عمومی

«جمهوری افغانستان» بیشتر به شوخی شبیه بود


“جمهوری افغانستان مانند یک شوخی بود. دولت قبیله ای فاسد نمی توانست قدرت داشته باشد. تا زمانی که آنها آمریکایی بودند ، مشکل قابل توجه نبود ، اما پس از خروج آنها ، این بادکنک خالی شد.” افغانستان بار دیگر در بحران است و در روزهای آینده نیاز به توجه بیشتری دارد. ”

به گزارش مجله خانواده ، عباس عبدی روزنامه نگار در یادداشت روزنامه ای اظهار داشت اعتماد او نوشت: “توسعه افغانستان همه ناظران را شگفت زده کرده است.” چگونه اولین قدرت جهان می تواند به مدت 20 سال حضور مستقیم نظامی و سیاسی در کشورهای در حال توسعه داشته باشد ، تمام این قدرت را برای تشکیل دولت بسیج کند ، نزدیک به 8000 نفر را از دست بدهد و بیش از 200 میلیارد دلار هزینه کند؟ این خوب است؟ آیا حتی در یک درگیری جدی ، آیا کل دولت و نیروهای خالی آن در مقابل واکنش پذیرترین جریانها شکست خواهند خورد و فوراً دولت را تحویل می دهند و آیا رئیس جمهور فرار را ترجیح می دهد؟

ریشه بحران افغانستان در مداخله خارجی است. در ابتدا ، اتحاد جماهیر شوروی می خواست یک جامعه سوسیالیستی و کمونیستی در حومه افغانستان ایجاد کند ، اما نتیجه آن چه بود؟ تشکیل طالبان ، ارتجاعی ترین گروه سیاسی و فکری منطقه. گروهی که به معنای واقعی کلمه واکنشی تر و خشن تر از سلفی ها در خاورمیانه است. کودتای اتحاد جماهیر شوروی این ابرقدرت را به شدت متهم کرده است. بدون پیشرفت مردم افغانستان. همچنین افغانستان را بیش از 20 سال درگیر جنگ داخلی کرد. نظام سیاسی افغانستان در طول جنگ ضربه خورد و این کشور عقب نشینی کرد. اتحاد جماهیر شوروی نیز فروپاشیده است. افغانستان به میدان بازی قدرت های جهانی تبدیل شده است. ایالات متحده ، بریتانیای کبیر و غرب از بدترین گروه برای شکست رژیم کمونیستی حمایت کردند ، گروهی که بعدها به طالبان معروف شد. فروپاشی زیرساخت های سیاسی ، هجوم ارزهای کثیف خارجی و قاچاق مواد مخدر برای تأمین مالی گروه های ضد کمونیستی اتحاد سیاسی را در افغانستان غیرممکن کرده است. کافی است بگوییم که این گروهها بیشتر از دولت کمونیست یکدیگر را کشتند. در این فضا بود که طالبان با حمایت عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و پاکستان وارد شدند و افغانستان را فتح کردند ، اما جهان از آنها بی خبر بود. افغانستان در حضور دولت مرتجع به لانه گروه های تروریستی تبدیل شده است. 11 سپتامبر نتیجه شکل گیری چنین لانه ای در گوشه ای از جهان بود. ایالات متحده طالبان را در مدت کوتاهی منحل کرد ، اما نتوانست مفهوم ملت را ایجاد کند. جمهوری افغانستان مانند یک شوخی بود. دولت قبیله ای فاسد نمی تواند قدرت داشته باشد. تا زمانی که آنها آمریکایی بودند ، مشکل قابل توجه نبود ، اما پس از رفتن آنها ، بادکنک در آسمان ترکید. افغانستان بار دیگر در بحران است و در روزهای آینده نیاز به توجه بیشتری دارد. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا