آمادگی کامل تهران برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

بازگشایی | بازگشایی مدارس | تهران

آمادگی کامل تهران برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

شهرداری تهران با تقویت و نوسازی شبکه حمل و نقل خود آماده میزبانی از دانش آموزان و دانشجویان در سال تحصیلی جدید است.

به گزارش مجله خانواده، مدیران ترافیکی پایتخت معتقدند که با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مراکز آموزشی ۲۵ تا ۳۰ درصد به ترافیک موجود پایتخت اضافه می‌شود و تنها راه مهار این حجم ترافیک را نیز استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی عنوان می کنند،  حال آنکه شهرداری تهران به عنوان متولی حمل و نقل درون شهری تمهیدات و برنامه ریزی هایی برای تقویت، نوسازی و افزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل عمومی دارد، بگونه ای که مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران اقدامات شهرداری تهران برای آغاز سال تحصیلی جدید را تشریح کرد و از رایگان بودن بلیت مترو و اتوبوس برای دانش آموزان و دانشجویان در مهرماه خبر داده است.

مهدی گلشنی در گفت وگو با مجله خانواده، در مورد آخرین جزئیات آمادگی ناوگان حمل و نقل عمومی برای آغاز سال تحصیلی جدید، می‌گوید: پیش بینی ها نشان می دهد که با آغاز سال تحصیلی جدید ۲۵ تا ۳۰ درصد به ترافیک  موجود شهر تهران افزوده می‌شود که سعی شده با اتخاذ تمهیداتی ۱۵ درصد از این حجم ترافیک پایتخت را کاهش داد.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی از ساعت ۵:۳۰ صبح آماده خدمت رسانی به شهروندان است، ادامه می‌دهد: به ناوگان اتوبوسرانی۴۳۰ دستگاه اتوبوس نو و اورهال شده اضافه شده است و  ورود این اتوبوس‌ها سبب شده که برای روز اول مهرماه ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط سرویس دهی کنند و این در حالی است که اتوبوس های کمکی در صورت نیاز به خطوط پر ازدحام اعزام خواهد شد.

وی همچنین از آغاز به کار ۱۹۵ ون تاکسی در قالب «شاتل سرویس» خبر داده و می افزاید: شهروندان می توانند از طریق سامانه «کیف پول الکترونیکی» نسبت به رزرو صندلی در خطوط پر مسافر اقدام کرده و این طرح بعد از آن به خطوط دیگر نیز توسعه می یابد.

گلشنی در ادامه به ورود ۶ رام قطار اورهال شده به ناوگان مترویی تهران خبر داده و ادامه می‌دهد:۱۲۰۰ پله برقی نیز در مترو وجود دارد  که فاقد نقص هستند و تیم های نظارتی و تعمیراتی نیز در ایستگاه ها مستقر شده اند تا در صورت خرابی پله ها بلافاصله نسبت به تعمیر آن اقدام کنند.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر رایگان شدن بلیت مترو و اتوبوس برای دانش آموزان و دانشجویان در مهرماه می‌گوید: همچنین اگر شهروندان از طریق سامانه «شهرزاد» یا همان «کیف پول الکترونیکی» اقدام به خرید و شارژ کارت بلیت کنند، مشمول ۳۰ درصد تخفیف در آنلاین ماه می‌شوند.

گلشنی با اشاره به مصوبه شورای ترافیک در خصوص نحوه توزیع بار و کالا ادامه می‌دهد: بر این اساس ساعت توزیع بار و کالا در آنلاین ماه از ساعت ۱۰ صبح به بعد خواهد بود که البته اجرای این مهم نیازمند حمایت پلیس است که دوستان ما در پلیس راهور قول مساعد دادند که این اتفاق می‌افتد که قطعا تغییر ساعت توزیع بار و کالا می‌تواند در مهار ترافیک در ساعت پیک کمک کننده باشد.

وی با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر شناور شدن ساعت فعالیت ادارات و سازمانهای دولتی از ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ اظهار می‌کند: با اجرای این تمهیدات امیدواریم که بتوانیم نسبت به مهار ترافیک تهران در سال تحصیلی جدید اقدام کنیم.

اختصاص ۷ مرکز معاینه فنی ویژه سرویس مدارس

همچنین شادی مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از انجام معاینات بیشتر مخصوص خودروهای سرویس مدرسه خبر داده و تأکید می‌کند: مرکز شهید چمران به عنوان مرکز تخصصی تاکسی و شش خط معاینه فنی به صورت ویژه در مراکز سراج، الغدیر، شقایق، شهید آبشناسان، نیایش و دماوند به سرویس مدارس جهت پذیرش این خودروها بدون نیاز به دریافت نوبت اینترنتی و خارج از نوبت سرویس دهی می کنند و در مورد سرویس مدرسه چک لیست دیگری نیز در کنار آزمون های اصلی انجام می شود تا ضریب ایمنی افزایش یابد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد چک لیست های اختصاصی سرویس های مدارس در تست های معاینه فنی توضیح می‌دهد: چک لیست ارزیابی فنی سرویس مدارس متفاوت بوده و این خودروها با حساسیت بیشتری در مراکز شهر تهران از لحاظ ایمنی مورد کنترل و ارزیابی قرار می گیرند. از آنجایی که مسافران سرویس مدارس، دانش آموزان هستند، در هنگام معاینه فنی شاخص هایی همچون قفل شدن درها، کمربندها، دارا بودن کپسول اطفای حریق و ….چک خواهد شد.

فعالیت ۲۰ خط «اتوبوس مدرسه» برای سال تحصیلی جدید

شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با تمام ظرفیت ناوگان شاغل به میدان می آید، اما آنگونه که احسان تقدسی سخنگوی شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده ۲۰ خط ویژه اتوبوس مدرسه در تهران در نظر گرفته شده است.

وی  در مورد راه اندازی خط «اتوبوس مدرسه» نیز می‌گوید: تجربه سنوات گذشته نشان داده است که دانش آموزان از داشتن مسیر اتوبوس سرویس مدرسه رضایت دارند و بر همین اساس در سال تحصیلی جدید به مانند سنوات گذشته، در ۲۰ خط اتوبوس‌هایی را مخصوص جابجایی دانش آموزان جانمایی کردیم که تحت عنوان «اتوبوس مدرسه» فعال هستند.

وی با تأکید بر اینکه اتوبوس «سرویس مدرسه» مخصوص دانش آموزان بوده و در خطوط فعلی اتوبوس فعال هستند و قرار نیست، ایستگاه مخصوص برای آنها تعبیه کرد، می افزاید: این اتوبوس ها با نصب برچسب از سایر اتوبوس ها منفک می شوند و ساعت فعالیت آنها نیز متفاوت است، بگونه ای که اتوبوس ‏های مدرسه در ساعت شروع و پایان فعالیت مدارس به ایستگاه‏ های مشخص شده در نزدیکی مراکز آموزشی اعزام شده و نسبت به جابجایی دانش آموزان اقدام خواهند کرد.

تقدسی با اشاره به خدمات اتوبوس‌های مدرسه به مدارس و مراکز آموزشی در مسیر خطوط مشخص شده، تاکید می‌کند: در زمان ارائه سرویس توسط «اتوبوس مدرسه»، صرفا دانش آموزان می توانند از این اتوبوس‌ها استفاده کنند.

آمادگی مترو برای بازگشایی مدارس

 حسن صداقت پور مدیر ارشد خط ۲ مترو شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز با اشاره به اینکه در آنلاین ماه با افزایش تعداد مسافر روبرو خواهیم شد، تصریح می‌کند: به منظور افزایش رفاه حال مسافران، هماهنگی‌های لازم برای افزایش قطارهای فعال و اعزام قطارهای فوق‌العاده انجام شده است. در این راستا برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم برای رفع نواقص عمرانی، تجهیزاتی و تأسیساتی ایستگاه‌ها از جمله آماده به کار بودن تجهیزات ثابت مانند پله‌برقی‌ها، آسانسورها، گیت‌ها و دستگاه‌های تهویه هوا انجام شده است و هماهنگی لازم برای تردد رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان با لباس فرم و با ارائه کارت دانش‌آموزی و یا دانشجویی در این ایام صورت گرفته است.

جواد محمدی فرد ـ  مدیر ارشد خط ۳ مترو نیز ضمن اشاره به بازگشایی مراکز آموزشی و افزایش مسافران از آنلاین ماه، می‌گوید: به منظور خدمات‌رسانی مطلوب‌تر از چند ماه قبل اقدامات و فعالیت‌هایی در قالب طرح استقبال از آنلاین در دستور کار قرار گرفت که در این راستا می‌توان به افتتاح ورودی دوم ایستگاه جوادیه و اضافه‌شدن یک دستگاه پله برقی در ایستگاه مهدیه، رفع ایرادات ناوگان و تعمیر آن‌ها، پایش روزانه قطارها خصوصاً سیستم تهویه و روشنایی، بررسی صحت عملکرد گیت‌های ورودی و خروجی ایستگاه اشاره کرد.

مجتبی بیات ـمدیر ارشد خط ۴ مترو نیز به اقدامات متعددی جهت انجام تعمیرات اساسی و به‌روزرسانی مواردی چون پله برقی، هواساز و هواکش، آب‌سردکن‌ها، روشنایی ایستگاه‌ها اشاره کرده و اذعان می‌کند که صحت عملکرد کارت‌خوان‌ها، گیت‌های مسافری و کلیدهای توقف اضطراری نیز بررسی شده و در دست اقدام است. همچنین برای جهت تعمیرات اضطراری در حوزه‌های کاری مختلف برای رفع فوری نواقص احتمالی در قطارها و ایستگاه‌ها اقدامات لازم جهت استقرار تیم‌ها و اکیپ‌های تعمیراتی انجام شده و همچنین پاک‌سازی نمای ایستگاه‌ها، نظافت کف و دیوار سالن‌ها، حریم ریلی، صندلی‌ها و نظافت و شستشوی واگن‌ها نیز در حال انجام است.

نصراله رجایی مدیر ارشد خط ۵ مترو هم با اشاره به طرح استقبال از آنلاین، اظهار می‌کند: در این طرح ۱۸ رام قطار از ۲۰ رام قطار موجود در این خط صفرشویی شده و به‌طور متوسط روزانه ۵۰۰ روکش پارچه‌ای صندلی‌ها شستشو و تعویض شدند. همچنین در راستای آماده سازی مترو برای مسافرین و شهروندان اقداماتی همچون اصلاح سیستم‌های تهویه و اطلاع‌رسانی مسافری و روشنایی قطارها همچنین تعمیر تجهیزاتی همچون پله‌برقی‌ها، آسانسورها و گیت‌های ورود مسافری به‌صورت ویژه انجام شده است و اقداماتی از قبیل رنگ‌آمیزی نمادهای مترو، رنگ‌آمیزی قسمت‌هایی از بناها، ترمیم سقف کاذب ایستگاه‌ها، تثبیت پلیت‌های لبه سکو، ترمیم سنگ‌فرش‌های محوطه ورودی ایستگاه‌ها، تعویض سنگ‌های شکسته پله‌های ایستگاه و رفع نواقص سرویس‌های بهداشتی عمومی انجام شده است.

همچنین منوچهر دست پیمان ـ مدیر ارشد خط ۶ شرکت بهره‌برداری مترو ـ با بیان اینکه خط ۶ مترو دارای ۲۷ ایستگاه است که تا کنون ۱۷ ایستگاه آن به بهره‌برداری رسیده، می افزاید: در حال حاضر خدمات‌رسانی به مسافران حدفاصل ایستگاه شهدای دولت‌آباد تا ایستگاه شهید ستاری انجام می‌شود که شستشوی فضای ایستگاه‌ها و حریم ریلی محدوده ایستگاه طبق برنامه‌ریزی و به‌ صورت دوره‌ای صورت گرفته و نظافت و شستشوی ناوگان و رفع نواقص سیستم‌های روشنایی و اطلاع‌رسانی قطارها نیز در حال انجام است.

مهدی سقائی ـ مدیر ارشد خط ۷ شرکت بهره‌برداری مترو نیز در خصوص اجرای طرح استقبال از آنلاین با اشاره به ایمن‌سازی فضاهای مسافری و رفع نواقص ساختمانی در ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری خط ۷ مترو می‌گوید: اقداماتی همچون انجام سرویس‌های دوره‌ای پله‌برقی‌ها و آسانسورهای فعال در ایستگاه‌های خط ۷ و رفع نقص آب‌سردکن‌ها، سیستم‌های تهویه، شیرآلات ایستگاه و همچنین تعویض ۱۸۵ متر ریل فرسوده در طرح استقبال از آنلاین انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا