رفتار‌های خودآسیب‌رسان در دانشجویان با معدل بالا هم وجود دارد 

معاون سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با آنا: 

رفتار‌های خودآسیب‌رسان در دانشجویان با معدل بالا هم وجود دارد 
رفتار‌های خودآسیب‌رسان در دانشجویان با معدل بالا هم وجود دارد 

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم گفت: معدل بالا تناسبی با سلامت روانی دانشجویان ندارد و احتمال رفتار‌های خود آسیب رسان در آنها وجود خواهد داشت. 

ابراهیم نعیمی، سرپرست معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تناسب معدل با سلامت روان دانشجویان اظهار کرد: یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که در اردیبهشت سال گذشته با رفتار خود آسیب رسان فوت شد، دارای معدل بالای ۱۹ بود و به شدت درس خوان بود، اما سازگاری، تاب آوری و کنترل هیجان ضعیفی داشت، پس نتیجه میگیریم معدل بالا تناسبی با سلامت روانی دانشجویان ندارد. 

وی افزود: وقتی صرفا از جهت دانشی رشد دانشجویان را حمایت کرده و کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کنیم، اما زندگی کردن و مهارت فردی و اجتماعی را به آنها آموزش نمی‌دهیم، در صورتی که باهوش هم باشند، اما احتمال زیادی دارد که برخی از آنها در راستای انجام رفتار‌های خود آسیب رسان حرکت کنند. 

نعیمی تصریح کرد: باید تلاش کنیم حوزه هلی مهارتی فردی و اجتماعی را به تمام دانشجویان آموزش دهیم، در گذشته سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن و یادگیری و عمل کردن بود که پایان آن یعنی عمل کردن، سواد سلامت یعنی می‌خواهیم ۴ مولفه مذکور را در موضوعات جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی به دانشجویان منتقل کنیم که حوزه معنوی بیشتر شامل فرهنگ و دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌هاست، اما حوزه‌های جسمانی و اجتماعی و روانی جزء دفتر مشاوره سلامت سازمان امور دانشجویان است. 

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای تحقق این امر نیازمند برقراری ارتباط با ذائقه جدید دانشجویان هستیم که آنها هم اکنون با موبایل و صفحه مجازی و … در ارتباط هستند. هدف از برگزاری جشنواره سلامت دانشجویی راه اندازی چند پویش به صورت همزمان بوده است که در آن بیش از ۱۰۰ کلیپ ضبط شده از استادان، روانشناس مشاوران و خود دانشجویان بارگذاری شده است که مابقی آنها که ۴۰۰ عدد با مدت زمان ۲ تا ۳ دقیقه است در دست اجرا داریم تا در شبکه‌های دانشجویی منتشر شوند و دانشجویان مفاهیم را فرا بگیرند. 

نعیمی گفت: اگر بخواهیم برای دانشجویان جهت افزایش سطح سواد سلامت روان کلاس برگزار کنیم نتیجه‌ای به دست نخواهیم آورد و شاید تنها یک درصد از جامعه دانشگاهی در آن شرکت کنند، باید متناسب با فضای مجازی مفاهیم را تقسیم کرده و به ذهن جامعه دانشگاهی انتقال دهیم، برای ایجاد شادابی و انگیزه بین دانشجویان فضا‌های سالم رقابتی ایجاد کرده ایم تا مهارت فردی و اجتماعی آنها را ارتقا دهیم. 

نعیمی ادامه داد: برای سنجش سطح سلامت روان دانشجویان دارای معیار‌هایی از جمله کارنامه سلامت، سیمای زندگی و مراجعان به مراکز مشاوره با ارزیابی سالانه هستیم. 

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در سازمان امور دانشجویان با مسائل مهمی از جمله مشکلات تحصیلی دانشجویان، تعارض‌های زیاد درون خانواده و استرس مواجهه هستیم که در تلاشیم تا دانشجویان را جذب برنامه‌های مهارت محوری خود کنیم.

دکمه بازگشت به بالا