عمومیکسب و کار برتر

فاصله ستونها در سقف عرشه فولادی

در کفپوش های فولادی می توان فاصله تیرهای فرعی را از حداقل 20/2 متر به حداکثر 50/3 تا 4 متر نسبت به یکدیگر افزایش داد. همچنین فاصله این دو محور حداکثر تا 8 متر (در عمل) قابل طراحی و اجرا می باشد که یکی از مهمترین مزیت های ایجاد این سازه مسقف منحصر به فرد می باشد.

انواع سقف برای دهانه های بزرگ چیست؟

این اولین سوالی است که سازندگان هنگام ساخت ساختمان هایی با دهانه های بزرگ می پرسند. آنها می خواستند بدانند چه نوع سقفی برای دهانه های بزرگ، با چه بودجه ای و در چه دوره زمانی کار می کند. سقف یکی از مهمترین سازه های ساختمان است و روش های ساخت و ساز بسیار متفاوتی دارد. این قطعه سازه ای علاوه بر دوام و تحمل بار طبقات فوقانی و جلوگیری از آسیب، باید وزن سبکی نیز داشته باشد.

عرشه سقف فلزی
یکی از عوامل مهم در ساخت سقف عرشه فولادی حداکثر بازشو یا حداکثر فاصله بین ستون ها می باشد که در این سازه مهندسی طبق استانداردهای امروزی مشخص شده است. این مقدار برای سقف های عرشه فولادی بین 180 تا 400 در نظر گرفته می شود. این مورد در سقف های کامپوزیت ساده و غیر موجدار بین 80 تا 110 مشخص می شود. زیرا باعث ارتعاش سازه خواهد شد.

نقش گلمچ در بازکردن سقف های عرشه فولادی

استفاده از طناب یا قیچی می تواند به استحکام سقف های عرشه فولادی کمک کند. طناب ها در واقع یک اتصال بین بتن گالوانیزه و بتن ایجاد کرده و آنها را به هم می بندند. به گونه ای که عملکرد مدرن را تضمین کند. هنرجویان به روش سرد شکل دهی و حداکثر قطر استاندارد 20 میلی متر در ارتفاع های مختلف می باشد. در واقع، بسیاری از مهندسان معتقدند که ارتفاع طناب نباید کمتر از 40 میلی متر باشد.

الزامات و نکاتی برای شروع یک کفپوش فلزی

ارتفاع سقف فولادی باید 5 تا 7.5 سانتی متر باشد. حداکثر اندازه سنگدانه مورد استفاده نباید از 24 میلی متر تجاوز کند. عرض متوسط ​​دال های بتنی پیش ساخته حدود 75 میلی متر است. طبق مشخصات روکش بتنی روی بستر باید کمتر از 13 میلی متر باشد. ارتفاع سنجاق نباید کمتر از 4 سانتی متر باشد. حداکثر قطر آن 19 میلی متر است.

مزایای سقف عرشه فولادی چیست؟

از مزایای این سقف می توان به وزن سبک، هزینه نسبتا کم، حمل و نقل آسان، انطباق و نصب و بهره برداری همزمان اشاره کرد. این سقف وزن کمتری نسبت به سایر انواع سقف دارد. زیرا متریال آن وزن کمی دارد و به علاوه سقف بار زیادی را تحمل نمی کند. به دلیل وزن کم و عدم وجود بلوک و فرم، این سقف به راحتی قابل حمل است. تمام ویژگی های ذکر شده در طراحی این پروژه ساختمانی هزینه های اضافی را حذف می کند. هزینه ساخت، نصب و راه اندازی این سازه نسبت به سقف های دیگر بسیار ارزانتر است. نصب و راه اندازی سقف عرشه فولادی به طور همزمان امکان پذیر است. در نتیجه این عملکرد باعث افزایش سرعت ساخت و بهره برداری از این سازه و صرفه جویی در زمان می شود.

نحوه اجرای سقف فلزی

زمانی که صحبت از طراحی و استفاده از سقف های عرشه فولادی می شود، مهندسان این رشته باید بسته به مقررات در نظر گرفته شده در این زمینه محاسبات مختلفی را انجام دهند. یکی از محاسبات مهم برای سقف باز، عرشه فولادی است که باید بر اساس اندازه و نوع ساختمان تخمین زده شود. با این حال، قبل از حل مسئله مهم باز و بسته شدن سقف های عرشه فولادی که پرکاربردترین در ساخت خود هستند، باید دید این نوع سقف چگونه اجرا می شود.

در مرحله اول ورق های موجدار وارد سوراخ ها و تیرهای نگهدارنده می شوند و این تیرها نقش تکیه گاه دارند و وزن بسیار مهم است. به طور کلی وزن سقف فلزی کم است و وزن آن 70 کیلوگرم است. در مرحله بعد باید با استفاده از ابزاری که برای این منظور استفاده می شود، آنها را ثابت کرد، مثلاً تیرهای زیرین را به هم وصل کرد و در قسمت آخر یک میخ برای شستشوی کناره های ورق وجود دارد.

پس از انجام این مراحل، تقویت سقف فولادی به صورت دستی یا با توری تهیه شده به صورت ورق انجام می شود. در مرحله بعد با اتصال ناودانی ها به شبکه آرماتور اتصال و یکپارچگی بیشتر بین المان های سقف ایجاد می شود و در پایان عملیات بتن ریزی انجام می شود. ساخت بتنی بر روی سقف مرکب یا سقف فولادی به صورت سنگین انجام نمی شود و نکته اصلی این است که نوع بتن مورد استفاده بستگی به دهانه سقف فولادی و نوع بار آن دارد.

چرا دریچه های سقف عرشه فولادی مهم هستند؟

با افزایش فاصله بین لامپ های فرعی، از طرف دیگر باز شدن در هر دو محور افزایش یافته و نتایج به دست آمده کاهش می یابد، موارد زیر مشهود است:

اول، کاهش قابل توجهی در تعداد زیرمجموعه ها.

دوم، اتصالات پرتوهای ثانویه، از جمله برگ های روسری، برگ های صندلی، اتصالات و اتصالات تیر را برای پشتیبانی از دستگاه کاهش دهید.

سوم، کاهش تعداد پیچ ​​و مهره و واشر در اتصالات بسته و کاهش میزان برق مصرفی در اتصالات جوش.

چهارم، کاهش تعداد سفت کننده ها و صفحات تقویت کننده و اتصالات آنها.

پنجم کاهش تیرهای اصلی و ستون ها به دلیل افزایش دهانه ها به حداکثر 8 متر.

ششم، تعداد کاترها را نسبت به تخته های کامپوزیت سنتی کاهش دهید.

هفتم، کاهش الزامات برش و نصب ورق بازشو سقف فولادی در نتیجه حذف ستون های میانی و افزایش بازشوها.

امیدواریم اطلاعات مفیدی در مورد سقف عرشه فولادی ارائه دهید.

دکمه بازگشت به بالا