فرهنگ و هنر

سرگذشت لباس‌های جنجالی ایران در المپیک

سالهاست که تیم ایران در المپیک و مرحله جهانی شرکت کرده است ، اما کل دوره کاروان ایران موضوع این مرحله جهانی است و مورد پسند برخی قرار نمی گیرد. همانطور که دبیرکل کمیته ملی المپیک معتقد است ، “ما 80 میلیون ایرانی هستیم و همه ذائقه دارند.”

با توسعه شبکه های اجتماعی ، لباس کاروان های ورزشی ایران طی چند سال اخیر بیشتر مورد توجه و اظهار نظر قرار گرفته اند.

“من انتظار ندارم كه مسئولان كمیته ملی المپیك خوش مزه باشند ، اما اگر لباسهای مردانه را از میدان شنل زنان به فروشگاه لباس زیر پل دانشگاه یا از باب همایون برسانید ، خیلی بیشتر است. با وقار و شیك بود.” نه دیگر. در غیر این صورت ، اولین سوال این بود که چرا من این رنگ را انتخاب کردم و چه رنگ پرچمی مربوط به رنگ کت و روپوش المپیک است. “شاید.” ، “دیگر نه. این باعث خراب شدن ظاهر زنان و البته تیم المپیک. رفتی؟! “اینها لباس کاروان ورزشی ایران را مورد انتقاد قرار می دهند. اینها فقط چند مورد از صدها کامنت کاربران شبکه های اجتماعی است. البته برخی از افراد به رانت هایی اشاره می کنند که ممکن است در این بین وجود داشته باشد و می پرسند “این طرح های لباس چقدر آبکی هستند؟”

تصویری از یک ورزشکار ایرانی در 45 سال پیش ناوگان ایرانی را با لباس خاکستری و سفید و کراوات آجری در المپیک مونترال نشان می دهد.

ورزشکاران المپیکی سیدنی همچنین در مراسم افتتاحیه کت و شلوارهای خاکستری و پیراهن راه راه سفید و قرمز به تن داشتند.

کت و شلوار ، کت آبی و کاپوت رنگی رنگهایی بود که ناوگان ایرانی در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک 2004 آتن شرکت کرد.

کاروان ورزشی ایران نیز در سال 2008 با لباس سفید و سبز از پکن رژه رفت.

در سال 2012 ، زنان و مردان کاروان ورزشی ایران با کت ، ماسک و کت و شلوارهای آبی و آبی به لندن رژه رفتند.

اما وقتی لباس های ورزشی Optimus ما در المپیک ریو رونمایی شد ، آنها اغلب شوکه می شدند. کت آبی و شلوار آبی ، کت و شلوار زنانه پیراهن آجری همرنگ. تفاوت در این است که گلدوزی ضعیفی در پایین مانتو زنانه نیز وجود داشت.

این لباس واکنش گسترده و حاشیه ای دارد تا جایی که کمیته ملی المپیک مجبور شد برای حفظ اعتبار ایران در بزرگترین رویداد ورزشی جهان لباس های دیگری را در کوتاه ترین زمان سفارش دهد. من با آن روبرو شدم. سرانجام ، بدون اعلام رسمی کمیته ملی المپیک ، طراحی لباس کاروان ورزشی ایرانیان برزیل به طراح لباس کامران باکتیاری اختصاص یافت. سرانجام ورزشکاران ایرانی با کت و شلوار ، کت و شلوار به رنگ های پرچم ایران به افتتاحیه مسابقات آمدند.

تاکنون مشخص نبود که کمیته ملی المپیک چگونه لباس کاروان ورزشی ایران را طراحی می کند. وی تا زمانی که حمید گوبادی ، رئیس وقت کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و اسلام ، مقدمات را اعلام نكرد ، یونیفرم هایی برای ورزشكاران برزیلی طراحی خواهد كرد. وی همچنین با کمیته ملی المپیک تماس گرفت ، اما پاسخی دریافت نکرد. بعداً سخنگوی کمیته ملی المپیک به سخنان دبیر کارگروه مد و لباس پاسخ داد و اظهار داشت: حداقل دو سال قبل از المپیک ارسال شده بود اما دیگر ارسال نمی شود. “

در این گزارش می توانید تصاویری از لباس کاروان ایران در دوره های مختلف المپیک را مشاهده کنید.

سرانجام ، طراحی یکنواخت برای ورزشکاران المپیکی توکیو به کارگروه مد و لباس تحویل داده می شود که در سال 2009 فراخوانده شد ، اما اکثر کشورهای شرکت کننده در بازی های المپیک. به گفته پیمان فکری ، نائب رئیس ناوگان ایرانی در بازی های المپیک توکیو ، بیش از 100 پروژه در این زمینه به دبیرخانه ارسال شده است که پروژه های فعلی از میان آنها انتخاب شده است. پس از اتمام پروژه ، اسپانسر لباس کاروان انتخاب و توافق نامه همکاری امضا شد. زمین مزون ایرانی ، خود را به عنوان اسپانسر و مجری لباس کاروان المپیک زنان ایران معرفی کرد. سرپرست این صفحه مزون در پاسخ به انتقادات کاربری که نوشت: “چقدر طعم رسمی بد است وقتی لباس به جای آبی سفید است”. رنگ توسط فیروزه ای بافتی تعیین می شود.

مهنوش تیمورزاده ، یکی از مدیران مزون ، در مصاحبه ای گفت: “حدود 30 ست لباس زنانه تعریف شده است ، از جمله یک مجموعه کامل شامل کلاه های حجاب ، روسری های حجاب ، کت ها و لباس های برتر ، شلوار و کفش. همچنین ، رنگ های زنان المپیک در توکیو ، یک فیروزه ای است که سفید را ترکیب می کند. دلیل استفاده از رنگ سفید این است که رنگ سفید نماد آزادی و صلح است. “

نتیجه این طراحی کت و شلوار آبی سرمه ای مردانه بود که توسط برند “Zagrosposh” طراحی و اجرا شد. لباس زنانه همچنین شامل یک کت و روسری فیروزه ای با پرچم ایران است که توسط Maison Iranzamin نواخته می شود.

تماس خبرنگار مجله خانواده با مهنوش تیمورزاده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی کاروان ورزشی بانوان ایران در توکیو بی پاسخ بود. این مزون برای بازیگران سینما مانند فاطمه گودرزی ، مرجان گلچین ، پوران درخشنده ، نفیسه روشن ، الهام پاوه نژاد ، ماهچهره خلیلی فقید و حریر شریعت زاده همسر سارار عقیلی لباس طراحی کرد و عکس های این لباس ها را در اینستاگرام خود منتشر کرد. صفحه

پس از انتقاد از لباس کاروان ورزشی ایران ، برخی از گروه های طراحی که به مرحله نیمه نهایی رسیده بودند اما در نهایت برای طراحی مورد تایید قرار نگرفتند ، توضیحات و عکس های طراحی را ارائه دادند. یکی از این گروه ها با انتشار توضیحاتی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که طرح هایی که برای این رویداد طراحی کرده اند از کاشی های فیروزه ای و لاجوردی المان و رنگ های مسجد آبی تبریز گرفته شده است.

حتی کارشناسان مد و لباس از طراحی کاروان های ورزشی بانوان ایران انتقاد کرده اند.

بنفشه مقدم ، مدیر دانشکده طراحی پارچه و لباس در دانشگاه هنر ، به مجله خانواده گفت: اولین قدم استفاده از این فرصت برای مطالعه جامع و صحیح طراحی لباس در جهان است و می بینیم که هر کشور برای چنین رویدادی ورزشی چه سطحی از لباس را ارائه می دهد. البته برخی از لباس های ملی با قوانین جمهوری اسلامی مطابقت ندارد ، بنابراین برای ورزشکاران ژاپنی مناسب نیست اما در چارچوب قانون لباس ایران می توانید لباس های خاص و زیبایی بسازید. “پیش از این کشورهایی مانند عربستان سعودی ، فلسطین و افغانستان لباس های خود را مطابق با قوانین خود طراحی می کردند و کشورهایی مانند هند از طرح های سنتی برای رژه کاروان های ورزشی به المپیک استفاده می کردند.”

به نظر وی ، تطبیق لباس با آلمان های ایرانی مستلزم مطالعه صحیح و حرفه ای سبک لباس در این موارد است. با این کار می توانید لباس های خود را طبق قوانین ژاپن که برای عموم آزاد است ، پس از جمع آوری مجموعه کامل خود ، طراحی کنید. .. به هر حال ، المپیک رویدادی است که تماشاگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند ، به عبارت دیگر ، این یک شناسنامه ملی است.

موگادام می گوید: “سعی شده است از رنگ های روشن ، سرد و اسپرت در طراحی لباس زنان Optimus Prime برای بازی های المپیک توکیو استفاده شود ، اما این رنگ ها باید بهتر کار می کردند.” مقادیر زیادی از فیروزه از این طریق مناسب نیستند و معمولاً باید توسط رنگهای دیگر در طراحی لباس کنترل شوند. کنترل این رنگ با استفاده از رنگ پرچم ایران روی شانه های دارای آستین چین دار مناسب نیست. رنگ پرچم های ملی لزوماً نباید مستقیماً بر روی ظاهر لباس اعمال شود و می توان با هوشمندی بیشتری از آنها استفاده کرد. اگر یک طراح گرافیک این کار را با یک طراح لباس ورزشی انجام دهد ، قطعاً نتایج بهتر خواهد بود. همه کسانی که لباس مجلسی طراحی می کنند نباید کار طراحی لباس های المپیک را انجام دهند. گره زدن آستین های چین دار و روسری زنانه ورزشی نیست. به نظر می رسد که طراح به ناچار پرچمی را روی شانه خود قرار داده است. به دلیل چین ها ، این لباس کهنه به نظر می رسد و شبیه لباسی با اوپل بسیار بزرگ است. دهه 70 به نظر می رسید افرادی که لباس مجلسی و مانتو طراحی کرده اند به لباس کاروان المپیک کمک کرده اند. از آنجا که المپیک یک ویترین ملی است که توسط بسیاری از مردم جهان دیده می شود ، امیدواریم که بیشتر به این موضوع توجه کنیم. “ما می توانستیم پوشش دقیق این رویداد ورزشی را در جهان مطالعه کنیم و با کمک طراحان گرافیک و طراحان حرفه ای ورزشی می توانستیم نتایج بهتری کسب کنیم.”

مرضیه ریحانی ، متخصص طراحی لباس نیز فکر می کند که طراحی لباس کاروان ورزشی بانوان ایران در المپیک توکیو جالب و زیبا نیست. چین و چروک در لباس. من به یاد دارم که از تصویر یوزپلنگ ایران روی لباس تیم ملی فوتبال ایران برای محافظت از محیط زیست و نشان دادن اینکه چه نوع حیواناتی در ایران هستند استفاده کردم. از طرف دیگر ، بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که مردم دنیا نمی شناسند. از المپیک توکیو می توان برای نمایش این آثار استفاده کرد و آلمانی های تاریخی را در طراحی کاروان های ورزشی ایران گنجاند. با این کار ، فرهنگ خود را ترویج دادیم و هنر طراحان را به نمایش گذاشتیم. “در عین حال ، ما نشان داده ایم که ما اسلامی و ایرانی هستیم ، اما متأسفانه لباس های طراحی شده برای کاروان های ورزشی هر فصل در حال ریزش است.”

وی به مجله خانواده گفت: “بسیاری از طراحان قدرتمند در کشور ما وجود دارند.” “این می توانست به صورت رقابتی بین طراحان لباس برگزار شود و طرح زیبایی برای کاروان ورزشی ایران طراحی شود.” زیرا لباس های ناوگان ایرانی نه پارلمان است و نه فرهنگ و نه ورزش. به نظر می رسد که توسط شخصی طراحی شده است که یک ترم را صرف طراحی لباس نکرده است. “

کیکاووس سعیدی ، مدیر اجرایی کمیته ملی المپیک ، پس از انتقاد از کاروان ورزش ایران و مناطق اطراف آن که در این زمینه مطرح شد ، به انتقادات پاسخ داد. با وزارت ارشاد فرهنگی تماس گرفتیم. 230 طرح ارسال ، بررسی و طرح نهایی مشاهده شده انتخاب شد. یک پیشنهاد ارزان قیمت از یک تولید کننده خارجی وجود داشت ، اما من برای حمایت از تولید داخلی به آنجا رفتم. البته این موضوع سلیقه ای است و من شاهد شکایت سایر کشورها از لباس کاروان بوده ام. وقتی از ورزشکاران پرسیدم ، آنها گفتند که با این لباس راحت هستند و این راحتی یکی از اولویت های ما است. “توکیو آنقدر داغ است که از رنگ لباس تیره زیاد استفاده نمی شد.”

سرانجام ، پس از حواشی فراوان ، تصمیم بر این شد که سایر نمایندگان این ورزشکار و ایرانی Optimus Prime به دلیل حمله به طراحی لباس با “لباس ورزشی” در مراسم افتتاحیه شرکت کنند!

تصویر زیر نمونه ای از لباس به ظاهر غیرقابل قبول است که برای بازی های المپیک توکیو طراحی شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا