جامعه

زیرساخت های دانشگاه علوم پزشکی تهران در هنگام راه اندازی مجازی کلینیک مجازی

مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دانشکده مجازی دانشگاه در مورد آمادگی سکوی فناوری اطلاعات دانشگاه و نحوه همکاری تیم های مختلف برای راه اندازی ، حذف ، پشتیبانی و اجرای سیستم های آموزش مجازی ، برگزاری وبینارها ، کنفرانس های ویدئویی ، کلاس های آنلاین و راه اندازی کلینیک های مجازی در زمان شیوع کرونا شرح داده شد.

به گزارش مجله خانواده ، مرعشی در مورد وضعیت زیرساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران قبل و بعد از وقوع شیوع Qovid 19 می گوید: دانشگاه علوم پزشکی تهران تقریباً 10 سال پیش آموزش الکترونیکی را عملاً در دستور کار خود قرار داده است راه اندازی قبلی معلمان مجازی و معلمان مجازی ماموریت دارد. آموزش و توسعه یادگیری مجازی در سطح دانشگاه و ارتقاء مهارت های لازم برای اعضای هیئت علمی از طریق آموزش و کارگاه های انجام شده. کالج مجازی همچنین به عنوان مرکز ارائه خدمات آموزش الکترونیکی و مشاوره به سایر دانشکده ها و گروه های دانشگاه فعالیت می کند و یکی از برجسته ترین این فعالیت ها راه اندازی کارگاه های تخصصی استودیویی است. محتوایی که اساتید و دانشجویان می توانند از آنها برای تولید محتوای الکترونیکی و ارسال بارگذاری کنند. آنها از آن در انواع سیستم های دانشگاه استفاده می کنند.

وی در مورد تاریخچه فعالیت و سیستم های مورد استفاده ، گفت: در این زمان در معلم مجازی سیستم های مختلفی از جمله LMS (سیستم های مدیریت یادگیری) و CMS به عنوان بستر تحویل مداوم آموزش آنلاین ، آموزش خدمات کارکنان و کمکهای آموزشی. ” مشخص شده است که برخی از این سیستم ها چندین بار به روز شده ، اصلاح و به روز شده اند. با تأسیس دانشگاه مجازی علوم پزشکی ، ایجاد سیستم یادگیری یکپارچه ملی و یکپارچه در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به نام “سیستم نوید” در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت و پس از تولید ، به آن اهدا شد. بصورت رایگان در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی. .

رئیس دانشکده مجازی تصریح کرد: با توجه به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی تهران از سیستم مدیریت آموزشی به نام “سیپاد” استفاده می کنیم که با سیستم مدیریت آموزشی سایر دانشگاه ها متفاوت است ، لازم است می توان ارتباط و هماهنگی فنی بین این دو سیستم برقرار کرد. ” برای استفاده بهتر از سیستم نوید در دانشگاه ما. این رابطه مستلزم همکاری نزدیک و تنگاتنگی بین تیم های فنی دانشگاه علوم پزشکی مجازی و معاونت آموزشی ، کالج مجازی و مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در حد خوبی -اما این قبل از بحران کورونا انجام شد. بنابراین قبل از بحران کرونا ، یادگیری الکترونیکی دانشگاه به اندازه آنچه که امیدوار بودیم نبود ، ما به فن آوری و سیستم های اطلاعاتی کاملاً مجهز بودیم و برای مجازی سازی فعالیت های آموزشی دانشگاه آماده بودیم. این است

وی ادامه داد: با شیوع بیماری و محدودیت هایی که بر حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه ها اعمال می شود ، تنها راه برای ادامه فعالیت های آموزشی استفاده از فضای مجازی است که خوشبختانه زیرساخت ها آماده است و ما این کار را با کمی سختی و حساسیت انجام داده ایم. ” ما وضعیت آموزشی را پیاده سازی و تغییر خواهیم داد و به زودی تمام فعالیت های آموزشی ما در سیستم ها و کلاس های مجازی ادغام می شوند.

رفع کاستی ها در سیستم آموزش مجازی

وی گفت: در حال حاضر شکاف هایی وجود دارد از جمله نیاز بسیاری از اساتید به ویژه در بخش های بالینی برای برقراری ارتباط چهره به چهره و آنلاین با دانشجویان. برای رفع این نیاز ، دو مرحله مشابه انجام شد. ما از انواع سکوهای کنفرانس ویدیویی استفاده کردیم که خوشبختانه هم در آمار و هم در مدیریت فناوری اطلاعات و هم در دانشکده مجازی برای ایجاد اتاقهای مجازی در اختیار دانشگاه قرار گرفتند ، مطالعه و موارد دیگر با هماهنگی دانشکده پزشکی ، این کلاسهای مجازی برای کلیه گروههای تمرین بالینی در بیمارستانهای مختلف و برای دستیاران ، نخهای نخی ، کارآموزان و کارورزان و جلسات به سرعت برگزار شد و ما این روزها حداکثر 300 تا 400 گروه داشتیم. در کنفرانسها و گزارشات صبح بود که آنها به بیمارستان رسیدند و هنوز هم ادامه دارد.

مرعشی ادامه داد: مرحله دوم اتصال سیستم Navid به نرم افزار Adobe Connect (نرم افزاری برای پشتیبانی و انجام آموزش آنلاین مجازی) است که امکان اجرای کلاس های آنلاین را از درون سیستم Navid فراهم می کند که خوشبختانه قبل از گسترش Quaid 19 تیم فنی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری کالج مجازی و مدیریت فناوری اطلاعات این دانشگاه انجام شده بود و این بار در محل کار خود قرار گرفت.

مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: علی رغم همه محدودیت های ناشی از بیماری کوروی ویروس و مشکلاتی که برای مردم ایجاد می کند و ارزش ایثار و افتخار ایثارگران و درخشان ها را دارد تلاش پرسنل پزشکی در همه دانشگاه ها و به ویژه در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داده شده است که این آمادگی و در دسترس بودن بستر آموزش مجازی باعث شده است تا دانشگاه احساس خوبی نداشته باشد جراحات و تاخیر در روند آموزش از نظر آموزش است و اساتید و دانشجویان می توانند کمترین آسیب را به فعالیت های آموزشی وارد کنند.

وی افزود: اگرچه برخی فعالیت های عملی مانند حضور در آزمایشگاه ها یا آموزش عالی مانند دانشجویان دکتری قادر به جمع بندی کلیه فعالیت های آموزش مجازی نیستند ، آموزش و پرورش ، سیستم آموزش و پرورش ما فعال تر مانده است و می توانیم بگوییم که تعطیلی آموزش و پرورش در مقیاس بزرگ اتفاق نیفتاده است و امیدواریم با رفع این محدودیت ها کارهایی که باید انجام شود در فرد و در عمل امکان پذیر است.

جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سیستم نوید

دکتر مرعشی: “در حال حاضر ما از نظر بارگیری دوره ها ، تعداد استادان فعال ، تعداد دانشجویان فعال و از جهات مختلف هنوز در سیستم نوید رتبه یا رتبه اول داریم و جزو برترین ها هستیم دانشگاه “

وی ادامه داد: در قالب کلاس های آنلاین ، ما از سیستم های مختلفی برای پوشش یکدیگر و ایجاد ظرفیت استفاده می کنیم و همچنان به دنبال سیستم های جدید هستیم تا هرکسی که بتواند به مزیت خود بیفزاید ، می تواند از آنها استفاده کند. ، گفت: ” قوانین را رعایت کنید و نکات امنیتی و فنی را بیان کنید.

مدیریت بحران از طریق تلاش تیم

رئیس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: همه این فعالیت ها به عنوان تیم کاری و تیمی بین تیم های مختلف همکاران معاونت آموزش و پرورش انجام می شود ، دانشگاه کالج مجازی ، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ، دانشگاه علوم پزشکی مجازی و پیمانکاران. ” و آنچه امروز به دست آمده است حاصل همکاری همه این عزیزان است که به نوبه خود از همه کارشناسان و مدیران این مجموعه ها تشکر می کنم.

راه اندازی یک کلینیک مجازی

مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: غیر از فعالیتهای آموزشی ، یکی دیگر از اتفاقاتی که در این دانشگاه افتاد ، ایجاد کلینیک مجازی است که در مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) انجام شد. ” خوشبختانه قبل از شروع Quaid 19 با کالج مجازی ، دانشگاه فناوری اطلاعات ، همکاران وزارت بهداشت ، فناوری و اطلاعات و استارتاپ ها کار کرده ایم تا زیرساخت های لازم را برای کلینیک مجازی ایجاد کنیم. سرور دانشگاه هماهنگی هایی انجام شده است و حتی قبل از شیوع کرونا ، آزمایش های فنی در این کلینیک مجازی انجام شده است و با شروع بیماری و امکان محدود ویزیت های صورت ، این کلینیک توانسته است وارد شود. در چرخه فعالیت

وی افزود: با وجود آمادگی های لازم برای راه اندازی کلینیک مجازی ، تغییراتی در فرآیندهای آن ایجاد شده است از جمله آزادسازی کلیه خدمات تحقق یافته و در طول این بحران نیز دارد ما بیش از 2،000 بازدید رایگان از این سیستم ها داریم. ” در این فرآیند ، دو سیستم مورد استفاده قرار گرفت و ما باید از نوآوریهای بهداشتی که در این چرخه با مجموعه های ما خوب همکاری می کنند تشکر و قدردانی کنیم.

دکتر افزود مرعشی: “این یک تجربه عالی است که ما می توانیم از آن به عنوان الگویی برای ادامه فعالیت کلینیک های مجازی در سطح دانشگاه استفاده کنیم و البته سایر بیمارستان ها هنوز هم متقاضی استفاده هستند. کلینیک ، که سعی خواهیم کرد با مدیریت مالی دانشگاه با آنها ارتباط برقرار کنیم. ” بیایید یک ساختار مناسب برای کلینیک های عملیاتی تعریف کنیم تا آنها بتوانند به صورت مجازی خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند و مردم بتوانند خدمات خود را با اطمینان دریافت کنند. با کمک این کلینیک ها ، افراد نیازمند خدمات حضوری نیز می توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند که در حال حاضر آماده پذیرش بیماران غیر سرطانی و دریافت خدمات خود هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، رئیس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: به عنوان خلاصه ، باید به دو نکته اساسی تأکید شود ؛ یکی اهمیت توجه به دادن. و به روز رسانی زیرساخت های فناوری. ” اطلاعات بدست آمده از منظر فعالیت ها و مواضع دانشگاه علوم پزشکی تهران ، نشانگر آمادگی در مواقع بحران و اهمیت فعالیت های تیمی و همکاری های بین بخشی در داخل دانشگاه به عنوان یک خانواده است. در خارج از دانشگاه سازمانهای مشابه وجود دارد. سرانجام می خواهم از حمایت رئیس جمهور و هیئت مدیره ، معاونان ، مدیران و کارشناسان معاونت توسعه ، معاونت آموزش و معاون و معاونت درمان ، مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) و همچنین همکارانم در آمار و مدیریت فناوری اطلاعات در کالج مجازی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا