قهوه چطور باعث می‌شود بیدار بمانیم؟ وقتی بدن ما خسته است ماده‌ای به نام آدنوزین ترشح می‌کند که روی سیستم عصبی بدن اثر می‌گذارد و باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی می‌شود. مانع اثر این ماده روی سیستم عصبی می‌شود و باعث می‌شود حس خواب‌آلودگی از بین برود.

کافئین هم مثل هر مادهٔ دیگری ویژگی‌های خوب دارد و در کنار آن اثراتی هم دارد که شاید خوب نباشد. این ماده محرکی است که باعث ترشح هورمون‌های استرس‌زا می‌شود. طبق پژوهش‌ها کافئین می‌تواند تا دو برابر ترشح هورمون‌های استرس‌زا مثل کورتیزول را در بدن افزایش دهد. بله، این ماده گاهی مثل یک حملهٔ ناغافل اضطراب را تشدید می‌کند.

کافئین در واقع در افراد سالم علائمی مشابه اختلالات اضطرابی ایجاد می‌کند. مثل افزایش فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب. حالا اگر کسی به اختلالات اضطرابی مبتلا باشد کافئین علائم و شرایط اضطرابی او را بدتر هم می‌کند. البته کافئین به‌طور یکسان بر افراد تأثیر نمی‌گذارد. بدن برخی از افراد به آن حساس‌تر است و بدن برخی دیگر می‌تواند تا حدودی کافئین را مهار کند.

وقتی یک فنجان قهوه را می‌نوشیم اثرات کافئین چیزی حدود پنج تا هفت ساعت در بدن باقی می‌ماند. البته این زمان در افراد مختلف متفاوت است و در برخی افراد تا ده ساعت باقی می‌ماند. دلیل این تفاوت عواملی مثل ژن، جنسیت و افزایش سن است.

معمولاً بدن خانم‌ها در حالت معمولی کافئین را با سرعت بیشتری در مقایسه با آقایان متابولیزه می‌کند. همچنین متابولیسم کافئین بر اثر مصرف برخی داروها، بعضی مواد غذایی مثل کلم بروکلی و گریپ‌فروت و همچنین شرایط بدنی خاص مثل بارداری و یائسگی کاهش می‌یابد.

مقدار استاندارد مصرف کافئین

حالا که صحبت از مصرف زیاد کافئین شد شاید از خود بپرسید که اصلاً مقدار استاندارد مصرف کافئین چقدر است؟ سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) حداکثر مقدار مصرف روزانهٔ کافئین را ۴۰۰ گرم اعلام کرده است. این مقدار معادل چهار تا پنج فنجان قهوه در روز است. البته این صرفاً یک مقدار نسبی است و نمی‌توان گفت همه می‌توانند هر روز این مقدار کافئین مصرف کنند. زیرا برخی افراد به کافئین حساسیت بیشتری دارند و آن را با سرعت کمتری متابولیزه می‌کنند. بنابراین اگر هر روز قهوه مصرف می‌کنید باید ببینید بدن شما در روز چه مقدار از آن را می‌تواند متابولیزه کند.

بدیهی است افرادی که بیماری قلبی‌عروقی و کبدی دارند، زنان باردار و شیرده و به‌طور کلی افرادی که مرتب باید داروهای دیگری استفاده کنند باید دربارهٔ میزان مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنند.

ایا قهوه لاغر میکند یا چاق | بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری نی نی سایت | بهترین زمان مصرف قهوه در بدنسازی

کاهش اضطراب ناشی از قهوه

باتوجه به آنچه تا الان گفتیم به نظرتان آیا می‌توان بدون آنکه به اضطراب ناشی از قهوه دچار شویم از اثرات مفید آن لذت ببریم؟ بله. با ما همراه باشید تا در ادامه راهکارهای رفع اضطراب ناشی از را با هم بررسی کنیم تا بتوانیم از این پس با لذت فراوان قهوه‌ بنوشیم بدون اینکه نگران عوارض آن باشیم.

کافئین را با سایر موادغذایی و نوشیدنیها بنوشید

دانشمندان معتقدند مصرف کافئین در کنار پروتئین اثرات آن را کاهش می‌دهد. پس بهتر است به‌جای آنکه صبح خود را با قهوه شروع کنید ابتدا یک صبحانهٔ سرشار از پروتئین مانند تخم‌مرغ میل کنید. سعی کنید بلافاصله بعد از صبحانه قهوه ننوشید. بدن ما به‌طور طبیعی هر صبح هورمون کورتیزول ترشح می‌کند. کورتیزول انرژی‌بخش است و به ما کمک می‌کند تا از خواب بیدار ‌شویم. بنابراین اگر می‌خواهید انرژی روزتان را افزایش دهید کافئین را برای از روز نگه دارید که انرژیتان افت کرده است.

میزان مصرف کافئین در روز را کاهش دهید

اگر قهوه‌خور هستید و روزانه بیش از حد استاندارد قهوه می‌نوشید سعی کنید به تدریج دفعات نوشیدن را کاهش دهید تا به مقدار استاندارد برسید. نمی‌توانید از این نوشیدنی دلچسب دست بکشید؟ پس بهتر است برای رفع اضطراب ناشی از نوشیدن قهوه را از ما تهیه کنید. کافئین این دانه‌ها طی فرایندی خاص به‌شدت کاهش یافته است تا کسانی که به کافئین حساس هستند هم بتوانند از نعمت نوشیدن آن بهره ببرند

دکمه بازگشت به بالا