بین الملل

آمریکا: بروز جنگ داخلی افغانستان یکی از نگرانی‌هاست

ایالات متحده می گوید یکی از نگرانی های مربوط به افغانستان این است که افغانستان در عمق یک جنگ داخلی است.

به گزارش رویترز ، وقتی ایالات متحده در ماه آوریل اعلام کرد که نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند ، حملات خشونت آمیز طالبان و تصرف کنترل بسیاری از مناطق خشونت های خانوادگی را تشدید کرد.

مذاکرات صلح بین دولت کابل و مذاکره کنندگان طالبان که سال گذشته در قطر آغاز شده بود ، پیشرفتی نداشته است.

در همین حال ، ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که او در دوحه است زیرا طالبان از راه حل مذاکره سود می برند.

وی ادامه داد: اگر آنها سعی کنند با آنچه می گویند مغایرت داشته باشند ، از دیدگاه جهانی منزوی شده اند. یکی از نگرانی های اصلی در این زمینه این است که درگیری در افغانستان می تواند به یک جنگ داخلی تبدیل شود.

آقای پرایس همچنین گفت که یک خودروی بمب گذاری شده روز سه شنبه در کابل در نزدیکی منطقه سبز منفجر شد و سه غیرنظامی و سه عامل آن کشته شدند. این حمله تمام ویژگی های حمله طالبان در چند هفته گذشته را نشان می دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حملات اخیر به نیروهای سازمان ملل متحد را محکوم کرد ، از میزان بالای خشونت ها در افغانستان پس از اقدامات طالبان ابراز نگرانی جدی کرد و خواستار پایان فوری خشونت ها شد.

این شورا همچنین از دولت های طالبان و کابل خواست تا در روند صلح جامع به رهبری افغانستان مشارکت معناداری داشته باشند.

زلمی خلیلزاد ، نماینده ویژه در افغانستان در ایالات متحده نیز گفت که دولت طالبان و کابل از مذاکرات دوحه فاصله دارند زیرا شبه نظامیان می خواستند قدرت بیشتری در هر دولت افغانستان داشته باشند.

گفتگوی غنی با بلینکن

در همین حال ، اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان و آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده به صورت تلفنی در مورد تسریع روند صلح داخلی صحبت کردند.

بنابراین ، بلینکن از ادامه حمایت فعلی ایالات متحده از افغانستان خبر داد.

در این تماس تلفنی ، هر دو طرف بر ضرورت تسریع روند صلح در افغانستان و یافتن راه حل سیاسی جامع که به زنان و اقلیت ها احترام بگذارد ، بحث کردند.

همچنین بر لزوم جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به تهدیدی برای آمریکا و متحدانش تأکید شد.

بلینکن و خرچنگ تلفنی حمله کنونی طالبان را محکوم کردند و توافق کردند در تماس نزدیک باقی بمانند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا