فرهنگ و هنر

روایت تلفیق هنر با اخلاق‌ و معنویت در مستند «میرزا آقا»

مجله خانواده/اصفهان تعریف جامعی از زندگی میرزا آقا امامی، نگارگر اصفهانی، همراه با تلفیق هنر با اخلاق‌ و معنویت، در فیلم مستندی به نام «میرزا آقا» ارائه شده است که در هفتۀ فرهنگی اصفهان اکران می‌شود.

حجت‌الله معراج، کارگردان فیلم مستند «میرزا آقا» در این‌باره به مجله خانواده گفت: من شناخت مختصری از میرزا آقا امامی داشتم و وقتی به دفتر آقای سید محسن طباطبایی‌پور (تهیه‌کنندهٔ مستند) مراجعه کردم و ساختن مستند برای میرزا آقا امامی را پیشنهاد دادم، کتابی در مورد میرزا آقا امامی به من معرفی کردند و پس از مطالعۀ کتاب، برای ساخت این مستند اقدام کردم.

او ضمن معرفی شخصیت سوژۀ مستند «میرزا آقا»، تصریح کرد: حاج‌میرزا آقا امامی، یک روحانی معمم، از خاندان امامیِ اصفهان و از سادات بودند. خانوادهٔ ایشان یعنی پدر و پدربزرگشان اهل هنر بوده و گل و مرغ می‌کشیدند اما میرزا آقا مهارت بهتری نسبت به گذشتگانِ خود داشتند و کارگاه هنری تأسیس کردند. به مرور کارگاه ایشان خیلی رشد کرده و به سطح بازارهای بین‌المللی رسید و مشتری‌های خارجی داشت. به جهت اینکه ایشان معمم بودند، کارگاه ایشان فضای معنوی داشته و مراسم روضه‌خوانی در آن برگزار می‌شد؛ ضمن اینکه خودِ ایشان نیز از این لحاظ انسان بسیار مقیدی بودند.

کارگردان مستند «میرزا آقا» با اشاره به ارتباط استاد و شاگردی بین میرزا آقا امامی و استاد فرشچیان، افزود: پدر استاد فرشچیان با میرزا آقا امامی دوستی داشت و به همین جهت استاد فرشچیان نزد میرزا آقا امامی تلمذ کرده است. تأثیر هنری و معنوی حاج‌میرزا آقا امامی بر استاد فرشچیان از این چهرۀ برجستۀ هنری، استاد ساخته و این تأثیر در آثارشان نیز هویدا است.

معراج دربارۀ لوکیشن‌های فیلم‌برداریِ این مستند، افزود: ما نیاز داشتیم که با کسانی مصاحبه کنیم که میرزا آقا امامی را می‌شناسند، بنابراین لوکیشن‌هایی که داخل مستند دیده می‌شود مربوط منزل و محل‌ کار راویان است.

کارگردان مستند «میرزا آقا» ادامه داد: با آقای امامی فرد که یک مجموعه‌دار هستند در محل کار وی و با استاد مهدی نیز در منزلشان مصاحبه‌ داشتیم. همچنین با آقای مهدی وفامهر که کتابی در مورد حاج‌میرزا آقا امامی نوشته بودند، مصاحبه گرفتیم و یکی از محورهای اصلی مستند هم خانم زینت‌السادات امامی، دختر میرزا هستند که ایشان نیز مشغول به کار هنری در عرصۀ هنر سوخت هستند.

معراج دربارۀ عوامل تولید مستند «میرزا آقا» نیز چنین توضیح داد: تهیه کنندۀ این مستند، سید محسن طباطبایی و صدابردار، محمد کریمی بودند. حسین امیرجعفری، فیلمبرداری کردند. من نیز نویسنده و کارگردان بودم و کار موسیقی و تدوین را نیز انجام دادم. عزت‌الله پرواز نیز مشاور کار بودند.

او با اشاره به اینکه نسخه نهایی مستند «میرزا آقا» در حدود ۵۲ دقیقه اکران می‌شود، افزود: این مستند در حدود ۸ ماه با وقفه‌هایی که در آن ایجاد شد به پایان رسید. حدود ۳ ماه به طور متمرکز برای تولیدِ آن کار کردیم و سپس با فرآیند تدوین، استخراج و اصلاح نسخه‌های مختلف، کمی طولانی‌تر شد.

کارگردان مستند «میرزا آقا»، با اشاره به اینکه این مستند، تعریف جامعی از زندگی میرزا آقا امامی ارائه کرده و به طور کلی تمام دوره‌های زندگی ایشان را پوشش داده‌ است، اضافه کرد: البته مستند نقطۀ اوج هم دارد. رفتار اخلاقی حاج‌میرزا آقا امامی در یک معامله با انگلیسی‌ها در ابتدای جنگ جهانی، در این مستند برجسته شده است. به جرأت می‌توان گفت که شخصیت اخلاقی میرزا آقا امامی، بسیار والاتر از شخصیت هنری ایشان نیز هست.

معراج در پایان خاطرنشان کرد: مستند «میرزا آقا» در روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه، در پردیس سینمایی ساحل با حضور هنرمندان اکران خواهد شد. 

روایت تلفیق هنر با اخلاق‌ و معنویت در مستند «میرزا آقا»

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

با استفاده از طنز و مرورگرهای زبانی، داستان‌هایی را می‌سازم که عقل و همچنین قلب شما را به لرزه درمی‌آورد.
دکمه بازگشت به بالا