جامعه

نگرانی از وضعیت تالاب هامون با افتتاح سد کمال‌خان در افغانستان

به دنبال اقدامات جدید دولت افغانستان و افتتاح سد کمالکان در نیمروز در نزدیکی مرز ایران و در امتداد رودخانه هیرمند ، کارشناسان و فعالان محیط زیست از وضعیت تالاب های هامون و خطر تخریب آنها ابراز نگرانی کرده اند. یکی از اعضای کارگروه آب شورای ملی هماهنگی منابع طبیعی و زیست محیطی گفت: تالاب های هامون به عنوان موجودی طبیعی از حقوقی برخوردار است و دولت های ایران و افغانستان باید این حقوق طبیعی را در نظر بگیرند.

در مصاحبه ای با مجله خانواده ، مسعود امیرزاده ، وی گفت: در گذشته ، شیوه ها و آموزه هایی به نام هماهنگی یا حاکمیت مطلق زمین در بسیاری از کشورها به طور گسترده ای گسترش یافته بود ، که حاکمیت نامحدودی بر جریان آب در مرز داشتند.: کشورهای بالادست این جریان ها را ایجاد یا دستکاری می کنند تا حقوق آب پایین دست کشورها محترم شمرده می شوند و حقوق کشورهای پایین دست و حقوق طبیعی کشورهای پایین دست تضییع نمی شود.

او ادامه داد. “در رویه های حقوقی مدرن در جهان ، رودخانه ها به عنوان یک مشکل مداوم در نظر گرفته می شوند که نه تنها منبع یا بدن آنها مهم است ، بلکه مسیر رودخانه و مقصد نهایی آن ، حوضه آبریز نیز مهم است. برای حوضه ها و حوضه های آبریز رودخانه ها می توانند در چندین کشور مختلف باشد

این عضو کارگروه آب شورای ملی هماهنگی منابع طبیعی و زیست محیطی با اشاره به اینکه رودخانه هیرمند در افغانستان و ایران واقع شده است ، می گوید: موارد دیگر مانند باتلاق ها سرریز شده و مرزها را تشخیص نمی دهند.

او ادامه داد. “مرزهای کشور امری قراردادی بین انسان ها است و پیشرفت های فن آوری اکنون به انسان اجازه می دهد مسیرهای طبیعی جریان آب را مسدود کند ، اما این نوع رفتار به طور طبیعی اشتباه است زیرا نظم را بر هم می زند. اقدامات مبتنی بر شیوه های جدید دیگر در جهان ، یعنی اعمال قدرت در بالادست جریان یا اعمال موقعیت برتر ژئوپلیتیکی در بالادست نمی تواند حقوق ملت های پایین دست را سلب کند.

در مورد اقدامات جدید دولت افغانستان برای ساخت سد کمالکان در رودخانه هیرمند ، کارشناسان محیط زیست گفتند: زیباتر از همسایگی که ریشه های تاریخی و فرهنگی آن به هم گره خورده است.

او ادامه داد. “طبیعت آینه ای از رفتار ما را منعکس می کند. بهتر این است که وقتی انسان طبیعت را از حقوق آب محروم می کند ، قطعاً واکنش نشان می دهد و ما را از محیط زیست و بسیاری از منابع طبیعی دیگر محروم می کند. برای مقابله با نیروهای طبیعت.” طبیعت بیش از حد

تالاب های هامون و سرنوشت مشترک ایران و افغانستان

امیرزاده آب های رودخانه هیرمند را چنین توصیف کرد: رودخانه هیرمند که از کوه های بابا افغانستان آغاز می شود و در نهایت دریاچه هامون را طغیان می کند. دریاچه هامون تالابی مداوم نیست ، اما از سه قسمت تشکیل شده است: دریاچه هامون در ایران ، هامون پوساک در ایران و افغانستان و هامون ساولی.

وی ادامه داد: بخشی از تالاب های هامون در افغانستان و بخشی دیگر در ایران است. بنابراین ، سرنوشت مشترک بین ایران ، دولت و مردم افغانستان به طور طبیعی منعکس می شود.

به گفته این عضو کارگروه آب شورای ملی هماهنگی منابع طبیعی و زیست محیطی ، مقدار آب مورد نیاز تالاب های ما بسیار زیاد است ، اما پرداخت این مقدار آب برای این تالاب ها یک چالش اقتصادی است. اگر سوالی پیش بیاید ارزشش را دارد؟ باید گفت که این اقدام مطمئناً ارزشش را دارد ، زیرا نقش آن را در زندگی مردم و جوامع سیستان دیده است ، زمانی که پرداخت هزینه آب به تالاب ها طی سالهای اخیر مناسب شده است. یک باد 120 روزه از سیستان از بستر عبور کرده و جریان هوا را خنک می کند. در آن زمان مردم سیستان از وزش باد 120 روزه چندان عصبانی نبودند.

او ادامه داد. وی افزود: “در حال حاضر ، عدم برخورداری از حق آبه مناسب در این تالاب ها نه تنها امرار معاش را از دست داده است ، بلكه كف تالاب های خشك منبع گرد و غبار است و باد 120 روزه رسوب ایجاد می كند. مردم.”

هموهونگ به عنوان یک جهان طبیعی حق دارد

امیرزاده گفت که گام های جدید دولت افغانستان برای کاهش سطح آب رودخانه هیرمند و تالاب های هامون باعث از بین رفتن برخی ویژگی های طبیعی و ایجاد بلایای زیادی در منطقه خواهد شد. “او گفت. تالاب ها نیز به عنوان موجودات طبیعی واجد شرایط هستند. متأسفانه اکنون انسانیت بیش از حد باعث شده است که بسیاری از شاخص های طبیعی و شاخص ها و منابع طبیعی را در برخی کشورها نادیده بگیریم. با تقسیم منصفانه در میان آنها ، تصور می کنیم که شاخص ها و موجودات شرایط عدالت ، اخلاق و دلایل را مشاهده کنید. طبیعتاً این فراتر از حق است که در مجامع بین المللی درباره آن توافق کنیم.

وی گفت: تالاب ها دارای حقوق طبیعی هستند و دولت ها نمی توانند بدون حقوقی که برای آنها و زندگی میلیاردها ارگانیسم از میکروب ها گرفته تا پرندگان مهاجر و مهاجر اعمال می شود زندگی کنند. لطفا نظر یا موافقت نکنید در این میان صرف نظر از این حقوق.

در پایان امیر زاده گفت: “حق وجود محیط زیست باید در هر معاهده یافت شود ، و در این مسئله خاص حقوق طبیعت ، حقوق تالاب هامون و هیرمند ، در مناطق مرزی دو کشور ادامه خواهد یافت ، رودخانه های مشاهده شده. ، مشاهده خواهد شد. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا