الگوریتم فرد یا آپدیت فرد یکی از تغییرات مهم در هسته مرکزی گوگل است که با انتشار آن بسیاری از روشهای سئوی کلاهسیاه کارایی خود را از دست دادند. با استفاده از این الگوریتم، رباتهای گوگل توانستند بهخوبی لینکهای بیکیفیت، محتوای کوتاه و بیارزش را شناسایی و از نتایج حذف کنند.
برخی از الگوریتم های گوگل شامل: الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم کواتی گوگل، الگوریتم کبوتر می باشد. اولین الگوریتم های مهم و تاثیرگذار الگوریتم پاندا و پنگوئن https://shetabdm.com/articles/difference-panda-penguin/ بودند.
اگر بخواهیم در مورد تاریخچه فرد صحبت کنیم باید بگوییم، در ماه مارس 2017 بود که برخی از سایتها افت شدید رتبه و بازدید را تجربه کردند تا جایی که برخی کارشناسان سئو اعلام کردند وبسایتهای آنها 50 تا 90 درصد از ترافیک خود را ازدستدادهاند. این آمار نشان میداد که سئوکارها باید این الگوریتم را جدی بگیرند و آن را بهخوبی بشناسند تا توسط گوگل جریمه نشوند.
این بود که آنالیز دقیق سایتهای افت کرده توسط متخصصان سئو شروع شد. این آنالیزها اهداف گوگل از انتشار این آپدیت را مشخص کرد.
اگر به دنبال شناخت الگوریتم فرد گوگل و تأثیر آن بر سئوی سایت خود هستید در ادامه این مقاله با شتاب دی ام همراه باشید تا شما را با این آپدیت موتور جستوجوی گوگل، هدف از ارائه و نحوه بهینهکردن سایت باتوجهبه آن، بیشتر آشنا کنیم.
حتما بخوانید: الگوریتم تطبیق عصبی گوگل چیست
الگوریتم فرد گوگل چیست؟
الگوریتم فرد، یکی از آپدیتهای هسته مرکزی گوگل است که برای هدف قراردادن تاکتیکهای کلاهسیاه منتشر شد. تاکتیکهای کلاهسیاه با استفاده از تبلیغات زیاد و بیرویه، درآمد زیادی را برای صاحبان وبسایتها به همراه داشتند.
این سایتها اغلب محتوای ارزشمند و کاربرپسندی منتشر نمیکردند؛ به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت با استفاده از این الگوریتم جدید سایتهای خطاکار را از نتایج حذف کند. تبلیغات بیش از حد، محتوای کمارزش و بکلینکهای بیکیفیت از جمله حساسیتهای اصلی این الگوریتم هستند.
لازم است بدانید که تمام سایتهایی که تحتتأثیر این الگوریتم قرار میگیرند الزاماً سایتهایی با محتوای ضعیف و تبلیغاتی نیستند. بااینوجود اکثر سایتهایی که دچار افت رتبه شدند تبلیغاتی با محتواهای کوتاه و ضعیف بودند.
چرا الگوریتم را فرد نامگذاری کنید؟
فرد نام یکی از شخصیتهای کارتون عصر حجر است که برای این الگوریتم گوگل انتخاب شده است. انتخاب این نام از یک شوخی ساده با گری ایلایس (متخصص توسعه موتور جستوجوی گوگل) شروع شد. در این شوخی، رایان جونز (مدیر سئوی آژانس Razorfish) در توئیتی، گفت که گری هر چیزی که اسم آن را نمیداند فرد صدا میکند، خواه انسان، گل، اشیا یا هر چیز دیگری. ایلایس برای جوابدادن به این شوخی نام آپدیت 7 مارس 2017 را فرد گذاشت.
هدف از آپدیت فرد گوگل چه بود؟
هدف گوگل از ارائه این الگوریتم حذف سایتهایی بود که اولویت خود را کسب درآمد قرار دادند و برای کاربران و نیازهای آنها اهمیت چندانی قائل نیستند. این سایتها اغلب با استفاده از روشهای سئوی کلاهسیاه نتایج بالای سرپ گوگل را به دست میآوردند.
این جایگاه به آنها این قدرت را میداد که برای تبلیغات، هزینه بالاتری دریافت کنند. آنها علاوه بر هزینه بیشتر، صفحات سایت خود را از بنرهای تبلیغاتی پر میکردند؛ درحالیکه محتوای کوتاه و بیفایدهای ارائه میدادند. این موضوع باعث میشد که کاربران برای پیداکردن جواب سؤالات خود صفحات زیادی را جستوجو کنند. با انتشار الگوریتم فرد ، همین سایتها با افتهای شدید رتبه و بازدید روبرو شدند.
آپدیت Fred شامل چه تغییراتی میشود؟
گوگل در هیچیک از آپدیتهای خود تغییرات و نحوه کار الگوریتم ارائه شده را بهروشنی توضیح نمیدهد و سئوکارها تنها میتوانند با استفاده از تغییر نتایج سرپ و عواقب ناشی از آن، برخی ویژگی را شناسایی کنند. الگوریتم فرد هم از این قضیه مستثنی نیست.
قبل از مارس 2017 الگوریتم پنگوئن لینکهای اسپم و الگوریتم مرغ مگسخوار محتوای کلی سایتها را بررسی میکردند؛ اما با معرفی الگوریتم Fred گوگل ، لینکها، تبلیغات و محتوای سایت بادقت بیشتری بررسی میشود تا محتواهای مفیدتر در اختیار کاربران قرار گیرد.
چه وبسایتهایی تحتتأثیر FRED قرار گرفتند و کدام سایتها توسط فرد بیشترین ضربه را خوردند؟
بری شوارتز یکی از متخصصین مطرح حوزه سئوی سایت، در تجزیهوتحلیل 100 وبسایتی که تحتتأثیر الگوریتم فرد قرار گرفتند، به این نتیجه رسید که به سایتهای محتوامحور با تبلیغات بیرویه و زیاد بیشترین ضربه وارد شده است. اگر بخواهیم ویژگی این سایتها را بهصورت جزئیتری بررسی کنیم باید موارد زیر را در نظر بگیریم:
- تمرکز بر تبلیغات زیاد و غیرمتعارف
- نمایش تبلیغات گمراهکننده یا فریبنده
- ترغیب کاربران به کلیک بر پاپآپها
- محتوای کوتاه و بیارزش همراه با لینکها و تبلیغات زیاد
- وبلاگهایی با موضوعات متنوع که تنها هدف آنها گرفتن جایگاه در موضوعات مختلف است
- سایتهایی با مشکلات تجربه کاربری
- سازگاری پایین با موبایل
- بکلینکهای بیکیفیت
چگونه میفهمید سئوی سایت شما تحتتأثیر بهروزرسانی الگوریتم Google Fred قرار گرفته است؟
برای فهمیدن این موضوع باید به سراغ سرچ کنسول خود بروید و نتایج حوالی 7 مارس 2017 را بررسی کنید. اگر وبسایت شما در این مدت، دچار افت شدید رتبه و بازدید شده باشد، الگوریتم Fred گوگل روی سایت شما تأثیر گذاشته است. این افت بهاحتمال زیاد، به دلیل یک یا چند دلیل بالاست.
چه مدت طول میکشد تا تأثیر منفی ناشی از الگوریتم فرد بهبود یابد؟
برای این سؤال پاسخ یکسانی وجود ندارد. برخی از سایتها در مدت یک ماه با انجام تغییرات توصیه شده توسط متخصصان سئو توانستند تا حدی جایگاه قبلی خود را به دست بیاورند.
این سایتها اغلب، قبل از انتشار فرد، شروع به بهبود محتوا، رابط کاربری و بکلینکهای خود کرده بودند و بعد از 7 مارس به این تغییرات سرعت بیشتری دادند. در مقابل، برخی از سایتها نتوانستند دوباره جایگاه قبلی خود را به دستت بیاورند.
گوگل فرد برای سئوکاران به چه معناست؟
تأثیر گوگل فرد بر نتایج سرپ و رتبه سایتها چه متأثر از تبلیغات بیش از حد، محتوای بیارزش یا بکلینکهای بیکیفیت باشد، به نفع کاربران است تا جوابهای بهتری برای سؤالات خود پیدا کنند. این یک نکته مثبت است؛ اما باعث یک ترس دائمی در سئوکارها شده است.
ترس از آسیبدیدن احتمالی سایت در آپدیتهای آینده. این ترس باعث شده تا این متخصصان، محتاطتر عمل کنند و در کنار سئو محور بودن، نفع کاربران را هم در نظر بگیرند.
بهترین تاکتیکهای سئوی بهروزرسانی Google Fred چیست؟
سئوکارها با بررسی سایتهای آسیبدیده، تاکتیکهای مختلفی را برای جلوگیری از تأثیر منفی الگوریتم Google Fred ارائه کردند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کیفیت سایت خود را بالا نگه دارید: این موضوع یک نکته طلایی است تا جایی که برخی از سایتهایی که افت شدید داشتند با رعایت این مورد توانستند بهنوعی خود را بازیابی کنند. به نمودار زیر توجه کنید. بعد از انتشار گوگل فرد، سایت با افت شدید روبرو شده است؛ اما مالک سایت با انتشار محتوای باکیفیت، رفع مشکلات UX و برطرفکردن مشکلات سئوی تکنیکال توانست تقریباً به جایگاه قبلی بازگردد.
سایت خود را بهصورت دورهای آنالیز کنید: با انجام این آنالیز میتوانید راههایی برای بهبود سئوی داخلی و خارجی پیدا کنید. انجام دورهای این کار به شما کمک میکند تا باگها و کمبودهای خود را در اولین زمان شناسایی و برطرف کنید. ممکن است این کار در ابتدا کمی سخت به نظر برسد؛ ولی با سپردن این کار به یک متخصص سئوی حرفهای کار شما راحتتر میشود.
فقط محتواهای باکیفیت منتشر کنید: انتشار محتوا با ترجیحدادن کمیت بر کیفیت یکی از مهمترین اشتباهات تیمهای بازاریابی است که الگوریتم گوگل فرد به آن حساس است. هرچند که هزینه تولید محتوای باکیفیت (محتوای غیرتکراری و کاربردی) بهصورت مداوم بسیار زیاد است؛ اما مزایای زیادی برای وبسایت شما به همراه خواهد داشت.
اگر هزینه انتشار روزانه برای شما زیاد است، محتوای خود را بهصورت هفتگی ارائه کنید و بهخاطر داشته باشید همیشه باکیفیتترین محتوایی که میتوانید را روی سایت قرار دهید.
پروفایل لینکهای خود را بررسی و پاک کنید: پاککردن پروفایل لینکها یکی از کارهایی است که میتواند سایت شما را حتی برای آپدیتهای بعدی هم آماده کند. ابزارهای مختلفی برای ارزیابی پروفایل پیوند سایت وجود دارد. یکی از این ابزارها Moz’s Open Site Explorer است. این ابزار به شما میگوید کدامیک از لینکهای شما از منابع معتبر است و کدامیک اسپم هستند. حذف لینکهای شکسته و بیکیفیت به شما کمک میکند تا از جریمه احتمالی در امان باشید.
استفاده از تبلیغات زیاد ممنوع: پر کردن سایت از تبلیغات ممکن است در کوتاهمدت باعث درآمدزایی شود؛ اما به گوگل این سیگنال را میدهد که شما بیشتر به فکر کسب درآمد هستید و کاربران برای شما اهمیتی ندارند. این موضوع باعث کاهش جذابیت سایت شما هم میشود. از هر قالب تبلیغاتی که دوست دارید استفاده کنید؛ اما بادقت پیش بروید. هر چقدر تبلیغات موجود در سایت شما بیشتر باشد احتمال جریمهشدن شما در آپدیتهای بعدی بیشتر است؛ پس نسبت محتوا به تبلیغات را متعادل نگه دارید.
سخن آخر
گوگل چندین بار در روز الگوریتمهای خود را بهروزرسانی میکند. بیشتر این بهروزرسانیها از دید حرفهایترین سئوکارها هم مخفی میمانند. این موضوع اهمیت الگوریتم فرد یا آپدیتهای بزرگ دیگر را مشخص میکند. به یاد داشته باشید تاکتیکهای سئوی کلاهسیاه که قبلاً مؤثر بودند با وجود این الگوریتم دیگر کارایی لازم را ندارند و ممکن است به سایت شما آسیبهای جدی وارد کنند؛ پس با رعایت نکات گفته شده از افت رتبه و آسیب احتمالی به سایت خود جلوگیری کنید.