عمومیکسب و کار برتر

چرا هیوندای سانتافه یاتاقان می زند؟

کافیست کمی علاقه مند به خودرو و اهل مسائل فنی باشید تا حداقل یک بار هم که شده عبارت (( یاتاقان زدن سانتافه )) به گوشتان خورده باشد! متاسفانه موتور 4 سیلندر تتا2 که در بعضی محصولات کیا و هیوندای مشترک است حساسیت بالایی داشته و خیلی زود یاتاقان می زند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی

با ورود هیوندای سوناتاهای NF به ایران، موتور 2400 سی سی هیوندای که با عنوان تتا 2 نیز شناخته می شود در ایران شناخته شد. این پیشرانه 4 سیلندر در بعضی محصولات کیا و هیوندای از جمله هیوندای سوناتا YF، کیا اپتیما TF، کیا اسپرتیج و هیوندای سانتافه مشترک است. اما پیشرانه مورد بحث ما حاشیه کم ندارد و می توان آن را در گروه پیشرانه های پرچالش و مشکل دار طبقه بندی کرد. به گفته بسیاری، این پیشرانه 2.4 لیتری که روی محصولات کیا و هیوندای وارد شده به ایران قرار گرفته، ساخت چین بوده و در بعضی بخش ها کیفیت پایینی دارد.

پیشرانه MPI چه تفاوتی با GDI دارد؟

این پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیری در 2 نمونه MPI و GDI به ایران آمده است. تنها تفاوت این 2 نسخه، در نحوه تزریق سوخت بوده که باعث می شود خروجی پیشرانه متفاوت باشد. در پیشرانه های MPI تزریق سوخت به صورت چند نقطه ای انجام می شود و توان موتور در این پیشرانه به 177 اسب بخار و گشتاور به 227 نیوتن متر می رسد.

در نمونه GDI اما ساز و کار متفاوت بوده تزریق سوخت به صورت مستقیم انجام می شود. این پیشرانه با این تکنولوژی می تواند 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

شاید شنیده باشید که هیوندای سانتافه زیاد می زند. البته از هیوندای سوناتاها، اپتیماها و اسپرتیج هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند هم نباید گذشت. این ایراد انگار در مورد سانتافه شایع تر است. کارشناسان و تعمیرکاران دلایل مختلفی را برای یاتاقان زدن سانتافه و سایر خودروهای مجهز به پیشرانه تتا 2 بیان می کنند.

یاتاقان زدن سانتافه چه دلایلی دارد؟

یکی از مهمترین مواردی که در خصوص این پیشرانه بیان می شود، کیفیت پایین تراشکاری و فلزکاری آن است. بعضی تعمیرکاران عقیده دارند و پلیسه ها و خرده فلزهای به جا مانده در این موتور باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

بعضی دیگر از کارشناسان عقیده دارند قدرت خروجی این پیشرانه پایین بوده و مخصوصا در خودرو سنگین وزنی مثل سانتافه، هنگام حضور چند سرنشین داخل خودرو، در مسیرهای سربالایی یا هنگام روشن بودن کولر، نیاز به فشار بیشتری به پیشرانه وجود دارد. از طرفی بعضی تعمیرکاران هم بر این نظرند که پیشرانه این خودروها آن طور که باید با گیربکس هماهنگی نداشته و همین مساله مزید بر علت می شود.

استفاده از روغن های بی کیفیت، موتور هر خودرویی را دچار مشکل می کند. احتمال یاتاقان زدن حتی در کارکرد پایین در صورت استفاده از بی کیفیت و نامعتبر در پیشرانه 2.4 لیتری مورد بحث ما، بیشتر هم می شود. زیرا استفاده کردن از روغن های با کیفیت پایین و نامناسب برای این موتور باعث می شود روانکاری به خوبی صورت نگیرد و باعث یاتاقان زدن سانتافه شود.

بی توجهی به سلامت پمپ روغن، مهمترین دلیل یاتاقان زدن سانتافه

اما مهمترین دلیل یاتاقان زدن سانتافه و خودروهای مجهز به پیشرانه تتا 2، ضعف اویل پمپ (پمپ روغن) است. ضعف این قطعه حیاتی در کارکرد 60 تا 100 هزار کیلومتر با افت فشاز خودش را نشان می دهد. در توصیه های هیوندای و کیا برای نگهداری خودروهای مجهز به این پیشرانه آمده است که اویل پمپ باید هر 150 هزار کیلومتر تعویض شود. اما از آنجایی که بعضی سانتافه ها با کارکرد کمتر از این هم می زنند، توصیه ما این است که این قطعه را در 60 تا 100 هزار کیلومتر تعویض کنید.

در صورت تعویض نشدن این قطعه و زدن آن، مجموعه اویل پمپ و بالانسر قفل شده و به این ترتیب، عملکرد اویل پمپ متوقف می شود که به دنبال آن روغن به یاتاقان های موتور نمی رسد و کل موتور یاتاقان می زند. پس مشترک بودن این دو قطعه باعث می شود در صورت از کار افتادن هر کدام از آن ها به موتور آسیب جدی وارد شود و در نهایت، منجر به یاتاقان زدن سانتافه شود.

وقتی کم کردن کیلومتر کار دست مالک جدید می دهد

دلیل دیگر یاتاقان زدن سانتافه این است که احتمال دارد کیلومتر خودرو واقعی نباشد و کم تر از مقدار واقعی را نمایش دهد. در این صورت مالک جدید خودرو بی اطلاع از کارکرد واقعی خودرو، سرویس ها را بر اساس وضع موجود زمانبندی می کند و همین اتفاق می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. متاسفانه روش های کم کردن کارکرد واقعی خودرو انقدر پیچیده و بروز شده که در بعضی مواقع هیچ دستگاه و دیاگی قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو نیست. تنها پیشنهادی که داریم این است که هنگام خرید خودرو، از سابقه سرویس های آن در نمایندگی مطلع شوید و کارکرد خودرو را با وضعیت دیگر قسمت مطابقت دهید.

زمان تعویض اویل پمپ سانتافه | صدای یاتاقان سانتافه | علائم خرابی اویل پمپ سانتافه

اگر حواستان به باشد و به قول معروف خودروتان را بشناسید، می توانید با شنیدن صدای غیر طبیعی از موتور، سریعا آن را خاموش کنید و از بروز مشکل شاتون زدن جلوگیری کنید. در غیر این صورت، یاتاقان به حدی لق می شود که شاتون شکسته و از سرسیلندر بیرون می زند و هزینه به مراتب بیشتری روی دستتان می گذارد.

حالا تصویر کنید نتوانسته اید جلوی یاتاقان زدن موتور را بگیرید و هیچ یک از این پیشنهادها به دردتان نخورده است! پس بیایید حداقل موتور را استاندارد تعمیر کنید. در صورتی که بخواهید بعد از یاتاقان زدن سانتافه ، موتور آن استاندارد تعمیر شود، باید میلنگ را تعویض کنید.

به دلیل هزینه بالای تعمیر موتور، بعضی مالکین سانتافه از تهیه میلنگ نو صرف نظر می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که ریسک تراش میلنگ بالا بوده و ممکن است موتور با میلنگ تراش خورده جواب ندهد. همچنین برای تعمیر موتور یاتاقان زده لازم است ست کامل یاتاقان ها را نیز خریداری کنید.

بیشتر لوازم یدکی هیوندای تهران و تعمیرکارها به اشتباه می گویند یاتاقان های 25 و 50 جنیون هیوندای و کیا هستند. لازم است بدانید این خودروسازها اصلا یاتاقان 25 و 50 تولید نمی کنند و به هیچ وجه تراشکاری و پولیش کاری را قبول ندارند.

نتیجه گیری

در نهایت شاید بتوان نتیجه گرفت که موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تتا2 پیشرانه حساسی بوده و آمار خرابی و یاتاقان زدن بالایی دارد. اما نمیتوان گفت که این موتورها بی دلیل و خود به خود یاتاقان می زنند. نوع نگهداری از خودرو، انجام به موقع سرویس ها، تعویض به موقع قطعاتی مثل اویل پمپ و سایر قطعات مصرفی و استفاده از روغن موتور باکیفیت، می تواند تا حد زیادی به جلوگیری از این مشکل اعصاب خرد کن و هزینه بر کمک کند.

جهت تماس با فروشگاه کرمان موتور یدک کلیک کنید

نوشته: میلاد میرعابدینی

نظر شما !!

  1. رضا بهشتی

سلام. بنده یک خودرو اسپوتیج جی تی لاین نیوفیس مدل ۲۰۱۶ دارم که دارای موتور GDI 2400 با کارکرد نزدیک ۷۰۰۰۰ کیلومتر هست که سرویسهای موتور همیشه سر وقت یا گاها زودتر از موعد انجام شده و از روغن و فیلتر باکیفیت استفاده شده.. طبیعتاً وزنش هم از سانتافه کمتره. میخواستم بدونم که ۱) چقدر برای این ماشین احتمال یاتاقان زدن به دلیل ایراد فنی وجود داره؟ و ۲) به من گفتند قبل از تعویض روعن بعدی، از مواد پایه روغنی مخصوص فلاشینگ موتور استفاده کنم تا جرمهای احتمالی که در مسیر روغن قرار گرفته رو شستشو بده و خارج کنه. میخواستم نظرتون رو بدونم. ممنونم.

کلمه کلیدی ۳ علت یاتاقان زدن سانتافه
نام نویسنده علی صبور
دپارتمان کارفیکسر
تعداد کلمات ۸۱۴
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

۳ علت مهم یاتاقان زدن هیوندا سانتاقه را بشناسید.

در ادامه این مطلب در میخواهیم بررسی کنیم که چه عواملی موجب مشکل یاتاقان زدن خودروسانتاقه می باشد. پس از شناخت دقیق این مشکلات در روش هایی را برای بهبود کارایی و طول عمر آن ارائه  خواهیم کرد.

۱گشتاور خودرو چه تاثیری در خرابی یاتاقان دارد ؟

یکی از این دلایل خرابی یاتاقان این است که گشتاور موتور با وزن خودرو تناسب کافی ندارد. که اکثر تعمیرکاران و افرادی که از این خودرو استفاده میکنند نسبت به آن آگاه هستند. حجم موتور این ماشین ۲۴۰۰ و وزن اتاق آن ۱۶۵۰ کیلو است. چنان چه موتور از نوع GDI باشد نسبت به مدل MPI  کم تر یاتاقان می زند. چون موتورهای GDI تولید گشتاور بیشتری نسبت به مدل MPI دارند. البته این موضوع به این معنی نیست که موتورهای  GDI  بی عیب و نقص هستند.

شکل ۱: تعمیرگاه هیوندای

۲اویل پمپ چیست و چه نقشی در خرابی یاتاقان دارد؟

اُیل پمپ سانتافه نیزاز نظر طراحی دارای ایراداتی است که سبب بروز یاتاقان زدن می شود.  طراحی مدل نخستین اویل پمپ سانتافه دارای ضعف طراحی است. حدود یک سال است که اویل پمپ های بهبود یافته دربازار و موجود شده اند. زیرا با تعویض این قطعه میتوانید از مشکلات احتمالی یاتاقان زدن در جلوگیری کنید.

۳روش های صحیح و اصولی نگهداری ماشین برای کاهش اسیب به یاتاقان :

روش نگهداری اتومبیل ورانندگی غیر اصولی هم میتوانید موجب یاتاقان زدن بشود:

  • به کار بردن روغن های نامرغوب و نامعتبر برای خودرو
  • تعویض نکردن به موقع روغن خودرو که باید هر ۵ هزار کیلومتر عوض شود.
  • استفاده از روغن فیلتر بی کیفیت که فشار روغن را درسیلندرها کاهش می دهد.

هزینه رفع مشکلات یاتاقان اتومبیل سانتاقه درتعمیرگاه هیوندای :

اکنون که عوامل خراب شدن یاتاقان سانتافه را شناختیم خالی از لطف نیست که هزینه های تعمیر آن را هم بدانیم. تخمین هزینه تعمیر یاتاقان با میزان آسیب آن رابطه مستقیمی دارد. هنگام شنیدن هر صدای غیر عادی از موتور حساس شوید و مورد را پیگیری کنید. این حساسیت ها میتواند از اسیب بیشتر به خودرو جلوگیری می کند . همچنین با پیگیری به موقع و برطرف کردن مشکل میتوان از اسیب جدی دیگر بخش ها جلوگیری کرد. یادتان باشد پیشگیری بهتراست صرف هزینه های بیشتراست. چنان چه پیستون ، میلنگ و شاتون ها اسیب ببینند براورد هزینه ها بسته یه نوع قطعه و مشکل متفاوت می شود. شما میتوانید برای براورد هزینه های ماشین تان به صورت رایگان با متخصصان مجموعه تماس بگیرید.

موتور جرم گرفته هیوندای سانتافه

شکل ۲: تعمیرگاه تخصصی هیوندای

نکات استفاده از موتور شور یا جرم گیر برای موتور سانتافه :

ریختن مواد شستشو و شوینده در داخل موتور باعث میشود که تمام جرم های داخل موتور در داخل کارتر جمع شوند و توری اویل پمپ دچار گرفتگی شود و باعث کاهش فشار روغن شود و خودرو یاتاقان بزند. بهتر است که برای از بین بردن جرم های داخل موتور چند مرتبه روغن موتور خودروی خود را زود به زود تعویض کنید تا جرم ها تا حدودی بر طرف شود اگر جرم ها گیرس کرده باشند داخل موتور حتما باید موتور باز شود و اورهال شود.

سخنان پایانی درباره تعمیر هیوندا سانتافه در تعمیرگاه تخصصی هیوندای :

بهتر است برای رفع مشکلات اتومیبل خود به تعمیرگاه های معتبرمانند تعمیرگاه کارفیکسر مراجعه در این مقاله جواب موضوعات مطرح در زیر را خواهید فهمید

چرا هیوندای سانتافه زود یاتاقان میزند

هزینه تعمیر سانتافه یاتاقان زده

هزینه تعمیر سوناتا یاتاقان زده

هزینه تعمیر اپتیما یاتاقان زده

ابتدا راجع به دلیل یاتاقان زدن خودروهای سانتافه و سوناتا و اپتیما بحث می کنیم. این خودروها در ایران از موتور تتا 2 چهار سیلندر 2/4 لیتری بهره میبرند موتوری که بسیار مشکل داشته و چالش های فراوانی را پشت سر گذاشته، این موتور که در چین تولید می شود در این خودروها در ایران سوار بوده و نمونه امریکایی آن برای خودروهای تولیدی در بازار امریکا تولید می شود. این موتور بنا به فراخوان های متعدد کمپانی هیوندای، دارای پلیسه و خورده ریز های فلزی به جا مانده از فلز کاری در خط تولید چین بوده و این موضوع چندین سال ادامه داشته، این پلیسه ها در مسیر های حساس روغن کاری انباشته شده و فشار روغن را کاهش می دهد. موضوع دوم اویل پمپ ضعیف این موتور است و بعد از کارکرد 60/000 الی 100/000 نسبت به اویل پمپ های نو حدود سی درصد افت فشار دارد که این تست توسط خود ما نیز انجام شده و ثابت گشته است. این اویل پمپ ها در کیلومتر های اعلامی حتما باید عوض شوند که خوب این موضوع در ایران چندان اهمیتی ندارد از دید مالک خودرو. موضوع سوم قدرت این موتور است که در شتاب گیری خصوصا در سربالایی ها و با سرنشینان فول ، بسیار ضعیف عمل کرده و نیاز است فشار زیادی به موتور وارد گردد.

اصولا زمانی که خودروهای سانتافه و اپتیما و سوناتا یاتاقان میزنند شما اگر شانس داشته باشید و متوجه صدای غیر طبیعی موتور شوید و آن را سریعا خاموش کنید، با مشکل شاتون زدن مواجه نخواهید شد ولی در عمل به دلیل صدای سیستم صوتی و عدم تسلط فنی راننده به مسائل فنی، ممکن است یاتاقان به حدی لق شود که شاتون بشکند و از سیلندر بیرون بزند.

تعمیر سانتافه و سوناتا و اپتیما یاتاقان زده

بابت تعمیر این موتور ها باید برخی نکات را در نظر داشته باشید.

میلنگ این موتور چنانچه تمایل داشته باشید موتور استاندارد تعمیر شود، باید تعویض گردد، یاتاقان های 25 و 50 موجود در بازار علی رقم تبلیغات و ادعا های بازاریان، جنیون هیوندای و کیا نیست و اصولا این خودروساز به هیچ وجه یاتاقان 25 و پنجاه تولید نمیکند و شدیدا عملیات تراشکاری و پولیش کاری را رد و ممنوع کرده است.

با تمام این احوال برخی به دلیل هزینه بسیار بالای تعمیر موتور تمایل ندارند میلنگ نو تهیه کنند. برای این دست افراد نیز می توان عنوان کرد ریسک تراش میلنگ بالاست و ممکن است موتور جواب ندهد ولی مرکز دکتر موتور با تهیه تجهیزات سنگین و به روز تراشکاری کامپیوتری در کارگاه خود، نمونه هایی داشته که موتور جواب داده است و میتوانید از آن استفاده کنید. اویل پمپ حتما باید عوض شود، ست کامل یاتاقان ها، پک واشر و مدت یک هفته عموما نیاز است.

هزینه تعمیر استاندارد سانتافه و سوناتا و اپتیمای یاتاقان زده در صورتی که شاتون نزده باشند بین 17 ملیون تا سی ملیون بسته به شدت تخریب موتور هزینه در بر دارد و این قیمت در زمان ثبت این مقاله بوده و نیاز است قیمت دقیق را به صورت تماس تلفنی جویا شوید.

اخبار جدید و اطلاعیه های ما را دنبال کنید

چنانچه تمایل دارید اخبار جدید ما را دنبال کنید و از اطلاعیه های جدید تعمیراتی که برای خودروهای مختلف صادر می شود باخبر شوید شماره تماس خود را در این بخش وارد کنید. شماره شما به صورت محرمانه نزد ما حفظ شده و هیچ پیغام تبلیغاتی صادر نخواهد شد.

کنید.هرکاری را بهتر است به کاردان واگذار کرد. با بکارگیری تعمیرکاران حرفه ای و با تجربه به صورت تخصصی مشکلات ماشین شما را برطرف میکند. کارشناسان در هر ساعتی از شبانه روز اماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا