عمومیکسب و کار برتر

لباس کار ایمنی چیست؟

لباس محافظ لباس کار است که در لیست تجهیزات حفاظت فردی (PPE) قرار دارد. لباس های محافظ افراد را از خطرات و خطرات احتمالی محافظت می کند. افرادی که کارشان در محیط های پرخطر و در معرض آتش سوزی، گرما یا لرزش شدید و سرمای شدید، آب و هوای بد، مواد شیمیایی سمی، اشیاء تیز یا خطرات بالستیک، آلاینده ها و غیره است، باید از لباس های مناسب برای بالا بردن امنیت و به حداقل رساندن آن استفاده کنند.

انواع مختلفی از لباس های محافظ و لباس های محافظ برای خطرات و مشاغل خاص وجود دارد. مانتوهای آزمایشگاهی، روپوش‌ها، جلیقه‌ها، کاپشن کار، روپوش‌ها، روپوش‌های جراحی و لباس‌های تمام بدن نمونه‌هایی از لباس‌های محافظ هستند. لباس، کلاه یا لباس دیگری که صرفاً به منظور شناسایی شخصی به عنوان کارمند پوشیده می شود، برای بررسی در نظر گرفته نمی شود. همه این لباس ها تجهیزات حفاظت فردی هستند.

انواع لباس های محافظ

  • لباس کار محافظ در کارگاه های صنعتی
  • لباس کار محافظ مقاوم در برابر حرارت
  • لباس کار محافظ در کارگاه های شیمیایی و رنگ
  • لباس کار ایمن در بیمارستان ها و مناطق آلوده
  • لباس کار هشدار دهنده برای دید در شب
  • لباس محافظ برای برق و مهندسان
  • لباس کار ایمن در برابر امواج الکترومغناطیسی

انواع لباس های محافظ

استفاده از لباس های محافظ در محیط های کاری به ویژه در محیط های کاری پرخطر الزامی است.کارفرما مسئول تهیه این لباس ها می باشد. کارفرما موظف است تجهیزات حفاظتی، لباس کار صنعتی و شرایط مناسب را برای کارگاه تهیه کند.

ویژگی های لباس کار محافظ چیست؟

  1. اندازه لباس محافظ باید متناسب با فرم بدن افراد باشد.
  2. لباس کار محافظ برای افرادی که به طور حرفه ای با مواد اسیدی و رادیواکتیو کار می کنند باید یکنواخت و غیر متخلخل به همراه کفش، دستکش و کلاه ایمنی مخصوص باشد.
  3. آستین های لباس محافظ خود را بالا نزنید یا بالا نزنید.
  4. لباس محافظ کارگرانی که با مواد شیمیایی و مضر کار می کنند نباید اجازه دهد آب و گاز به داخل آنها نفوذ کند.
  5. همچنین پارچه لباس باید با توجه به نوع پارچه و موادی که با آن سروکار دارند انتخاب شود.
  6. لباس های بارانی معمولاً به صورت کلاه هستند و از پارچه ضد آب با آستر نخی و آستری از پشم یا پشم شیشه ساخته می شوند.
  7. به لباس کار محافظ خود چیزی نچسبانید.
  8. در برخی از مشاغل کارگران هنگام کار باید آستین ها را بالا بزنند در این نوع مشاغل لازم است لباس کار مورد استفاده آستین کوتاه باشد.
  9. به هیچ وجه نباید لباس کار محافظ مخصوصاً سرآستین را گشاد کرد.زیرا در طول فرآیند کار برای شما مشکلاتی ایجاد می کند.
  10. همچنین فرم کار نباید محکم باشد.

جنس لباس کار

جنس لباس کار می تواند ترکیبی از الیاف طبیعی و می تواند ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی باشد و در برخی موارد لباس محافظ تماما از الیاف شیمیایی و صنعتی ساخته می شود.

پارچه لباس محافظ

پارچه ترگال برای مانتوها و کتهای آزمایشگاهی کمی ضخیمتر از تترون (180 گرم) و بین 200 تا 220 گرم در متر مربع است. لباس کار از کتان و پلی استر یا کتان و ویسکوز تهیه می شود. هرچه الیاف استفاده شده در پارچه طبیعی تر باشد، تبادل حرارت راحت تر است.

برخی از شرکت‌ها در این تجارت تخصص دارند، که شامل لباس‌هایی برای عایق‌کاری در برابر سرما و رطوبت است، که مخصوص اتاق‌های سردخانه است، یا لباس‌های نسوز برای کوره‌ها، یا لباس‌های نسوز ساخته شده از آزبست و غیره. لباس محافظ حرارتی باید دارای روکش آلومینیومی خاصی باشد که تا 90 درصد اشعه مادون قرمز را منعکس می کند که برای کار در نزدیکی کوره ها مناسب است.

لوگوها و علائم روی لباس کار

شکل لوگو یک مثلث متساوی الاضلاع با نماد مربوطه در بالا و نام شرکت در زیر آن است.رنگ پس زمینه لوگو باید واضح باشد تا واحدهای مختلف مشخص شود.
اندازه لوگو یک مثلث متساوی الاضلاع برابر با 7 سانتی متر است.
مواد لوگو باید با چاپ سیلک با کیفیت بالا و ثابت با رنگ های مشخص شده روی پارچه ساخته شود.
محل نصب لوگو در جیب سمت چپ بالای لباس کار می باشد.

یک لباسکار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک لباس کار خوب باید استانداردهای زیادی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

اندازه لباس ایمنی باید متناسب با مورفولوژی فرد باشد.

افرادی که با مواد خطرناک مانند مواد اسیدی و رادیواکتیو دست به کار می شوند، باید از لباس کار ایمنی غیر متخلخل و یک دست، همراه با کفش، دستکش و کلاه مخصوص استفاده کنند.

لباس های کار ایمنی نباید در حین کار پیچانده یا جمع شوند.

لباس های محافظ برای کارگرانی که با مواد شیمیایی و مواد مضر کار می کنند نباید به گونه ای باشد که ماده در آنها نفوذ کند. علاوه بر این، جنس لباس باید بر اساس نوع مواد استفاده شده انتخاب شود.

نباید وسایل اضافی مانند ساعت، عینک و غیره را به لباس خود آویزان کنید.

انواع لباس کار ایمنی

انواع لباس کار ایمنی

لباس کار بسته به نوع و محیط کار انواع مختلفی دارد. 

لباس کار ایمنی آتش نشانی: این نوع لباس کار ایمنی برای مشاغلی که در معرض دمای بالا هستند استفاده می شود. مانند لباس های آلومینیومی که افراد در نزدیکی کوره ذوب یا در فعالیت های آتش نشانی می پوشند.لباس کار ایمنی مقاوم در برابر شعله.
این نوع لباس کار عمدتاً در عملیات اطفای حریق استفاده می شود. تفاوت این لباس ایمنی با لباس کار ایمنی آتش نشانی آلومینیومی در قدرت و محدودیت حرکت است. این بدان معناست که لباس های مقاوم در برابر آتش نسبت به لباس های ایمنی آلومینیومی مقاومت دمایی کمتری دارند، در حالی که محدودیت حرکت در این لباس ها بسیار کمتر از لباس های ایمنی آلومینیومی است.

لباس کار ایمنی در برابر پاشش مواد مذاب: این لباس کار ایمنی برای کارهایی که مستقیماً با پاشش مواد قابل اشتعال مرتبط است استفاده می شود. مانند جوشکاری، برشکاری و…

لباس کار ایمنی شیمیایی: این نوع لباس برای کار با مواد شیمیایی مانند حلال ها، اسیدها، قلیاها و … استفاده می شود. این لباس ها تنوع زیادی دارند و معمولاً منحصراً برای کار با مواد شیمیایی خاص استفاده می شوند. نوع هر کدام بسته به نوع مواد شیمیایی مورد استفاده متفاوت است.

لباس کار ایمنی در برابر آسیب های مکانیکی: این لباس ها با الیاف مخصوص ساخته می شوند تا از آسیب های مکانیکی مانند ضربه، سایش، بریدگی و … کاسته شود. این لباس ها متنوع هستند، از لباس های کار معمولی گرفته تا جلیقه های ضد گلوله.

لباس کار ایمنی گرم شده: این لباس برای مشاغلی که نیاز به کار در محیط های باز و سرد دارند استفاده می شود. به عنوان نگهبانان شب در فضای باز.

لباس کار ایمنی ضد تشعشع: برخی از لباس ها و پیش بند ها اشعه های رادیواکتیو را جذب می کنند و حاوی موادی مانند سرب هستند و برای کاهش اثرات فعالیت های در معرض این اشعه ها استفاده می شوند.

لباس کار ایمنی برای پیشگیری از خطرات: این نوع لباس به صورت راه راه و یا حتی رنگی در کنار سایر مشخصات فنی لباس ایمنی استفاده می شود تا در تاریکی بهتر شناسایی شود. به عنوان مثال، جلیقه های شب رنگی هستند و در تاریکی می درخشند، از نوارهای خطر روی لباس کار یا رنگ های روشن و روشن در لباس های امداد و نجات و اسکی یا کارگران شهرداری استفاده می شود.

لباس کار برای اتاق تمیز: این لباس های کار از الیاف بدون پرز ساخته شده اند و کاربرد آنها برای جلوگیری از ورود ذرات به محیط کار استریل از طریق لباس کارکنان است.

لباس کار در محیط های آلوده: این لباس های کار، پیش بند و پیش بند، به منظور جلوگیری از آلوده شدن لباس های اصلی کارکنان مانند پیش بند غذاخوری برای آشپز، لباس مکانیک، روتختی کارگران تاسیسات و غیره استفاده می شود.

لباس ایمنی ضد میکروبی: این لباس ها معمولا در یک ست غیر قابل نفوذ و کامل تهیه می شوند.به عنوان لباس جراحی یا لباس نجات در مناطق شیوع بیماری و…

لباس کار استاندارد: از این لباس برای نشان دادن ویژگی خاصی از یک فعالیت و کار استفاده می شود، مانند کتی با رنگ روشن که در فرآیند تولیددر تولیدی لباسکار و توزیع مواد غذایی استفاده می شود که نشانگر تمیزی محسوب می شود.

دکمه بازگشت به بالا