سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

وجود الکل در لوازم آرایشی

وجود الکل در بین مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست با فواید و عوارضی همراه است. الکل می تواند با نفوذ به پوست، کثیفی و چربی روی صورت را حل کند. اما در عین حال میتواند احتمال جذب آلاینده های بالقوه سمی یا مضر را نیز بیشتر کند. برای پوست های چرب با کاهش براقی و برای پوست های خشک و حساس با افزایش خشکی پوست همراه است.

اما جدای از همه اینها، وجود درصد کم الکل در ترکیبات یک محصول جای نگرانی ایجاد نمیکند. در حال حاضر در اکثر ترکیبات و فرمولاسیون محصولات زیبایی و مراقبتی این ماده وجود دارد. برای انواع پوست های معمولی که قطعا بدون مشکل است. اما اگر پوست شما به هر دلیلی حساس است، حتما برچسب مواد را بررسی کنید. اگر سد پوست شما به دلیل تحریک یا بثورات پوستی آسیب دیده، الکل پتانسیل تحریک کنندگی را داشته و در صورت استفاده از آن می‌سوزد.

مطمئنا به عنوان یک مصرف کننده دلتان میخواهد محصولی اصل را با قیمت واقعی و رسمی آن تهیه نمائید، و به همین خاطر این سوال در ذهنتان ایجاد میگردد که کرم گاتیو از کجا بخرم؟ در حقیقت انحصار فروش محصولات گاتیو در دست شرکت بازاریابان ایران زمین با نام اختصاری و آشنای دکتر بیز می باشد.

اگر در لیست مواد تشکیل دهنده روی جلد محصولات، الکل جزو مواد پایین تر باشد، درصد آن به حدی نیست که بتواند به پوست آسیب بزند. اما اگر یکی از مواد اولیه باشد، احتمال اینکه با استفاده مداوم از آن محصول، سد پوست شما را مختل شود بسیار بالاست. یک سد مختل شده اجازه می دهد تا رطوبت از پوست خارج شود و محرک های بالقوه را وارد پوست کند و در نتیجه پوست قرمز و ملتهب شود.

از استفاده از محصولاتی که حاوی اتانول، متانول، الکل اتیلیک، الکل دناتوره شده، الکل ایزوپروپیل، الکل SD و بنزیل الکل هستند، خودداری کنید، به خصوص اگر این موارد در مواد تشکیل دهنده بالا ذکر شده باشند، زیرا می توانند برای پوست خشک مشکل ایجاد کنند.

مضرات الکل برای پوست

وقتی از عوارض وجود الکل در محصولات مراقبت از پوست یا آرایشی صحبت میشود، در واقع منظور نوعی الکل خشک کننده است که به عنوان الکل SD، اتانول، ایزوپروپیل و الکل دناتوره شده (غیراشباع) در مواد تشکیل دهنده محصول بکار رفته است. این نوع از الکل‌ های فرار همگی دارای اثر کم آبی برای پوست هستند و اغلب در تونرها و مرطوب کننده های ژل استفاده می شوند.

باعث خشک شدن سریع پوست، پاکسازی آن از وجود هرگونه چربی و ایجاد احساس بی‌ وزنی شوند، بنابراین به راحتی می‌توانند اثر مات کنندگی ایجاد کنند که این به خصوص برای کسانی که پوست چرب دارند جذاب است.

اگر پوست شما چرب است، استفاده از محصولات مبتنی بر الکل می تواند وسوسه انگیز باشد، زیرا آنها فورا روکش مات ایجاد می کنند. اما در طولانی مدت، می تواند منجر به افزایش برآمدگی ها و بزرگ شدن منافذ پوست شود. تحقیقات نشان داده است که الکل به سطح محافظ پوست شما آسیب می رساند، مواد حیاتی مورد نیاز برای پوست سالم را تخلیه می کند و چربی را بدتر می کند. به بیان ساده، به پیری پوست شما کمک می کند.

به عنوان مثال، افزودن دنات الکلی در کرم استرچ گاتیو می‌تواند یک عامل رایج باشد، زیرا از آن برای ایجاد احساس چربی کمتر در فرمول استفاده می‌شود. همچنین بهتر است از بنزیل الکل در محصولات مراقبت از پوست خودداری کنید، زیرا ممکن است برای تثبیت عطر استفاده شود.

هر گونه فواید کوتاه مدت ارائه شده توسط این نوع الکل ها، عواقب منفی درازمدت را در پی دارد. پس وقتی این اسامی الکل را می بینید که در بین 6 ماده اولیه روی برچسب مواد تشکیل دهنده ذکر شده اند، بدون شک آنها را تحریم کنید چون برای همه انواع پوست مضرند.

پس اگر بخواهیم به این سوال که چرا باید از الکل در محصولات مراقبت از پوست اجتناب کرد؟ پاسخ دهیم میتوان به عواقب آن که عبارتند از خشکی، اختلال در سطح میکروبیوم و سد پوست، فشار بر نحوه بازسازی، نوسازی و جوان‌ سازی پوست اشاره کنیم. الکل فقط همه چیز را در مورد پوست ضعیف می کند. انواع مختلف آن ها میتوانند به حل شدن موادی که در آب محلول نیستند کمک کرده و مواد را به عمق پوست هدایت کنند.

در دراز مدت، آنها می توانند منافذ را بزرگ کرده و چربی را افزایش دهند، بنابراین اگر نوع پوست چرب یا پوست مستعد آکنه دارید، از محصولات حاوی هر نوع الکل خودداری کنید. اتانول موجود در تونرها همچنین می‌تواند برای انواع پوست‌های حساس کاملاً خشک‌ کننده باشد، بنابراین مراقب آن نیز باشید.

هر چه الکل در لیست مواد تشکیل دهنده بالاتر باشد، غلظت آن بیشتر و بر روی پوست قوی‌ تر می‌شود. علاوه بر این، انجمن ملی روزاسه اشاره می کند که این الکل های قابض، همراه با متانول و بنزیل الکل، می توانند منجر به افزایش خشکی و سوزش در افرادی با پوستی که قبلاً ملتهب شده اند، شود.

آیا استفاده از محلول های ضدعفونی کننده دست نیز خطرناک است؟

ضدعفونی کننده های دست تنها استثنای این قانون هستند. چنین محصولاتی به حداقل 60 درصد الکل نیاز دارند تا به بهترین نحو ویروس ها و میکروب های بیماری زا را از بین ببرند. آب و صابون برای بهداشت دست در طول روز ترجیح داده می شود، اما در صورت عدم دسترسی راآیا الکل در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی مضر است یا مفید؟ زمانی که بر روی کرم ها و لوسیون های بدن، کلمه فاقد الکل نوشته می شود؛ آیا واقعا بدون الکل هستند؟ آیا الکل موجود در انواع کرم ها و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی مضر هستند؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا جواب این سؤال ها را بیابید.

الکل یک محلول برای ماندگاری و حلال چربی

خوب شاید همیشه از مضرات الکل بر روی پوست شنیده باشید. در علم شیمی از الکل به عنوان “حلال مشکلات” نام برده می شود؛ البته این تنها زمانی صادق است که مواد در الکل حل شوند. این دقیقاً همان چیزی است که اغلب هنگام استفاده از الکل در محصولات آرایشی موردبحث است. تضاد به وجود آمده به این دلیل است که هیچ ماده ای مانند الکل، به طور قابل اعتمادی، قادر به از بین بردن باکتری ها و حل کردن چربی در همان زمان نیست.

یکی دیگر از استفاده های الکل در صنعت آرایشی بهداشتی به این دلیل است که برخی از مواد فعال گیاهی محلول در آب نبوده و تنها محلول در الکل هستند. پس چطور گفته می شود مواد آرایشی باید فاقد الکل باشند؟ صبور باشید به شما صادقانه همه موارد را خواهیم گفت. علت اینکه چرا باید مواد آرایشی بدون الکل باشند را نیز برایتان توضیح خواهیم داد. الکل استفاده شده در صنعت آرایشی و بهداشتی به دو نوع خوب و بد تقسیم بندی می شوند. به طور اساسی در لوازم آرایشی بین الکل های خوب به دلیل اینکه تغذیه کننده پوست هستند و الکل های بد به دلیل خشک شدن آنها و خشک کردن پوست، تمایز وجود دارد.

لوازم آرایشی فاقد الکل های بد

از لحاظ پوستی، الکل های تک ظرفیتی با زنجیره کوتاه جزء انواع بد الکل هستند؛ زیرا می توانند باعث خشکی و آسیب پوستی شوند. الکل های بد به نوبه خود نیز به دو نوع دناتوره شده و دناتوره نشده تقسیم می شوند. دناتوره شده به معنی غیرقابل نوشیدن است؛ در کشورهای دیگر الکل را فوراً دناتوره می کنند تا مجبور نباشند به عنوان تولیدکننده، مالیات پرداخت کنند. یکی دیگر از دلایل استفاده از این نوع الکل بد، قیمت پایین آن و استفاده راحت از آن است.

قیمت محصولات گاتیو بسیار پایین می باشد، زیرا اصولا محصولات این برند نسبت به عملکردی که از خود نشان می دهند، بسیار خوش قیمت هستند. ظاهرا این موضوع دست سودجویان را برای اعلام قیمتهای بالاتر از قیمت رسمی باز گذاشته است.

درست است که اگر شرکت سازنده ای بخواهد از آن تخطی کند، تشخیص آن برای افراد معمولی به راحتی امکان پذیر نیست. ممکن است برخی از شرکت ها از کلمات فاقد الکل استفاده کنند و کلمه جایگزین یا نام دیگر آن را در فرمولاسیون بیاورند. به هر حال بهتر است نسبت به برخی عناوین که متأسفانه در ترکیبات لوازم آرایشی استفاده می شوند و جزء دسته الکل های بد هستند، حساس باشید. این عناوین عبارت هستند از:

  • اتانول
  • متانول
  • الکل
  • ایزوپروپانول
  • دنات الکلی
  • اتیلیک الکل
  • بنزیل الکل
  • دی اتیل فتالات

آشنایی با مضرات الکل بد در لوازم آرایشی و زیبایی

الکل بد با غلظت های بالا، موجب می شود لایه هیدرولیپیدی پوست مختل شود. نتیجه آن نیز خشک شدن پوست می شود. پوست خشک، تحریک شده و قرمز به نظر می رسد و راه یابی عفونت ها و التهاب ها به پوست آسان می شود. الکل بد یک زیان دیگر نیز دارد، آنها از اثر آنتی اکسیدان ها در بدن جلوگیری می کنند. کار آنتی اکسیدان ها نیز مبارزه با رادیکال های آزاد است. این رادیکال های آزاد باعث التهاب، چروک و پیری پوست می شوند. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد تا مطمئن شوید که روتین مراقبت از پوستی که استفاده می کنید، فاقد الکل بد بوده یا حداقل میزان استفاده از آن کم باشد.

آشنایی با الکل های خوب مورد استفاده در لوازم آرایشی و زیبایی

زمانی که از الکل خوب در مراقبت از پوست صحبت می کنیم، به انواع الکل هایی اشاره می کنیم که خاصیت مراقبت از پوست دارند. این نوع الکل ها از نظر ظرفیت شیمیایی یا اندازه مولکولی با الکل های نوع بد تفاوت دارند. زمانی که بر روی محصولی از مراقبت های پوستی نوشته می شود فاقد الکل منظور الکل های نوع بد است. الکل های نوع خوب برای پوست معمولا به دو نوع الکل قندی و الکل چربی تقسیم می شوند.

  • الکل های قند خوب در لوازم آرایشی

الکل های قند که نوعی از الکل های خوب محسوب می شوند، رطوبت و مواد فعال را از طریق سد پوستی حفظ کرد و به هدایت آن نیز کمک می کنند. الکل های نوع خوب در غلظت های بالاتر، مغذی بوده و خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارند. در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوستی که کلمه فاقد الکل نوشته نشده ولی لیست الکل های زیر آمده است را با خیال راحت استفاده کنید:

  • بوتیلن گلیکول
  • پنتیلن گلیکول
  • پروپیلن گلیکول (پروپاندیول)
  • گلیسیرین
  • الکل های چرب خوب در لوازم آرایشی که فاقد الکل بد هستند

الکل های چرب یکی دیگر از انواع الکل های خوب بوده که در لوازم آرایشی استفاده می شوند. این نوع الکل ها، نام خود را از اسیدهای چرب موجود در برخی قسمت های گیاهان می گیرند. الکل چرب که گیاهی بوده، خاصیت پر کنندگی پوست را نیز دارد. این الکل های چرب که در لوازم آرایشی استفاده می شوند و فاقد الکل نوع بد هستند، به شرح زیر می باشند:

  • الکل بهنیل
  • ستیل الکل
  • الکل میریستیل
  • الکل استریل (1- اکتادکانول)

الکل چرب موجود در محصولات مراقبت های پوستی یا آرایشی، تضمین می کند که رطوبت در پوست باقی می ماند و در نتیجه پوست را منعطف می کند. الکل های چرب ذکر شده در این قسمت، ملایم بوده و باعث ایجاد جوش های سر سیاه یا جوش های زیرپوستی نمی شوند؛ زیرا منشأ گیاهی دارند.

برخی از محصولات آرایشی که موجب جوش می شوند، الکل چرب با منشأ حیوانی با نام الکل “لانولین” در فرمولاسیون خود دارند. این نوع الکل را می توان میانه در نظر گرفت، نه الکل خوب بوده و نه الکل بد؛ ولی با توجه به اینکه موجب جوش های سرسیاه یا جوش زیرپوستی می شوند بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل چرب با منشأ حیوانی باشد.

شاربوت از چه نوع الکلی در محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می کند؟

همان طور که گفته شد، همیشه منظور از فاقد الکل، به این معنی نیست که در فرمولاسیون محصولات آرایشی و مراقبت از پوست از هیچ نوع الکلی استفاده نشده است. طبق توضیحات گفته شده، در فقط از الکل نوع خوب در محصولات خود استفاده می کند. دوز استفاده شده از الکل نوع خوب به گونه ای است که برای پوست مفید بوده و علاوه بر خواص نگه‌دارنده ای که دارد، مرطوب کننده بوده و احساس خوشایندی به پوست شما نیز می دهد.

حت به این روش، استفاده از ضدعفونی کننده دست بهترین کار بعدی است. قرار گرفتن در معرض الکل ایده آل نیست، اما بر خلاف الکل در مراقبت از پوست صورت، ضدعفونی کننده های دست مبتنی بر الکل یک هدف ضروری برای محافظت از سلامتی را انجام می دهند.

 

دکمه بازگشت به بالا