عمومیکسب و کار برتر

چرا سیگار الکترونیکی بدتر از سیگار سنتی است؟

مصرف سیگار الکترونیکی یا همان ویپ‌ها محبوبیت بالایی میان نوجوانان پیدا کرده‌است و نگرانی‌ها درباره استفاده جوانان از این مدل سیگارها بالا است. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، در حال ‌حاضر سیگارهای الکترونیک محبوب‌ترین دخانیات میان جوانان آمریکایی به‌شمار می‌آیند و تصور می‌شود تهدیدی برای سلامتی ندارند.تصور اینکه سیگارهای الکترونیکی ضرری برای سلامتی ندارند، کاملاً اشتباه است. در این مطلب از دکترتو می‌خواهیم بیشتر در مورد این نوع سیگارها بدانیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سیگارهای الکترونیکی بخار آب که به عنوان بخارساز یا قلم بخار آب نیز شناخته‌می‌شوند، با حرارت دادن محلول مایع که معمولا حاوی نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی است، کار می‌کنند. بخار تولید‌شده توسط سیگارهای الکترونیکی به‌عنوان «بخار آب» نامیده می‌شود، اما در حقیقت، این یک آئروسل است که ممکن است حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی از جمله پروپیلن گلیکول و گلیسیرین باشد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید سالت پاد اطلاعات بیشتری درباره کارکرد آن به دست آورید.

سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

تولیدکننده‌ها، سیگارهای الکترونیکی را به‌عنوان ابزار ترک سیگار یا کاهش مصرف آن به بازار عرضه می‌کنند، اما براساس دسته‌بندی اداره غذا و دارو آمریکا، سیگار الکترونیکی جزء محصولات تنباکویی و دخانیات محسوب می‌شود. مواد داخل سیگار طعم‌هایی مثل خیار خنک، انبه و نعنا دارند که به‌ ظاهر طبیعی و بی‌ضرر می‌آیند اما مواد داخل JUUL به ‌اندازه یک بسته سیگار بیست‌تایی حاوی نیکوتین است. در ادامه به محتویات درون این سیگارها، و سلامت بدن انسان را تهدید می‌کند، خواهیم پرداخت.

انواع سیگار الکترونیکی کدام است؟

۱. سیگار الکترونیکی پاد

POD نوعی سیگار الکترونیکی فشرده‌ است که از کارتریج‌های قابل تعویض یا غلاف پر از مایع الکترونیکی استفاده‌می‌کنند. استفاده از پاد ویپ آسان است و نیاز به نگهداری کمی دارند.

۲. سیگار الکترونیکی iqos

آیکاس نوعی سیگار الکترونیکی است که به جای سوزاندن تنباکو از سیستم «حرارت-نه-سوختن» برای گرم کردن تنباکو استفاده می‌کند. این ماده یک آئروسل تولید می‌کند که توسط کاربر استنشاق می‌شود و به‌عنوان یک جایگزین کمترمضر برای سیگار کشیدن سنتی به بازار عرضه می‌شود. بااین‌حال، خطرات سیگار الکترونیکی آیکاس مثل سایر سیگارهای الکترونیکی غیرقابل‌انکار است.

۳. سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین

سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین وسایلی هستند که عمل سیگار کشیدن را بدون استفاده از نیکوتین شبیه‌سازی می‌کنند. آنها با گرم کردن محلول مایع طعم‌داری که حاوی نیکوتین نیست، کار می‌کنند. کاربر بخار حاصل را استنشاق می‌کند که حسی شبیه به کشیدن سیگار سنتی ایجاد می‌کند.

سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که در تلاش برای ترک سیگار هستند، اما همچنان می‌خواهند احساس سیگار کشیدن داشته‌باشند. با‌این‌حال، توجه به این نکته مهم است که اگرچه سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین ممکن است کمتر از سیگارهای حاوی نیکوتین مضر باشند، اما کاملا بی‌خطر نیستند و همچنان می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی مانند داشته‌باشند.

۴. سیگار الکترونیکی بخار آب

بخار ویپ با آب یکی از روش‌های برای استفاده از سیگار الکترونیکی است. در این روش، برای تولید بخار از آب به جای محلول‌های شیمیایی استفاده می‌شود. این روش کم‌ترین اثرات جانبی را دارد و بسیاری از افراد از طریق آن تلاش می‌کنند کمتر به بدن خود آسیب برسانند. برخلاف سیگارهای معمولی، که تنباکو و مواد مضر دیگری را سوزانده و دود تولید می‌کنند، بخار ویپ با آب به معنای واقعی کلمه بخار آب را منتشر می‌کند و همین امر اوج خاصیت سلامتی آن را تأمین می‌کند.

این سیگار الکترونیکی از نظر اندازه و شکل شبیه سیگارهای تنباکوی سنتی هستند. آنها یکبار مصرف بوده و عمر باتری محدودی دارند.

۶. ویپ‌ جعبه ای

مدل‌های جعبه‌ای ویپ، بزرگتر و قدرتمندتر از سایر سیگارهای الکترونیکی هستند. آنها شکل جعبه مانندی دارند و می‌توانند با مخازن، باتری‌ها و کویل‌های مختلف سفارشی شوند.

۷. ویپ قلمی

این سیگارهای الکترونیکی بلند و باریک بوده و شبیه خودکار هستند. استفاده و دوباره پر کردن آن‌ها آسان است به همین دلیل به انتخابی محبوب برای مبتدیان تبدیل شده است.

۸. سیگار الکترونیکی یکبار مصرف

این سیگارهای الکترونیکی از قبل با مایع الکترونیکی پر شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط یک‌بار از آن‌ها استفاده شود. این نوع از سیگار ویپ، برای مسافرت یا برای کسانی که می‌خواهند ویپ را امتحان کنند، مناسب است.

۹. سیگار الکترونیکی طعم دار

سیگارهای طعم‌دار بیشترین ریسک را در میان سایر سیگارهای الکترونیکی دارند. طعم‌های شیمیایی نیکوتین منجر به اثرات نامطلوب جدی بر روی تمام اندام‌های بدن می‌شوند. یک حلال حاوی پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی در آن وجود دارد که علت اصلی آسیب به مجاری تنفسی می‌شود.

تفاوت سیگار الکترونیکی و سیگار معمولی چیست؟

اثرات بلندمدت سیگار کشیدن از جمله ریسک بالای سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و کاملا ثابت شده‌است. بر اساس گزارشی که کمیته کنترل و پیشگیری بیماری منتشر کرده‌است، از هر پنج نفر، یک نفر به‌دلیل مصرف سیگار فوت می‌کند. در این میان ظاهراً سیگار الکترونیکی، گزینه کم‌خطرتری برای افرادی است که می‌خواهند سیگار را ترک کنند.

استفاده از سیگار برقی برای ترک سیگار به‌معنای بی‌خطر بودن آن نیست. حتی اگر مایع ویپ فاقد نیکوتین باشد هم ممکن است اثرات سوء آن گریبان‌گیر مصرف‌کننده شود. تا به ‌امروز شواهد کمی درباره اثرات بلندمدت ویپ ارائه شده‌است، چراکه دست‌ کم ۱۰ ‌سال طول می‌کشد تا تأثیر ویپ بر ریه‌ها مشخص شود. اما تجربیات مربوط به سیگار نشان می‌دهند که ویپ هم اثرات منفی سلامتی مشابه مثل بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری قلبی و سرطان را به‌دنبال خواهدداشت. در این‌باره که در زمینه اعتیاد و مواد مخدر مهارت دارد، اطلاعات بیشتری را می‌تواند انتقال دهد.

ویپ و سیگار الکترونیکی چه تفاوتی دارند؟

«ویپ» و «سیگار الکترونیکی» یا سیگار مصنوعی برای ترک که اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تفاوت جزئی باهم دارند. ویپ‌ها نوعی سیگار الکترونیکی هستند که از یک مخزن یا کارتریج قابل شارژ برای نگهداری مایع الکترونیکی استفاده می‌کنند، درحالی‌که سیگارهای الکترونیکی معمولا از کارتریج‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند. ویپ‌ها همچنین گزینه‌های جذاب‌تری مانند وات قابل تنظیم و کنترل دما را ارائه‌می‌دهند.

برندهای مختلف ویپ و انواع سیگار الکترونیکی

در جدول زیر به معرفی انواع ویپ پرداخته‌ایم.

انواع سیگار الکترونیکی برندهای مختلف
سیگار الکترونیکی پاد Juul
سیگار الکترونیکی iqos Vuse
سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین Blu
سیگار الکترونیکی بخار اب Logic
سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف Vaporesso
ویپ‌ جعبه‌ای Smok
ویپ قلمی Aspire
سیگالیکس یا Cigalikes Innokin

برندهای مختلف سیگار الکترونیکی

قیمت سیگار الکترونیکی ویپ چقدر است؟

قیمت انواع سیگار الکترونیکی بسته‌به برند، نوع ویپ و محلی که خریداری می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. در تهران میانگین قیمت ویپ حدود ۲ تا ۴ میلیون و قیمت جویس (محلولی که در مخزن ویپ می‌ریزند)، حدود ۴۰۰ تومان است. با‌این‌حال، گزینه‌های ارزان‌تری نیز برای کسانی که بودجه کمی دارند وجود‌ دارد.

فروشگاه‌های سیگار الکترونیکی زیادی در تهران وجود دارند که محصولات متنوعی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. این فروشگاه‌ها معمولا انواع سیگارهای الکترونیکی، جویس و محلول موردنیاز ویپ و سایر لوازم جانبی مرتبط را می‌فروشند. با‌این‌وجود، مهم است که به یاد داشته‌باشید سیگار الکترونیکی می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته‌باشد.

ممکن است برخی افراد سیگار الکترونیکی داروخانه را برای ترک سیگار مفید بدانند، اما این یک جایگزینی مخرب‌تر است و شما از اعتیاد به سیگار به اعتیاد به ویپ پناه‌ می‎برید؛ یعنی مشکل را حل نمی‌کنید بلکه صورت مساله را عوض می‌کنید زیرا ضرر سیگار الکترونیکی می‌تواند حتی در مواردی بیشتر از سیگار باشد. به جای جایگزینی اعتیاد، بهتر است با مشاوره با پزشک به فکر درمان اساسی اعتیاد باشید.

سیگار الکترونیکی چگونه کار میکند؟ (طرز استفاده از سیگارهای الکترونیکی)

بیشتر سیگارهای الکترونیکی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

  • قسمت دهانی: کارتریج یا محفظه‌ای که به یک سر لوله وصل شده‌است. درون آن، حفره پلاستیکی کوچکی حاوی مواد جاذب شناور در محلول مایع قرار دارد.
  • دستگاه اسپری: مایع را گرم می‌کند و باعث تبخیر و عبور فیلتر سیگار الکترونیکی می‌شود تا فرد بتواند محلول را استنشاق کند.
  • باتری: توان المنت گرما از باتری تامین می‌شود.
  • سنسور: وقتی فرد به دستگاه مک می‌زند،، سنسور هیتر فعال می‌شود.
  • مایع: مایع یا عصاره الکترونیکی حاوی ترکیبی از نیکوتین، باز (معمولا گلیکول پروپیلن) و اسانس است.

زمانی‌که فرد قسمت دهانی را می‌مکد، المنت گرمایی مایع را تبخیر می‌کند و همزمان لامپ انتهای سیگار الکترونیکی روشن می‌شود. فرد همان مایع را استنشاق می‌کند و دود حاصل از گازی که گرم شده، مثل دود حاصل از سیگار تنباکویی به ریه‌ها می‌رسد. پس از اینکه فرد نفسش را بیرون می‌دهد، ابری از بخار در هوا پخش می‌شود.

میزان نیکوتین مایع از بسیار زیاد تا صفر متغیر بوده و اسانس‌ها هم بسیار متنوع هستند. برخی سیگارهای الکترونیکی طعم سیگارهای معمول و سنتی را دارند و دقیقاً با همان طعم برندهای مشخص و مطرح ساخته شده‌اند.

آیا وجود نیکوتین در مایع سیگار الکترونیکی مهم است؟

چه با نیکوتین، چه بدون آن، ویپ گزینه چندان سالمی نیست. اما مصرف ویپ حاوی نیکوتین، ریسک وابستگی و اعتیاد را چند برابر می‌کند. مصرف ویپ‌های فاقد نیکوتین به ‌نسبت مصرف سیگار، خطرات کمتری برای سلامتی دارد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) مصرف سیگار معمولی، اثرات جانبی منفی گسترده‌ای بر سلامت فرد می‌گذارد از جمله ریسک بیشتر ابتلا به بیماری قلبی، سکته، و سرطان.

شاید مصرف ویپ‌های بدون نیکوتین، گزینه کم‌خطرتری برای افرادی باشد که قصد ترک سیگار دارند. البته باید بدانید که مصرف سیگارهای الکترونیکی نیکوتین‌دار و فاقد نیکوتین هر دو برای سلامتی مضر است. وابستگی به نیکوتین یکی از خطرات اصلی مصرف ویپ‌های نیکوتین‌دار است.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام‌شده، نشان می‌دهد افرادی که ویپ حاوی نیکوتین می‌کشند به ‌نسبت افرادی که ویپ بدون نیکوتین مصرف می‌کنند، بیشتر به نیکوتین وابسته می‌شوند. ویپ‌های نیکوتین‌دار به‌خصوص برای جوانان خطرناک هستند؛ چراکه احتمال شروع مصرف سیگارهای معمولی در آینده را در آنها افزایش می‌دهند. عصاره فاقد نیکوتین این سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد سمی خطرناکی مثل مایعات قلیایی و طعم‌دهنده‌ها است. مطالعات نشان‌می‌دهند ویپ فاقد نیکوتین موجب آسیب به سیستم تنفسی، مرگ سلولی، التهاب، و صدمه‌‌زدن به رگ‌های خونی می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا