حوادث

هشدار درباره افزایش مرگ‌های خاموش در نیمه دوم سال/ گازگرفتگی ۹۲۶ نفر در سال گذشته

سازمان پزشکی قانونی ایالت هشدار داد که قربانیان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال جاری افزایش می یابد و گفت: بیش از 72 درصد از مرگ و میرهای سال گذشته در نیمه دوم سال جاری بوده است.

به گزارش مجله خانواده سازمان ملی پزشکی قانونی اعلام کرد: به دلیل سرمای هوا و افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی در نیمه دوم سال ، تعداد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در این مدت به طور قابل توجهی بیشتر از نیمه اول بوده است. .. از 926 فوت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در سال گذشته ، 672 نفر در نیمه دوم و 254 نفر در نیمه اول جان خود را از دست دادند که بیشترین تعداد تلفات ناشی از گاز گرفتگی در سال گذشته در 169 فوت بوده است.

کاهش تلفات در پنج ماه آخر سال

بر اساس این گزارش ، در پنج ماه اول سال ، تلفات گاز 30.2 درصد کاهش یافته است که از 235 پا به 164 فوت در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این شامل 118 مرد و 46 زن در 5 ماه اول است. سال در این مدت استان تهران 33 ، استان آذربایجان شرقی 15 ، استان کراسان رضابی 14 نفر و بیشترین تلفات گاز داشته اند.

هشدار پزشکی قانونی

در حالی که هشدار در مورد افزایش تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال ، بر اساس آمار موجود ، نهادهای پزشکی قانونی ملی بر رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از تجهیزات گرمایش در پاییز و زمستان ، پاییز تأکید کردند. من به زمستان توصیه می کنم هموطنان هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی که در درجه اول به سیستم گاز شهری متصل هستند ، باید بسیار مراقب باشید. همه شهروندان باید هنگام استفاده بهینه از وسایل گرمایشی ، به ایمنی و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و توصیه های ایمنی در مورد مسیرهای خروجی گاز از دودکش این دستگاه ها توجه کنند.

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است. منبع اصلی این گاز احتراق ناقص نفت و گاز است ، اما عمدتاً از طریق احتراق انواع سوخت ها ، به ویژه در یک محیط بسته سمی تولید می شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری های استفاده شده با نقص فنی ، بدون دودکش یا دودکش هایی که در خانه به درستی کار نمی کنند ، شایع ترین علت مسمومیت است. این گاز 250 برابر بیشتر از اکسیژن به هموگلوبین خون متصل می شود ، بنابراین افزایش نسبت آن در هوای داخل ساختمان می تواند به سرعت باعث مسمومیت و اکسیژن رسانی در بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب شود. به دلیل بی رنگ بودن و بی بو بودن این گاز ، ممکن است تا ظهور علائم مسمومیت شدید ، وجود آن در محیط مورد توجه قرار نگیرد.

علائم مسمومیت حاد با گاز شامل سردرد ، سرگیجه ، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکم و به دنبال آن بیهوشی ، تشنج و کما است. تشدید بیماری می تواند علامتی هشداردهنده برای بیماران قلبی باشد.

سایر علائم مسمومیت شامل سفتی عضلات ، افزایش تعداد تنفس ، کاهش فشار خون و گاهی اوقات تنگی مردمک است. لازم به ذکر است که اگر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن منجر به مرگ نشود ، می تواند نقایص عصبی و روانی پیشرفته ای مانند فلج و آسیب مغزی ایجاد کند. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

چگونه می توان از مسمومیت ناشی از این گاز جلوگیری کرد؟

1.1 به خاطر داشته باشید که وسایل گرمایشی قابل اشتعال که به هر نحوی با سوخت های فسیلی (نفت ، گاز ، زغال سنگ) کار می کنند می توانند مونوکسید کربن تولید کنند.

2.2 از بخاری های فرسوده و فرسوده بدون دودکش یا با دودکش های نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

3.3 استفاده از بخاری های بدون دود مانع تولید گاز مونوکسید کربن نمی شود.

4.4 در فضاهای محدود (اتاقها ، گاراژها و غیره) که تهویه مناسبی ندارند نور را روشن نکنید.

5.5 گاراژ موتور خودرو را در داخل خانه رها نکنید.

6.6 قبل از راه اندازی بخاری ، از سالم بودن دودکش ساختمان ، عاری از ترک خوردگی و نشتی اطمینان حاصل کنید و اینکه لوله بخاری و آبگرمکن به درستی به دودکش دیواری وصل شده باشند.

7 همه دودکش ها به بادگیر (کلاه) مناسب نیاز دارند.

8.8 از سلامت دستگاه و سیستم اگزوز خود در محیط های کاری و خانه هایی که از اجاق گاز و مشعل استفاده می شود اطمینان حاصل کنید.

9.9 هر دستگاه گاز نیاز به یک دودکش جداگانه دارد که به یک فضای خارجی منتهی می شود ، بنابراین استفاده از آبگرمکن دیواری در یک فضای بسته یا در مکانی که جریان هوا ندارد مجاز نیست.

10.10 شیب لوله افقی داخل واحد باید مثبت و رو به بالا باشد و ارتفاع عمودی لوله خارجی حداقل 3 برابر طول افقی باشد.

۱۱ توجه به گرمای دودکش پس از روشن کردن بخاری به اطمینان از خالی شدن گاز کمک می کند. اگر دودکش بخاری سرد است ، هیچ گونه احتراق یا گازهای سمی از دودکش خارج نمی شود. در این حالت لازم است هنگام تعمیر نقص ، درها و پنجره ها را به طور موقت باز کرده تا محیط را تهویه کنند. ..

۱۲۲ در حالی که تهویه مطبوع را در آشپزخانه و حمام انجام می دهید ، از نصب آبگرمکن در حمام یا روشن کردن شعله اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخلی خودداری کنید.

13.13 هنگام گرم کردن فضای خانه با رادیاتور و سیستم گرمایش مرکزی ، مانع از بستن و بستن درها و پنجره ها برای جلوگیری از اتلاف گرما نمی شود ، اما هنگام استفاده از بخاری گازی برای گرم کردن محیط ، درها با ایجاد یا پنجره ها را در فضا باز کنید و از بستن کامل منافذ بسته خودداری کنید.

۱۴ اگر در ناحیه ای اعتیادآور دچار سردرد ، سرگیجه یا حالت تهوع شدید ، فوراً آنجا را ترک کنید ، در خارج از منزل تخلیه کنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

15-در صورت تداوم علائم فوق به مدت چند روز ، احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد. در این مورد ، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

16. رانندگان خودروهای بزرگ باید گاز پیک نیک را در خودرو روشن کنند و از استراحت یا خواب جدا خودداری کنند.

در صورت مسمومیت با مونوکسید کربن چه باید کرد؟

در صورت آسیب دیدگی ، فوراً تخلیه کنید و بلافاصله با تیم آمبولانس تماس بگیرید. علائم حیاتی مجروح را زیر نظر داشته باشید تا از باز بودن راه هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا