فرهنگ و هنرکسب و کار برتر

چرا لوگوی گوگل رنگی است؟

در زندگی روزمره همین طور که به اطراف نگاه می‌کنید، دنیا را پر از لوگوهای مختلفی می‌بینید که نشان از شرکت، برند یا مجموعه خاصی هستند. در واقع مجموعه‌ها و یا افراد مختلف برای آن که خود را در اذهان عمومی ثبت کنند، از یک طرح گرافیکی ساده اما معنادار و مرتبط با فعالیتشان استفاده می‌کنند. برای مثال، در هر نقطه از دنیا علامت سیب با همان فرمت خاص، نشان از کمپانی اپل بوده و این ذهنیت در تمام دنیا مشترک است. این گونه است که استفاده از لوگوی مناسب می‌تواند برندسازی را به بهترین نحو انجام دهد.

نکته مهم این جاست که اغلب لوگوها برای آن که تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند، از مفاهیم خاصی در طراحی و رنگ‌آمیزی خود استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین لوگوهای رنگی، لوگوی گوگل است. حال فکر می‌کنید رنگ‌آمیزی لوگوی گوگل به این شکل، تفسیر خاصی دارد؟ آیا طراح این لوگو قصد انتقال مفاهیم ویژه‌ای را  با استفاده از این رنگ‌ها داشته است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. همراه ما باشید.

اولین لوگوی گوگل | علت تغییر لوگوی گوگل امروز | لوگوی گوگل

تاریخچه لوگوی گوگل

موتور جست‌وجوی گوگل بستری بود که با ظهور خود، کل دنیا را تغییر داده و به جهتی نو هدایت کرد. به واقع نقش این موتور جست‌وجو چنان پررنگ و عمیق است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را انکار کرد. جالب است بدانید دامنه گوگل در ابتدا google.stanford.edu بود، تا این که نهایتاً در سال 1997 به google.com تغییر پیدا کرد. در تاریخ 4 سپتامبر 1998 دفتر گوگل به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و از همان جا بود که ضرورت طراحی یک لوگوی مناسب برای گوگل احساس شد. نخستین لوگوی گوگل توسط «سرگئی برین» و با استفاده از نرم‌افزار Gimp طراحی شد، اما لوگویی که امروزه از گوگل می‌شناسیم، هنر دست خانم «روث کدار»، مدرس طراحی دانشگاه استنفورد بود.

پس از مذاکرات متعددی که تیم گوگل با خانم  کدار داشتند، در نهایت لوگوی گوگل به شکل فعلی طراحی شد و این دقیقاً همان چیزی بود که صاحبین گوگل می‌خواستند؛ یک لوگوی ساده که در آن از رنگ‌های شاد و سرزنده استفاده شده و در عین حال هر حرف با سایه‌دار شدن، برجسته شده است. فونت این لوگو «catull» است که در زمان خود، نه فونتی قدیمی به حساب می‌آمد و نه فونتی نوپا. حال از آن زمان، بیش از بیست سال گذشته و در این مدت، تغییر قابل توجهی در لوگوی گوگل ایجاد نشده و این لوگو، به نمادی از موفقیت گوگل تبدیل شده است. در ادامه به رنگ‌های لوگوی  گوگل خواهیم پرداخت.

اولین لوگوی گوگل | علت تغییر لوگوی گوگل امروز | لوگوی گوگل

مفهوم رنگ‌های لوگوی گوگل

عموماً پس از آن که لوگویی طراحی  می‌شود، برای آن که جلوه بیشتری به آن ببخشند، از رنگ‌آمیزی کمک می‌گیرند. رنگ‌آمیزی کردن می‌تواند بر جلوه بصری لوگوی طراحی شده بیفزاید.  البته برخی از لوگوها بنا به صلاحدید طراح، سیاه و سفید باقی می‌مانند. برای مثال لوگوی المپیک یکی از مشهورترین لوگوهای رنگی است که مفهوم رنگ‌های آن نیز برای اغلب افراد آشکار است. می‌دانیم که پنج حلقه المپیک، نمادی از پنج قاره کره زمین بوده و هر یک از رنگ‌های آن، به یکی از قاره‌ها اشاره دارد.

بنا بر این عقیده، از خانم روث کدار درباره رنگ‌آمیزی لوگوی گوگل نیز سوال شد. زمانی که علت این مدل رنگ‌آمیزی لوگوی گوگل را از خانم کدار جویا شدند، او این مسئله را  بدون هیچ دلیل و استدلالی دانست. تنها نکته‌ای که خانم کدار درباره لوگوی گوگل بیان کرده‌، تلاش برای استفاده از رنگ‌های اصلی در لوگوی گوگل است.‌ همان طور که می‌دانید، رنگ‌های قرمز، زرد و آبی  رنگ‌های اصلی یا اولیه را تشکیل می‌دهند و سایر رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ شکل خواهند گرفت. در لوگوی گوگل، پنج حرف با رنگ‌های اصلی و یک حرف با رنگ سبز که یک رنگ ثانویه است، رنگ‌آمیزی شده‌اند. با و وجود آن که خانم کدار صراحتاً اعلام کرده که لوگوی گوگل از هیچ الگوی خاصی پیروی نمی‌کند، همواره افرادی سعی در پیدا کردن الگوهای ریاضی برای این لوگوی محبوب هستند که البته هیچ یک از آن‌ها اثبات نشده‌اند.

اولین لوگوی گوگل | علت تغییر لوگوی گوگل امروز | لوگوی گوگل

چرا طرح لوگوی گوگل عوض می‌شود؟

از آن جا که لوگوی گوگل یکی از پربازدیدترین لوگوهای دنیا بوده و همه روزه عده زیادی از افراد از آن دیدن می‌کنند، گوگل از این فرصت برای معرفی، تبریک و تسلیت حوادث و وقایع مختلف استفاده می‌کند. به همین دلیل ممکن است گاهی لوگوی گوگل را به خاطر مناسبت‌های مختلف، در طرح‌هایی جالب ببینید. برای مثال همه ساله این لوگو به مناسب کریسمس، شکلی زمستانی با فرم بابانوئل و گوزن‌های  قطبی به خود می‌گیرد. جالب است بدانید لوگوی گوگل به مناسب نوروز باستانی نیز تغییر شکل داده و با حال و هوای نوروزی طراحی می‌شود.  این خلاقیت کمپانی گوگل توانسته افراد مختلف از جای جای دنیا را به خود وفادار کند. توجه به آیین و آداب و رسوم نقاط مختلف دنیا احساس نزدیکی میان این کمپانی و افرادی با ملیت‌های مختلف ایجاد می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله به لوگوی گوگل و تاریخچه طراحی آن پرداخته و علت رنگ‌آمیزی آن به این شکل را بیان کردیم. اگر در زمینه طراحی لوگو فعالیت می‌کنید، توجه به سادگی و در عین حال کارآمد بودن لوگو، می‌تواند الهام‌بخش کارهای شما باشد. اگر مایل هستید در این حرفه فعالیت کنید، می‌توانید نمونه کارهای طراحی لوگو را در این لینک ببینید تا بتوانید از آن ها الهام بگیرید. لوگو همیشه هم نیازی به پیچیدگی و استفاده از فونت‌های عجیب و غریب ندارد. گاهی سادگی، رمز موفقیت و ماندگاری یک لوگو است.

امیدواریم از این مطلب، استفاده لازم را برده باشید.

دکمه بازگشت به بالا