عمومیکسب و کار برتر

گریتینگ چیست ؟ کاربرد و انواع آن

گریتینگ از میله یا تسمه های موازی که توسط میله های عمود به یکدیگر متصل می شوند ساخته میشود. میله ها اغلب از طریق جوشکاری متصل می شوند، با این حال، راه های دیگری برای اتصال میله ها به یکدیگر وجود دارد. راه های جایگزین برای این روش پرچ، ساختن مش و فشار هیدرولیکی است. گریتینگ جزء اصلی صنایع بوده که عمدتا در ساخت کفپوش های صنایع و کارخانجات استفاده می شود. آنها با توجه به نیازهای مشتریان تهیه می‌شوند.

انواع گریتینگ

انواع گریتینگ بسته به شکل، نحوه ساخت و کاربردی که دارد به چند دسته تقسیم می‌شود. که میتوان به گریتینگ گالوانیزه، میل جوش، کار سبک، کار سنگین، آلومینیومی، ایمنی، و میل پرس اشاره کرد. میل جوش میل جوش، رایج‌ترین گزینه برای راه پله هاست که به طور گسترده به دلیل استحکام و سهولت در نصب از آنها استفاده می شود. به طور کلی در کلیه کارخانه های صنعتی و ساختمان های تجاری استفاده می شود؛  کاربرد گریتینگ میل جوش در پیاده رو، کارخانه ها، سدهای ایمنی، سیستم تهویه و پوشش های زهکشی است.

گریتینگ کارسنگین گریتینگ کار سنگین معمولا شامل میله های 1/4 “و یا ضخیم تر است که دارای محدوده عمق از 1″ تا 6 ” است. البته بسته به نیاز مشتری تسمه های رابط میتواند عمیق تر باشد. این مقطع معمولا در پارکینگ، راه آهن، کامیون و اتوبوس ترمینال ها، کارخانه های صنعتی، بزرگراه ها، فرودگاه ها، مناطق بتنی بتونی، کوره های ورودی، پنجره های تهویه، سنگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع با فاصله های مختلف در بازار موجود است. گریتینگ کار سبک گریتینگ کار سبک، مجموعه ای  از اتصالات میله های باربری است که در فواصل مختلف به تسمه های رابط متصل می شوند تا یک پنل باربری ایده آل فراهم کند. این صفحه مشبک  برای استفاده در پیاده رو و تحمل بارهای کم وزن مناسب است.

گریتینگ آلومینیومی دارای یک سطح محکم و چندین الگو برای عبور نور و هوا است که وزن پایین، ، هزینه کم و سهولت در نصب از ویژگیهای آن است. در عین حال، ورقه های آلومینیومی مات بوده که دارای استحکام به وزن بالا، خواص غیرمغناطیسی، مقاوم در برابر خوردگی هستند. این گریتینگ دارای ظرافت خاصی است که مصرف کننده را برای استفاده از آن در مکان های عمومی ترغیب میکند. مقاومت در برابر لغزش بالاخص درمورد کفپوش و پیاده رو ضروری است. از این رو گریتینگ آلومینیومی استاندارد که حاوی میله هایی با لبه های مربعی صاف است و به همین دلیل برای این کار مناسب نیست. به منظور افزایش مقاومت در برابر لغزش،  به خصوص برای پیاده روی های شیب دار گزینه های مختلف از جمله گریتینگ دندانه دار مطلوب است.

ایمنی کار با گریتینگ

ایمنی، یک شکل معمول از گریتینگ فلزی است که برای راهرو مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه برای افزایش اصطکاک و کمک به جلوگیری از خطرات لغزش یا سقوط اشیا طراحی شده است. این اصطکاک بایکی از سازه‌های صنعتی که معمولا در صنایع مختلف در کف‌‌‌پوش و به عنوان فیلتر استفاده می‌شود، گریتینگ است. گریتینگ در معنای لغوی مشبک است اما معادل دقیق به عنوان یک محصول صنعتی ندارد و عموما به همین نام شناخته شده است. این شبکه فلزی و غیر فلزی بر اساس اجزا تشکیل‌دهنده که اصلی‌ترین آن‌ها تسمه و میلگرد است، ظاهر، جنس و… به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام بالتبع کاربردهای مختص خود را دارند که در ادامه در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

گریتینگ گالوانیزه

طبق توضیحاتی که داده شد، گریتینگ گالوانیزه شبکه‌ای است که برای افزایش مقاومت به خوردگی، رطوبت، ضربه، خراش و ایجاد زیبایی، به وسیله عنصر روی، پوشش گالوانیزه گرم ایجاد می‌شود. این نوع شبکه فلزی از تسمه در تسمه، تسمه در نیم‌تسمه و تسمه در ساخته می‌شود. البته باید توجه شود که ساخت آن با استفاده از ورق گالوانیزه انجام نمی‌شود چون در مراحل ساخت به علت ایجاد جوش بدتر موجب خوردگی و مشکلات می‌شود، پس با آن را در روی مذاب بعد از ساخت غوطه‌ور می‌کنند.

گریتینگ آلومینیوم

آلومینیوم به علت وجود خواص منحصر به فرد خود به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت استفاده می‌گردد. جرم حجمی پایین، نسبت مقاومت بالا به وزن آن، مقاومت در برابر خوردگی تحت شرایط مختلف جوی و محیط و غیره، آلومینیوم را به عنوان یک انتخاب مناسب جهت ساخت صفحات مشبک گریتینگ تبدیل کرده است. همچنین به علت وجود قابلیت بازیافت، سازگار با محیط زیست بوده و حتی ضایعات آلومینیوم از ارزش مادی بالایی برخوردار است. آلومینیوم دوام بالایی داشته و می‌توان سال‌ها بدون وجود نشانی از خوردگی یا پوسیدگی از آن استفاده کرد. از دیگر خصوصیات آن، غیر سمی بودن است که با جذب حداقل باکتری و ذرات آلوده، آن را به عنوان یک گزینه مناسب برای ساخت گریتینگ دریچه‌ها و کانال‌های فاضلاب و تصفیه خانه‌ها تبدیل کرده است.

گریتینگ فایبرگلاس

همانطور که اشاره شد برای کاربردهای خاص و با مقاومت بالا می‌توان به جای گریتینگ‌های فلزی از نوع کامپوزیتی که مشهورترین آن فایبرگلاس است، استفاده کرد. گریتینگ فایبرگلاس به علت وجود الیاف شیشه به عنوان تقویت‌کننده دارای استحکام بسیار بالایی در مقابل بارهای ضربه‌ای بوده، همچنین در برابر اسید، آتش‌سوزی، سرما، گرما و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. فایده دیگر این گریتینگ، عایق بودن آن در برابر الکتریسته می باشد. از بیشترین کاربردهای گریتینگ کامپوزیتی، صنایع غذایی، برق و الکترونیک، کارخانه ها و آزمایشگاه‌های شیمیایی، خطوط گالوانیزه فلزات و … را می‌توان نام برد.

گریتینگ استنلس استیل

گاهی شرایط کاربردی نیازمند به تولید نوعی گریتینگ است که نسبت به شرایط جوی، رطوبت، محیط اسیدی و خوردنده مقاومت خوبی داشته باشد که این کار تنها با گالوانیزاسیون حل نمی‌شود، پس نوع دیگری از آن به نام گریتینگ استنلس استیل ساخته می‌شود که معمولا از فولاد گرید ۳۰۴ برای تولید اجزای آن استفاده می‌کنند. جالب توجه است که این محصول در انواع تسمه باربر در کنار تسمه، نیم‌تسمه و میلگرد رابط وجود دارد. جهت تولید راه‌پله‌های فلزی از کف پله گریتینگ و پاگردهای استنلس استیل استفاده می‌توان استفاده کرد. از دیگر کاربردهای شبکه فولاد ضد زنگ در صنایع غذایی، شیمیایی، داروسازی، پتروشیمی و… است.

در این مقاله در رابطه با چیستی گریتینگ، جنس‌های مختلف آن، شکل ظاهری، مقاومت وزنی، انواع معروف و متداول آن و کاربرد در صنایع متفاوت صحبت شد. این محصول حاصل پیوند نیاز صنعت به کف‌پوش، فیلتر گریتینگی و… با صنایع فولادی، پلیمری و تولید کامپوزیت است، پس امیدواریم برای فعال این صنعت اطلاعات مفیدی ارائه شده باشد.  الماس های کوچک فراهم میشود. دارای سطح باز زیادی است که جریان فاضلاب  و هوا را امکان پذیر می کند. آهن رسان قیمت روز آهن با توجه به روش ساخت و نوع موادی که در ساختار آن وجود دارد میتواند تغییر کند. از آنجایی که گریتینگ بیشتر در پیاده روها استفاده می‌شود، لازم است با ایمنی و دانش کافی انتخاب شود.

گریتینگ متشکل از عناصر فلزی بوده که به صورت طولی و عرضی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و یک شبکه توری مانند را تشکیل می دهند. از جمله مشخصات گریتینگ می توان به وزن مناسب، مقاومت بالا، قیمت مناسب، اقتصادی بودن خرید، ظاهر خوب و امکان عبور هوا اشاره نمود که خرید آن را برای مشتریان به صرفه می سازد. گریتینگ را می توانید در انواع مربعی، سینوسی و مثلثی در بازار مشاهده نمایید. این صفحات حالت مشبک دارند و نوع فلزی آن از تسمه و میلگرد تهیه می شود. از جمله کاربردهای گریتینگ می توان به استفاده در سقف کاذب و پوشش کف اشاره نمود. در ادامه به بررسی این محصول پرکاربرد و عوامل موثر بر در بازار اعم از و میلگرد و سایر مصالح ساختمانی، خواهیم پرداخت.

نگهدارنده ها وظیفه ثابت نگه داشتن تسمه ها را برعهده دارد و در توان باربری شبکه تاثیر نخواهند داشت بلکه تنها روی ظاهر سازه تاثیرگذار هستند. می توانند در انواع و اقسام مختلف مثل میلگرد، تسمه و نیم تسمه در نظر گرفته شوند. منظور از چشمه یا مش بندی فاصله بین تسمه های باربر و رابط ها است. هر چه فاصله بین تسمه های باربرها کمتر باشد استحکام شبکه افزایش خواهد یافت. البته در تعیین این فواصل، مکانی که شبکه در آن  قرار می گیرد و میزان استحکام نیز باید در نظر گرفته شود. مورد دوم فاصله بین رابط ها است که باید از فاصله بین باربرها بیشتر باشد. مش بندی در وزن گریتینگ تاثیرگذار است. چشمه با دو عدد به صورت w*z نمایش داده می شود منظور از اولین عدد، فاصله بین تسمه ها و منظور از عدد دوم فاصله رابط ها بر حسب میلی متر است.

جمع بندی

با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله طول میلگردها، ضخامت تسمه و روش تولید و سایر موارد تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی گریتینگ دارند از این رو بهتر است پیش از خرید با کارشناسان مجموعه مرکزآهن مشاوره نموده و بهترین محصول را با توجه به بودجه خود تهیه نمایید. امروزه پانچ و برش قطعات به صورت سنتی و مدرن صورت می گیرد. تفاوت این دو به نحوه اتصال تسمه به نگهدارنده برمی گردد. در قدیم و شیوه سنتی برای متصل نمودن نگهدارنده و باربر از ایجاد شیار روی سطح استفاده می شد و پس از آن نگهدارنده ها در فضای مشخص جایگذاری می شدند. از جمله عیوب این روش می توان به ایجاد خطا در زمان متصل نمودن تسمه به نگهدارنده و کاهش استحکام تسمه باربری اشاره نمود. همچنین چنانچه نیاز به گالوانیزه نمودن گریتینگ در این روش داشته باشیم،

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا