درمان التهاب، خشکی و خارش پوست

آشنایی با علت خارش پوست و بهترین راه‌های درمان آن

گاهی، بدون هیچ دلیل خاصی پوستتان می‌خارد یا در پشت خود احساس قلقلک دارید. این مشکل ممکن است بر کیفیت زندگی شما اثر بگذارد و حتی خوابتان را مختل کند. بیشتر اوقات، تشخیص دشوار است. گاهی علت آن ساده و به لباسی که پوشیده‌اید، مربوط است. اما، خارش پوست ممکن است علامت مشکلات جدی‌تری باشد، مانند بثورات پوستی یا یک بیماری دیگر.

با توجه به علت این مشکل، پوست ممکن است ظاهری عادی داشته باشد یا قرمز، زبر و زمخت یا برآمده شود. متأسفانه، خاراندن مکرر پوست، می‌تواند برآمدگی‌های ضخیمی را روی پوستتان ایجاد کند. بدتر اینکه، گاهی این برآمدگی‌ها خونریزی یا عفونت دارند. بسیاری از افراد با مراقبت‌هایی نظیر مرطوب‌کردن روزانه، استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و حمام کردن با آب ولرم، تسکین می‌یابند. اما، بهبود درازمدت، نیازمند شناسایی و درمان علت خارش پوست است. ادامه مقاله از ژوابکس را بخوانید تا با دلایل خارش پوست و راه های درمان آن آشنا شوید.

برای خارش بدن چه بخوریم درمان خانگی | بهترین دارو برای خارش بدن | چه زمانی خارش بدن خطرناک است

علائم همراه با خارش پوست

ممکن است مناطق کوچک و خاصی از پوستتان نظیر دست، پا یا حتی تمام بدنتان دچار خارش شود. این مشکل، گاهی بدون هیچ تغییر قابل ملاحظه‌ای روی پوست رخ می‌دهد و گاهی نیز با علائم زیر همراه است:

گاهی، خارش پوستتان طولانی‌مدت و شدید می‌شود و هرچه آن را مالش یا خراش می‌دهید، شرایط بدتر می‌شود. در این مواقع، خارش پوست بیشتر شده و شما آن را بیشتر می‌خارانید. به این ترتیب، چرخه آزاردهنده خارش آغاز می‌شود که شکستن آن گاهی ممکن است خیلی دشوار باشد. پس بهترین کار این است که علت خارش پوست خود را بیابید و این مشکل را از ریشه حل کنید.

علت خارش پوست

همان‌طور که همه می‌دانیم، درمان خارش پوست، خراشیدن آن نیست. بلکه باید علت خارش را بیابید و برطرف کنید تا به جای درگیر شدن در چرخه معیوب خارش و خاراندن، مشکل را به طور کامل حل کنید. در ادامه احتمالی خارش پوست را می‌خوانید. برخی بسیار ساده و قابل حل و برخی پیچیده‌تر و نیازمند پیگیری درمانی هستند. اما در هر حال باید علت مشکل خود را پیدا کنید.

1) خشکی پوست

اگر پوستتان خشک باشد، با خارش متوجه خشکی آن می‌شوید. خشکی پوست، به ویژه، در فصل زمستان و در مکان‌هایی که هوا خشک است، بدتر می‌شود. این مشکل با افزایش سن، شایع‌تر می‌شود.

2) بثورات پوستی

اگر در قسمت‌هایی از بدن خود که دچار خارش است، متوجه بثورات پوستی شدید، احتمالاً مشکل «درون پوست» شماست. در این موارد خارش پوست ممکن است به دلیل عفونت‌های قارچی و باکتریایی مانند زرد زخم و التهاب یا عفونت پیاز موی پوست (فولیکولیت) باشد.

3) حشرات

گاهی خارش پوست به دلیل گزش حشرات است. اگر پشه یا عنکبوت شما را نیش بزند، متوجه آن می‌شوید. اما تشخیص نیش ساس و کنه (که می‌توانند در رختخواب شما پنهان شوند) سخت‌تر است. زیرا جای نیش این حشرات مانند بثورات پوستی به نظر می‌رسد.

بارزترین که می‌توانید گزش حشرات رختخواب (ساس) را از بثورات پوستی تشخیص دهید، الگوی گزیدگی است. گزش ساس معمولاً به شکل خوشه‌ای است و هر خوشه، بین 3 تا 5 جای گزیدگی به صورت زیگزاگی دارد. نمونه‌ای از اثر گزیدگی ساس را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. البته واکنش پوست تمام افراد به گزیدگی ساس یکسان نیست؛ اما الگوی گزش این حشره اغلب به همین صورت خوشه‌ای و زیگزاگی است.

شپش نیز حشره دیگری است که می‌تواند خارش شدید و ممتد ایجاد کند. اگر در پوست سر یا موی ناحیه تناسلی خود احساس خزیدن و خارش دارید، علت آن ممکن است باشد.

4) درماتیت آتوپیک یا اگزما

در این اختلال، لکه‌های خشک، پوسته‌پوسته یا بثورات برآمده را روی پوست خود می‌بینید. علت اگزما هنوز روشن نیست، اما معمولاً خارش پوست‌ در شدید است. کودکانی که در خانواده خود سابقه آسم یا حساسیت (آلرژی) دارند، بیشتر ممکن است به اگزما دچار شوند. حساسیت‌های غذایی خاص و خاراندان پوست اگزما را بدتر می‌کند.

5) درماتیت تماسی

این بثورات خارش‌دار ناشی از واکنش به چیزی است که در تماس با پوست شماست. تشخیص علت ایجاد این بثورات گاهی نیازمند بررسی فراوان است. فلزات موجود در جواهراتتان، لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید، ممکن است علت درماتیت تماسی شما باشند. پیچک سمی نیز نوعی درماتیت تماسی را ایجاد می‌کند. برای درمان درماتیت تماسی باید از چیزهایی که فکر می‌کنید علت ایجاد آن است، بپرهیزد و سپس، ببینید آیا حس خارش بهتر می‌شود یا نه.

گاهی عامل ایجاد خارش، عمیق‌تر از سطح پوست است

گاهی پوست‌تان با نشانه‌هایی به شما اطلاع می‌دهد که چیزی در داخل بدن شما درست نیست. در چنین مواردی خارش پوست، نشانه‌ای از مشکلات عمیق‌تر است.

6) کهیر پوستی

این مشکل اغلب ناشی از حساسیت است. کهیر مانند نوارهای متورمی است که گاه به تنهایی و گاه به شکل خوشه‌ای ظاهر می‌شوند. معمولاً با خارش همراه است. استرس، گرما، تعریق ناشی از ورزش یا قرارگرفتن در معرض آفتاب نیز ممکن است کهیر را پدیدار کند.

7) پسوریازیس

در این بیماری، بدن شما سلول‌های پوستی را بیش از اندازه تولید می‌کند. این سلول‌ها در لکه‌های التهابی خارش‌دار روی سطح پوست جمع می‌شوند. ، فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی است.

8) بارداری

از هر 10 زن باردار، بیش از یک نفر با مشکل مواجه است. دلایل این مشکل، از بثورات بی‌ضرر تا شرایط جدی‌تر متغیر است.

9) داروها

گاهی برخی داروها (حتی بدون نشانه‌ای از بثورات و تحریک) در پوست شما خارش ایجاد می‌کنند. اگر خارش زیاد و آزاردهنده باشد، لازم است حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

10) گاهی خارش پوست به عصب‌های ما مربوط است

هنگامی که سیستم عصبی شما درگیر بیماری است، احتمال دارد سردرگم شود و به طور تصادفی به اعصاب پوست فرمان دهد که خارش را شروع کنند؛ درحالی که هیچ عامل خارجی برای تحریک خارش وجود ندارد. هیچ‌گونه بثورات پوستی هم وجود ندارد؛ اما اگر پوست خود را زیاد بخارانید، ممکن است تحریک شود.

11) گاهی خارش پوست نشانه مشکلات روحی است

اگر با کمک پزشک خود نتوانستید یک علت جسمی برای خارش پوست خود بیابید، ممکن است علت آن در ذهن شما باشد. برخی اختلالات روحی-روانی سبب تمایل فرد به خاراندن یا کندن پوست می‌شوند. این افراد ممکن است احساس کنند زیر پوستشان چیزی در حال خزیدن است. معمولاً در آغاز، هیچ بثوراتی وجود ندارد، اما پوست بعد از خاراندن آسیب می‌بیند. در این موارد خارش پوست ممکن است نشانه‌ای از مشکلات زیر باشد:

12) به ندرت خارش می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد

اغلب، خارش پوست یک علت ساده و معمولی دارد؛ اما در بعضی موارد، اگر از بین نرود، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد. گاهی ممکن است خارش، پس از درمان برخی از این بیماری‌ها شروع شود. دیالیز، شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است خارش پوست را به عنوان عارضه جانبی، به دنبال داشته باشند.

سبک زندگی و درمان خانگی خارش پوست

برای تسکین موقت خارش، این اقدامات خود مراقبتی را امتحان کنید:

بکوشید علت خارش پوست خود را شناسایی کنید و از موارد یا موقعیت‌هایی که آن را ایجاد می‌کنند، بپرهیزید.

پوشیدن لباس سنگین و خشن، گرمای زیاد اتاق، حمام‌ مکرر با آب گرم یا تماس با یک ماده شوینده، ممکن است باعث بروز یا تشدید حس خارش شود.

حداقل یک بار در روز، پوست آسیب‌دیده خود را با کرم مرطوب‌کننده یا آبرسان ضد حساسیت و بدون عطر، رطوبت‌رسانی کنید. اگر دست‌های شما دچار خارش است، پس از هر بار شست‌وشوی آن‌ها، هنگامی که هنوز نم‌دار هستند، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

مصرف کوتاه مدت کرم کورتیکو استروئید بدون نسخه، می‌تواند به طور موقت خارش همراه با قرمزی و التهاب پوست را تسکین دهد. همچنین، می‌توانید از لوسیون کالامین یا یا یا بی‌حس‌کننده موضعی (مانند پراموکسین) استفاده کنید.

هر کرم یا پمادی که حاوی کپسایسین است، قابل استفاده بر روی پوست آسیب‌دیده نیست. در صورتی که تمایل به استفاده از خواص این ماده مؤثره دارید، حتماً محصولی را انتخاب کنید که تولیدکننده، مصرف ضد خارش آن را تأیید کرده باشد.

اگر نمی‌توانید از خاراندن پوستتان دست بردارید، ناحیه خارش را بپوشانید. ناخن‌هایتان را کوتاه کنید و شب‌ها دستکش بپوشید. به جای خاراندن، سعی کنید پوست خود را خنک کنید.

از آب وان ولرم و نمک حمام (اپسوم)، جوش شیرین، جو دوسر نپخته یا کلوئیدی (نوعی بلغور جو دوسر که آن را کاملاً خرد کرده و مخصوص استحمام تولید می‌کنند) استفاده کنید. برخی از مبتلایان به خارش پوست مزمن می‌گویند که دوش گرم (و نه داغ)، تا چند ساعت از علائم مشکل آنان می‌کاهد. بعضی دیگر می‌گویند دوش آب سرد به بهبود خارش پوستشان کمک می‌کند. می‌توانید هر دو را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک برای شما مؤثر است.

در هر دو حالت (دوش آب گرم یا سرد) حتماً از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کرده و از مالیدن شدید پوست خود اجتناب کنید. سپس به طور کامل آن را آبکشی کنید. در پایان، پوستتان را به آرامی خشک و از مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

ممکن است خارش پوست را بدتر کند. مشاوره، رفتار درمانی، طب سوزنی، مراقبه و یوگا بعضی از راه‌های کاهش استرس هستند.

بعضی از این داروها، مانند دیفن هیدرامین، ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند. اگر به دلیل خارش پوستتان نمی‌توانید بخوابید، می‌توانید شب‌ها از این دارو استفاده کنید.

اگر از وسایل گرمایش خانگی استفاده می‌کنید و هوای خانه شما خشک است، حتماً از یک دستگاه بخور و رطوبت‌ساز استفاده کنید تا خارش پوستتان تسکین یابد.

این کار پوستتان را خنک نگه می‌دارد و از احساس خارش شما می‌کاهد.

برای درمان خارش پوست چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای درمان خارش پوست، پزشکان بر یافتن علت خارش و از بین بردن آن تمرکز می‌کنند. اگر درمان‌های خانگی علائم را کاهش نداد، پزشکان داروها یا درمان‌های دیگری را توصیه می‌کنند. در مواردی که خارش پوست شما یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارد، حتماً به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. چنانچه این وضعیت علی‌رغم اقدامات درمانی، به مدت 3 ماه ادامه پیدا کرد، حتماً برای بررسی بیماری پوستی به یک متخصص پوست و برای بررسی بیماری‌های دیگر، به یک متخصص داخلی مراجعه کنید.

سخن پایانی

همه ما بارها در طول زندگی خود خارش پوست را تجربه کرده‌ایم. اما گاهی این مشکل طولانی و آزاردهنده می‌شود. همان‌طور که خواندید این مشکل، علت‌های مختلفی دارد و در بیشتر اوقات با تشخیص علت خارش می‌توانید آن را متوقف کنید.

درمان‌های خانگی متعددی برای تسکین خارش وجود دارند و در اغلب موارد مؤثر هستند. مراقبت‌هایی مانند استفاده از دستگاه بخور و کرم مرطوب‌کننده، یا پرهیز از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب نیز در بهبود خارش پوست مؤثر است. اما اگر روش‌های خانگی برای شما مفید نبودند، باید حتماً برای تشخیص دقیق علت خارش به پزشک مراجعه کنید.

نوبت شما

هدف ما از تهیه‌ این مقاله، کمک به سلامت و افزایش کیفیت زندگی شماست. پس، اگر سؤال یا پیشنهادی در زمینه و علت و درمان آن دارید، در قسمت نظرات آن را مطرح کنید. همچنین خوشحال خواهیم شد اگر تجربیات خود در زمینه کنترل و درمان خارش پوستی را با ما و سایر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

منابع:

youtube.com

zivaskinclinic.com

دکمه بازگشت به بالا