امیرمسعود عابدین_ به گفته مدیر فنی FIA، این سازمان با این مجموعه مقررات به دنبال توسعه نسل جدیدی از اتومبیلهایی است که کاملاً با DNA فرمولوان در ارتباطند و سبک، فوقالعاده سریع و چابک به شمار میروند.
در مرکز این چشمانداز، واحد بازطراحیشده قدرت قرار دارد که از تقسیم یکنواختتری بین توان بنزینی و توان الکتریکی بهره میبرد. در زمینه شاسی، آنها توانستهاند که اندازه و وزن خودرو را تا ۳۰ کیلوگرم کاهش دهند و در نتیجه خودرویی بسیار پویاتر داشته باشند.
در حالی که توان واحد هیبریدی از ۵۵۰ تا ۵۶۰ کیلووات به ۴۰۰ کیلووات کاهش یافته و عنصر باتری بهطور قابلتوجهی از ۱۲۰ کیلووات به ۳۵۰ کیلووات افزایش یافته که تقریباً ۳۰۰٪ افزایش در توان الکتریکی است. مقدار انرژی قابل بازیابی با ترمزها دو برابر شده و به ۸٫۵ مگا ژول در هر دور میرسد.
مقررات جدید منجر به تعهداتی از سوی تأمینکنندگان فعلی فراری، مرسدس و رنو شده است. در تلاش برای ایجاد خودروی مسابقهای چابکتر، حداکثر فاصله بین دو محور ۲۰۰ میلیمتر کاهش یافته و به ۳۴۰۰ میلیمتر رسیده است، در حالی که عرض آن با کاهش ۱۰۰ میلیمتری، به ۱۹۰۰ میلیمتر رسیده است. وزن خودروها نیز کاهش یافته و خودروهای ۲۰۲۶ حداقل ۷۶۸ کیلوگرم وزن دارند که نسبت به همتایان خود نسبت به سال ۲۰۲۲، ۳۰ کیلوگرم سبکتر خواهند بود.
اندازه چرخ ۱۸ اینچی پیرلی که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، ثابت باقی خواهد ماند، اما عرض تایرهای جلویی با مشخصات ۲۰۲۶ در مقایسه با نسل قبلی خودروها، ۲۵ میلیمتر در جلو و ۳۰ میلیمتر در عقب کاهش یافته است. سیستمهای آیرودینامیک فعال کاملاً جدید، شامل بالهای متحرک جلو و عقب، بهزودی معرفی خواهند شد.
منبع: formula۱
۵۴۳۲۲