عمومی

مجسمه‌سازی که همایون شجریان را شوکه کرد!

«به مجسمه ملان مدیلی، حمیون شجریان!» احتمالا ویدیویی از لحظه ملاقات حمیون شجریان با مجسمه ملان مدیلی را دیده اید که اخیرا به سوژه داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. همایون تندیس ملان مدیلی که پسر خواننده معروف و استاد ایرانی آن را بسیار شبیه به چهره واقعی یک بازیگر سینما یا تلویزیون می‌داند ادای احترام کرد و به او سلام کنید!

به گزارش مجله خانواده، روزنامه «خراسان» در ادامه می نویسد: خواننده موسیقی وقتی متوجه می شود این چهره مجسمه است، شوکه می شود، جلو می رود، دست هایش را روی سر و صورت مهران مدیری می گذارد و به او ایمان می آورد. آیا می دانید چه کسی چنین مجسمه بزرگی را ساخته است و چگونه به چهره واقعی میزبان می رسد؟ نام این مجسمه ساز در این ویدئو ذکر نشده است، اما با کمی تحقیق مشخص می شود که این مجسمه توسط یک هنرمند مشهدی ساخته شده که تا به حال کشف نشده است.

رفتن به سراغ حسین ایجادی خالق این تندیس، پیش هومیون شجریان، ماجرا و حواشی که مجسمه کارگردان را شوکه کرد، نحوه ساخت چنین مجسمه عجیبی و آثارش پرسیده شد درباره زندگی.

با آزمون و خطا یاد گرفتم که چگونه مجسمه بسازم

حسین ایجادی متولد 1360 است و خود را اینگونه معرفی می کند: در سال 1360 در رشته گریم تحصیل کردم و از سال 1366 گریم حرفه ای را شروع کردم. به تهران رفتم و با استاد جلارالدین معیریان چهره ماندگار طراحان گریم و چهره کار کردم. سال 1371 به سال 1366 برگشتم و مدرسه تأسیس کردم، اما گریم چندان فعال نبود. در سال 1366 در سالن سینما، به همین دلیل از حرفه خود برای ساختن اندام مصنوعی استفاده کردم و به مدت چهار سال به عنوان سر بریدن در سینما از آن استفاده کردم تا اینکه قبل از آن اولین شرکت تولید کننده پروتزهای با وضوح بالا را در کشور تأسیس کرد. سعی کرد از هنر برای کاتر استفاده کند که علاوه بر اعضای مصنوعی به ساخت مجسمه و سردیس علاقه مند بود، وجود داشت.» با آزمون و خطا و بدون آموزش ساخت آن را یاد گرفتم و در سال 1375 توانستم بسازم. اولین” سورئال “یا” بسیار واقع گرایانه “سردیس. مزرعه برنج. “

مجسمه «مدیر» چند سال پیش ساخته شد

«اجادی» ماجرای ساخت مجسمه «مدیلی» را اینگونه بیان می کند. “یک شرکت مسئول تولید مجسمه های کوچک سه بعدی در مشهد اداره می شود. در سال 1375 که روی سردیس کار می کردم، هنرمند کوراسانی به نام کمال عربی که به سفارش اداره ارشاد مشهد، کارمند آن شرکت بود. شاگرد من بود از یکی از همکارانش دعوت کرد تا سردیس بزرگی بسازند، در آن زمان فقط یک مدرسه مجسمه سازی وجود داشت، به همین دلیل از او دعوت کردم که به مدرسه بیاید، مدیر عامل به مجسمه استاد رضا کمال علوی نزدیک شد و گفت که ما هستیم. دنبال همچین مجسمه ای میگشتم و میخواستم همچین کاری بسازم اما پرینت سه بعدی فقط در ابعاد کوچک کاربرد داره و من جزییات رو نمیبینیم روی مجسمه بذارن خلاصه تصمیم بر این شد که بزارن موزه بسازید و مجسمه های افراد مشهور و بزرگ طراحی کنید این همکاری شکل گرفت و مجسمه هایی ساخت مثلا من مجسمه استیو جابز را با تصویر در نمایش حالا خورشید ساختم اما تبلیغ نشد. بنابراین نام ذکر نشده بود. پس از آن تصمیم گرفتم بازیگران ایرانی مانند مهران مدیری، رضا عطاران، فاطمه معتمدآریا، آل پاچینو و سرار عقیلی مجسمه ساز بسازم. گروه به خوبی شکل گرفته بود. پنج شخصیت برجسته را ایجاد کرد که هنوز اعلام نشده است. تندیس ملان مدیلی نیز به سفارش همین شرکت ساخته شده است.

روزی که حمیون شجریان غافلگیر شد

برای ما جالب و تعجب آور بود که بدانیم هومیون شجریان از کجا و چگونه با مجسمه ملان مدیلی برخورد کرده است. این هنرمند مشهدی گفت: «تندیس ملان مدیلی و فیلم شگفت انگیز هومیون شجریان به بیش از یک سال قبل برمی گردد. در آن زمان استاد شجریان در قید حیات بودند اما خوب نبودند. یکی از اساتید و دوستان ما. برادرش احمدعلی شجریان با موسسه خیریه ای که در ازای کمک های خیریه این هنرمند تندیس های کوچکی به آنها می دهد.تیم خیریه به احمدعلی شجریان محمد چرم شجریان را می دهد.از او خواستم کاری انجام دهد تا چهره اش را دربیاورم.استاد احمدعلی شجریان به همایون زنگ زد و ایشان برای دیدن به مشهد آمدند. فضای کار ما همایون و احمد وقتی علی شجریان به شرکت ملحق شد مجسمه کوچکی دیدند که از آنجا وارد یک اتاق مجسمه سازی سورئالیستی شدند که فقط مجسمه آقای مدیلی روی صندلی نشسته بود. نشسته فکر کنید و سلام کنید! استاد شجریان بدتر می‌شود و مجسمه‌اش ساخته نمی‌شود. «فقط این فیلم یادآور روزی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی پربیننده بود.

آیا حاشیه یا واکنشی برای اکران این فیلم وجود داشت؟ وی گفت: این مجسمه هنوز به صورت رسمی معرفی نشده و سفارش آن بر عهده مچادی است. آنها چندین بار پیگیری کردند و پرسیدند چه کسی فیلم را پخش کرده است، اما هیچ کدام از ما نمی دانستیم. من هم اون روز نبودم از اینکه فیلم اسم تهیه کننده نداشت هم عصبانی بودم. تنها سه نفر در سراسر ایران چنین مجسمه هایی می سازند که دو نفرشان در تهران هستند و من هم در مشهد کار می کنم.

قیمت این مجسمه ها حدود 100 میلیون است

چقدر برای مجسمه ملان مدلی برای این هنرمند مشهدی هزینه کردم؟ وی گفت: فقط می توانم هزینه لوازم مصرفی مجسمه را بگویم. ممکن است برخی از شرکت ها چنین مجسمه هایی را سفارش دهند یا بفروشند، اما من نمی توانم جزئیاتی از هزینه ها ارائه کنم. قیمت فروش این مجسمه ها حدود 100 میلیون تومان و قیمت مواد مصرفی آنها حدود 35 تا 40 میلیون تومان است. مواد مصرفی برای ساخت قالب یا تزریق مواد سیلیکونی. این سیلیکون ها عمر بسیار بالایی دارند و مواد اولیه آن فقط در چند کشور تولید می شود. بقیه مواد از مجسمه و حتی قالب درست می شود اما از مواد داخل آن استفاده شده است. چشم های مجسمه از اکریلیک شامل دندان و مو ساخته شده است.

برای ساخت مجسمه سه راه وجود دارد

این مجسمه ها چگونه ساخته می شوند و از چه موادی استفاده می شود …؟ این هنرمند توضیح می دهد: «سه راه برای ساخت این مجسمه ها وجود دارد. این راهی است برای حکاکی کردن افرادی که در دنیا نیستند یا نمی دانند چگونه چهره خود را بسازند. برای شکل دادن، رنگ‌آمیزی و دسته‌بندی بدن این افراد، به عکس‌هایی از تمام جنبه‌های صورت و بدن آنها نیاز داریم. راه دیگر این است که برای افرادی که وجود دارند، صورت آنها را شکل می دهیم و کل صورت آن شخص را کپی می کنیم. حتی اگر صورت دارای خال و لب های خشک باشد، روی مجسمه حک می شود. شخصی بود که او را نزد پدربزرگ و مادربزرگم آوردند و قالب زدند و با اینکه دیگر زنده نیست، مجسمه هایی با بافت بدن وجود دارد و من توانستم صورت را ماندگار کنم. تا الان چند تا عروس و داماد اومدن و ما بافت واقعی صورتشون رو میگیریم و چهره واقعی زمان عروسیشون رو میسازیم تا همیشه یاد روز عروسیشون بیفتن که من کردم. همچنین یک روش اسکن وجود دارد که نیازی به قالب گیری ندارد و یک دستگاه خاص بافت بدن انسان را برای ایجاد پوست اسکن می کند. آناتومی بدن با مقیاس های دقیق چاپ می شود و حتی مجسمه های بینی، گردن و گوش دقیقاً مانند بافت بدن فرد مورد نظر ساخته شده است.

رقابت با آلمان در ساخت اندام مصنوعی

حسین ایجادی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در مقایسه با هنرمندان تهرانی چندان مورد توجه قرار نگرفته ام. او ادامه می دهد. وی ادامه داد: ما در مشهد موزه مجسمه نداریم و اگرچه مشهد در مجسمه سازی ضعف دارد، اما تنها شرکتی در کشور است که کار ما در ساخت اعضای مصنوعی مانند آلمان بسیار طبیعی به نظر می رسد. حتی با بهترین کشورها هم رقابت می کنند.ما در سراسر کشور توزیع کننده اندام مصنوعی داریم و خوشبختانه مشهد یک مرکز توریستی با مشتریان خارجی زیاد است.این شرکت یک شرکت کوچک است و شرکت سازنده به مجموعه ای از استانداردها نیاز دارد مثلاً می تواند علاوه بر استانداردهای خود استانداردهای سوئیس را نیز رعایت کند و در حال حاضر با عراق و ترکیه در آینده کار می کند. در نظر داریم به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم. فعالیت ما زیاد نیست و در حال حاضر در حال گسترش است. «آزمایشگاه ما با 7 نفر اداره می شود. و به زودی چند نفر دیگر اضافه خواهند شد. قصد داریم تا دو ماه آینده به 20 نفر برسیم.”

می تواند بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت را حل کند

البته «اجادی» هم نارضایتی و نگرانی دارد. “ما در زمینه تولید تجهیزات پزشکی کار می کنیم، اما همه اینها یک فعالیت هنری است. جزئیات بسیار ظریفی دارد، همانطور که مجسمه های هایپررئالیستی بسیار طبیعی هستند و حتی دارای اثر انگشت هستند. مجسمه سازی هایپررئالیستی نیز همینطور است. وقتی صحبت از شرکت های سازنده اندام مصنوعی می شود. ، همه فکر می کنند ما یک شرکت صنعتی هستیم در حالی که شرکت ما یک شرکت هنری است و ما به دنبال اندام مصنوعی هستیم، اگر دست کسی را ببرید می توانید با جریان خون مصنوعی، اثر انگشت و حتی موهای طبیعی جزئیات ریز را بسازید. از نظر روانی به حالت اولیه برگردد. ما هیچ حمایت مالی نداریم، فقط از نظر روحی از ما حمایت می کنند، کار ما هیچ وقت در رسانه ها منتشر نشده و هنوز در شهر ما شناخته شده نیست. جذاب تر از یک مجسمه یا مجسمه است، زیرا بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت را حل می کند.”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا