عمومیکسب و کار برتر

مقدار پارچه برای دامن شلواری

در پست خیاطی امروز مجله اینترنتی حرف تازه آموزش تصویری و آسان مرحله به مرحله دوخت دامن شلواری و فیلم دوخت دامن شلواری را برای شما آماده کردیم.

همانطور که میدانید که دامن شلواری به دامنی گفته میشود که مثل شلوار فاق دارد و این فاق دوخته می شود، اما هنگام پوشیدن مانند دامن به نظر می آید و در انواع ساده و دامن شلواری کلوش و دامن شلواری پیلی دار و دامن شلواری لنگی و فون و تمام کلوش و برش دار و … تولید میشود

آموزش دوخت دامن شلواری برای سایز ۳۶ تا ۴۲ و احتمالا ۴۴ را برای شما آموزش می دهیم

راهنمای انتخاب پارچه برای دامن شلواری

اگر برای فصل تابستان و بهار قصد دارید دامن شلواری بدوزید، از پارچه خنک و نازک و لطیف و نخی استفاده کنید و اگر برای زمستان و فصل پاییز قرار است این دامن شلواری را بدوزید و بپوشید، از پارچه های ضخیم تر و گرم استفاده کنید

مقدار پارچه برای دامن شلواری

روش رسم الگو و انداختن روی پارچه

مثل دامن کلوش، پارچه را از روی قطر مربع تا کنید و دو گوشه پارچه را روی هم قرار دهید. از یک سمت لبه پارچه ۸ سانت داخل شوید و علامت بگذارید.

و از سمت دیگر ۱۰ سانت از لبه پارچه داخل شوید.

این دو خط را رسم کنید.

از محل تلاقی این دو خط ، ۳۰ سانت پایین بیایید.

اگر خواستید برای سایزهای خیلی بزرگتر بدوزید فقط باید دور کمر بزرگتر شود که کافیست به ازای هر سایز، ۲ سانت به این ۳۰ سانت اضافه کنید.

توجه: دقت کنید به دلیل این تغییر در سایزهای خیلی بزرگ، قد دامن شلواری هم به همان میزان کوتاهتر میشه.

با کمک متر این ۳۰ سانت را مثل شکل زیر در چند نقطه مشخص کنید تا یک نیم دایره ایجاد شود.

از پایین این هلال ۳۰ سانت پایین آمده و علامت بگذارید.

از محلی که علامت گذاشته اید ،یک خط به لبه پارچه رسم کنید.

از لبه پارچه به خط عمودی، یک هلال کوچک رسم کنید.

همین کار را در خط عمود پشت هم انجام دهید.

از لبه کمر دامن ۶۴ سانت (قد دامن) پایین آمده و علامت بزنید.

این علامت را با کمک متر در چند نقطه تکرار کنید. تا هلال پایین دامن بدست آید.

آموزش برش دامن شلواری

خطوط بدست آمده را مانند شکل زیر قیچی کنید.

نحوه اندازه گیری بلندی فاق دامن شلواری

برای اندازه گیری بلندی فاق کافیست روی میز یا صندلی سفت بنشید و مطابق شکل فاصله بین کمر و میز را از سمت پهلو اندازه بگیرد. اگر اندازه گیری براتون سخت هست می توانید خیلی راحت با فرمول زیر اندازه فاق خودتان را محاسبه کنید.

دامن شلواری ، از نوع پوشاکی است که گشاد بوده و تنها تفاوت سایزها در دور کمر دست و در این مدل که کمر هم کشی است به راحتی با کم و زیاد کردن طول کش می‌تونید سایز کمر را تغییر بدید.

اما برای سایزهای خیلی بزرگتر باید عرض کمر هم کمی تغییر کند.

همچنین ببینید:

روش دوخت دامن شلواری بدون الگو

دوخطی که با رنگ قرمز مشخص شده فاق دامن شلواری است،این دو خط را بدوزید.

از قسمت کمر جلوی دامن به اندازه ۲ انگشت بسته پایین آمده و خطی تقریبا منحنی به وسط کمر رسم کنید.

این خط را قیچی کنید.

دامن را در جهتی تا کنید که دو فاق روی هم قرار گیرد. خط قرمزی که در شکل می بینید، بدوزید.

طریقه دوختن کمر دامن شلواری

یک مستطیل به طول ۱۰۰ سانتیمتر و عرض ۱۲ سانتی متر برای کمر دامن ببرید.

دو سر این نوار را به هم بدوزید . نوار را از عرض تا کنید و سپس به اندازه کشی که می خواهید از آن عبور دهید علامت بگذارید.

و دورتا دور نوار کمر را چرخ کنید تا جای کش مشخص و دوخته شود.

این مستطیل رابه کمر دامن بدوزید.

۶۴ سانتیمتر کش برای کمر نیاز دارید.

کش را از داخل کمر عبور دهید.

دوسر کش را به هم بدوزید و چین کمر را مرتب کنید و قسمتی را که برای ورود کش باز گذاشتید بدوزید.

اندازه قد

قد این دامن شلواری تا زیر زانو است و البته به سلیقه شما بستگی دارد.

روش دوخت دامن شلواری با الگو

این دامن شلواری در حالت ایستاده مانند دامن فون است.
مقدار پارچه برابر با دو برابر قد دامن است.
از دولای باز پارچه ۱۵ cm داخل شده و فضای آن را آزاد می‌گذاریم.
سپس خطی به طول قد دامن + ۵ cm برای کش دوزی رسم می‌کنیم.
۱/۴ دور باسن را بیرون می‌رویم (به دلیل اینکه کمر کش دوزی شده و بایستی دور کمر گشادتر باشد)

دامن کمری

اگر بخواهیم برای دامن کمری بدوزیم به جای ۱/۴ دور باسن ۱/۴ دور کمر را در نظر می‌گیریم.

از پایین یا قد دامن به اندازه ۱/۴ دور باسن + ۶ cm بیرون می‌رویم
دو خط گفته شده در بالا را به یکدیگر متصل می‌کنیم.

از خط کمر ۱/۳ باسن بزرگ را روی قد مشخص کرده و به اندازه ۱/۸ دور باسن برای فاق بیرون می‌آییم. همین مقدار را بالا رفته و فاق را وصل می‌کنیم.

برای پایین دامن شلواری بایستی ۱/۸ دور باسن + ۲ cm بیرون رفته و خطوط را به هم وصل کنیم.
برای برش مقدار اضافه کش دوزی را به طرف داخل تا زده و سپس قیچی می‌کنیم.

نکات لازم در مورد دوختن دامنهای شلواری

در ابتدا فاق جلو را می‌دوزیم.
بعد از دوخت فاق جلو به سراغ فاق پشت رفته و آن را می‌دوزیم.
خط پهلو و جلو را به یکدیگر متصل کرده و سپس قسمت داخل پا را می‌دوزیم.
برای دوخت کش اندازه آن بایستی دور کمر – ۱۰ تا ۱۵ cm در نظر گرفته شود.

امیدوارم با دیدن آموزش امروز، تمام نکات را یاد گرفته و یک دامن شلواری زیبا برای خود بدوزید.

منبع: سلام دوست من

در این مطلب سعی بر این موضوع شده است که محاسبه دقیق مقدار پارچه برای دوخت انواع لباس که بار ها توسط خریداران عزیز از کارشناسان فروشگاه ما سوال شده است به شکل مختصر و مفید خدمتتان بیان شود ، تا در سریع ترین زمان ممکن نیاز شما را به بهترین شکل ممکن مرتفع سازد.

عوامل موثر بر خرید پارچه به صورت متری

برای محاسبه کردن پارچه در خرید به سه نکته توجه کافی داشته باشید . حتما اولین کاری که میکنید اندازه گیری‌های لازم برای خرید پارچه مد نظرتون را انجام داده باشید تا در خرید مقدار ورد نیازتون را دقیقا بدانید.

عرض پارچه

پارچه ها چندین عرض مختلف دارند که بر روی خرید ما اثرگذارند، عرض‌ پارچه‌ها به این صورت هست 110 سانتی‌متر 150سانتی‌متر 300 سانتی‌متر، اغلب پارچه‌ها لباسی عرض 110 و 150 تولید میشوند.پارچه‌هایی که برای دوخت ملحفه، پرده ،روتختی ،رو مبلی و لباس عروس استفاده میشوند اغلب عرض 3 متر هست بدلیل یک دست درآمدن کارهای مد نظرتون .

شما می بایست به این موضوع توجه کنید که عرض پارچه یکی از المان ها پر اهمیت در محاسبه مقدار پارچه برای دوخت انواع لباس می باشد.

نوع پارچه

دقت در خرید پارچه خیلی اصل مهمی است، حتما باید دقت کرد اگر پارچه طرحدار یا گلدار باشد باید مقداری بیشتری خریداری شود تا خیاط بتواند درکنار هم قرار دادن طرح پارچه کار چشم نوازی را ارایۀ بدهد یا اگر چهارخونه یا راه‌راه باشد هم همینطور این نکته مهم برای پارچه‌هایی که دارای خواب هستند مانند مخمل نیز مورد کاربرد و مهم هست.

بافت پارچه مخمل دارای خواب هست که خیاط برای کنار هم گذاشتن خواب پارچه نیاز به پارچه بیشتزی هست، اگر پارچه طرحدار مد نظرتون دارای حاشیه زیبا باشد که این حاشیه حتما باید در انتهای کارها باشد  یا تک طرح خاصی باشد که این طرح خاص باید قسمت خاصی باشد به پارچه بیشتری مورد نیاز میشود.

مدل لباس

هر فردی دارای یک سایز بخصوص خود هست که در خرید مقدار پارچه دخیل هست مانند قد فرد ویا سایز فرد مشخصه خیلی مهم هست .

حال با این تفاوت که قد خود لباس مد نظرتون یا ازاد یا تنگ بودن کارها و مدل لباس شما بسیار مهم هست برای مثال لباس‌هایی که پرچین نیاز به پارچه بیشتری دارد و همه این‌ها دارای فرمول یکسانی هستند که با قرار دادن قد کار خودتان میتوانید مقدار پارچه مورد نیازتان را بدست بیاورید.

پارچه مورد نیاز لباس

دوستان عزیز باید توجه داشته باشند در هر طرح و مدل لباس های مختلف محاسبه مقدار پارچه برای دوخت انواع لباس برای خریدشان متفاوت هست.

حتی پیراهن‌ها یا دامن های مختلف هم به مقدار مختلفی نیاز به پارچه دارند. برای دوخت لباس و پیدا کردن مقدار پارچه فرمولی برای سایز های مختلف دارند که دسته بندی انها از سایز 36 الی 40 که سایز اول 40 الی 46 که سایز دوم و در اخر سایز 46 به بالا هستند که در دسته سایز سوم هستند که سایز اول اندامی لاغر و دوم اندانی درشت و سوم برای افرادی که اندامی بزرگ تر دارند .

ما توضیحاتمان را برای دسته اول خواهیم نوشت فرمول استفاده برای این دسته هست.

انواع دامن‌ها

دامن‌ها چندین مدل هستند که ما پر کاربردترین‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد که هر کدام مربوط به مدلشان نیاز به مقدار پارچه مشخصی خواهند داشت.  حال چند نمونه از دامن هارا برایتان توضیه خواهم داد :

  • دامن راسته
  • دامن 6 ترک
  • دامن 4 ترک
  • دامن پِلیسه
  • دامن کلوش و نیم کلوش
  • دامن فون
  • دامن با چین‌های سوزنی
  • دامن شلواری

پارچه مورد نیاز برای دامن راسته

دامن راسته باید کوتاه و تنگ دوخته شود و طرحدار بودن پارچه یا ساده بونش اهمیت خاصی برای مقدار مورد نیاز پارچه شما ندارد. دامن راسته برای خانم‌هایی که پایین تنه کوچکی دارند مناسب هست، دامن راسته برای افرادی با قد کوتاه بهمراه کفش پاشنه بلند عالیست.

مقدار پارچه برای دوخت انواع دامن راسته : قد دامن (از کمر تا روی پا) + 10 سانتی متر (برای کمر دامن) میباشد. حتما باید قبل خرید پارچتون قد دامن راسته خود را اندازه‌گیری کرده باشید.

پارچه مورد نیاز برای دامن 6 ترک

دامن 6 ترک دارای چین‌هایی پر و منظمی دارد. دامن ترک پایین تنه شما را مخفی میکند پس اگر بالا تنه خوش اندامی دارید دامن ترک باعث میشود که پایین تنه شما نشان داده نشود و بالا تنه ی شما بدرخشد حتی اگر پایین تنه ی متناسب نباشد و یا خوش فرم باشد اصلا اهمیتی ندارد.

برای خرید مقدار پارچه برای دوخت انواع دامن 6 ترک باید اول از همه اندازه دامن خود را بگیرید . سپس انرا دوبرابر کنید و برای دوخت کمر 10 سانتی متر اضافه کنید.

پارچه مورد نیاز برای دامن 4 ترک

دامنی که الان یاد میگیریم چین کمتری نسبت به دامن 6 ترک هست. دامن 4 ترک برای افرادیکه لاغر اندام هستند و پایین تنه ی مستطیلی شکلی دارند عالیست و درواقع پایین تنه شما را کوچک تر نشان میدهد، دامن 4 ترک میتواند یک شکل زیباتری به اندام شما بدهد ، اگر شما پایین تنه کوچک تری نسبت به بالا تنه خود دارید از این دامن برای تعادل استفاده کنید.

برای خرید مقدار پارچه برای دوخت انواع دامن 4 ترک باید قد خود را اندازه گیری کنید سپس 10 سانتی متر بدلیل دوخت کمر اضافه میکنید.

دامن پِلیسه

دامنی که الان درموردش صحبت خواهیم کرد دامن پلیسه است، این نوع دامن دارای چین های منظم و زیادی هستند و در اکثر موارد کوتاه دوخته می شود، این دو عامل باعث بزرگتر دیده شدن پایین تنه میشود.

اگر شما پایین تنه کوچکی دارید و یا خانم هایی که شکل اندامشون مسطتیلی شکل ویا سیبی شکل هستند پیشنهاد میدهیم تا اندام های خود را زیبا تر نشان دهند و با پوشیدن دامن پلیسه اندام خود را اصلاح نمایید. اولین کار برای دوخت انواع دامن پلیسه باید قد دامنتون را اندازه گیری کنید.

مقدار پارچه برای دوخت انواع دامن پلیسه دو برابر قد دامنتون + 10 سانتی متر پارچه برای کمر دامنتون میباشد. دامن پلیسه اصولا با پارچه ساده یا چهارخونه دوخته میشوند. اگر از پارچه هایی با ضخامت بیشتر استفاده شود مناسب تر است.

الگوی دامن شلواری کلوش | برای دوخت شلوار دامنی چند متر پارچه لازم است نی نی سایت | پارچه مناسب برای دامن فون

دامن کلوش و نیم کلوش

دامن کلوش و نیم کلوش یکی از مدل دامن های پرطرفداران خانم هاست که بیشتر خانم ها به ان جذب میشوند. این نوع دوخت دامن بدلیل نوع طراحی بسیار زیبا ان برای اندام های چاق، لاغر و توپر مناسب هستند. برای دوخت دامن های کلوش و نیم کلوس دردسر و دشواری خاصی ندارد.

حال تفاوت بین کلوش و نیم کلوش را برایتان تعریف خواهیم کرد دامن های کلوش یک دایره کامل بوده الگوی آن و دامن نیم کلوش یک نیم دایره هست و در دامن های دوخته شده برای تشخیص باید به چین های دور گودی کمر دقت کرد زیرا در دامن های نیم کلوش در گودی کمر چین های خیلی کمی دارند.

ممقدار پارچه برای دوخت انواع دامن های نیم کلوش فقط نیاز هست که شما دو قد از دامنتان را با 10 سانتیمتر برای کمر محاسبه کنید و برای کلوش باید دو قد و نیم برابر دامنتان را با 10 سانتی متر برای کمر تهیه کنید

مدل های کت و دامن زنانه و دخترانه جدیدی که هر کدام از آنها را می توان در مکان های متفاوتی پوشید. پوشیدن کت و دامن یقه انگلیسی مناسب در مجالس و مهمانی های اندام شما را موزون تر و ظاهرتان را باوقارتر نشان می دهد،

دامن فون

دامن فون برای افرادی که بدنی با شکل گلابی یا ساعت شنی دارند خیلی مناسب هست و قسمت ران های شما را کامل پوشش میدهد و مدل دامن فون بصورتی هست که در کمر بسیار تنگ و هرچقدر به سمت پاییین حرکت میکنیم گشاد تر میشود.

این نوع دامن برای خانم هایی که اندام مسطتیلی شکل دارند نیز میتوانند استفاده کنند ولی برای افرادی که بالا تنه بزرگی دارند پیشنهاد نمیشود. برای محاسبه مقدار پارچه برای دوخت انواع دامن شما باید ابتدا قد دامن خود را بگیرید و بعد از ان برای دوخت شما نیاز به دوبرابر قد دامنتون + 10 سانتی متر برای کمر نیاز دارید.

دامن با چین‌های سوزنی

دامن چین سوزنی برای افرادی مناسب هستند که بالا تنه انها مناسب هستند و پایین تنه بزرگی دارا هستند. پارچه مناسب برای این نوع دامن بهتر است از یک پارچه نسبتا سبکی استفاده شود.

دوختن این نوع دامن باید به نکته ای توجه کرد این است که اگر دوست دارید پر چین باشد باید دو قد دامنتان را بگیرید + 10 سانتی متر برای کمر اگر چینش کم هست باید یک قد دامنتان را + 10 سانتی متر برای کمر بگیرید.

دامن شلواری

دامن شلواری یک شلوار هست که به دامن بسیار شباهت دارد. این شلوار برای خانم هایی که بالا تنه ای بزرگ تری دارند بسیار مناسب است. برای خرید پارچه برای دامن شلواری نیاز به دو قد شلوار + 10 سانتی متر کمر نیاز است.

این مطلب در رابطه با مقدار پارچه برای دوخت انواع لباس ادامه دارد و بروزرسانی ها در همین صفحه خدمت شما ارائه می گردد اگر سوالی درباره مقدار پارچه برای لباس خاصی داشتید حتماً در بخش نظرات از ما بپرسید.

چه مقدار پارچه برای دوخت انواع لباس باید خرید ؟

با توجه به مدل لباسی که شما انتخاب کردید این مقدار پارچه متفاوت می باشد برای اطلاع از مقدار دقیق پارچه برای انواع لباس این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

سه عامل تاثیر گذار در متراژ خرید پارچه برای دوخت لباس

1-عرض پارچه
2-نوع پارچه
3-مدل لباس

هنر بازار

 

دکمه بازگشت به بالا