فرهنگ و هنر

رونمایی از قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا در کاخ گلستان

یکی از قدیمی‌ترین پرده‌های درویشی دوران قاجار در کاخ گلستان در اولین روز محرم رونمایی شد.

به گزارش مجله خانواده، مسئولان کاخ گلستان و مرمتگران پژوهشگاه میراث فرهنگی، این تابلو یکی از قدیمی ترین نقاشی های عاشورایی است و داستان کربلا را روایت می کند. ابعاد این تابلو 148*415 سانتی متر می باشد.

مرمت این اثر در اسفند 1397 آغاز شد و پس از گذراندن دوره پاتولوژی با همکاری مؤسسه حفاظت و مرمت در تیرماه 1400 به پایان رسید.

مرمتگر در حین مرمت به کتیبه ای در مورد تاریخ خلق این اثر برخورد کرد. تاریخ جدیدی برای عصر این نگاره تعیین شد: «حجت حسن چاوش در سال 1231 هجری قمری». در بالای تابلو کتیبه دیگری با مضمون «حداقل مدی شعبانعلی» مشاهده می شود.

تابلوی قهوه خانه عاشورا ابتدا در کاخ گلستان اول محرم به نمایش گذاشته شد و سپس برای نمایش عمومی به موزه مردم شناسی این مجموعه جهانی منتقل شد.

علاوه بر رونمایی از پرده عاشورای قاجار، کاخ گلستان همزمان با پانزدهم محرم، روز اسرا و مفقودین، در عمارت چادرخان نمایشگاهی از آثار محرم برگزار می کند. از دیگر برنامه های کاخ گلستان در ایام محرم می توان به برگزاری مراسم ویژه تاجیه های طفلان مسلمان، تعزیه خوانی و تاجین اشاره کرد.

عفرین امامی مدیر مجموعه‌های میراث جهانی کاخ گلستان گفت: وجود غرفه های فراوان در کاخ سلطنتی و مجاورت آن با مسجد ارگ یکی از مهمترین مراکز برگزاری مراسم مذهبی نیز اهمیت این مراسم را دو چندان می کند.

به گفته وی، این مجموعه جهانی با حمایت دولت قاجاریه شامل پرده های نقاشی مذهبی استادانه دوره قاجار، ظروف و تجهیزات تازی، تصاویر و عکس های مذهبی و منبرهای استادانه کاتام است و آثار بسیار ارزشمندی وجود دارد. نمایش داده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا