عمومیکسب و کار برتر

مزایا و معایب سنگ اسلب

همانطور که می دانیم سنگ اسلب به سنگهایی اطلاق می شود که دارای ابعاد بزرگ و حداقل عرض 80 سانتی متر می باشند . به همین دلیل سنگهای اسلب دارای مزایا و معایب مختص به خود می باشد , از مهمترین مزایای سنگ اسلب , زیبایی به دلیل یکپارچه و یک دست بودن این سنگها می باشد که دارای طرحی یکدست و زیبا هستند و بر خلاف سایر سنگها تکه تکه و برش خورده نمی باشند .

از معایب سنگ اسلب به بزرگ و حجیم بودن و درنتیجه سنگین بودن آن می توان اشاره کرد که برای مشکلاتی را ایجاد می نمود و در گذشته به دلیل استفاده از روشهای سنتی بنایی نصب این سنگها بسیار سخت بود و به مرور زمان به دلیل سنگینی و سرما , گرمای محیط سنگها دچار افتادگی و شکستگی می شدند . در حال حاضر استفاده از , دیگر مشکلات گذشته را ندارد و به راحتی و با ماندگاری بسیار زیاد در ساختمانها استفاده می شوند.

  انواع سنگ‌ اسلب ساختمانی و آنچه باید در مورد نصب آنها بدانید :

انتخاب سنگ مناسب، مهمترین عامل اجرای با کیفیت دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان می باشد؛ اما با در نظر گرفتن مزیت‌های بصری و کیفی انواع سنگ اسلب ، هر نوع سنگ  برای مصارف خاص خودش استفاده می‌شود. سنگ‌اسلب گرانیتی به واسطه زیبایی خاص و استحکام بالا،  بیشتر در پروژه‌های ساختمانی  و برای استفاده در دیوار انتخاب می‌شود. سنگ اسلب کوارتز برای استفاده در آشپزخانه گزینه مناسب‌تری است. چراکه سنگ کوارتز به گونه‌ای فرآوری شده که در برابر آسیب‌های سطحی و گرما بسیار مقاوم است. پس می‌توان گفت سنگ کوارتز به دلیل استقامت بالا در نمونه‌های بین کابینتی، اپن آشپزخانه و سنگ روی کانتر کاربرد بیشتری دارد.

سنگ اسلب مرمریت نیز که سالهاست در دکوراسیون منازل استفاده می‌شود، یکی از بهترین سنگ‌های موجود در کشور است که در بازارهای صادراتی نیز با استقبال بسیاری مواجه شده است. این نوع سنگ که از مزیتهای بسیاری برخوردار بوده ، در بسیاری از بخش‌های ساختمان قابل استفاده است. چراکه استفاده از مرمریت برای تلفیق مدرنیته و سبک‌های سنتی در طراحی داخلی ساختمان گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود. از طرفی سنگ اسلب مرمریت،‌ برای کف و دیوار ساختمانهای اداری و تجاری نیز استفاده می‌شود و به اندازه منازل مسکونی کاربرد بخصوصی دارد.

سنگ مرمر اونیکس ، بهترین گزینه برای دکوراسیون‌های داخلی ظریف و کلاسیک است . اما اگر برای طراحی‌های بسیار ظریف به دنبال سنگ مناسب هستید، سنگ اسلب اونیکس می‌تواند گزینه مورد نظر شما باشد. سنگ اسلب مرمر اونیکس که با ظرافت و طرح خاصی تهیه شده، از گذشته تا به امروز در طرح‌های سنتی کاربرد بیشتری دارند.  به طور معمول سنگ اسلب اونیکس برای اجراهای کلاسیک در یک ساختمان استفاده می‌شود.

این سنگ به دلیل خاصیت ترمیم پذیری و زیبایی منحصربه فردش، در دکوراسیون های بسیار شیک و لوکس استفاده بیشتری دارد. به طوری که اگر به هر دلیلی روی سنگ مرمر شما خط و خش ایجاد شد و یا حفره‌ای در ظاهر آن به وجود آمد، کافی است سطح سنگ مرمر را خیس کرده و با پودر سنگ داخل حفره‌ها را پر کنید. سپس با یک سمباده نرم سطح آن را پولیش دهید و به سادگی سنگ مرمر خود را صیقل دهید. با استفاده از مرمر اونیکس برای برخی از پروژه های لوکس جوابگو است. اما به دلیل هزینه بسیار زیاد این سنگ، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

می‌توان گفت سنگ اونیکس(مرمر) نوعی سنگ آهک است که به رنگ‌های گوناگون یافت می‌شود. که زمان‌های گذشته در ساختمان‌سازی کاربرد داشته و تاکنون نیز به همین میزان محبوبیت دارد. مصری‌ها و یونانی‌ها از این سنگ اسلب برای ساختن معابد خود استفاده می‌کردند. این سنگ در برابر گرما، سرما و باران مقاوم است و در ضمن نور را از خود عبور می‌دهد. سنگ مرمر به خاطر زیبایی خاصی که دارد همواره در مجسمه سازی، کارهای ساختمانی و تزیینی مورد استفاده قرار گرفته است.

اسلب سنگ چیست | انواع سنگ اسلب | قیمت سنگ اسلب مرمر

تراورتن،‌ سنگ اسلب محبوب برای طراحی داخلی

سنگ اسلب تراورتن برای دکوراسیون داخلی ساختمان از طرفداران زیادی برخوردار است. نصب سنگ اسلب کف و اجرای سنگ اسلب روی دیوار با این نمونه سنگ ساختمانی نیز قابل انجام است. تراورتن به علت داشتن تخلخل، خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد و حفره‌های موجود در سنگ، باعث افزایش مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی می‌شود. همچنین این سنگ از مقاومت قابل قبولی برخوردار است که به همین خاطر سالهاست برای سنگ نما نیز استفاده میشود. اما نصب سنگ نما نیز به مولفه هایی نیاز دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.

اما قبل از آن به سایر مزیت های تراورتن میپردازیم. این نوع سنگ را می‌توان به ۲ شکل موج دار و بدون موج برش داد. تراورتن دارای سوراخ‌هایی است که باید در هنگام فراوری سطح آن پر شود. وجود حفره در تراورتن باعث می‌شود در هنگام نصب سنگ، ملات های سیمانی داخل این حفرات نفوذ کرده و استحکام سنگ را دوچندان می کند. همچنین در ایجاد سازه های جدید به ساختمانهای قدیمی با استفاده از در بنای ساختمان و وزن کمتر این سنگ، جهت کمک به وزن کمتر ساختمان و بارهای وارده به اسکلت آن و استفاده از را آسانتر می نماید ، جزو ویژگی‌هایش به شمار می‌رود.

سنگ تراورتن خاصیت صیقل پذیری بالایی دارد. بنابراین درخشندگی بالایی داشته و برای استفاده در نماهای حجمی همچون نمای رومی بیشتر استفاده می‌شود. اما از معایب سنگ اسلب تراورتن می‌توان به جذب نسبتاً بالای آب در آن اشاره کرد. این نقص با پیشرفت تکنولوژی فرآوری تقریباً پوشش داده شده است. به طوری که مواد پوششی و به اصطلاح رزین ها، در زمان فرآوری و پولیش سنگ باعث کمتر شدن جذب آب آن شده و از تأثیرات آن این است که سنگ اسلب دیرتر کثیف می‌شود و کمتر در معرض هوازدگی قرار می‌گیرد. بنابراین کیفیت ساب و رزین در ماندگاری و زیبایی آن برای دراز مدت قابل توجه است.

نکته جالب این است که در زمان‌های قدیم به علت ظاهر متخلخل آن بین مصرف‌کنندگان تمایلی به استفاده از سنگ تراورتن نبود و این سنگ جزو ارزانترین سنگ‌ها محسوب می‌شد. تا اینکه با رشد تکنولوژی و به‌کارگیری مواد پرکننده رزین و  باعث شد که سطحی یک دست و براق با ظاهری زیبا و خواص مناسب مکانیکی و شیمیایی داشته باشد. میتوان گفت اضافه شدن مرحله رزین کاری باعث ایجاد جهشی بزرگ در میزان حجم استخراج و فرآوری سنگ تراورتن شد.

تراورتن‌ها به خاطر خاصیت تخلخل بسیار بالای آن مناسب برای نماهای داخلی و بیرونی ساختمان می‌باشد. این تخلخل باعث می‌شود که دوغاب سیمان در این فضاها نفوذ پیدا کند و به عنوان یک اسکوپ طبیعی عمل کند. تراورتن‌ها را می‌توان حتی در مناطق بسیار سرد و با بارندگی زیاد نیز در نمای ساختمان کارکرد بدون آنکه نگران رها کردن سنگ باشیم. البته در نمای داخلی نیز از این سنگها برای قرنیز و سنگ بغل راه پله ها استفاده می‌کنند.

نصب سنگ اسلب نما، چالش دیروز،‌ مزسنگ اسلب محصول اولیه ای است که از سنگ خام به دست می آید. سنگ خام که به آن بلوک می گویند دارای ابعاد مکعبی است که به صورت مربع یا مستطیل است. وقتی سنگ خام برای سنگ کاری فرستاده می شود، بسیار ضخیم است. بنابراین با دستگاههای برش سنگ موسوم به کاتر، به سنگ هایی با ضخامت کمتر تبدیل می شود. سنگ اسلب دارای نمونه هایی از تراورتن، گرانیت و مرمر است که بسیار زیبا و گران قیمت هستند.

تفاوت بین سنگ اسلب و سرامیک اسلب

برای کسانی که آشنایی چندانی درباره سنگ و سرامیک ندارند، معمولا این سوال پیش می آید که چه تفاوتب بین سنگ اسلب و وجود دارد. انتخاب میان این دو گزینه نیازمند کسب اطلاعات بیشتر و شناخت مزایایی دارد که هر یک از آنها دارند.

ویژگی های سنگ اسلب

این سنگ ها اندازه استاندارد خاصی ندارند و معمولاً تابع اندازه سنگی هستند که در معادن سنگ استفاده شده و در شرکت های سنگبری برش می خورد. نوعی از آن که در دیوارها و کف پوش استفاده می شود از این قضیه مستثنی است زیرا شرکت ها می توانند آن را در اندازه دلخواه برش بزنند. در واقع سنگ اسلب به صورت یک تخته سنگ است که با توجه به سفارش شده صورت گرفته توسط کارخانه ها برش داده شده و هیچ گونه عملیات رنگ آمیزی یا تعمیر روی آن صورت نمی گیرد.

آیا سرامیک؟

در مورد سرامیک اسلب قضیه متفاوت است زیرا سرامیک اسلب با وجود این که از مواد طبیعی ساخته می شود اما روش ساخت آن توسط انسان انجام می شود. همین نکته باعث می‌شود خیلی ها آن را غیر طبیعی بدانند. سرامیک اسلب مزایای بیشتری نسبت به سنگ اسلب دارد که مهمترین آن نفوذ ناپذیری در مقابل آب باشد و همچنین تغییر شکل یافتن و اصطلاحاً خورده شدن سنگ در برابر تغییرات دمایی است.  سرامیک های اسلب در اندازه های بزرگ به صورت تخته یا ورقه ای ساخته می شوند و یک محصول عالی برای پوشش داخلی ساختمان هستند. از آنجا که سرامیک اسلب توسط دستگاه ها و با دخالت انسان ساخته می شود می توان طرح ها و شکل های گوناگونی را برای آن تعریف نمود.

سرامیک اسلب نسبت به سرامیک زیبایی ظاهری بیشتری دارد و چون در برابر نفوذ آب مقاوم است طول عمر بیشتری دارد. همچنین قیمت سنگ اسلب نسبت به قیمت سرامیک، معقول تر و مناسب تر می باشد. نگهداری و تمیز نمودن آن نیز راحت تر است زیرا در هنگام ساخت یک لایه لعابی بر روی آن کشیده می‌شود که باعث می‌شود تمیز کردن آن خیلی ساده تر باشد.

مزایای استفاده از سنگ اسلب

اسلب ها چون از مواد طبیعی مقاوم ساخته می شوند دارای لایه نفوذ ناپذیر بوده در مقابل مواد شیمایی و ضربه مقاوم است. می توان مزایای آن را اینگونه بر شمرد :

1- تنوع رنگ و طرح زیاد

2- هزینه نگهداری کم

3-مقاوم در برابر ضربه و سختی بالای آن و کیفیت بالا

4- اندازه  بسیار بزرگتر نسبت به سرامیک معمولی

5- دارای لعاب نفوذ ناپذیر و امکان استفاده در هر شرایط آب و هوایی

6- مراقبت آسان

7- وزن سنگ: ممکن است بگویید سنگین بودن از معایب سنگ اسلب است. اما به یاد داشته باشید که سنگ ماهیتی سنگین دارد، پس سنگین بودن طبیعی است. بنابراین، این وزن می تواند به عنوان یک مزیت نیز مورد توجه قرار گیرد. زیرا زمانی که بخواهید از این سنگ بر روی زمین استفاده کنید، این وزن به قدرت چسبندگی سنگ کمک می کند.

1- نصب آن به دلیل ابعاد بزرگ کمی دشوار است

2- آسیب دیدگی کودکان و افراد مسن  در صورت سر خوردن بدلیل اینکه جنس اسلب سخت و محکم است .

3-  احتمال سر خوردن در فصل سرد که همراه با یخ زدگی همراه است

4- مهمترین عیب سنگ اسلب وزن زیاد آن است که برای حمل و نقل نیاز به تجهیزات اضافی و حتی ابزار نصب دارد.

دکمه بازگشت به بالا