سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

علت بی حوصلگی در درس خواندن چیست؟ (+ روش های افزایش اشتیاق)

من علاقه ای به درس خواندن ندارم، هر ساله افراد زیادی در جامعه ما در سنین مختلف، البته اکثراً 18 ساله هستند، در کنکور شرکت می کنند. کنکور برای موفقیت در این ماراتن تلاش می کند و سعی دارد در رشته دانشگاهی مورد علاقه خود تحصیل کند.

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود در درس و کار شکست بخورید، کسالت در درس یا تنبلی است. این زمانی اتفاق می افتد که ما نمی خواهیم مطالعه کنیم و نمی توانیم مطالب را به خوبی یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم. این مشکل اغلب به دلیل ناآشنا بودن ما با روش مطالعه و یادگیری به وجود می آید، در این مقاله تعدادی از اشتباهات رایجی که باعث می شود در حین مطالعه احساس خستگی کنید را ارائه کرده ایم. و ما سعی کرده ایم با ارائه راهکارهای مناسب برای هر کدام این مشکل را برای شما برطرف کنیم. بنابراین اگر در تلاش برای حل این مشکل هستید. این مقاله را از دست ندهید.

فقدان هدف، علت شماره یک خستگی در یادگیری است

اولین چیزی که می توانید هنگام مطالعه از خسته شدن خود جلوگیری کنید، تعیین اهداف است. بارها در مورد اهمیت اهداف و اهمیت تعیین هدف برای افزایش انگیزه یادگیری صحبت کرده ایم. اما این بار می خواهیم از منظر دیگری به اهداف و تاثیرات آن ها نگاه کنیم.

هدفمندی شما را مجبور می کند بخشی از مسیر خود را بشناسید. حال اگر بتوانید به خوبی به اهداف خود برسید انرژی مثبت را در خود احساس می کنید و انگیزه و اشتیاق خود را دو چندان می کنید. اما انگیزه به همین جا ختم نمی شود. دستیابی به اهداف فقط به علامت زدن آنها در لیست یا برنامه ما ختم نمی شود. در واقع زمانی که موفق می شویم به یکی از اهداف خود برسیم، رشد و پیشرفتی که به سمت آن هدف می کنیم نیز بسیار مهم است.

راه حل

پس به یاد داشته باشید که هدف گذاری فقط این نیست که «امروز می خواهم این کتاب 20 صفحه ای را بخوانم!» به این معنا نیست. اما اهمیت اهداف در فرآیند دستیابی به آنها نهفته است. پس به مسیر رسیدن به مقصد توجه کنید.

مطالعه تنبلی

شما فقط یک مقاله می خوانید!

البته این لحظه معمولا زمانی اتفاق می افتد که قرار است برای امتحاناتی مانند کنکور آماده شویم. بسیاری از شما ممکن است با موقعیتی روبرو شده باشید که یک روز کامل را به مطالعه یک موضوع خاص مانند فیزیک یا شیمی اختصاص داده اید. اما آیا حقیقت دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. هنوز در تعجب هستید که چرا؟ ذهن ما با وجود تمام توانایی های شگفت انگیزش پس از کار مداوم خسته می شود و نمی تواند در همان سطح قبلی ادامه دهد. وقتی تصمیم می گیرید تمام روز را صرف مطالعه کنید، این اتفاق می افتد.

راه حل

برای غلبه بر این مشکل، فقط برنامه ریزی کنید که هر روز قسمت متفاوتی از یک کتاب مختلف را بخوانید. یعنی مثلاً بعد از مطالعه شیمی به سراغ ادبیات بروید یا بعد از فیزیک کمی زبان بخوانید. تغییر مطالب درسی و همچنین ارتقای کیفیت مطالعه باعث می شود در حین مطالعه خسته نشوید.

استراحت ناکافی یکی از عوامل کسالت در یادگیری است

اگر در حین مطالعه احساس تنبلی می کنید، احتمالاً نیازی به استراحت ندارید. خوب نخوابیدن در شب می تواند شما را در طول روز خسته کند. اگر از همین الان شروع به مطالعه کنید، این فرسودگی بیشتر می شود. بنابراین خیلی زود خسته می شود و ترک تحصیل می کند.

اما شکل دیگری از آرامش در طول تمرین رخ می دهد. بسیاری از مردم فکر می کنند که استراحت های کوتاه در حین مطالعه باعث کاهش بهره وری آنها می شود. استدلال آنها این است که در این مدت حداقل می توانند یک سوال را مطالعه کنند و در امتحان به آن پاسخ دهند. اگر نمی دانند، سخت در اشتباهند. این به این دلیل است که همانطور که مغز ما به تغییر موضوع نیاز دارد، در طول تمرین نیز به زمان نیاز دارد تا استراحت کند.

راه حل

بهترین راه برای جلوگیری از چنین خستگی در مطالعه، استراحت بین کلاس ها است. هر ساعت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. این امر مغز ما را مجبور می کند که دائماً انرژی خود را تجدید کند و در نتیجه اطلاعات بهتر از قبل پردازش و ثبت می شود. همچنین سعی کنید هر روز ۷ تا ۹ ساعت بخوابید (مخصوصاً در شب) تا از سلامت مغز خود مطمئن شوید.

شما چیزی در مورد مطالعه فعال نمی دانید

برخی افراد در حین خواندن کتاب فقط متن آن را می خوانند. این بدان معناست که آنها کاغذی برای یادداشت برداری با دست ندارند و کلمات کلیدی و قسمت های مهم را با خودکار یا خودکار علامت گذاری نمی کنند. این یکنواختی فرآیند یادگیری آنها را خیلی سریع خسته می کند و منجر به تنبلی تحصیلی می شود.

اما با کمک مطالعه فعال می توان این مشکل را حل کرد. مطالعه فعال به این معنی است که در حین مطالعه فقط متن کتاب را نمی خوانید، بلکه از ابزارهایی مانند مداد و نشانگر برای یادداشت برداری یا ایجاد نقشه ذهنی استفاده می کنید.

سبک یادگیری فعال

برای اینکه یاد بگیرید در حین یادگیری فعال خواندن چگونه از کسالت دوری کنید، بهتر است قبل از شروع مطالعه، یک دفتر یا کاغذ داشته باشید تا موارد مهم را یادداشت کنید. بعد از پایان هر بخش به نوشته ها و یادداشت های خود نگاه کنید و آنها را در ذهن خود مرور کنید. اگر این کار را به زبان خود انجام دهید، یادگیری و به خاطر سپردن آن آسان تر است.

بازی با تلفن و درس خواندن خسته کننده است

همانطور که در ابتدای صحبت خود گفتیم، مطالعه برای بسیاری از ما خسته کننده و کسل کننده است. حال اگر این کار به ظاهر خسته کننده را در حالی که یک وسیله سرگرم کننده در جلوی خود دارید انجام دهید، این خستگی می تواند بیشتر از قبل نمایان شود.

مطمئناً تلفن همراه و دنیای اینترنت و بازی برای شما جذاب تر از مطالعه خواهد بود. بنابراین، اگر در حین مطالعه به گوشی خود نگاه می کنید، ممکن است خیلی سریعتر از آنچه فکر می کنید خسته شوید. چرا؟ به دلیل تضاد عجیب تلفن، سرگرمی و مطالعه.

تصمیم

برای از بین بردن وسوسه تلفن، بهتر است قبل از شروع یادگیری، آن را در جعبه یا جایی دور از دسترس قرار دهید. به این ترتیب، حداقل کمتر وسوسه خواهید شد که گوشی خود را دراز کنید. اما اگر برای مطالعه مجبور به استفاده از گوشی یا تبلت هستید، سعی کنید برنامه های غیرضروری و حواس پرتی را از آن حذف کنید. این ترفند به ظاهر ساده نه تنها در مطالعه، بلکه به طور کلی در زندگی روزمره به شما کمک می کند.

دستیار نداری!

یادگیری گروهی

درست است که مطالعه به تنهایی باعث بی حوصلگی یا تنبلی شما می شود، اما اگر آن را به صورت گروهی انجام دهید، تجربه بسیار خوبی خواهد بود. البته به شرطی که مجموعه خوبی داشته باشید! برای درک بهتر این موضوع یکی از اتفاقاتی که پشت سر گذاشتم را با شما در میان می گذارم.

وقتی دانشجوی لیسانس بودم، تصمیم گرفتیم هر ساعت فصلی را با هم بخوانیم و در هنگام آماده شدن برای امتحان شعر انگلیسی عصرها، افکارمان را با هم در میان بگذاریم. این باعث شد که هر 6 نفر به خوبی برای این امتحان آماده شوند و نمرات خوبی کسب کنند. از درس خواندن خسته نباشید. این روش به قدری جالب و جذاب بود که هم اتاقی های ما، دانشجویان مهندسی، بعدها از آن برای یادگیری بخشی از دروس خود استفاده کردند.

چرا مطالعه گروهی؟

دلیل اصلی اینکه مطالعه گروهی بیشتر به ما کمک می کند و از خستگی جلوگیری می کند این است که با این کار علاوه بر تکرار و مرور مطالبی که آموخته اید، نظرات و پیشنهادات دوستان خود را نیز می شنوید. اگر مشکلی دارید، آنها را برطرف کنید.

با دادن پاداش به خود، می توانید بر خستگی در یادگیری غلبه کنید

من بدم نمیاد یاد بگیرم

مهم نیست چند سال داریم. پیر یا جوان، مرد یا زن، همیشه با هدیه خوشحال می شویم. بنابراین بهتر است پس از تعیین هدف برای افزایش راندمان کاری، سیستم پاداش خود را طراحی کنید.

دلیل این امر افزایش میل به یادگیری است که به غلبه بر کسالت یادگیری کمک می کند. میل به پاداش می تواند شما را مانند یک باتری قوی کند. اما این پاداش ها چه می تواند باشد؟

برای جوایز پاسخ دهید

بهترین گزینه ها ارزان و سریع هستند. این بدان معناست که لازم نیست برای به دست آوردن آنها پول زیادی خرج کنید و از همه مهمتر اینکه به دست آوردن آنها چندان سخت نیست. به عنوان مثال، اگر نسکافه یا چای دوست دارید، پس از اتمام بخشی از کارتان حتما یک لیوان نوشیدنی گرم به خودتان بدهید. تماشای یک قسمت از سریال مورد علاقه تان یا ارسال پیام به کسی که دوستش دارید می تواند همان پاداشی باشد که شما را در حین مطالعه از خستگی دور می کند.

منبع: وب سایت محمدرضا پوردستمالچی (مشاور کنکور)

دکمه بازگشت به بالا