بین الملل

علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/ ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فدراسیون تنیس روی میز در حالی برای سومین دوره متوالی مهرداد علی قارداشی را بر صندلی ریاست می‌بیند که در ۸ سالی که وی به عنوان رئیس فعالیت کرده، موفقیت‌های بسیار زیادی نصیب این ورزش توپی شده است. راکت به دستان روی میز پینگ‌پنگ در تمامی رده‌های سنی افتخارآفرینی کردند و امید به آینده درخشان‌تر این ورزش بیشتر از قبل شده است. در همین راستا علی قارداشی به خبرگزاری آنا آمد تا توضیحات کامل‌تری را در خصوص ورزشی که ریاست فدراسیون آن را بر عهده دارد به علاقه‌مندان و مخاطبان ارائه کند. 

*دو دوره در انتخابات ریاست فدراسیون رقیبی نداشتم

*وقتی یک مدال ۶۵ سال تکرار نمی‌شود یعنی کار ساده‌ای نیست

*نزدیک به ۸۰ سال نتوانستیم مدال دوبل آسیا را کسب کنیم

*خاک پای شهدا نمی‌شویم

*فوتبال در ضعیف‌ترین قاره قهرمان نشد

*بهترین افتخار فوتبال صود به جام جهانی است

*بعد از فوتبال و والیبال بیشترین اعزام بین‌المللی را داشتیم

*بچه‌های ویلچری نیاز به زیرساخت ویلچری دارند

*فوتبال سهمیه المپیک هم نمی‌گیرد

*اسپانسر‌ها آغوش خود را به روی تنیس روی میز باز کرده‌اند

*پسرم از من می پرسد چند نفر شما را می شناسند؟!

*مجری بی‌تجربه در حضور نخبگان ورزش گفت چه کسانی استقلال و پرسپولیس هستند تا قهرمانان المپیک شام نخورده مجلس را ترک کنند

* زمانی که آمدم ۳۲ نیرو داشتم و الان ۱۶ نیرو دارم. مدیریت بهینه منابع همین است.

آنا: از عملکردی که در سال گذاشته فدراسیون تنیس روی میز داشت، رضایت دارید؟

از سال ۱۳۲۵ در ایران فدراسیون ما تأسیس شده است و پرافتخار‌ترین سال ورزش تنیس روی میز کشور بود. عمده مسائلی که باعث می‌شود فدراسیونی برتر دیده شود یا عملکرد ضعیف داشته باشد، کسب مدال است. مخصوصا در رویداد‌های مهمی که به صورت بازی گروهی انجام می‌شود و از طرف دیگر در سطح رده‌های سنی پایه. این دو در کنار هم اهمیت و ارزش و جایگاه خودش را دارد. ما دو مدال بسیار ارزشمند در بازی‌های آسیایی هانگژو کسب کردیم و دو مدال ارزشمند در بازی‌های پاراآسیایی کسب کردیم. بعضی از این مدال‌ها ارزشمند بود از جهت اینکه وقتی یک مدال ۶۵ سال تکرار نمی‌شود یعنی کار ساده‌ای نیست و کار بسیار سختی است و جا دارد از تمام بازیکنان، قهرمانان و مربیان و سرمربی تیم ملی و در بخش پاراتنیس روی میز هم و قهرمانان و کسانی که زحمت کشیدند و حریف تمرینی بچه‌ها و مربیان استانی و سرمربی ملی و کمک آنها که تاریخ سازی کردند، تشکر کنم. مدال دوبل ما توسط برادران عالمیان برای اولین بار (نزدیک به ۸۰ سال نتوانستیم مدال کسب کنیم) کسب شد. کسب مقام اول رنکینگ زیر ۱۵ سال جهان توسط بنیامین فرجی و نایب قهرمانی یا مقام دوم رنکینگ زیر ۱۳ ساله جهان اتفاقاتی بود که در تاریخ ورزش برای اولین بار اتفاق افتاده است. از والدین، مربیان خصوصی و مهران احدی سرمربی تیم ملی نوجوانان تشکر و تبریک ویژه عرض می‌کنم. 

آنا: دیگر موفقیت‌ها در چه بخش‌هایی حاصل شد؟

در بازی‌های آسیایی هانگژو سه نفر نماینده در بخش فنی داشتیم. بنده، خانم ژولی و هروی سه نفر بودیم و در پاراآسیایی ۴ نفر داشتیم و ناظر فنی مسابقات خانم لیموچی و داوران خانم میربابایی، پوریا منش و آقای حمید انتشاری بودند که جمعا ۷ نفر بودیم. کل رشته‌های کشور ۲۰ نفر نماینده داشت که از این ۲۰ نفر یک سوم متعلق به تنیس روی میز بود. یعنی ۷ نماینده نشان می‌دهد که ما فقط به قهرمانی فکر نمی‌کنیم. بلکه به مربیان و داوران هم توجه داریم. در رده سنی پایه و بزرگسالان مورد توجه ویژه هستند. عمدتا بخش لیگ است. بحث باشگاهی که عمده درآمد ورزشکار و امید به آینده ورزشکار است در کنار جوایز و هدایایی که مصوب و پرداخت می‌شود می‌تواند بیشترین انگیزه را ایجاد کند. بیشترین تعداد لژیونر را هم در بخش بانوان ۱۵ نفر در کشور‌های ترکیه، فرانسه و آلمان داریم. در بخش مردان هم در کشور‌های ترکیه، فرانسه، آلمان، اسپانیا، لهستان و مجارستان و اتریش و در کنار لیگ اروپایی هم توجه داریم که با قهرمانان، کادر برگزاری مسابقات، سازمان لیگ و دبیرکل فدراسیون هماهنگ می‌شویم و این مجوز را داریم که بچه‌ها در لیگ ایران هم بازی کنند و این باعث می‌شود که بچه‌ها از نظر رفاهی به سطح مطلوب برسند و درآمد داشته باشند و با انگیزه بیشتری تمرین کنند.

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا: این درآمدها چگونه حاصل می‌شود و چه اثراتی برای ورزشکاران دارد؟

در کنار این درآمد‌ها و پرداخت‌های منابع دولتی جا دارد تشکر بسیار ویژه از حامیان مالی داشته باشم که بعضی از این عزیزان از اعضای هیئت رئیسه هستند مثل آقایان خلیلی و ترکمان و سعید ثمری که رئیس بخش اقتصادی فدراسیون هستند. یک کمیته اقتصادی جدیدی به ریاست آقای خلیلی تشکیل دادیم. افراد دیگری مثل آقای جعفری و حمید احسانی آنلاین هستند که هم تیم فراسنج را دارند و هم حامی قهرمانی پوش‌های ما مثل هدایی، فرجی و امین صمدی هستند. تیم صد درصد خصوصی هم به نام تیم فرانسج دارند. در بحث پارا و غیر پارا تیم باشگاهی دارند و این کار بزرگی برای بخش خصوصی است. تشکر زیادی از باشگاه‌های قوی و خوشنام در لیگ ما مثل پتروشیمی بندر امام، مناطق نفت خیز جنوب، تیم نفت آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی دارم. هر ساله در بخش بانوان و آقایان بودند، اما امسال در بخش آقایان غایب بودند. خوشبختانه نیم فصل اول را با قهرمانی تمام کردند و امیدواریم در نیم فصل دوم موفق باشند. از باشگاه سایپا آقای حسینی پور وآقای رحیمی و آقای تیموری مدیرعامل محترم سایپا تشکر می‌کنم. زمانی که یک مجموعه موفق می‌شود قطعا حاصل کار تیمی است. همه دست به دست هم داده‌اند. جا دارد از آقای میلانلویی تشکر کنم. دو نفر از قهرمانان جانباز و توان یاب و معلول ما را حمایت کردند و به ایتالیا رفتند. مرحله نهایی لیگ برتر بانوان در تهران آغاز به کار کرد. در رشت لیگ دسته اول کشور را داشتیم که گرامیداشت یکی از قهرمانان خوشنام ما آقای محمد سرابی نژاد است. بعد از آن که از ۲۲ ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود برنامه ریزی شده تا مسابقات انتخابی المپیک و قهرمانی آسیا در رده سنی نوجوانان و جوانان در هر دو بخش دختران و پسران به تشخیص کادر فنی، اردو داشته باشیم. 

آنا: وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک چه حمایت‌هایی از فدراسیون تنیس روی میز داشتند؟

 تشکر ویژه از پرسنل فدراسیون در طول ۸ سال حضورم دارم و ان شاءالله در ۴ سال پیش روی با کمک و حمایت و زحمات این پرسنل شریف فدراسیون، کار به خوبی پیش برود. اگر حمایت‌های وزارت ورزش، مقام عالی وزارت و رئیس کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک نبود در کنار حمایت بخش‌های خصوصی این توفیق تاریخی را به دست نمی‌آوردیم. اخیراً انتخابی المپیک رفتیم و امیدوار بودیم برای اولین بار بتوانیم سهمیه تیمی بگیریم، اما باز هم با درخشش تاریخی توانستیم بین ۱۶ تیم برتر دنیا باشیم. نتیجه این درخشش، رنکینگ ماه گذشته میلادی بود که منتشر شد. قهرمانان رشد کردند و بالا آمدند. نوشاد، نیما، امیرحسین و هدایی، ندا شهسواری و مهشید اشتری، شیما صفایی و. قهرمانان ارتقاء قابل توجهی پیدا کردند. رشته ما هم مورد توجه ۵ قاره است و ۲۲۵ کشور عضو فدراسیون جهانی هستند و ورزش کاملا محبوب است. به طوری که لیگ‌های بسیار پیشرفته و حرفه‌ای در قاره با دستمزد‌های خوب دارد که امسال میلادی قرار شد برای اولین بار مسابقات قهرمانی تنیس روی میز آسیا برگزار شود. از سالیان دور در اروپا برگزار می‌شد، اما در آسیا برای اولین بار است. جا دارد از رئیس کنفدراسیون آسیا آقای خلیل المحمدی تشکر کنم که انصافا در طول بیش از یک سال زحمت زیادی کشیدند و ان شاءالله بتوانیم با حمایت‌هایی که قرار است آقای خلیلی نیا و ترکمانی انجام دادند بتوانیم فینال قهرمانی باشگاه‌های آسیا را در کشور عزیزمان داشته باشیم.

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا: در مجمع انتخابی فدراسیون تنیس روی میز بدون رقیب به عنوان رئیس انتخاب شدید. چه طور شد که رقیبی برای شما وجود نداشت که کنار شما باشد و شانس خودش را برای ریاست فدراسیون امتحان کند؟

 دوره قبل هم همین طور بود. بخشی به عملکرد خوب تنیس روی میز بر می‌گردد و بخش دیگر نظر خود افراد است که احتمالا به این جمع بندی رسیدند و بهتر است آنها بگویند کسانی که شایستگی داشتند و‌ ای کاش می‌آمدند. خودم به خاطر عشق، تعصبی که به این رشته دارم، هستم ولی افرادی که شایسته‌تر از من هستند هم وجود دارد. کار سخت است بعضی به این دلیل نمی‌آیند، چون نیاز به منابع مالی بیش از تفاهم نامه‌ای است که با وزارت و کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک امضاء می‌کنیم. چون هم جذب منابع باشد و هم مدیریت بهینه منابع را داشته باشیم که کار بسیار مشکلی است. با کمک همکاران انجام دادیم وان شاءالله دوستان شایسته نیرو‌های خوبی تربیت شدند و تجربه خوبی دارند. قطعا که بهتر از من می‌توانند اداره کنند، به جمع بندی برسند که تشریف بیاورند.

آنا: دررده‌های سنی پائین تر، موفقیت‌هایی داشتیم. بنیامین فرجی را داریم که در رنکینگ دنیا نفر اول است و فراز شکیبا را در رده سنی زیر ۱۳ سال داریم. برای حفظ موفقیت این نسل چه برنامه‌ای دارید؟

بخشی کار فنی است. بچه‌های فنی مهران احدی و سرهنگ میرالماسی مدیر تیم ملی و میعاد مکیف در کنار افتخاراتی که جمیل لطف الله نسب در بزرگسالان آوردند، دوستانی هستند که به عنوان سرمربی کار می‌کنند. بخش دیگر حمایت افراد و سازمان‌هایی است که به عنوان حامی مالی یا اسپانسر کمبود‌ها و کسری‌های منابع دولتی را تأمین می‌کنند. باید اینها را حفظ کنیم ودر کنار خودمان داشته باشیم. زمانی که کادر فنی برای اردو‌های داخلی و سفر‌های بین المللی برنامه ریزی می‌کند، تأمین منابع کنیم تا عزیزان اعزام شوند. قهرمان خوب در رده سنی جوانان به جز نوید شمس، امیر مهدی کشاورزی است که بالاترین رنکینگ جهانی جوانان را دارد و اخیرا بازی‌های خوبی در مسابقات قهرمانی دنیا داشت. در اسلوونی بازی‌های خیلی خوبی داشتد. جز ۲۰ نفر اول جوانان دنیا در رده سنی زیر ۱۹ سال است که کار سختی است. بعضی از این نفرات اول در رده سنی بزرگسالان دنیا، عناوین خوبی دارند. والدین آقای کشاورزی و بسیاری دیگر از والدین دیگر در بخش دختران بسیار کمک می‌کنند. از آنها به صبر و حوصله و همراهی دعوت می‌کنم تا ان شاءالله در سال‌های آتی و پیش رو این حمایت‌ها را انجام دهند بدون کمک آنها میسر نیست، چون این تیم، دسته جمعی و تیمی است و بدون آنها این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد.

آنا: افتخاراتی که برای تنیس روی میز کسب شد تا چه حد ارزشمند است؟

رشته تنیس روی میز و ورزش‌های توپی و راکتی و تجهیزاتی این افتخاراتی که ما کسب کردیم، بی سابقه است. کار بسیار سختی در مقایسه با ادوار گذشته و مقایسه با سایر رشته‌ها است. آرزوی توفیق برای همه همکاران داریم و تلاش خود را بیشتر می‌کنیم تا ان شاءالله بتوانیم یک روز مدال المپیک در رشته خودمان را به دست بیاوریم که کار بسیار بسیار مشکلی است ودر طی ۸۰ سال گذشته در ورزش‌های توپی و راکتی، مدال نداشتیم که این بیانگر سختی این کار است. در برخی از رشته‌ها هر سال و هر دوره هست، اما این ۸۰ سال نشان می‌دهد که اگر در ادوار مختلف مدیریتی وزرای مختلف و روسای سازمان تربیت بدنی این اتفاق نیفتاده به دلیل سختی کار است. 

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا: در خصوص افزایش اسپانسر‌ها و کمک‌هایی که می‌شود چه نظری دارید؟

 صد درصد؛ اخیراً جلسه‌ای با آقای منظور داشتیم. ۱۴ نفر از روسای فدراسیون هم حضور داشتند. با آقای منظور ساده و بی پرده و بی ریا گفتم اگر در این جلسه از خانواده ورزش حمایت کنید، پشت شما هستند و همه جوره قدردان و قدرشناس هستند، اما اگر حمایت نکنید، جلسه‌ای بوده که ممکن است بعد‌ها حاشیه‌ای برای شما داشته باشد. عمده فعالیت‌های ما در بخش بین‌الملل است که لازم است بین الملل بودجه‌های ارزی برای ما ببیند. از روسای فدراسیون‌ها در اجلاس‌ها سوال می‌پرسیم متوجه می‌شویم که بودجه ارزی ثابت شده دارند که به برنامه ریزی کمک می‌کند. یک زمانی ما برنامه ریزی ۴ ساله می‌کردیم و ۱۲ سال توفیق داشتیم خدمت مهندس شهنازی کارآموزی می‌کردیم. در آن زمان ثبات بیشتر بود و می‌توانستیم برنامه ریزی بلندمدت و میان مدت انجام بدهیم. ۹ سال قهرمانانی و مربیانی از کره شمالی داشتیم که به ارتقاء رتبه کشور کمک کردند، اما الان برنامه ریزی بلندمدت سخت شده است، چون یک رکن اصلی تأمین منابع است. 

آنا: مسئله دیگر این است که یک سری رشته‌ها داریم که شاید با توجه به اینکه بودجه‌های بیشتری از فدراسیون تنیس روی میز می‌گیرند، موفقیت‌های در سطح پایین‌تری دارند. این درصد مورد اعتراض فدراسیون نبوده است که چرا چنین شرایطی است؟

از لحاظ مرام و معرفتی این سبک مطلب را بیان نمی‌کنیم و صرفا روی این مسئله که بودجه ما کم است، صحبت می‌کنیم. شرایط فدراسیون‌های جهانی با هم متفاوت است. عمده برخی فعالیت‌های فدراسیون جهانی در حضور بیشتر در مسابقات است. این مطلب بیانگر نیاز بودجه ارزی است که مکررا مطرح می‌کنیم و افتخارات واقعا بی نظیر و تاریخی در این شرایط در بخش‌های مختلف به دست آمده است. در اجلاس جهانی، فدراسیون جهانی در ارزیابی سال گذشته، گفت که فقط به فدراسیون اول کاپ می‌دهند و اعلام می‌کنند، اما ایران در این ارزیابی‌ها به این دلایل فدراسیون دوم برتر دنیا در بین ۲۲۷ کشور شده است و امیدوارم سال آینده فدراسیون اول دنیا شویم.

آنا: موفقیت زیادی که تنیس روی میز داشت به دلیل لژیونر‌ها بود. در بخش مردان و بانوان لژیونر داریم.

 در عرایضم تشکر ویژه از فدراسیون کردم، اما تشکر ویژه از مدیر بین‌الملل خانم تبریزی فر دارم که انصافا در این موفقیت بسیار سهیم هستند. سنگ تمام می‌گذارند و دلسوزانه کار می‌کنند و دغدغه رشد و پیشرفت قهرمانان را دارند. داوران مدیون زحمات و حمایت‌های ایشان هستند و خود بنده به عنوان سر مجموعه در این موضوع با دید بازتر بچه‌ها را حمایت می‌کنم. چون می‌دانیم هرچقدر حضور در مجامع بین‌المللی داشته باشیم، چه میادین ورزشی و چه میادین کسب کرسی‌های بین‌المللی. اخیرا یک کرسی اصلی در کنفدراسیون آسیا توسط خانم لیموچی با حمایت‌های فدراسیون به دست آوردیم. مطمئنا لیموچی با تجربه و اشرافی که در حوزه ورزش پاراتنیس روی میز دارند، آنجا کار را دست می‌گیرند.

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا: به پاراتنیس روی میز اشاره کردید. همکاری مستقیم با کمیته ملی پاراالمپیک دارید؟

 بله؛ ان‌شاءالله موافقت کنند که همکاری قطع شود، چون بهتر است برای ورزش پاراتنیس روی میز مثل تیر و کمان بپذیرند. چون هم ما و هم ورزشکاران از این روند ناراضی هستند. هم از نظر مدیریتی و بین‌الملل در خدمت هستیم، اما مجامع بین‌الملل کار ندارند کار داخلی آنها در کدام سالن و توسط کدام مدیر و مربی انجام می‌شود. اینکه زیرمجموعه فدراسیون جانبازان بروند به نفع همه است، اما تا زمانی که نپذیرند، کار‌ها را انجام می‌دهیم.

آنا: نارضایتی دقیقا از چه بابتی است؟ 

بخش عمده به این بر می‌گردد که تجاربی از سال ۱۳۵۹ دوستان ما در بخش پارا، جانبازان، معلولین دارند و در استان‌ها هم زیرساخت‌هایی متناسب با شرایط پارا دیده و شناخته شده است. این‌ها به یک باره تصمیم گرفتند زیرمجموعه ما باشند بدون اینکه زیرساخت‌ها را در اختیار قرار دهند. این محدودیت‌ها که بسیار مهم است باعث نارضایتی شده است. بچه‌های فنی ما خوب هستند، اما زیرساخت‌ها مشکل دارد. در رشته تنیس روی میز ویلچری زیاد داریم و بچه‌های ویلچری نیاز به زیرساخت ویلچری دارند و به همین دلیل در برخی از رشته‌ها فقط کلاس‌های ایستاده و قطع عضو را داریم که از نظر خوابگاه، سالن، استحمام، دستشویی و تردد مثل غیرپارا هستند، اما ویلچری‌ها مشکل دارند و باید در استان‌ها از امکانات هیئت‌های جانبازان استفاده کنند و در تهران هم مجموعه خوبی زحمت کشیده شده و در خیابان ورکش متعلق به این عزیزان است که ان‌شاءالله تنیس روی میز بتواند از نظر اجرایی، مدیریت و بین الملل در خدمت باشد.

آنا: از میزان بودجه‌ای که به شما تعلق می‌گیرد، چند درصد از نیاز‌های فدراسیون را برطرف می‌کنید؟

 تقریبا ۲۰ درصد و اخیراً در مصاحبه‌ای گفتم با کمک خیرین، اسپانسر و این‌ها حدود ۵۲ اعزام بین‌المللی داشتیم.

آنا: رکورد زده بودید؟

 در سال ۱۴۰۱ بعد از فوتبال و والیبال، سوم بودیم و در سال ۱۴۰۰ بعد از فوتبال و بسکتبال سوم شدیم. ۵۲ اعزام رتبه دوم بود، چون قضیه فوتبال متفاوت است. اما تقریبا ۸۰ درصد را از طریق اسپانسر و خیر و منابع غیر دولتی و والدین و جلب اعتماد این افراد و مشارکت این افراد به دست می‌آید. همه دست به دست هم دادیم و با یک کار تیمی و گروهی، فدراسیون را ارتقاء می‌دهیم.

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا:فوتبال گلایه بسیاری از رشته‌هاست و اکثر رشته‌ها از حمایتی که از فوتبال می‌شوند، ناراضی هستند. نمی‌گویند که به فوتبال رسیدگی نشود، اما اگر هم راستا و هم رده با فوتبال رسیدگی نمی‌شود در حد تناسب رسیدگی شود. در این زمینه خودتان چه نظری دارید؟

کاملا هم نظر هستم و مشخص است افراد مختلف را با دیدگاه‌های هم سو و هم جهت و البته متنوع نظرات خود را داده اند. چند بار به عدم توفیق در مسابقات اسیایی اشاره کردید. جایگاه قاره آسیا در فوتبال دنیا کجاست؟ از اروپا بالاتر است؟ از آمریکا بالاتر است؟ از آفریقا هم بالاتر است. زمانی شما در رشته‌ای می‌روید و افتخاری کسب می‌کنید در قاره که قاره قهرمان المپیک جهان را دارد. رشته‌های مختلف هستند، اما عدم موفقیت در ضعیف‌ترین قاره. بعضی از کشور‌ها قهرمان جام جهانی در ادوار مختلف شدند و چند بار نایب قهرمان جام جهانی شدند و برنز جام جهانی گرفتند و رنکینگ آنها جزو ۵ تیم اول دنیا است. حمایت به حق است. چون فرد در محبوب‌ترین ورزش دنیا می‌رود و قهرمان جهان می‌شود. باید در مقایسه با رشته‌هایی که طرفدار کم دارد به آن توجه شود. اما زمانی شما افتخاری ندارید و بهترین افتخار این است که جزو ۳۲ تیم هستیم (اشاره به نوجوانی در سال ۱۹۷۸ آرژانتین ۱۶ تیم بود و از آسیا یک تیم می‌رفت). از دنیا ۴۸ کشور به جلام جهانی بعدی می‌روند، ۸ تیم هم از قاره آسیا می‌روند. ضعیف‌ترین قاره؟! یک زمانی در پینگ‌پنگ جهان دهم می‌شود، نگاه می‌کنید می‌بینید ۶ تیم برتر جهان از آسیا هستند. پس خیلی تفاوت بین تنیس روی میز و فوتبال وجود دارد.

آنا: در المپیک هم فوتبال یک مدال بیشتر ندارد؟

 رنکینگ مدالی المپیک را ببینید. چند کشور مثل آرژانتین و برزیل در رنکینگ جهانی هستند. هیچی. رنکینگ برای آمریکا و چین و ژاپن، روسیه و استرالیا است و این ۵ کشور در بازی‌های المپیک مدال درو می‌کنند. ما هم اگر نمی‌توانیم سهمیه المپیک بگیریم و در ضعیف‌ترین قاره مقامی کسب کنیم، روی رشته‌های پرمدال و محبوب و پایه کار کنیم. امیدواریم با توجه به درایت آقای هاشمی و تجربه‌های فراوان ایشان، اتفاقات خوبی رقم بخورد. 

آنا: به عنوان سومین دوره ریاست در فدراسیون، چقدر در سطح جامعه مردم، شما را می‌شناسند؟

 این سوالی است که پسرم گاهی از من می‌پرسد. گاهی اوقات در بعضی جا‌ها (در سال‌های اخیر، چون توفیقاتی به دست آمده و همکاری شما باعث شده که ما دیده شویم) می‌شناسند. مهم عملکرد ما و تیم ما و کادر ماست که انصافا قهرمانان ما مثل برادران عالمیان و بنیامین را می‌شناسند. بنیامین فرجی را همکاران شما در یک مصاحبه پنهان کردن دلار برجسته کردند که بسیار پربازدید بود. فکر نمی‌کردم مردم تا این اندازه درک تخصصی داشته باشند البته برخی دارند. یک بار از فدراسیون با لباس ورزشی می‌آمدم. در یک مغازه رفتم تا خرید کنم. مغازه دار گفت ورزشکاری؟ گفتم بله. گفت چه ورزشی؟ گفتم تنیس روی میز. گفت مدال هم داری؟ در آن زمان نوشاد برنز جاکارتا را گرفته بود که خیلی سر و صدا کرده بود. بعد از چین، بعد از یک و دو دنیا، چینی، نفر سوم برنز جهانی دارد و نوشاد هم کنار قهرمان کره روی سکوی مشترک سوم بود. گفتم برنز قهرمانی جاکارتا. گفت برنز به چه درد می‌خورد فقط طلا؟ مردم حق دارند و از ورزشکاران و قهرمانان طلا می‌خواهند اما باز هم مردم متوجه شدند چقدر تنیس روی میز پیشرفت کرده است که ژاپن را سه – صفر برده است. اسپانسر‌ها آغوش خود را برای ما باز کرده و استقبال می‌کنند و الان هم کمک‌های خوبی می‌شود. اگر این کمک‌ها نباشد ما نمی‌توانیم پررنگ در مجامع و رویداد‌های بین المللی حضور داشته باشیم.

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا: چند فرزند دارید؟

 یک پسر دارم.

آنا: عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک هم هستید. المپیک پاریس را پیش رو داریم و برای سهمیه تیمی تلاش شد و قسمت نشد در سهمیه انفرادی چقدر شانس داریم و چند نماینده داریم.

ان شاءالله بتوانیم یک سهمیه آقا و یک سهمیه خانم بگیریم، اما شانس دو نفر سهمیه آقا هم داریم. هر چند در دوره قبل نتوانستیم سهمیه بانوان را بگیریم. ۷ دوره سهمیه آقایان را به جز دوره اول گرفتیم، اما شش دوره دیگر سهمیه گرفتیم. این نشان می‌دهد بیشترین شانس را در آسیای میانه در بخش مردان برای کسب سهمیه داریم. یک نفر هم نوشاد است که از طریق رنکینگ بگیرد. اگر یک سهمیه را از طریق رنکینگ بگیرد، باید مدیریت کنیم سهمیه آسیای میانه را یکی دیگر از بازیکنان مثل نیما و امیرحسین بگیرد.  در بخش بانوان هم لندن و ریو گرفته بودیم، اما توکیو نتوانستیم. دختران هم خوشبختانه آماده اند. در جهانی عالی بازی کردند و رنکینگ شان ارتقاء پیدا کرد. الان در لیگ داخلی با کیفیت هستند. لیگ ترکیه خیلی خوب است و به اعتماد به نفس و آمادگی فنی آنها بسیار کمک می‌کند. ان‌شاءالله این بار هم بتوانند برای سومین بار بگیرند.

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا: قرار بوده در تبریز فردی میز‌های پینگ پنگی به فدراسیون بدهد که در ایران ساخته شده و میز‌های نوینی است و در سطح جهان برای اولین ساخته می‌شود. 

 میز‌ها را در تبریز تحت نام نوشاد تولید می‌کنیم و این برند را ۱۰ ساله به ثبت رسانده ایم. قرار است با هماهنگی که با آقای وظیفه خواه که میز‌ها را تولید می‌کند و ما تأیید کردیم، تمام انتخابی تیم ملی، قهرمانی کشور، باشگاهی، مسابقات ملی روی میز نوشاد اجرا شود، اما خبری دادند که با تغییراتی در سیستم رنگ آمیزی که حضورا از نزدیک گزارش را ارائه کردند که اگر رنگ‌ها روی میز پاشیده شود، به نظر می‌تواند تأیید نهایی فدراسیون را بگیرد. چون کیفیت میز‌ها خوب است و تجارب خوبی هم در این زمینه دارند. همین موضوع رنگ جدید مطرح است. البته پیشنهاد دادیم در پایه‌های میز هم تغییرات جدید و مثبت و فنی پیشرفته داده شود که علاوه بر کیفیت فنی در سطح میز مهم است، از نظر شکیل بودن و زیبایی هم کاری کنندکه ان شاءالله تأیید فدراسیون جهانی را در سال ۲۰۲۴ بگیریم. مذاکراتی را با مسئولین امر در سطح بین الملل انجام دادم که ان شاءالله محقق شود.

آنا: تعطیلات عید نوروز مشغول کار هستید یا استراحت می‌کنید؟

 قرار نیست استراحت بدهم. مشغول کار هستیم. چون قرار است هم فعالیت بین‌المللی داشته باشیم. قرار بر این بود که درسال تحویل مثل دوره قبل انتخابی المپیک توکیو، در ازبکستان باشیم؛ که مسابقات جابه‌جا شد و به اردیبهشت موکول شد. اما در عین حال که در تهران در کنار خانواده هستم، قرار نیست مسافرت یا جایی برویم، چون می‌دانم فعالیت بین المللی داریم و آن طرف هم تعطیل نیست و اگر از فرصت استفاده کنیم، (در فروردین مهمان داریم) خانه ما کنار فدراسیون باشگاه انقلاب است و مرتبا سرکشی می‌کنیم و در محل کار حضور داریم. ان‌شاءالله خدا قبول کند و باعث خوشحالی و خوشنودی خانواده شریف تنیس روی میز شود و پیشرفت‌های جدید و تاریخ ساز جدیدی مثل سال گذشته (برنز نوجوانان در آسیا با غلبه بر کره جنوبی کاندیدای بهترین مقام ورزشی سال ۱۴۰۱ بود که برای اولین بار در رشته ما اتفاق افتاد) داشته باشیم. ما رتبه سوم را کسب کردیم، اما از جهت اینکه پرجمعیت بودند رأی آنها بیشتر شد و ما سوم شد و امیدواریم با همت و تلاش این اتفاقات دوباره رقم بخورد و از حمایت والدین مادی و معنوی تشکر می‌کنم. 

آنا: خانواده از اینکه کم در کنارشان هستید، گلایه نمی‌کنند؟

 گلایه می‌کنند، اما در نهایت همراه هستند و کمک می‌کنند. دوست دارند که کنارشان باشم، اما وقتی توضیح می‌دهیم که این کار برای نوجوانان و جوانان کشور و مملکت است. ما خاک پای شهدا نمی‌شویم و این تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

آنا: خود شما چقدر ورزش می‌کنید و چقدر فرصت می‌کنید که ورزش کنید.

در یک سال گذشته اواسط ماه مبارک نتوانستم و قطع کردم. خودم و دوستانم که پینگ پنگ بازی می‌کنند قصد داریم فعالیت‌های هوازی را شروع کنیم. وزن را خوب نگه داشته بودم و ۷۴ کیلو بودم، اما الان به مرز ۸۰ رسیدم. یک مقدار کبد چرب شده بود و ۸۵ کیلو بودم و دکتر گفت که علاج آن هوازی است. به کسانی که کبد چرب دارند می‌گویم که تمرینات هوازی بیشترین تأثیر را در بهبود کبد و رفع چربی دارد. ان شاءالله مجدد شروع می‌کنیم.

عیدانه/// علی قارداشی: قهرمانان المپیک به خاطر استقلال و پرسپولیس شام نخورده رفتند/  ۲۰ درصد هزینه‌های تنیس روی میز را با بودجه می‌دهیم+فیلم و تصاویر

آنا: ورزش فوتبال که بخش اعظم بودجه کشور را در اختیار دارد، را تماشا می‌کنید؟

 خیلی کم؛ صادقانه با اتفاقاتی که افتاده، گاردی که روسای فدراسیون‌ها در کشور گرفتند، به دلیل کم دقتی است. باید قهرمانان و مدال آوران رشته‌هایی مثل کشتی و وزنه برداری و تکواندو، ووشو و یا جودو که آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو که برای کشور مدال زیادی آوردند. در ۲۰۱۲ لندن در آکادمی المپیک افرادی به جز کسانی که کسب سهمیه کرده بودند، جمع بودند و خانواده‌ها و مدال آوران دوره‌های قبل المپیک حضور داشتند که شکایت بیشتری نسبت به ما که مدال قهرمانی المپیک (کشتی گیران، وزنه برداران و تکواندوکاران) را نداریم، دارند. به آقای حدادی هم خدا قوت می‌گوییم که مدال بسیار باارزشی برای ما در دنیا کسب کردند. آک مجری بی‌تجربه بالای سن رفت و در حضور نخبگان ورزش جهان گفت چه کسانی استقلالی هستند. یک عده دست بلند کردند و هورا کشیدند. دوباره پرسید چه کسانی پرسپولیسی هستند. یک عده دست بلند کردند. یک عده از قهرمانان ما  شام نخورده مجلس را ترک کردند و رفتند.

آنا: دلیل ترک مراسم توجه به استقلال و پرسپولیس بود؟

چون قهرمان المپیک ما خیلی زحمت می‌کشد. آنها شب و روز را در اردو به هم می‌دوزند و انتظار توجه دارند. هر ۴ سال چند نفر در المپیک برای ما طلا می‌گیرند؟ چند نفر نقره و برنز می‌گیرند؟ این ۸۰ سال را جمع بزنید و به سال تقسیم کنیم. تعدادشان کم است، انتظار دارند و این انتظار به حق است. هر کسی در جایگاه خودش؛ هر چقدر که برای کشور جایگاه دارید و برای مملکت خاصیت دارید و افتخار کسب می‌کنید، به همان نسبت باید مورد توجه قرار بگیرید نه اینکه ببینید عوام چه چیزی دوست دارند. ما هم باید یک مقدار نظرات و تصمیمات کارشناسی بگیریم. ان‌شاءالله در این دوره با اشراف کامل آقای هاشمی به حیطه و زیرمجموعه ارتباطات خوبی رقم بخورد. انتظاری هم که از مقام عالی وزارت و معاونین و شورا و عزیزانی که جوایز قهرمانان را تعیین می‌کنند، دارم این است که بعضی از رشته‌ها که مدال طلا و برنز با طلا و برنز المپیک برابری می‌کند، متفاوت ببینند. این حداقل انتظار کارشناسی است. البته امیدوار هستم، چون آقای هاشمی گفتند که اینها را بررسی می‌کنند و بچه‌های ما بعد از اینکه برنز‌های جوانان، نوجوانان و بزرگسالان را کسب کردند، صراحتا گفتند آیا برنز ما با برنز فلان رشته یکی است؟ شاید از نظر مردمِ کشور اندونزی محبوب‌ترین و افتخارآورترین قهرمانان بچه‌هایی هستند که در رشته پنجاب سیلاب هستند. باید ببینید رشته‌های سخت و محبوب دنیا کدام است؟ مثلا فوتبال با اختلاف محبوب‌ترین ورزش دنیاست. سخت است که در آن رشته قهرمان جام جهانی یا المپیک باشید. با این سختی‌ها قبول داریم و فدراسیون ما در ادوار مختلف (در زمان آقای تاج و قبل از آن) نتوانستند سهمیه کسب کنند. این اتفاق نیفتاده و نشان از این است که این کار سخت است و ما در این رشته قوی‌تر از رقبا نیستیم.

آنا: ظاهرا از تعداد نیروهای فدراسیون کم کردید. مثلا الان دیگر خودتان راننده ندارید. 

راننده را از ۸ سال پیش در اختیار فدراسیون گذاشتم. زمانی که آمدم ۳۲ نیرو داشتم و الان ۱۶ نیرو دارم. مدیریت بهینه منابع همین است. با این همه حجم منابع و افتخارات تاریخی، پرسنل را نصف کردیم. بچه‌ها کمبود‌ها را با تلاش جبران می‌کنند و من هم می‌خواهم در این صرفه جویی نقش داشته باشم.

آنا: برنامه شما برای سال ۱۴۰۳ چیست؟

بخشی از برنامه‌های ما به احتمال زیاد مسابقات جام باشگاه‌های آسیا است، اما صد درصد نیست. به احتمال زیاد سهمیه می‌گیریم، اما صد درصد نیست. به احتمال زیاد سه سهمیه می‌گیریم ولی شاید یکی بگیریم و شاید هم اصلا نگیریم. یک مقدار با کادرفنی پیش‌بینی کردیم، اما استرس دارم که منابع تأمین نشود. نمی‌دانم تحریم‌های ناجوانمردانه تا کجا فشار ارزی می‌آورد. مثلا هر شب بابت پول هتل ۳۲۰ دلار پرداخت می‌کنید، اما آیا ۳۲۰ دلار ۶۰ تومانی یا ۲۰ تومانی یا ۱۲۰ تومانی است؟ باید دقت و تلاش زیادی کنیم که برنامه‌ها با حداقل جابجایی و تعدیل انجام شود.

 

نویسنده تحریریه مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با رویکردی منحصر به فرد. با توانایی تحلیلی قوی و طرح سوالات کلیدی، شما را در قلب اتفاقات جهانی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده، به شما اخبار جهانی را منتقل می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا