عمومی

موبایل یا تبلت؟ کدام بهتر است؟

معرفی و بررسی تبلت + کاربرهای آن

مدتی است نام تبلت ها زیاد شنیده می شود. محصولاتی که به تازگی با سر و صدای زیادی وارد بازار شده اند و قیمت آنها اغلب برابر با رایانه ارزان است. اما آنچه واقعاً تبلت است و آنچه می تواند انجام دهد چیزی است که شما برای دانستن آن باید به خواندن ادامه دهید. نام دیگر تبلت، لوح‌های اینترنتی است. با این عنوان مشخص است که یکی از مهمترین کاربردهای تبلت، کار با اینترنت است.

اما این محصولات هیچگونه لوازم جانبی ندارند. صفحه کلید یا ماوس در کنار آنها مشاهده نخواهید کرد و تمام دنیای رایانه در همان تبلت کوچک خلاصه می شود. استیو جابز با معرفی رایانه iPad در سال 2010 به سال‌ها تفکر درباره نوآوری در این عرصه پایان داد. در واقع، او به آغاز دوره جدیدی در سخت افزار کامپیوتر کمک کرد.

اگرچه چندین سال است تبلت های شخصی در دسترس هستند، iPad اولین دستگاهی بود که از این ویژگی در بازار مصرف به خوبی استفاده کرد. موفقیت اپل به نفع شرکت های دیگر و همچنین علاقه مندان به فناوری است که به دنبال گزینه ای برای اپل هستند.

اما، واقعاً تبلت چیست؟ در ساده ترین تعریفی که می توان گفت تبلت یک دستگاه تلفن همراه محاسباتی است که بزرگتر از تلفن های هوشمند است. البته، تبلت اندازه خاصی ندارد. به عنوان مثال صفحه iPad کمی کمتر از 10 اینچ است اما سایر تبلت ها می توانند بزرگتر یا کوچکتر باشند. به طور کلی، اگر یک دستگاه محاسباتی از صفحه لمسی استفاده می کند و تلفن همراه نیست، یک تبلت است.

در سال 2010، لنوو دستگاهی به نام IdeaPad U1 را در نمایشگاه الکترونیک لاس وگاس معرفی کرد. در نگاه اول، این دستگاه مانند یک لپ تاپ معمولی به نظر می رسید، اما اگر صفحه را از پایه آن جدا کنید، لپ تاپ به یک تبلت با سیستم عامل مستقل تبدیل می شود. در همان سال، لنوو نام دستگاه را به LePad تغییر داد و آن را در چین راه اندازی کرد.

اگرچه تبلت از لحاظ شکل، اندازه و ویژگی متفاوت است، اما دارای ویژگی های مشابه بسیاری است. تقریباً همه آنها دارای صفحه نمایش لمسی هستند و سیستم عامل آنها توانایی اجرای برنامه های کوچک را دارد. تبلت لازم نیست جای رایانه های قدرتمند را بگیرند. اما آنها فرایند جدیدی در زمینه دستگاه های محاسباتی هستند. در ادامه، به ویژگی های مشترک و اساسی تبلت ها خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید یک تبلت مناسب

تلفن های هوشمند دارای قابلیت ها و ویژگی هایی هستند که آنها را به رایانه های کوچک شخصی تبدیل می کند. با وجود چنین تلفن هایی خرید تبلت منطقی است؟ دلایل زیادی برای خرید تبلت وجود دارد. صفحه نمایش و وزن یک تبلت مهمترین این علل است. صفحه نمایش یک تبلت بسیار بزرگتر از صفحه نمایش تلفن هوشمند است، بنابراین بررسی ایمیل ها، خواندن کتاب های الکترونیکی، مرور وب، تماشای فیلم و موارد دیگر بسیار آسان تر از یک تلفن هوشمند با صفحه نمایش کوچک است.

ایده استفاده از تبلت در محل کار به ویژه در جلسات تجاری یکی از جذاب ترین راه حل ها برای مدیران، تجار و بازاریاب است که می خواهند مشتری را در کمترین زمان ممکن جذب کنند. استفاده از تبلت های صفحه عریض راحت تر از استفاده از تلفن های هوشمند است. از طرف دیگر به دلیل وزن کمتری که تبلت ها نسبت به لپ تاپ دارند، حمل آنها راحت تر است و فشار کمتری به ستون فقرات شما وارد می کنند.

حال اگر علاقه مند به خرید یکی از این تبلت ها هستید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا جنبه های مختلف این ابزارهای دوست داشتنی را بررسی کنید. برای خرید تبلت، ابتدا باید نیاز خود را تعیین کنید. برخی از افراد به یک تبلت با ماندگاری طولانی احتیاج دارند، در حالی که دیگران به کیفیت دوربین و قابلیت اتصال آن به تلویزیون اهمیت می دهند. از نظر دیگران، ابعاد و سهولت حمل ممکن است معیار اصلی باشد.

بدون شک، سیستم عامل تبلت نیز بسیار مهم است و می تواند در انتخاب شما تأثیر بگذارد. سیستم عامل iOS اپل که در آیپد و آیفون استفاده می شود جامد، آراسته و قابل اعتماد است. اما اگر آیپد بخرید، وارد دنیای اپل خواهید شد و فقط می توانید از نرم افزارهایی استفاده کنید که مورد تأیید اپل باشد.

اما اندروید آزادی و کنترل بیشتری به شما می دهد. اما اندروید همیشه به راحتی iOS کار نمی کند. اندروید ویژگی های متنوعی را به کاربر ارائه می دهد. به عنوان مثال، Android 3 یا Honeycomb که مختص تبلت s است، از صفحه نمایش بزرگ تبلت ها به خوبی پشتیبانی می کند و بهتر از iOS 4 یا iOS 5، صفحه تبلت برای مواردی مانند اعلان، ایمیل، مرور وب و لذت بردن از مشاهده عکس ها.

آخرین سیستم عامل مایکروسافت در لپ تاپ ها و رایانه های معمولی عملکرد بسیار خوبی دارد و البته کاربران تبلت ها و ابزارهای هیبریدی کاملاً از آن راضی هستند. ویندوز 10 ترکیبی از بهترین ویژگی های سیستم عامل محبوب مایکروسافت با قابلیت های جدید و البته نگاه ویژه به مزایای صفحه های لمسی است. به عنوان مثال، ویژگی های کنترل پنجره و دکمه بزرگتر شده اند و حالت Tablet Mode اندازه منوی شروع سیستم عامل را با توجه به فضای فضای صفحه گسترش می دهد.

موبایل بخریم یا تبلت؟

در هنگام انتخاب بین موبایل و تبلت فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت، اما سوالات کلیدی که باید از خود بپرسید این است: این دستگاه برای چه کسانی خریداری می شود؟ برای چه چیزی استفاده کنیم؟ هزینه خرید آن چقدر است و چه اندازه صفحه نمایش برای استفاده در نظر گرفته شده از دستگاه مناسب است؟

بدیهی است که بزرگترین تفاوت بین تلفن های همراه و تبلت در اندازه صفحه نمایش است، اما این تمایز با ظهور ناگهانی تلفن های هوشمند در بازار 7 اینچی تبلت تار می شود. خرید برنامه تبلت در صورتی توصیه می شود که برنامه شما برای دستگاه جدید شما حول تماشای فیلم، خواندن کتاب و مجله یا مرور وب باشد.

اگرچه همه این کارها را می توانید از طریق تلفن هوشمند انجام دهید، اما صفحه نمایش کوچکتر از نظر بصری به اندازه تبلت آسان نیست، اگرچه تلفن ها به دلیل قابل حمل بودن در پخش موسیقی بهتر عمل می کنند. برای کاربرانی که زمان بسیار بیشتری را در جاده و دور از خانه و محل کار خود می گذرانند و قابلیت حمل و نقل برای آنها به همان اندازه مهم است، باید گفت که اگرچه تبلت ها بیشتر و بیشتر به دستگاه های قابل حمل تبدیل می شوند، اما هیچ چیز جایگزینی برای سهولت امکان قرار دادن دستگاه در جیب شما.

تلفن ها دستگاه های بهتری برای پیام رسانی هستند، بنابراین اگر تصمیم دارید پیام های متنی زیادی ارسال کنید، ایمیل خود را دائماً چک کنید یا ساعت های زیادی را در سرویس های پیام رسان سپری کنید، بهتر است به سراغ تلفن های هوشمند بروید. اگرچه تبلت ها قادر به مدیریت ایمیل و همچنین اجرای برخی سرویس های پیام رسانی هستند، تلفن همراه برنده است.

اکثر کاربران نیز عاشق عکس گرفتن هستند، بنابراین اگر می خواهید دستگاه جدید شما وسیله ای برای عکسبرداری باشد، توصیه می کنیم دوباره به سراغ تلفن های هوشمند بروید زیرا علاوه بر تلفن های هوشمند، آنها معمولاً دوربین های بهتری نسبت به تبلت دارند. از آنجا که کوچکتر و سبک تر هستند، حمل آنها راحت تر است و برای ضبط لحظه ها می توان از آنها راحت تر استفاده کرد.

منبع مقاله:

https://118work.ir/subcategory/لوازم-الکترونیکی/موبایل-و-تبلت

دکمه بازگشت به بالا