عمومیکسب و کار برتر

هرچیزی که باید در مورد اندروید 13 بدونید

گوگل هر ساله نسخه جدید سیستم عامل اندروید را برای گوشی‌های هوشمند معرفی می‌کند. جدیدترین نسخه این سیستم عامل، اندروید 13 نام دارد و قابلیت های جدیدی به این سیستم عامل اضافه شده تا تجربه کاربری متفاوت‌تری را برای کاربران رقم بزند. به همین خاطر در ادامه این مطلب در سایت تک شات به معرفی قابلیت های اندروید 13 پرداخته و امکانات اندروید 13 را برای شما شرح خواهیم داد.

گوگل با معرفی نسخه جدید سیستم عامل خود، چشم‌انداز این شرکت برای بروزرسانی بزرگ اندروید 13 را ترسیم کرد. آن طور که به نظر می‌رسد، قابلیت های اندروید 13 شامل بسیاری از شخصی‌سازی‌ها و قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی را که غول جستجو با اندروید 12 سال گذشته معرفی کرد، ادامه خواهد داد.یکی دیگر از تغییرات اندروید 13 برای کسانی که نمی‌خواهند یا نیازی به تطابق تم گوشی با عکس والپیپر آن ندارند، مجموعه‌ای از طرح‌های رنگی از پیش تعیین شده اختیاری است.

ویژگی جدید UWB برای اندروید 13

 

همانطور که در امکانات اندروید 13 دیدیم، این سیستم عامل همچنین محدودیت‌های بیشتری را برای داده‌های شخصی و برنامه‌های پیش‌فرض گوشی اعمال می‌کند. به زودی، برنامه‌ها باید در وهله اول حتی برای ارسال اعلان‌ها نیز مجوز بخواهند.

پشتیبانی اندروید 13 از بلوتوث LE

بارها پیش آمده است که شما رو به اتمام بوده و گوشی شما در حال پخش موسیقی از طریق است. در این شرایط افت کیفیت صدا به خوبی احساس می‌شود.

بهبود صفحه قفل اندروید 13

با این ویژگی اندروید ۱۳ شما قادر خواهید بود علاوه بر حساب کاربری خود دیگر اکانت‌های مورد نظر خود را نیز در گوشی خود داشته باشید و در هنگام باز کردن قفل گوشی کاربر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به عنوان یکی از مشکلات اندروید 13 کاربران قادر به استفاده از دو زبان به صورت هم زمان در گوشی خود نیستند. اما در اندروید 13 علاوه بر زبان اصلی گوشی، شما توانایی استفاده از زبان دوم را نیز خواهید داشت.

به عنوان مثال اگر زبان اصلی گوشی شما انگلیسی باشد و نیاز به داشتن زبان فارسی برای استفاده از برنامه‌هایی مانند بانک و کتاب الکترونیک داشته باشید به لطف همین ویژگی اندروید ۱۳ به آسانی دو زبان مد نظر خود را در کنار هم خواهید داشت.

مخاطب پس از این آموزش می‌تواند با دانشی که از محیط اندروید استودیو کسب کرده و نحوه به‌کارگیری کلاس‌ها و Viewهای مختلف را فراگرفته، طراحی و کدنویسی اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را انجام دهد و در آن از عناصر و Viewهای مختلف و مورد نیاز استفاده کند.

اسکنر QR Code

بهبود قابلیت‌های کلیپ‌بورد

مجوزهای دقیق‌تر برای دسترسی برنامه ها

یکی دیگر از ویژگی های اندروید ۱۳ را می‌توان به نوعی مانند ویژگی انتخابگر عکس خصوصی دانست. در اندروید 12 و قبل از آن، وقتی برنامه‌ای می‌خواهد به فایل‌های رسانه‌ای دستگاه دسترسی داشته باشد، نیازمند اجازه کاربر است. این اجازه به برنامه این امکان را می‌دهد تا به جای دسترسی به رسانه‌های مورد نیاز، به تمامی رسانه‌ها دسترسی داشته باشد.

اما اکنون در اندروید 13، هر برنامه برای دسترسی به هر نوع رسانه نیازمند مجوزی جداگانه است. در حال حاضر این ویژگی تنها سه مجوز جداگانه برای دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌ها و فایل‌های صوتی را پشتیبانی می‌کند.

دیگر قابلیت‌های اندروید 13

همچنین به عنوان جدیدترین قابلیت های اندروید 13 انتخابگر عکس جدیدی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد عکس‌ها و ویدیوهایی را که یک برنامه می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد محدود کرده و با این کار، اجازه دیدن کل گالری را به آن ندهید. این ویژگی جدید اندروید 13 برنامه‌ها را برای دسترسی به فایل‌های «عکس‌ها و ویدیوها» یا «موسیقی و صدا» به جای همه انواع فایل‌ها محدود می‌کند.

علاوه بر این، یک صفحه تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی جدید در اواخر امسال نیز به امکانات اندروید 13 اضافه می‌شود تا همه اطلاعات مهم حریم خصوصی داده های شما را در یک مکان جمع‌آوری کند.

در زمان نگارش این مطلب اندروید 13 روی حدود 12 درصد از گوشی های هوشمند نصب شده و انتظار می‌رود در ماه های آینده درصد بیشتری از این دستگاه‌ها به جدیدترین نسخه اندروید آپدیت شوند. به اما اگر می‌خواهید بدانید این نسخه چه چیزهای جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد، این مطلب از را بخوانید تا از تمامی ویژگی‌های جدید اندروید 13 آگاهی پیدا کنید.

ندروید ۱۳ آخرین نسخه از سیستم عامل محبوب گوگل است. اکنون نسخه نهایی آن برای گوشی‌های گوگل پیکسل نیز منتشر شده است و در ماه‌های آینده به صورت گسترده‌تری برای دیگر گوشی‌های پرچم‌دار عرضه خواهد شد.

با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که به‌روزرسانی‌های اصلی نرم‌افزاری به منظور ارتقا کیفیت کاربری ارائه می‌شوند و هدفشان تکمیل فرمول جدید معرفی شده است.آپدیت اندروید 13 سالانه سیستم عامل اندروید گوگل برای گوشی‌های سری پیکسل گوگل نیز منتشر شده و طی ماه‌های پیش رو برای پرچم‌داران اندرویدی دیگر برندها نیز عرضه خواهد شد. اندروید ۱۲ یک به‌روزرسانی نرم افزاری هیجان‌انگیز بود و چیزهای زیادی را تغییر داد؛ نسخه جدید آن هم دقیقاً به همان شکل، با تغییراتی بزرگ همراه شده است.

گوگل اولین نسخه آزمایشی به‌ روزرسانی اندروید ۱۳ را فوریه گذشته در اختیار کاربران قرار داد، اما در رویداد Google I/O 2022 که ماه مه گذشته برگزار شد، از این سیستم عامل رسما رونمایی کرد. اخیراً هم نسخه نهایی آن برای گوشی‌های پیکسل منتشر شده است.

تاریخ عرضه اندروید ۱۳

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم نسخه‌ی بتای این سیستم عامل در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل قرار گرفته است. این در حالی است که ماه‌ها نسخه آزمایشی اندروید ۱۳ در جریان بود تا گوگل با دریافت بازخورد و نظرات کاربران و توسعه‌دهندگان، بتواند آن را به بهترین شکل ممکن نیز عرضه کند.

آخرین‌باری که گوگل نسخه جدید اندروید را در ماه آگوست معرفی کرده بود به آپدیدت اندروید ۹ پای در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد. از آن به بعد معمولا به روزرسانی اندروید در ماه سپتامبر و یا اکتبر منتشر می‌شد.

درواقع اندروید ۱۳ بیست و دومین نسخه سیستم عامل اندروید از زمان عرضه نخستین آن در سال ۲۰۰۸ است. برخلاف دیگر نسخه‌های بزرگ اندروید که پس از عدد خود عنوانی را یدک می‌کشیدند، گوگل چند سالی است که به روزرسانی اندروید را تنها با نام عددی عرضه می‌کند. مقصر اصلی اندروید ۱۰ است که قرار بود با نام اندروید Q منتشر شود، اما گوگل به خاطر مشکلاتی که در شروع کلمات با این حرف وجود داشت و اعتراض طرفداران خود ترجیح داد به طوری کلی نام دسرهای محبوب و خوشمزه را بر روی اندروید بردارد و تنها آن‌ها را با نام عددی منتشر کند.

شاید نام عددی در نظر گرفته شده به نظر ساده‌تر می‌رسید، اما از منحصربه‌فرد بودن آپدیت‌های اندروید نیز می‌کاهد. اسامی مانند اندروید ۵ آب نبات چوبی و اندروید ۸ اوریو خیلی جذاب‌تر هستند.

اندروید ۱۲ با نام داخلی مخروطه برفی در حال توسعه بود و اندروید ۱۳ هم با نام تیرامیسو توسعه پیدا کرده است، اما در نهایت گوگل آن را با همان نام عددی  “Android 13” عرضه کرد.

قابلیت Android Beam را یادتان می‌آید که به شما اجازه می‌داد با تب کردن روی دو گوشی لینک‌ها، فایل‌ها و دیگر موارد را منتقل کنید؟ این قابلیت با Nearby Share جایگزین شد که به جای بلوتوث و Wi-Fi Direct، به NFC متکی بود؛ اما روش Tap-to-transfer روشی کاربردی و راحت است که به نظر می‌رسد گوگل قصد احیای آن را دارد. طبق گزارش Android Police، روشی مشابه Tap-to-transfer برای انتقال و پخش فایل‌ها به اندروید 13 باز می‌گردد. در حال حاضر، اسم رمز این قابلیت «Media TTT» یعنی مخفف tap to transfer است؛ اما بعید است که گوگل در آخر از این نام استفاده کند.

در حال حاضر، فقط چند دموی غیر کاربردی از این قابلیت در دست است که نشان می‌دهد چطور برای پخش یا ارسال فایل رسانه‌ای به دستگاه دیگری نزدیک شوید تا بتوانید از آن استفاده کنید. مشخص نیست که این قابلیت از چه فناوری استفاده می‌کند؛ اما محتمل‌ترین فناوری‌ها، NFC یا پهنای باند اولتراواید (UWB) هستند.

دکمه بازگشت به بالا