بین الملل

روابط مستحکم ایران و افغانستان؛ خاری در چشمان انگلیس آمریکا و ارتجاع منطقه/داغ کردن تنور تفرقه در رسانه‌های معاند

محمد حنیفو اتمر ، معاون افغانستان اخیراً به تهران سفر كرده است و گفته می شود كه در حال مذاكرات بین افغانستان و ایران در مورد غرق شدن برخی از مهاجران افغانی در حال عبور از مرز جاده هاری یا شلیك گلوله های پلیس است. من هستم. یزد با خودرویی که گروهی از مهاجران افغان را حمل می کرد ، کشته و ترک کرد. موضوع اختلافات ناشی از سوء تفاهم ها و ادعاهای دروغین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با رسانه های مخالف مانند قصابان غربی و مشاغل خبری خطی با محوریت بر هم زدن روابط ایران با افغانستان حل و فصل شد.


بیشتر بخوانید:

افغانستان باید مرزهای خود را بیشتر نظارت کند


برای بررسی این موضوع و دیگر تحولات در افغانستان و همچنین زمینه های مختلف روابط بین کشورمان و دولت کابل با سید جعفر قنادباشی ، کارشناس امور بین الملل مصاحبه کردیم.

آنا: در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه چندین اتباع افغانی به رودخانه هاریلورد پرتاب شده و توسط گارد مرزی ایران کشته شده اند ، رسانه هایی مانند مخالفت روابط بین بی بی سی و کشورهای دوست و خواهر و برادر ، ایران و افغانستان را مختل کردند. شاهد امواج بود. به نظر شما هدف نهایی رسانه های مخالف در چنین رفتارهای درگیری و مسالمت آمیز چیست؟

شیرینی: اقدامات گسترده رسانه ها در تقسیم ایران و افغانستان ، اعلان گزارش های مختلف ، تبلیغات مداوم و محور تبلیغات در این خط در کشورهای غربی ، یعنی کشورهای متحد ایالات متحده و انگلیس ، واکنش های منطقه ای و افغانستان محور است. نتیجه برخی احزاب ضد ایرانی. البته بیشتر انگلیس ها ، آمریکایی ها و مرتجعین منطقه ، در جستجوی چنین محوری بسیار جسورانه عمل می کنند. هرچه می توان از آن سوءاستفاده کرد ، آنها برای ایجاد یک اداره کلیدی در گرم کردن اجاق گاز تبلیغاتی هستند.

تبدیل به یک فروشگاه آب نبات شوید

آنها در حال نظارت بر وقایع در ایران ، افغانستان یا سایر نقاط جهان هستند که نشانه هایی از تقسیم بین ایران و افغانستان را نشان می دهد و آن را بزرگتر و مداوم تر می کند. موضوعات گارد مرزی نه تنها در دستور کار نیست بلکه آنها در دستور کار قرار دارند. یکی از موضوعات اصلی در دستور کار آنها اخبار گروهی با تولید برنامه هایی در رسانه ها و تیم های انگلیسی در اینترنت و فضای مجازی است.

آنا: این انقباض در غرب چگونه رخ داده است؟

شیرینی: این به نقش بسیار مؤثر و مهم ایران در افغانستان و افکار عمومی آن برمی گردد. به عبارت دیگر ، یک خوش بینی بسیار جدی ، ماندگار ، پایدار و عمیق در بین افغان ها برای ایران وجود دارد. از زمان حمله شوروی به افغانستان در سال 1979 ، حدود 3 میلیون افغانی به ایران مهاجرت کرده اند و بیش از 3 میلیون نفر به پاکستان مهاجرت کرده و تبعید شده اند. مهاجران افغان که در آغاز جنگ 1979 وارد ایران شدند ، درها را برای سایر نسل ها باز کردند تا وارد کشور ما شوند و به تدریج با ایرانیان آشنا شدند و به کشورهای دیگر سفر کردند. وجود دارد.

متأسفانه ، تعداد معدودی از افراد درگیر پرونده های جنایی ، قاچاق مواد مخدر ، قتل های ناموسی و غیره هستند ، اما دولت ، دستگاه قضایی و وزارت کشور با مهربانی به محبوبیت بسیار جدی و پایدار افغان ها پاسخ دادند. من برنده هستم برای ایرانیان حاصل شد. این امر نگرانی واكنشگرایان در انگلستان ، آمریكا و منطقه را نشان می دهد كه هزینه های زیادی را برای تبلیغ واچبیسم و ​​جنبش های ضد شیعه در افغانستان هزینه می كنند. وقتی می دانستند که شکست خورده اند ، دلیل عدم موفقیت را محبوبیت ایران در بین افغان ها می دیدند ، بنابراین این محبوبیت را از یک طرف پنهان کردند و از طرف دیگر آن را به خشم و نفرت تبدیل کردند. من سعی خواهم کرد

تبدیل به یک فروشگاه آب نبات شوید

هدف بعدی آنها ، حداقل کاهش محبوبیت ایران ، هموار کردن راهی برای اتحاد دو کشور در مناطق مختلف ، باز کردن راه برای خروج آمریکایی ها از کشور و مخالفت مخالفت مردم با گروه تکفیری است. ممکن است باز شود بنابراین نگرانی برای آنها طبیعی است ، زیرا ایران توانست خصومت ناشی از جنگ هشت ساله با پارلمان آلبانی در عراق را از بین ببرد و پیوند بین دو کشور را ایجاد کند. آنها همچنین نسبت به عراقی ها فرصت ها و تعامل بیشتری با شهروندان افغانستان داشتند ، زیرا حضور آنها در ایران بیشتر بود. آنها در بسیاری از صنایع ، مهندسی عمران و حتی مشاغل ما وجود دارند و این حضور پیوندهایی را ایجاد می کند که نگران کننده غربی ها است و آنها سعی در شکستن آن دارند.

آنا: ناظران بین المللی توافقنامه صلح افغانستان را “توافق آمریکایی” می دانند و موضع جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی دخالت نمی کند ، زیرا ایران فقط توافق و پیشرفت فعلی را در افغانستان انجام می دهد. من دنبال می کنم این توافق نامه به واسطه گری قطر می پردازد و معمای بعدی که مسئله را پیچیده می کند ، تردید برای طالبان و دولت های کابل برای نشستن در یک میز و دستیابی به توافق جامع داخلی است. ارزیابی شما از روندهای داخلی افغانستان چیست؟

شیرینی: توافق آمریکا و طالبان از زوایای بسیاری قابل مشاهده است. اول ، آمریکایی ها و طالبان به این نتیجه رسیدند که توافق پس از جنگ در افغانستان راه حل صحیحی است و طالبان نمی توانند از لحاظ سیاسی درگیر جنگ شوند. علاوه بر این ، ظهور داعش باعث ایجاد مشکلاتی در افغانستان شد زیرا داعش توسط آمریکایی ها در ارتش طالبان در افغانستان ایجاد شده است. البته طالبان تحت تأثیر پاکستان قرار دارند. یعنی ، آژانس اطلاعاتی پاکستان به این نتیجه رسید که اگر دولت پاکستان با آمریکایی ها موافقت کند یا به مذاکره اعتراض نداشته باشد ، طالبان می توانند مذاکره کنند ، زیرا آنها نیز با سازمان اطلاعاتی پاکستان همکاری می کنند. بود نتیجه چندین سال از عملیات نظامی را تغییر دهید.

آمریکایی ها همچنین به این نتیجه رسیده اند که شروع مذاکره با طالبان بهترین راه حل است. اول ، آنها خود را به عنوان اقیانوس آرام به تصویر کشیدند و جنگ افغانستان را پنهان کردند. از طرف دیگر ، آمریکایی ها بر این باورند که مذاکرات می تواند از نیروهای موجود در آینده افغانستان تأثیر بگذارد.

دلیل سوم و شاید مهمترین دلیل این است که از طریق مذاکرات شدت حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان کاهش یافته است. آمریکایی ها اخیراً در معرض بسیاری از حملات طالبان قرار گرفته اند و هواپیماهایی را که نیروهای آمریکایی در حال تلاش برای ورود به حریم هوایی افغانستان بودند ، شلیک کردند و واشنگتن را مجبور به مذاکره کردند.

تبدیل به یک فروشگاه آب نبات شوید

آمریکایی ها می خواهند از ترفند مذاکره برای کاهش قدرت خود در افغانستان استفاده کنند. ترامپ می گوید عملیات نظامی ایالات متحده در غرب آسیا بسیار پرهزینه است و خروج از افغانستان هزینه های انسانی و دشواری هایی را که در مدیریت آن هزینه ها به ویژه در مورد ارسال به افغانستان کاهش می یابد ، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. من اعتقاد دارم که می توانید بنابراین ، ایالات متحده و طالبان به این نتیجه رسیده اند که آنها نیاز به مذاکره با یکدیگر دارند. البته وقتی طالبان وارد مذاکره شدند ، آنها خواستار حضور سیاسی آنها در خط مقدم هرم قدرت افغانستان بودند.

در این توافقنامه آمده است كه آمریكایی ها به طالبان قول داده اند كه از قلمرو افغانستان به نیروهای آمریكایی حمله نكنند. طالبان قول انجام این کار را دادند ، و ایالات متحده موافقت کرد که نیروها را از افغانستان خارج کند. با این حال ، قول طالبان مبنی بر استفاده نکردن از خاک افغانستان برای حمله به سربازان آمریکایی و قول آمریکایی ها برای خروج نیروهای خود از افغانستان ، به دو طرف بی اعتماد است و باعث می شود آمریکایی ها کاملاً افغانستان را ترک کنند. این اتفاق نمی افتد زیرا به آن علاقه ای ندارم. این کشور نمی خواهد قدرت حمله به سربازان آمریکایی را برای پیشبرد هدف خود از دست بدهد.

تعهد طالبان مبنی بر استفاده نکردن از خاک افغانستان برای حمله به سربازان آمریکایی و تعهد آمریکایی ها برای خارج کردن سربازان از افغانستان در طی چهار ماه گذشته ، به دلیل زیاد عدم اعتماد بین آنها تحقق نیافته است. نیست …

این توافق نامه همچنین اعتبار دولت فعلی را نقض می کند. زیرا اگر این جهت از بین بردن دولت فعلی و تشکیل دولت بعدی به رهبری طالبان باشد ، قطعاً همه عناصر دولت و قدرت مخالف و تضعیف توافق نامه هستند. .. این طعنه آمیز است که آمریکایی ها آمده اند تا افغانستان و عراق را تأمین کنند ، اما اکنون آنها نگران هستند که نیروهای داخلی عراق و افغانستان باید آمریکایی ها را ایمن نگه دارند. توهین به آمریکایی ها.

آنا: برگردیم به مشکل کابل تهران. ایران و افغانستان چندین مذاکره فشرده در تهران و کابل برگزار کرده اند ، کارشناسان می گویند که دو کشور در چنین مذاکراتی عقب مانده اند ، مناطق مرزی را مشخص می کنند و مسئولیت دولت افغانستان را بر عهده می گیرند. وی گفت که این مأموریت باید زودتر تصمیم گرفته می شد. چه فکری در این باره دارید؟

شیرینی: متأسفانه ، در دولت های یازدهم و دوازدهم ، وزارت امور خارجه وقت زیادی را صرف موضوعات مربوط به BRICS می کند و بسیاری از سفارتخانه های منطقه سفیرانی را انتخاب نکرده اند که این امر آنها را برای همکاری های منطقه ای بسیار ضعیف می کند. مثل بود متأسفانه ، وزارت امور خارجه حتی نقدینگی لازم و معمول را در زمینه های تخصص ، درک وضعیت کشور ، دیپلماسی ، آماده سازی زمینه های تبادل نظر و بخش اقتصادی نشان نداد ، اما بسیار جدی است. باید نقدینگی شدید و چشمگیر نشان می داد. داد.

دولت کابل تحت کنترل غرب است و داشتن روابط نزدیک با ایران ممنوع است. دولت افغانستان به واشنگتن و لندن نگاه می کند تا ببیند که آیا از روابطشان با ایران راضی هستند یا نه. بنابراین ناامیدی لندن و ایالات متحده آمادگی آنها را برای تبادل عقاید کاهش داده یا افزایش داده است. موضوع تأثیرگذار بعدی نقش عربستان سعودی است. رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی اخیراً چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است. سفر وی به عربستان سعودی و رابطه وی با عربستان سعودی ، یك دلار كه احتمالاً عربستان سعودی در افغانستان از آن استفاده می كند ، با عدم گسترش روابط و تعامل با ایران ، عدم علاقه كابل برای توهین به عربستان سعودی را پیوند می زند. من آن را ساختم

آنا: ما عواقب چنین رویکردی را در مورد مسائل مرزی به خوبی می پذیریم.

شیرینی: در اینجا چند نکته برای یادآوری مرز ایران و افغانستان ذکر شده است. اول اینکه طبق گفته سازمان ملل ، مرز بین ایران و افغانستان برای هر دو کشور بسیار شلوغ ، پرحرارت و بسیار حساس است و می تواند نقطه ضعفی برای ایران و افغانستان باشد. متأسفانه پس از حضور آمریکایی ها ، تولید مواد مخدر در این کشور 39 برابر افزایش یافته است. عواملی مانند تسلیحات باند و مواد مخدر و این واقعیت که آنها از شهادت گارد مرزبانی ایران نمی ترسند ، آن را به یکی از ظریف ترین مرزها با افغانستان تبدیل می کنند.

مسئله دیگر مربوط به حضور در ایران تحت پوشش های مختلفی از قبیل کار ، قاچاق و یا عبور از مسیرهای ایرانی است که مرز ایران را از مرز آن با افغانستان به مرز حساس تغییر داده است. و گروه Takufiri. استفاده از گروه های وابسته به صهیونیست ها مانند منافقین می تواند اهمیت نظارت بر مرزها را افزایش دهد.

مسئله رود هلمند بسیار مهم است. سالهاست ، رودخانه ای که به دریاچه هامن جاری می شود و مردم داخل و اطراف زابل بر روی رودخانه هلمند بر روی آب کشاورزی زندگی می کنند. چند سال پیش ، پس از ساخته شدن سد در هلمند ، کمبود باران دریاچه هامون را برای خشک کردن سوق داد و رودخانه هلمند ایران را آب گرفت و مشکلات و نگرانی های مردم منطقه را به وجود آورد.

تبدیل به یک فروشگاه آب نبات شوید

در پشت این و تأثیرگذار ، تلاش های ملل غربی برای ایجاد بدبینی بین مردم افغانستان و ایران است که این امر به طور طبیعی بر نیروهای مرزی دو کشور و سربازان منطقه تأثیر می گذارد. تاثیر می گذارد تبلیغات گسترده ای برای ایران و خصومت صورت گرفته است ، و ریاض ، لندن و نیویورک نگران محبوبیت ماندگار ایران و تأثیر آن بر قلب افغانستان هستند. ما شاهد هستیم که افغانستان در صحنه سوریه نقش ایفا می کند و از حرم حضرت زینب (علیها السلام) در قالب تیپ فاطمیون دفاع می کند. بنابراین ، برای ریشه کن کردن همکاری های دو کشور ، آنها در تلاشند نیروهای فعال در مبارزه با صهیونیسم ، داعش و تکفلیس را نابود کنند.

با این حال ، حوزه تبلیغات و شستشوی مغزی در افغانستان به ویژه با توجه به مرزبانی ادامه می یابد و می تواند پرهزینه باشد و حتی ممکن است مرزبانی برای اقدام به آنجا بیاید ، که این امر مرز را با افغانستان تنش می بخشد. البته. هورا.

وزارت امور خارجه ، مردم و رسانه ها باید با احتیاط و آگاه باشند که این تلاش برای پنهان کردن محبت عمیق ایران و افغانستان و نابودی آینده هر دو کشور است. همکاری بسیار گسترده بین دولتهای ایران ، افغانستان و افغانستان به طور طبیعی یافت می شود ، همانطور که بین ایران و عراق در صورت ادامه مسیر طبیعی خود است و همراه با خرابکاری های ریاض ، ایالات متحده و انگلیس نیست. خواهد بود

انتهای پیام / 4106/4033 / پ

دکمه بازگشت به بالا