مجله خانواده/خراسان رضوی یک کارگردان سینما گفت: این اتفاق ناگواری است که ما راجع به امام رضا(ع) یک سریال به طور مشخص و چند فیلم داریم که لوکیشنها یا اتفاقها در حرم رخ داده و کمتر محتوای معرفتی در سینمای ایران داریم.
مازیار میری ۶ خرداد ماه، در حاشیه اکران فیلم «به آهستگی» در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس آنلاین کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که بهروز شعیبی خبر داد قرار است این اتفاق در مشهد رخ دهد و فیلمهای مربوط به امام رضا(ع) اکران شود، بسیار خوشحال شدم؛ این موضوع بهانهای شد که به مشهد بیایم.
وی افزود: بعد از اعلام فیلمها متعجب شدم که ما در این سالها این تعداد فیلم در خصوص امام رضا(ع) ساختیم. بسیار غریب و دردناک است که یکی از جاذبههای دینی و معرفتی خود را به این اندازه نگاه کردیم و به اندازه ۱۰ شب فیلم تصویری و داستانی نداریم.
میری ادامه داد: این غمانگیز است که سینمای قبل از انقلاب به هر بهانهای لوکیشنی از حرم را استفاده میکرد، اما من که در این سالها در شورای پروانه ساخت ارشاد بودم، آماری نداشتم که این اندازه کم توجه کردیم. ما در دورههایی نگاه جناحی و حزبی کردیم که خطرناک است. نباید در خصوص امام رضا(ع) این اتفاق بیفتد.
این کارگردان سینما بیان کرد: بهروز شعیبی به من گفت که اکنون کار کردن در حرم آسانتر شده است. زمان ما کار کردن در حرم به شدت سخت بود و باب گفتوگو اتفاق نمیافتاد. ما در سالهایی فیلم ساختیم که کار کردن سخت بود، دوربین ویدئو وجود نداشت و ما «به آهستگی» را با نگاتیو فیلمبرداری کردیم که بزرگ و سخت بود. باید مخفیانه فیلمبرداری میکردیم. این اتفاق ناگواری است که ما راجع به امام رضا(ع) یک سریال به طور مشخص و چند فیلم داریم که لوکیشنها یا اتفاقها در حرم رخ داده و کمتر محتوی معرفتی را در سینمای ایران داریم.
وی با بیان اینکه باید مدیران فرهنگی ما علاقهمند باشند مباحث معرفتی و دینی در حرم اتفاق بیفتد، عنوان کرد: برخی افراد علاقهای ندارند، نه سفارشی میدهند و نه گفتوگو میکنند. در این سالها تنها فیلم بهروز شعیبی ساخته و حمایت شده است. باید شرایطی ایجاد شود که فیلمسازان بتوانند فکر کنند چگونه فیلم بسازند.
میری خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان استان خراسان رضوی، بنیاد امام رضا(ع) و افرادی که به کشور و فرهنگ کشور علاقهمند هستند کاری کنند تا شرایط سیاستزده وجود نداشته باشد. امام رضا(ع) نعمت بزرگی برای این کشور است که میتواند افراد را با هم آشتی دهد و معنویت را به کشور بتاباند. هرچه در خصوص امام رضا(ع) و در این مکان فیلم بسازیم کم است. برای این موضوعات فیلم ساخته نمیشود زیرا بیان میکنند که فروش ندارد. رقابتی وجود دارد که به رقم خاصی برسند، تمام فیلمنامهها نیز یک شکل است و گاهی اوقات خجالت میکشم آنها را بخوانم.
این کارگردان سینما گفت: وضعیت آثار سینمایی نگرانکننده است. آنچه روی پرده میرود سینمای پرافتخار ایران نیست. فیلمهایی که فروشهای ۱۰۰ میلیاردی دارند، منعی برای ساخت آنها نیست اما معرف سینمای ایران نیستند. این آثار میتواند کنار باشد و مردم گاهی نگاه کنند و بخندند. من نگران هستم که علاقه سیاستگذاران ما بیشتر در خصوص این فیلمها باشد.
وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) و فضای حرم بسیار ایرانی است، تصریح کرد: در این سالها هم ما فیلمسازان و هم مدیران فرهنگی کمکاری کردیم و موانع سخت کار کردن را نیز برنداشتند. البته اکنون شرایط بهتر شده و میتوان راحتتر در حرم کار کرد. امیدوارم مسئولان آستان قدس و بنیاد امام رضا(ع) تولید محتوا را شروع کنند تا فیلمسازان ترغیب شوند که در فیلمهای خود به سمت این بعد معنوی بیایند.
میری در خصوص ساخت فیلم به آهستگی گفت: من گرهی با اینجا دارم که دلم نمیخواهد بازش کنم و باز هم نمیشود. من قبل از ساخت هر فیلمی حتما باید شب قبل به حرم بیایم. تمایل داشتم آرامشی که بعد از حضور در حرم به دست میآورم را در فیلم به آهستگی ایجاد کنم.
این کارگردان سینما در خصوص انتخاب بازیگران بیان کرد: من و آقای شهبازی فکر کردیم که باید بازیگری را انتخاب کنیم که انگیزه و شرایط این فیلم را داشته باشد. محمدرضا فروتن خیلی برای این کار انرژی گذاشت. در زمان انتخاب خانم خوشخلق نیز بازیگران مختلفی را دیدم اما احساسم این بود چشمان ایشان و آرامش صورتشان میتواند کمک کند. آن زمان فکر میکردم انتخاب خوبی است، شاید اگر الان نگاه کنم تصورم این باشد که باید شخص دیگری را انتخاب میکردم.
وی با بیان اینکه امیدوارم مسئولان فرهنگی ما دوباره دلشان برای سینما بسوزد، ابراز عقیده کرد: متاسفانه الان دل مسئولان فرهنگی برای سینما نمیسوزد و دل به دل سینماداران دادند که میگویند داریم ورشکسته میشویم و باید بفروشیم. از آن طرف تلاشی نمیکنند فیلمهای قصهگویی اتفاق بیفتد، تصور میکنند تنها باید پول کسب کرده و آمار خود را پر کنند که بعد بگویند فروش ۲۰۰ میلیاردی در دوره مدیریت و وزارت من اتفاق افتاد.
میری مدعی شد: فیلمهایی که اکنون وجود دارد کمدی نیست، مبتذل است. اکنون برای مبتذلسازی رقابت وجود دارد. این فضا موجب میشود فیلم داستانگوی ساده ساخته نشود. من نمیدانم باید راجع به چه موضوعی فیلم بسازم که سینمادار فیلم من را اکران کند. گویا همه دلشان میخواهد مردم را با فیلمهای مبتذل سرگرم کنند که در ۱۵، ۲۰ روز کار میشود. در عرض ۲۰ روز فیلمنامه نوشته شده، فیلمبرداری و مونتاژ انجام میشود و برای پروانه نمایش ارائه میدهند تا فیلم بعدی را بسازند. نام این سینما و فرهنگ نیست.
فیلم سینمایی به آهستگی به کارگردانی مازیار میری در سال ۱۳۸۵ تولید شده است. جهانگیر کوثری تهیهکننده و پرویز شهبازی نویسنده این اثر هستند. محمدرضا فروتن، نیلوفر خوشخلق و حسن پورشیرازی در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
انتهای پیام